Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Чаюцца плеценыя сеткавыя абрусы (сур-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
вэты) з вышыўкай. У аснове сваёй яны не- сумненна традыцыйныя, побач з тканымі ў народным побыце беларусаў яны вядомыя здаўна. Аднак на Панямонні за апошнія паў- Фрагменты дэкору двухасноўных дываноў. 1932, 1937. Воўна, ткацтва. Гродзенскі ра- Стагоддзя выпрацавалася характэрная сты- лістыка паліхромных вырабаў, што адпавя- Дае новым павевам у сучасным мастацтве ў цэлым і ў тэкстылі ў прыватнасці. Сетка- Аснова пляцецца з чорных ці светлых іпьня- ных нітак у дробнаўзорысты геаметрычны малюнак раўнамернай структуры па ўсім Полі. Затым па гэтай аснове робіцца вы- шыўка насцілам ці верхашвом з рознакаля- ровых шарсцяных, ільняных ці шаўковых Нітак з буйных, сакавітых геаметрычных і распінных матываў. Кампазіцыя звычайна цэнтрычная, як і ў іншых абрусаў: буйны цэнтральны матыў або некапькі дробных, Скампанаваных у прамавугольную рамку, і Бардзюр па краях. Вытанчанага колеру, дэ- каратыўныя, мажорныя, такія абрусы і на- Кідкі вельмі эфектна глядзяцца на кантра- Стным фоне стала ці ложка. У паспяваен- ныя часы яны з'явіліся і ў іншых рэгіёнах Беларусі. Аднак найбольш прыкметнай з'яваю ся- Род тканін Панямоння можна лічыць двух- асноўныя (падвойныя) дываны, якія займа- Юць кампактную зону беларуска-польскага Двухасноўны дыван. 1936. Воўна, ткацтва. Гродзенскі раён. ш і ^ т т rtt ч^-ЙЖ I Народнае мастацтва Беларусі пагранічча: крайні паўночны захад Гро- дзеншчыны і паўночны ўсход Польшчы (пе- Раважна Беласточчыну). 3-за вузкапакапь- насці пашырэння такіх дываноў яны атрыма- лі ў мастацтвазнаўстве назву «гродзенскіх». Гэтыя вырабы як па тэхнапогіі выканання, Так і па характары дэкору прыкметна Адрозніваюцца ад мясцовых традыцыйных тканін і сведчаць пра ўплыў старажытнай Высокаразвітай культуры. Аналагічныя з гродзенскімі дываны вядомыя таксама ў скандынаўскіх краінах, у Швецыі гэтая тэх- ніка выкарыстоўвалася яшчэ ў 12—13 ста- годдзях51. Польскі даследчык А.Вайцахоў- скі мяркуе, што і гродзенскія, і скандынаў- Скія дываны развіваліся на нейкай Старажытнай мясцовай аснове, аднак пра- цэс гэты быў паралельны, незалежны адзін Ад аднаго, пра што, на яго думку, сведчаць адрозненні ў дэкоры і характары кам- Пазіцыі52. Самыя старыя з уцалелых узо- раў, канца 18 ст., знойдзены на Мазурскім Паазер'і. Аднак у ж о ў сярэдзіне 19 ст. там Іх амаль перасталі вырабляць, затое яны Пашырыліся на Падляшшы, дзе іх ткалі пра- Фесійныя ткачы-мужчыны5 3. Відаць, з таго часу двухасноўныя дываны былі ў ж о вядо- Мыя і на Гродзеншчыне. Характэрнай тэхналагічнай асаблівасцю двухасноўных дываноў з'яўляецца тое, што выраб складаецца з двух слаёў, злучаных у Арнаментаваных частках, па краях арнаме- нту, дзе ніткі ўзору пераходзяць у фон і на- адварот54. Таму