Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тлумачыць яе вызначальную асаблівасць: якСодержание книги
Поиск на нашем сайте
правіла, яе не размалёўралі, а глазуравалі, Як і посуд, аднатоннай палівай. У гэтых Адносінах яна блізкая да аналагічных выра- баў Літвы, некаторых цэнтраў Расіі, Укра- Іны, Польшчы. У традыцыйных асяродках Задымленай керамікі чорны колер мела і Цацка, якая абпальвалася разам з посудам, У мастацкіх адносінах гліняная цацка ціка- вая тым, што спапучае ў сабе дзве нібыта Несумяшчальныя асаблівасці. 3 аднаго Боку — глыбокая традыцыйнасць, устойпі- васць і абмежаванасць сюжэтаў, а таксама падобная яе трактоўка на значных тэрыто- рыях Еўропы. Гэта збліжае беларускую на- Родную цацку з аналагічным відам маста- цтва і суседніх, і больш далёкіх народаў. 3 Другога боку — індывідуальнасць почыр- каў кожнага майстра і адсюль — бяскон- цая разнастайнасць трактоўкі адных і тых жа традыцыйных тэмаў і сюжэтаў. Калі мо- Жна гаварыць пра асобныя мясцовыя Майстар-цацачнік С.Глебка з Харосіцы На- Вагрудскага раёна. 1977. «школы» ганчарства, што аб'ядноўваюць майстроў пэўнага рэгіёна ці ганчарнага цэн- Тра, то гліняная цацка магла вылучацца до- сыць прыкметна нават у двух майстроў-су- седзяў. Хоць яны і прытрымліваліся мясцо- Вых традыцый у стылістыцы і старажытных навыках лепкі, аднак розны ўзровень май- стэрства, своеасаблівае светаўспрыманне, нават розніца ў характарах не маглі не на- Даць цацкам няхай сабе і не вельмі зна- чныя, апе ўсё ж прыкметныя адрозненні. Таму мастацка-стылістычныя асаблівасці Беларускай народнай цацкі больш праваме- Рна разглядаць не па рэгіёнах ці цэнтрах, a па стылістыцы, што выяўляецца больш пры- Кметна, чым рэгіянальныя адрозненні. Найбольш значную і аднародную групу Складае цацка традыцыйнай стылістыкі, што прадстаўляе старажытны, архаічны на- прамак у творчасці майстроў-цацачнікаў. Такія вырабы пазбаўлены розных другарад- ных падрабязнасцяў і індывідуапьных ад- розненняў, яны перадаюць толькі самыя галоўныя, характэрныя для пэўнай групы персанажаў рысы. Такая цацка — не «пар- Цацкі *Баран> і іПтушка*. Пачатак 20 cm. Гліна, глазураванне. Полацкі раён. ДМЭ. Цацка -*Конь>. 1930-я гады. Гліна, глазура- Ванне. Івянец Валожынскага раёна. МСБК. Ганчарства Трэт» персанажа, а нібыта яго своеасаблівы сімвал, які дае прастор фантазіі і ўласнаму Адвольнаму «прачытанню». Фігуркі амаль Не расчлененыя, яны статычныя, франталь- ныя і ў той жа час, нягледзячы на невялікія Памеры, выглядаюць надзвычай манумен- Тальна. У гэткім жа стылі трактаваліся нават но- выя сюжэты, што пашырыліся ў 20 ст. Напрыклад, некаторыя майстры паўночнага ўсходу Беларусі ляпілі коннікаў на тройках- запрэжках. Сюжэт гэты параўнаўча новы, Бо на Беларусі да канца 19 ст. тройкі не мелі пашырэння, аднак яго трактоўка гэ- ткая ж, як і ў іншых традыцыйных вырабах. Цацка ўяўляе сабой трохгаловую жывё- ліну, з якой у адзінае цэлае зліўся коннік. Такі сюжэт пашыраны і ў творчасці рускіх майстроў, прычым трактоўка яго амаль гэ- Ткая ж, што сведчыць пра аднолькавыя прынцыпы формаўтварэння. Такія фармальныя асаблівасці, характэ- Рныя дпя глінянай цацкі не толькі белару- саў, але і многіх іншых народаў, у першую Чаргу тлумачацца яе прызначэннем, хара- Ктарам вытворчасці, уласцівасцямі матэры- Ялу. Каб цацка быпа танная (рыначны экві- валент — адно курынае яйка), яе трэба было ляпіць хутка і ў вяпікай колькасці. Зра- Зумела, што такая хуткасць вымагала ад- Мовы ад розных другарадных падрабязнас- цяў і перадачы толькі самага характэрнага. Да таго ж гліна — не дрэва, не косць, не Метал, у руках дзіцяці цацка з крохкімі ру- чкамі-ножкамі будзе і недаўгавечная, і на- Ват небяспечная. Магчыма, у сваёй твор- Часці майстры падсвядома кіраваліся та- ксама асаблівасцямі дзіцячай псіхапогіі: галоўнае — залівісты свіст, іншае дапоўніць Дзіцячая фантазія. Такі напрамак быў гіануючым у хара- Ктары бепарускай глінянай цацкі 19 — па- чатку 20 стагоддзя. Захаваўся ён і ў твор- часці большасці майстроў паспяваеннага часу: Г.Марачовай (Дуброўна), В.Даві- Дзенкі і К.Жылінскай (Ружаны), Т.Дучковай І А.Камінскай (Дрыбін) і многіх іншых май- строў і майстрых, якія вырабам цацкі зай- Маліся пастаянна, пераймаючы прыёмы лепкі і характар трактоўкі ад папярэднікаў. У найбольш чыстым і дасканалым выгля- дзе такая пластыка прасочваецца ў творах з в.