Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Ф.Сярпейка. Капялюш. 1987. Салома,Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Пляценне. Цюпішкі Ашмянскага раёна. Вырабы з саломы, лазы, бяросты, паперы рапейскіх народаў у салому ўбіраліся ўдзельнікі карнавалаў. Як відаць, разнастайныя рытуальныя вы- рабы з саломы здаўна самым цесным чы- Нам звязваліся з каляндарнымі абрадамі і Звычаямі, асабліва дажыначнымі. Перавага духоўнай, а не утылітарнай функцыі гэтых вырабаў абумовіпа непрацягласць іх быта- Вання, звязаную з канкрэтным абрадам. Пасля яго завяршэння ці праз некаторы час Саламяныя атрыбуты станавіліся непатрэ- бныя і ў народным побыце не зберагаліся, таму іх практычна няма ў музейных калек- Цыях. Аднак дзякуючы трываласці традыцыі яны штогод аднаўляліся, і з улікам гэтага Фактару можна сцвярджаць, што пахо- Джанне саламянай атрыбутыкі такое ж ста- Ражытнае, як і гісторыя земляробства. На Працягу гэтай гісторыі характар саламянай атрыбутыкі пакрыху мяняўся: ад магічнай функцыі саломы ў першабытны перыяд — да мастацкай, эстэтычнай ролі вырабаў з яе ў народным побыце 19—20 стагоддзяў. У Апошнім выпадку магічная, абрадавая Функцыя нярэдка наогул саступае месца чыста дэкаратыўнай, саламяныя вырабы ўкпючаюцца ў інтэр'ер народнага жыпля як Бытавыя і мастацкія прадметы. Тым не Менш іх мастацка-вобразны змест самым Цесным чынам звязаны з усёй матэрыяль- най і духоўнай дзейнасцю народа, захоўва- Ючы архаічную аснову і семантычную зна- Чнасць матэрыялу. Разам з тым у побыце беларусаў, як і ўсіх спавянскіх і іншых народаў Еўропы, са- лома выкарыстоўвалася не толькі ў абрада- Вых, рытуальных мэтах, але і дпя вырабу розных рэчаў бытавога прызначэння: по- суду, галаўных убораў, пчаліных вулпяў, розных матаў і цыновак. Цалкам з гаспа- Дарчым побытам было звязана і пляценне з такіх прыродных матэрыялаў, як лаза, луб, Корань, бяроста, чарот і інш. Землі Беларусі, асабліва Палессе і Па- Азер'е, багатыя на розныя гатункі лазы — Моцнага і эластычнага матэрыялу, прыдат- нага для пляцення разнастайных вырабаў. Можна меркаваць, што пляценне з лазы і іншых прыродных матэрыялаў папярэдніча- ла пляценню з саломы, паколькі яны паў- Сюдна распі незалежна ад гаспадарчай Дзейнасці чалавека. На працягу многіх ста- годдзяў назапашваліся і ўдасканальваліся Тэхнічныя і мастацкія навыкі вырабу быта- вых і дэкаратыўных рэчаў з гэтых даступ- ных і простых матэрыялаў. Этнаграфічныя і архіўныя звесткі свед- Чаць пра досыць значнае пашырэнне выра- баў з лазы. Плеценая з тоўстых лазовых дубцоў агароджа (пляцень) была добрай Аховай участка, плеценымі былі і сцены не- каторых гаспадарчых пабудоў. 3 лазы вы- Раблялі палукашкі для калёс і саней, а так- Сама разнастайныя кошыкі, карабы, ка- Робкі і іншае начынне, якое шырока выкарыстоўвалася ў побыце. У іх перано- сілі і захоўвалі садавіну і гародніну, збіралі ягады і грыбы, іх бралі ў далёкую дарогу. Былі і зусім маленькія вырабы дпя праду- ктаў, рукадзелля і інш. Калі саломапляценне развівалася ў ра- Мках хатняй вытворчасці, то пляценне з лазы і іншых матэрыялаў у многіх выпадках ператваралася ў шырокаразвітыя промы- слы, асабліва ў парэформенны перыяд. У рэгіёнах, якія вызначаліся багаццем пэўнага Матэрыялу, промыслам нярэдка займаліся Цэлыя паветы. Па сведчанні В.