дэкор іх заўсёды двухкаля- Ровы, кантрастны: залаціста-карычневы, Чорна-зялёны, чырвона-сіні, шэра-фіяле- Тавы і інш. Здаўна прызначаныя для абрадавых мэ- таў, галоўным чынам у вясельных абрадах, Гродзенскія дываны прыкметна адрозніва- Юцца ад іншых традыцыйных тыпова мясцо- вых вырабаў не толькі характэрнай тэхнало- Гіяй і больш кантрастнай каларыстыкай, але І своеасаблівым, часам не зусім звычайным дэкорам. Кампазіцыя іх тыпова дывановая: цэнтральнае поле з акаймоўкай. У вырабах Пачатку 20 стагоддзя пераважала рытмічная кампаноўка поля з аднаго-двух матываў гапоўным чынам геаметрычнага ці моцна стылізаванага распіннага характару: Зорачкі, разеткі і інш., што нагадвае дэкор Мясцовых пераборных посцілак. Значна больш арыгінапьны дэкор дываноў, цэн- тральнае поле якіх запаўняюць буйныя ма- Тывы распіннага характару: некапькі кры- жападобна размешчаных пальметаў ці ра- Зетак, сіметрычных ці асіметрычных галінак з лісцем, вусамі, шышкамі і г. д., якія з'яў- Ляюцца, відаць, інтэрпрэтацыяй вядомага матыву дрэва жыцця. Акаймоўка склада- Ецца з драбнейшых геаметрычных ці геаметрычна-распінных матываў, звычайна Звязаных зігзагападобнай лініяй. Асабліва цікавыя і арыгінальныя дываны з Уключэннем антрапаморфных і заамор- фных матываў. Звычайна гэта выява пары, Часам у вясельным карагодзе, фігуры лю- Дзей чаргуюцца з сілуэтамі жывёл і птушак (каня, казы, курэй), якія, відаць, сімвалізу- Юць дабрабыт будучай сям'і. Фігуры пада- юцца ў досыць умоўнай, схематычнай, ты- пова народнай трактоўцы, Варта заўважыць, што фігурныя адпю- страванні, тыповыя ў рускім тэкстыльным арнаменце, на беларускіх і ўкраінскіх ткані- Нах вельмі рэдкія. На Украіне яны сустрака- юцца толькі ў арнаменце кілімаў усходняга Падолля і ў некаторых надднястроўскіх ра- Нах Нарнавіцкай вобласці. Кампазіцыйна і тэматычна не звязаныя з асноўным арна- Ментам, яны не паддаюцца тлумачэнню Свайго значэння55. Знешне быццам бы не Адпавядаюць дэкору фігурныя адпюстра- Ванні і на гродзенскіх дыванах, аднак яны Тут якраз дарэчы: народныя майстры, вы- Конваючы заказ, які будзе канкрэтна вы- карыстаны ў вясельных абрадах, па-свойму адлюстравалі гэта ў дэкоры сваіх вырабаў. Характэрна, што падобныя матывы не су- стракаліся на вырабах рамеснікаў-ткачоў, Якія часта карысталіся пераходнымі з рук у рукі ўзорамі. Такім чынам, падобныя ды- Ваны з сюжэтнымі кампазіцыямі — тыпова Мясцовая народная інтэрпрэтацыя рамес- ніцкіх узораў. У 1920—30-я гады ў дэкоры гродзенскіх дываноў прыкметна праявіўся ўплыў пра- мысловых вырабаў, актыўна сталі выкары- стоўвацца т.зв. «капавыя» матывы ў выгля- Дзе сіметрычна закампанаваных паабапал Вертыкальнай восі геаметрычна-раслінных элементаў. Адчуваецца гэты ўплыў і ў тво- рах сучасных ткалляў паўночнага захаду Гродзеншчыны (напрыклад, Я.Райскай з в.