Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Пры мясцовых манастырах і кляштарах, вы-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Конваючы заказы касцёла ці царквы. Несумненна, што арнаментаваныя замкі, Клямкі, завесы, крыжы большасці сельскіх цэркваў і касцёлаў выкоўвалі мясцовыя Майстры. Прыкметныя змены ў становішчы каваль- скага рамяства назіраюцца ў другой палове Ст. Частыя войны, эканамічны заняпад гарадоў, скарачэнне рынку збыту моцна Падарвапі развіццё гарадскіх цэхавых рамё- Акоўка дзвярэй царквы. Канец 19 cm. Ол- Туш Маларыцкага раёна. стваў8. Вялікая колькасць рамеснікаў пера- сялілася ў Рускую дзяржаву і на Украіну. Аднаўленне рамесніцкай вытворчасці стапа назірацца толькі ў сярэдзіне 18 ст. ў Сувязі з адноснай стабілізацыяй грамадска- Папітычнага становішча на Беларусі. Расце колькасць рамеснікаў у гарадах, пераваж- Ную большасць сярод іх складаюць май- стры па апрацоўцы металаў, у тым ліку ка- валі9. Да ўжо вядомых металаапрацоўчых спецыяльнасцяў дадалося чыгуналіцейнае рамяство, якое зазнапа прыкметны ўплыў Кавальства. Становішча і характар кавальскага рамяс- тва 19 ст. адпюстроўваюць усю скпада- Насць і неадназначнасць перыяду. Уключэн- не Беларусі ў склад Расіі дапо больш тан- ную сыравіну з паўднёварасійскіх і ўрапьскіх заводаў у выглядзе фасоннага Пракату10. Гэта, з аднаго боку, аблегчыла работу кавапёў, з другога — вяло да маса- Васці і паточнасці рамяства. He садзейні- Чала яго развіццю канкурэнцыя з больш Таннымі прамысловымі вырабамі. Да сярэ- Дзіны 19 ст. спыняюць сваю дзейнасць Фрагмент каванага дэкору. Канец 19 cm. Олтуш Маларыцкага раёна. Народнае мастацтва Беларусі Амаль усе рамесніцкія цэхі, гарадское ка- Вальскае рамяство становіцца заняткам прыватных майстэрняў і невялікіх прадпры- емстваў капіталістычнага тыпу. Адначасова развіццё капіталізму, сацыя- льна-эканамічныя змены ў вёсцы садзей- Нічапі пашырэнню сельскага рамяства. Калі ў 1860-я гады на Рэчыцкім Палессі сяляне Карысталіся паслугамі местачковых май- строў ці вандроўных цыганскіх кавалёў, то ўжо праз два дзесяцігоддзі каваль11 са сваёй кузняй быў амапь у кожнай вёсцы'2. Яшчэ больш інтэнсіўна адбываўся гэты пра- цэс у іншых рэгіёнах Беларусі. У 1860 г. ў Гродзенскай губерні налічвалася 1298 кава- лёў, з іх тры чвэрці — сельскіх13, у Магі- лёўскай у 1880-я гады — 968. Асабліва шмат кавалёў было ў Аршанскім (146), Ра- гачоўскім (137), Гомельскім (162) паве- тах14. Падобная карціна назіралася і ў іншых губернях. Статыстычныя звесткі тых часоў Называюць кавальскі промысел сярод най- Больш пашыраных. Калі ў папярэдні перыяд сельскае каваль- Скае рамяство нярэдка было дадатковым Фрагмент акоўкі дзвярэй. 19 cm. Вялікія Корчыцы Кобрынскага раёна. заняткам да земляробства, то ў парэфор- Менныя часы яно набывае самастойнасць, Аддзяляецца ад сельскай гаспадаркі, што Садзейнічала яго развіццю. Павышэнне ма- тэрыяльных і эстэтычных запатрабаванняў вёскі выклікала не толькі ўзбагачэнне асар- тыменту кавальскіх вырабаў, але і павы- шэнне іх якасці. Гэта быў час, калі ў народ- Ным жыллі набываюць пашырэнне дэка- ратыўныя тканіны, роспіс, выцінанкі, прапілоўка і іншыя раней мала вядомыя віды дэкору. Пэўную ролю ў аздабленні Жылля пачынаюць іграць і каваныя вырабы, Асабліва тыя, што былі навідавоку: дзвяр- ныя завесы і клямкі, акоўванне транспар- тных сродкаў і інш. Арыгінальна дэкарава- Нае жыллё і транспартныя сродкі былі па- Казчыкам заможнасці. Значным заказчы- кам кавальскіх вырабаў мастацкага хара- Ктару былі мясцовыя храмы. Зразумела, што такая агульная карціна Сельскага рамяства была зусім не аднаро- Дная. Дарагавізна матэрыялу, беднасць асноўнай часткі сялянства, нізкая кваліфіка- цыя большасці сельскіх кавалёў не са- Акоўка дзвярэй капліцы. 