Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Працы, матэрыяпамі і інструментамі, нарэ-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
шце, блізкімі ўмовамі жыцця суседніх на- родаў, што добра відаць па іншых відах на- Роднага мастацтва. Больш справядлівым будзе ўлічыць культурныя ўзаемаўплывы, што ў сапраўднасці заўважаецца ў маста- цтве суседніх народаў. Складанае пытанне — высвятленне тэр- мінаў, якімі абазначалі папяровыя ўзоры і іх Вырабы з саломы, лазы, бяросты, паперы матывы, паколькі ўспаміны інфарматараў адлюстроўваюць параўнальна позні пласт іх Бытавання. У самых агульных рысах можна Зрабіць наступныя вывады. Тэрмін «выціна- нка» пераважаў на захадзе Беларусі (а та- ксама ў Польшчы і на Украіне). На ўсходніх І цэнтральных тэрыторыях бытавалі назвы «выразанкі», «выразкі», сустракаліся яны і на захадзе, галоўным чынам у праваспаў- ным асяроддзі. Спарадычна ў розных рэгіё- Нах трапляецца тэрмін «выстрыганкі» (у Славакіі — выстрыговачкі). Побач з такімі Тэрмінамі, што абазначалі спосаб вытвор- часці, шырока бытавалі і назвы, якія ўка- Звапі на канкрэтнае прызначэнне папяровых узораў. Так, круглыя разеткавыя выцінанкі, Якімі аздаблялі сцены, часта называлі «квет- кі», папяровыя ўзоры на вокнах — фіранкі, Трохвугольныя сурвэткі на паліцы — ву- гольнікі. Несумненна, што ў кожным рэгіё- Не бытавапі розныя мясцовыя назвы, забы- Тыя разам з вырабамі. Тэхналогія выцінанак засноўваецца на Асаблівасцях матэрыялу: аркуш тонкай па- перы можна скласці ў любым напрамку і Выразаць нажніцамі ці нажом узор, дакла- дна паўтораны столькі разоў, колькі слаёў утварыў складзены аркуш. Такога своеаса- блівага працэсу тыражавання аднаго ўзору нельга дабіцца ад іншых матэрыялаў, акрамя паперы. Да таго ж яе раўнамерная Інертная структура, у адрозненне, скажам, Ад спаістасці дрэва ці фактурнасці тканіны, не прымае ўдзелу ў стварэнні арнамента і дае поўны прастор дпя ўласнай творчасці. Таму нават пры масавым бытаванні гэтага Віду народнага мастацтва агульныя рэгія- Напьныя асаблівасці выцінанак прасочваюц- ца невыразна, больш прыкметны ўласньі Почырк кожнага майстра. Наяўныя ўзоры выцінанак у адпаведнасці З кампазіцыяй можна раздзяліць на тры асноўныя групы. Першую складаюць вы- рабы, якія ўмоўна можна назваць разетка- Вымі (цэнтрычнымі, замкнёнымі). Квадра- Тны аркуш паперы складваюць у 4, 8, 16 разоў такім чынам, што восі сіметрыі скры- жоўваюцца ў яго цэнтры. Скледзены ар- Куш утварае выцягнуты трохвугольнік, па Краях якога нажніцамі наразаюць несклада- ныя адвольныя фігуры: зубчыкі, паўкругі і Інш. Разгорнуты выраб утварае закампана- ваную ў квадрат, шматвугольнік ці круг Ажурную кампазіцыю, малюнак якой разы- Ходзіцца веерам ад цэнтра. Такім чынам Выразалі «кветкі» на сцены, сурвэткі на мэ- Блю, а сёння — «сняжынкі» для аздаблення вокнаў пад Новы год. Характэрны ўзор такіх выцінанак 1920-х гадоў з-пад Ваўкавыска прыводзіць у сваёй кнізе І.Грабоўскі, здзіўляючыся пры гэтым іх падабенству з польскімі — падваршаўскі- мі, уладаўскімі, з-пад Белавежскай пушчы і інш.58 Між тым нічога дзіўнага тут няма, гэта тлумачыцца як культурнымі ўзаема- ўплывамі, так і аднолькавымі тэхналагічнымі Прыёмамі выканання. Таму беларускія ра- Зеткавыя выцінанкі падобныя не толькі на польскія, але і ўкраінскія, літоўскія. Другую групу выцінанак вызначае кам- Пазіцыя, якую можна назваць сіметрычнай (люстэркавай). Аркуш паперы складваецца Папалам, утвараючы вертыкальную вось сі- метрыі. Выразны малюнак люстэркава паў- тараецца ўлева і ўправа. Такая кампазіцыя дыктуе і характар узору, які мае ярка выяў- Леную вертыкальнасць. На яе аснове буда- Валіся пашыраныя калісьці, глыбока трады- цыйныя матывы ў выглядзе дрэва жыцця, букетаў і г.д., вядомыя ў ткацтве, вышыў- Цы, роспісе. Выцінанка сіметрычнага тыпу. 1920-я гады. Ваўкавыскі раён. К. ё A Народнае мастацтва Беларусі Выцінанкі такога тыпу 1920-х гадоў з Бе- ларусі (в.Шыкшнева Ваўкааыскага павета) прыводзіць зноў жа І.