Харосіца Навагрудскага раёна. Яшчэ ў 1970-я гады ў Харосіцы і суседніх Весялове і Сланёве працавала некалькі майстроў: С.Глебка, П.Самайловіч, П.Бабань, І.Шых. Апошнім і, бадай, лепшым майстрам-ца- цачнікам быў С.Глебка (1904—1979). Яго цацкі — своеасаблівая класіка ў гэтай га- ліне народнага мастацтва, якая выпрацоў- Валася стагоддзямі. Мініяцюрныя, памерамі 4—5 см фігуркі ўражваюць надзвычайнай Выразнасцю, кампактнасцю і дасканаласцю формаў. Цацка цалкам кладзецца ў дзіця- Чую далоньку, яна не разбіваецца нават упаўшы на зямлю, паколькі крохкія дэталі адсутнічаюць. Гэта і ёсць адзінства ўлас- цівасцяў матэрыялу і задумы, адпаведнасці формы і зместу, якія выпрацоўваліся і ўда- Сканальвапіся не адным пакапеннем май- строў. У аналагічным стыпі трактавапіся цацкі і ў Іншых ганчарных цэнтрах Беларусі, дзе Майстры прытрымліваліся традыцый. Ка- лекцыі такіх твораў пачатку 20 ст. з Віце- бскай і Магілёўскай губерняў захоўваюцца ў Дзяржаўным музеі этнаграфіі ў Пецярбу- ргу. Яны адлюстроўваюць нейкіх загадка- Вых не то коней, не то птушак, задымленых У чорны колер, часам з нескладанай анго- бнай расфарбоўкай. Тулава іх нібыта В.Д авідзенка. Цацкі *Коннікі». 1977. Гліна, глазураванне. Ружаны Пружанскага Раёна. Народнае мастацтва Беларусі Птушынае, але на чатырох кароткіх ножках. Адрозненнем з'яўляецца хіба што толькі Плоскі грэбень ці вушы, за якія трымаецца Коннік. Такая стылістыка ідзе, верагодна, з Глыбокай старажытнасці, калі падобныя за- гадкавыя паўконі-паўптушкі ўвасаблялі, пэў- на, нейкіх міфічных істотаў, звязаных з культам сонца. Акадэмік Б.Рыбакоў адзна- чае, што ў радзіміцкіх курганах 11 — 12 стагоддзяў трапляюцца касцяныя падвескі- амулеты ў выглядзе фантастычных істо- таў — гібрыду каня і качкі36. Такая стыпістыка ў творчасці майстроў з ганчарных цэнтраў Падняпроўя захоўвалася Аж да нашых дзён. Ляпіла падобныя цацкі Г.Марачова (1887—1976) з Дуброўны. Ад яе невялікіх, але зрокава масіўных, статы- Чных, грубавата вылепленых фігурак паты- Хае глыбокай старажытнасцю. Практычна такія ж па характары, але ў ж о не задымле- Ныя, а глазураваныя, вырабы А.Камінскай з Дрыбіна. У дадзеным выпадку можна весці Гаворку пра характэрную стыпістычную Накіраванасць дробнай пластыкі цэлага рэ- гіёна (Верхняе Падняпроўе), якая зберагла С.Г леб к a. Цацкі <Коннікі1979. Гліна. Харосіца Навагрудскага раёна. Архаічны ппаст культуры рытуальнага хара- Ктару. Другі, больш позні кірунак у характары дробнай пластыкі — вырабы наіўна-рэа- Лістычнай стылістыкі. Яе праявы адзначаны ўжо ў канцы 19 ст. разам з адміраннем старажытных культаў і зваротам майстроў да новых тэмаў і сюжэтаў. Многія наро- Дныя майстры, імкнучыся да рэалістычнага адлюстравання рэчаіснасці, з наіўнай непа- срэднасцю ўвасаблялі гэта ў сваіх творах. Рэапьныя назіранні спужылі майстрам толь- Кі матэрыялам, з якога яны выбірапі най- Больш, на іх погляд, значнае, часта звяза- Нае з новымі з'явамі прыцягальнай для іх га- Радской культуры. Найбольш ярка гэты напрамак адлю- строўвае калекцыя дробнай пластыкі 1920—30-х гадоў з Ракава (Музей ста- Ражытнабеларускай культуры АН Бела- русі). Ракаўскія майстры выпрацавалі свое- Асаблівую стылістыку пластычнага выра- Шзння, заснаваную і на старажытных Традыцыях рамяства, і на арыгінальнасці Падыходу да адлюстравання правінцыйнага З.Ж ы л і н с к і. Цацка *Коннік*. 1978. Глі- На, глазураванне. Ружаны Пружанскага раё- V Ганчарства Местачковага побыту пачатку 20 ст. Лёгкі Гратэск, гумарыстычная ці сентыменталь- ная афарбоўка ў спалучэнні з умелай стыпіззцыяй нада'юць вырабам ракаўскіх майстроў характар арыгінальных скульпту- рных твораў. Вельмі своеасаблівыя фігуркі людзей. Коннікі адпюстроўваюць пышнавусых гуса- раў ці амазонак з букетамі, Цікавыя парныя кампазіцыі, што адпюстроўваюць паненак з кавалерамі. Фігуркі «апрануты» ў характэ- Рныя для таго часу касцюмы: паненкі — у капялюшыках з бантамі, доўгіх сукенках з Папярынамі і вялікімі гузікамі, у руках — Пышны букет ці сабачка. Кавалеры кураць Цыгаркі. У крыху гумарыстычнай форме
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 288; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.226.169.169 (0.008 с.) |