19 cm. Вялікія Кор- Чыцы Кобрынскага раёна. Дзейнічалі масаваму пашырэнню маста- Цкага кавальства. Нярэдка больш склада- Ныя вырабы сяляне заказвапі местачковым Кавапям, якія мелі і дастаткова матэрыялу, І вызначаліся больш высокай кваліфікацыяй. У цэлым местачковае рамяство таго часу Задавальняла пераважна мясцовыя патрэбы І абапіралася на мясцовыя традыцыі, таму многія вырабы местачковых кавалёў так- Сама можна адносіць да народнага маста- Цтва. Хоць у параўнанні з дрэвам, глінай, іль- Ном, саломай і іншымі шырокадаступнымі матэрыяламі жалеза ў народным побыце беларусаў выкарыстоўвалася абмежавана, аднак асартымент кавапьскіх вырабаў так- сама досыць шырокі, асабліва ў разгляда- емы перыяд. Калі яшчэ ў сярэдзіне 19 ст. (а ў некаторых месцах і пазней) у сялянскіх калёсах нават восі былі драўляныя, а ўсё іх кавальскае аснашчэнне абмяжоўвалася жа- Лезнымі накпадкамі на восях (падоскі) ды шворнамі, то ўжо ў канцы стагоддзя сталі акоўваць колы, сцягваць калодкі абручамі (рэхвы), а заможныя гаспадары мелі багата Замок. 19 cm. Цімкавічы Капыльскага poena. Мастацкая апрацоўка металу Акаваныя выязныя калёсы (брычкі, кала- мажкі). Шырэй сталі выкарыстоўваць жа- леза ў народным дойлідстве, з яго сталі вы- Рабляць многія бытавыя рэчы. Кавальскія вырабы можна падзяліць на некалькі асноўных груп у адпаведнасці з вытворчымі працэсамі, што аб'ядноўвалі выраб прадметаў, блізкіх па сваім трады- Цыйным функцыянальным, практычным прызначэнні: падкоўванне коней (адзін з найбольш пашыраных у побыце працэсаў, які ўключае выраб падковаў, цвікоў і непа- срэдна працэс падкоўвання); кавальства ў Народным дойлідстве: клямкі, завесы, Крукі, зашчапкі, накладныя і падвясныя зам- кі, крыжы на купалах і шпілях цэркваў, кас- цёлаў, каплічак і інш. (сюды ж можна Аднесці і блізкія па характары намагільныя крыжы і агароджы); акоўванне транспар- тных сродкаў — калёсаў, саней, брычак, вазкоў (дпя іх выраблялі восі, шворны, Атосы, шыны, падкосы, абручы, скобы і Іншыя дэтапі канструкцыйнага і мастацкага характару); кавальскія вырабы ў народным побыце [інструменты для занятку рамё- Фрагмент каванага дэкору дзвярэй. 19 cm. Цімкавічы Капыльскага раёна. Народнае мастацтва Беларусі Ствамі; сельскагаспадарчы інвентар — Плугі, бароны, сярпы, косы, матыкі (капані- Цы, грацы, чапкі, цяпкі), драпашкі (драпкі, гачкі, драчкі, клюкі, грабашкі, драсоўкі); Вырабы самага рознага бытавога прызна- Чэння — сякачы, качэргі (кавені), вілкі (ра- Гачы, гаршчэшнікі), чапёлы (чапляі, ёмкі), Крэсівы (вогнівы), трыножнікі, бязмены і інш.]. Сюды ж можна аднесці і акоўванне некаторых відаў мэблі. Як відаць, большасць кавальскіх вырабаў Мае чыста практычнае, утылітарнае пры- Значэнне, мастацкія якасці іх, у адрознен- Не, скажам, ад ткацтва, ганчарства, разь- бы, амаль не выяўляюцца. Відаць, таму на- ват з боку даследчыкаў народнай Матэрыяльнай культуры сустракаецца недаацэнка мастацкіх якасцяў кавальскіх вырабаў. Адны лічаць жапеза «немас- тацкім» матэрыялам, іншыя ўказваюць на Яго малую даступнасць. На думку нямец- Кага даследчыка В.Бернта, у шэрагу ма- тэрыялаў, што скарыстоўваюцца ў наро- Дным мастацтве, метапам належыць апо- Шняе месца. Іх здабыча патрабуе значных Завеса. Канец 19 cm. Цімкавічы Капыльска- Га раёна. дапаможных збудаванняў і высокіх тэмпе- ратур, а апрацоўка звязана са шматлікімі Прыладамі15. Аднак, калі ўлічыць, што ў канцы 19 — Й палове 20 стагоддзя кавалі карысталіся Гатовай прамысловай сыравінай, а неабхо- Днае кавальскае абсталяванне любы каваль Мог зрабіць сам, гэтыя прычыны не могуць быць вырашальныя ў кавальскім рамяст- ве — адным з раўнапраўных відаў наро- Днага мастацтва, Што да мастацкасці кавальскіх вырабаў, То тут можна кіравацца вызначэннем В.Во- Ранава, што «любая бытавая форма, Старанна знойдзеная і дакладна адпаведная практычнаму прызначэнню, амапь заўсёды заключае ў сабе неаспрэчныя элементы са- праўднага мастацтва ў яго канструктыўным выяўленні»16. Кіруючыся гэтым вызначэннем, элемен- Ты мастацтва можна выявіць у многіх, нават У самых празаічных кавальскіх вырабах. Тыя з іх, што пастаянна былі навідавоку, перш за ўсё элементы архітэктурнага ўбрання, звяртаюць на сябе ўвагу нават пры адсутнасці яўна выяўленага дэкору. Жалеза — матэрыял на першы погляд «ха- лодны», але пасля кавальскай апрацоўкі ён дзівосным чынам мяняецца, нібыта ўбірае Ў сябе цяпло чалавечай рукі. Апрацаваная мапатком жалезная загатоўка траціць сваю Безжыццёвасць і халоднасць. Сляды каван- ня, розныя ўмяціны, няроўнасці «адухаўля- Юць» выраб, надаюць яму пластычнасць і Нават своеасаблівую скульптурнасць, чым
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 260; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.93.227 (0.007 с.) |