Грабоўскі, адзнача- Ючы, што гэта эдзін з найбольш прыгожых узораў, якія ведае гэты від народнага ма- Стацтва59. Кампазіцыя выцінанак сіметрыч- Ная, аднак выкананы яны камбінаванай тэх- Нікай як аплікацыі з рознакаляровай паперы На белым фоне. На прамавугольны аркуш Наклеена сцябліна з сіметрычна размешча- Нымі адгалінаваннямі і лістамі, кветкі скам- Панаваны асобна з некапькіх накладзеных Адна на адну рознакаляровых разетак. Па вуглах кампазіцыя дапоўнена каляровымі трохвугольнікамі. Другі падобны ўзор вы- Разаны з плямістай паперы, што надае яму Дадатковы капарыстычны эфект. Як відаць, такія выцінанкі ўяўляюць сабой далейшую распрацоўку больш простых узораў, што наклейваліся прама на беле- ныя сцены. Яны ўжо выкарыстоўваліся як Карцінкі-пано, магчыма, нават афармляліся пад шкло. На жаль, іншых узораў такога Тыпу не захавалася, хоць у свой час гэта Была тыповая з'ява, у кожным разе для за- Н.Сакалова-Кубай. Выцінанка. 1994. Мінск. Хаду Беларусі, дзе пераважалі атынкаваныя беленыя сцены. Па ўспамінах старэйшай Майстрыхі выцінанак Г.Зайко з Сапоцкіна (Гродзенскі раён), «часам такімі выцінан- камі быпа аздоблена ўся сцяна». Да трэцяй кампазіцыйнай разнавіднасці Можна аднесці выцінанкі рапортнага тыпу. Доўгі аркуш паперы складвалі гармонікам, выразаны ўзор з многімі вертыкальнымі восямі сіметрыі шматразова паўтараўся. Так выразалі фіранкі на вокны, падзоры на Паліцы, аздобы на рамкі. Падобным споса- бам выкананы практычна ўсе работы суча- Сных майстрых, якія адгукнуліся на просьбу ўзнавіць ранейшыя ўзоры. Аднак у чыстым Выглядзе рапортныя выцінанкі існавапі хіба Толькі як нешырокія падзоры на паліцы. Фіранкі на вокны, часам метровай даўжыні і паўметровай шырыні, пры вырэзванні да- даткова складваліся ў самых розных напра- Мках, у адпаведнасці з задуманым узорам. Асноўная кампазіцыя — зубцы па ніжнім Краі, буйныя матывы па вертыкалі — ства- ралася складваннем аркуша ў гармонік. За- тым яго разгортвалі і кожны ўчастак зноў Н.К у мко. Фіранкі. 1987. Магіляны Берас- Тавіцкага раёна. < «< «>»»» >» Х «< < «»»» > > > Х < < < < < «»»» >» >» Ж «««•»»» > Х < «««•» > >» > *? «?? / Л / Ч I • • ч ^ ч'/ / i f: Вырабы з саломы, лазы, бяросты, паперы складвапі ў розных напрамках для выразан- ня дадатковых дробных матываў — лан- цужкоў з ромбікаў, трохвугольнікаў, стрэ- Лак і інш. Матывы дэкору выцінанак надзвычай ра- знастайныя. Ёсць тут яўныя перайманні і перапрацоўкі даўно вядомых па іншых відах народнага мастацтва, нямала ўзята з гарад- скога побыту і прамысповых вырабаў, a Яшчэ больш — уласная творчасць («як рука Павядзе»), актывізаваная нейтрапьнасцю і інертнасцю матэрыялу. Пры ўсім гэтым пе- равага геаметрычных матываў відавочная. Справа тут не толькі ў прастаце выканання, але, відаць, і ў яўнай роднасці іх з трады- цыйнымі геаметрычнымі матывамі ў ткац- тве, вышыўцы, разьбярстве. Зубчыкі, рады ромбаў, крыжыкі, шматпраменныя разет- Кі — водгулле іх сімвалічнай ролі, звязанай Са старажытнымі веснавымі звычаямі. Маг- Чыма, круглыя разеткавыя выцінанкі выра- Заліся менавіта як сімвал свяціла, тым больш што выконваліся да веснавых святаў. У некаторых месцах (Лідскі, Навагрудскі Раёны) яшчэ памятаюць назвы «сонца», Н.С а к а л о в a - К у б а й. Выцінанка. 1995. Мінск. «месяц», што адносіпіся да круглых разе- ткавых матываў на фіранках. Язычніцкай міфалогіяй старажытных спавян яўна звязаны і зааморфныя матывы. У большасці выпадкаў іх называюць проста «птушкі». Па сіпуэце яны нагадваюць пеў- няў, галубоў, сустракаюцца і экзатычныя, яўна больш позняга паходжання павы. У Гродзенскім раёне сілуэтнымі фігуркамі га- лубоў, папарна злучаных дзюбкамі, азда- Блялі паліцы пад абразы. Відаць, падобныя Матывы калісьці былі пашыраны на больш Значных тэрыторыях, у кожным разе амаль Такія ж бытавалі і на Украіне60. Прататыпамі іх хутчэй за ўсё быпі сапамяныя і шчапяныя галубкі — даўнія аздобы покуці. Пераважныя матывы — кветкавыя. Гэта Цалкам зразумела: выцінанкі набылі пашы- рэнне ў час, капі ў народным мастацтве забываўся даўні сімвапізм, а на першы план вылучаліся дэкаратыўныя задачы. Такая тэндэнцыя праявіпася ў выцінанках асабліва выразна, паколькі іх роля ў інтэр'еры была чыста дэкаратыўная. Раслінныя матывы вы- цінанак спалучаліся з пашыранымі ў 1-й па- Н.Х о міч. Фіранка. 1988. Навасёлкі Асіпо- Віцкага раёна. • в/шп І Народнае мастацтва Беларусі Лове 20 ст. распіснымі куфрамі і дыванамі, гладзевай вышыўкай, архітэктурнай пра- пілоўкай. Прыкметны ўплыў аказала гарад-
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 286; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.23.110 (0.009 с.) |