Адэльск), хоць яны ўсё ж прытрымліва- юцца традыцыйнай кампаноўкі, рытмікі, выбару матываў. У той жа час сучаснае двухасноўнае ткацтва сумежных рэгіёнаў Польшчы, пра якое рупяцца прафесійныя мастакі, ухілілася ў бок сюжэтна-тэматы- чных кампазіцый і скарыстоўваецца сёння mm •,L wm A. мм'&яЕ Юштшатшт А.Б a г д a н. Фрагмент дэкору посцілкі. 1977. Лён, воўна, ткацтва. Відзеўшчына Мала- Дзечанскага раёна. М.Я р м о л. Ручнік. 1960-я га- ды. Лён, бавоўна, ткацтва, вя- Занне кручком. Путнікі Мала- Дзечанскага раёма. Фрагмент абруса. Пачатак 20 Cm. Лён, ткацтва, мярэжка, Вязанне кручком. Лотва Мя- Дзельскага раёна. МСБК. С. Тур. Фрагмент посцілкі. 1948. Бавоўна, воўна, ткацтва. Бакшты Валожынскага раёна. Н.Ш an лык а. Фрагмент дэ- Кору посцілкі. 1970-я гады. Ба- воўна, воўна, ткацтва. Сарачы Любанскага раёна. Ю.Лапа. Фрагмент абруса. Лён, вязанне кручком. Старынкі Валожынскага раёна. Народнае мастацтва Беларусі галоўным чынам для задавальнення патрэ- баў гараджан56. Тканіны цэнтрапьнай Беларусі сінтэзуюць у сабе многія рысы вырабаў суседніх рэгіё- наў. У паўночнай зоне, як і на Панямонні ці Паазер'і, ужо ў канцы 19 ст. прыкметна выявіўся ўплыў гарадской культуры і пра- мысловых вырабаў, якія ў хуткім часе Амапь выцеснілі традыцыйнае народнае адзенне. Досыць сціплыя ў дэкаратыўных Адносінах тутэйшыя ручнікі і абрусы, якія выяўляюць характзрную дпя'паўночнага за- Хаду Беларусі манахромнасць бела-шэрага Геаметрычнага малюнку. Дэкор па канцах ручнікоў сцігіпы, звычайна ў выглядзе Дзвюх-трох разбелена-чырвоных безузо- Рыстых палосак бранага ткацтва. У той жа час вельмі разнастайны тэ- кстыль паўднёвак зоны цэнтральнай Бела- Русі, вядомай пад агульнай назвай Случ- чына, што ўключае Слуцкі і суседнія раёны Мінскай вобласці. Багатыя традыцыі тутэй- шага ткацтва яшчэ ў 18 ст. паслужылі асно- Вай дпя стварэння славутай Слуцкай ману- фактуры шаўковых паясоў, якая аказала ў сваю чаргу ўплыў на традыцыйнае мясцо- Вае ткацтва. У парэформеннныя часы бы- Лыя прыгонныя ткачы атрымалі мізэрныя зямельныя ўчасткі і вымушаны былі застац- ца паўсялянамі-паўрамеснікамі. Таму тка- цтва як рамяство бытавала тут не толькі ў мястэчках (Капыль, Цімкавічы), але і ў мно- гіх вёсках Спуччыны57. Тут яшчэ ў 1920— 30-я гады бытаваў традыцыйны комплекс Жаночага адзення — адзін з найбольш раз- Настайных і па-мастацку распрацаваных. Побач з традыцыйнымі тэхнікамі ткацтва (бранае, закладное) ужо на пачатку 20 ст. актыўна выкарыстоўваліся новыя — шмат- Нітовая і пераборная; старажытныя тэхнікі Лікавага шыцця ромбагеаметрычнай арна- Ментыкі спалучаліся з адвольнай гладдзю Расліннага характару. Традыцыйныя дэкаратыўна-абрадавыя Тканіны Случчыны вызначаюцца характэ- Рным шашачным малюнкам «у кругі», «у
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 274; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.23.59 (0.007 с.) |