Сямёнава, у Мінскім павеце з кораня плялі карзінкі, якія прадавалі ў Мінску; у Пінскім павеце кар- Зіны плялі з лазы, у Мазырскім — з кораня Саломапляцелыйчык Ф.Сярпейка з Цюпі- Шак Ашмянскага раёна. Народнае мастацтва Беларусі Ракіты, апляталі імі экіпажы і бутэлькі8. Пра Шырокае бытаванне карзіначнага промыслу пісаў М.Доўнар-Запольскі'. Асаблівага раз- віцця промысел па пляценні кошыкаў дася- гаў на тэрыторыі Заходняй Беларусі ў Я гады. Паводле звестак Я.Арын- Жынай, многія вёскі налічвалі сотні пляцель- шчыкаў, што працавалі на мясцовыя рынкі. Асабліва буйнымі цэнтрамі лозапляцення Былі: на Віцебшчыне вёскі Норыца (1000 майстроў), Тумілавічы (50), Богіна (105), Верхняе (500); на Гродзеншчыне — Куцаві- чы (65), Ходараўцы (100); на Міншчыне — Гавязна (20), Літва (62), Заполле (58), Ме- Шычы (39); на Брэстчыне — Моталь (320), Адрыжын (500), Лунін (2342), Навасёлкі (900), Макраны (100), Дзівін (200), Хорск (4000), Радчыцк (Ю89)1 0. Як відаць, лоза- Пляценне найбольш шырокае развіццё ме- Ла на Палессі, багатым на лазу і бедным Землямі, што вымушала сялян развіваць Падсобныя промыслы. На пачатку 20 ст. і асабліва напярэдадні Й сусветнай вайны промыспы па пляценні Перажывалі складаны перыяд. Канкурэнцыя паміж рамеснікамі, абясцэньванне вырабаў Вымушалі да масавай іх вытворчасці на шкоду якасці. Недарэмна ў дакументах Го- Мельскага павятовага земства з трывогай адзначалася, што «вырабы саматужнікаў, якія прывозяцца ў горад у вялікай колькас- ці, вызначаюцца прымітыўнасцю вытвор- часці і апрацоўкі»11. Некаторыя павятовыя Земствы, таварыствы сельскай гаспадапркі, Спрабуючы дапамагчы саматужнікам, ар- ганізоўвалі розныя манстэрні, школы, кур- Сы па пляценні. Навучальная карзіначная майстэрня каля 6 гадоў працавала ў Гомелі, Курсы па пляценні з лазы і саломы — у Дрысвятах (Віцебшчына)12. Пляценню з са- ломы і балотных траў навучалі ў Мялькана- Віцкім народным вучылішчы на Гродзенш- Чыне'3. Папулярызацыяй мастацкіх вырабаў з са- ломы, лазы і іншых матэрыялаў займаліся саматужніцкія сельскагаспадарчыя выстаў- кі, якія з канца 19 ст. наладжвапіся ў многіх Гарадах Беларусі і за яе межамі. Плеценыя Вырабы, якія дэманстраваліся на іх, засвед- чылі высокі мастацкі ўзровень, разнастай- насць формаў, багацце тэхнічных прыё- маў. Аднак у поле зроку арганізатараў вы- ставак траплялі галоўным чынам вырабы майстэрняў, школ і вучылішчаў, куды больш рэпрэзентатыўныя, чым радавая Прадукцыя традыцыйных сельскіх промы- спаў. Hi па паходжанні, ні па тэхналагічных Якасцях нічога агульнага з саломай, лазой, Бяростай і іншымі расліннымі матзрыяламі, што выкарыстоўваліся дпя пляцення ці аплі- Кацыі, папера як матэрыял не мае. Аднак папяровыя карункі, якія ў побыце белару- саў і іншых народаў канца 19 — першай Паловы 20 стагоддзя набылі значнае пашы- Рэнне, па характару свайго ажурнага ма- Люнка чымсьці нагадваюць пляценне і аплі- кацыю. Таму правамоцна ўключыць матэ- рыял пра папяровыя выразкі ў гэты раз- Дзел. МАСТАЦКАЕ САЛОМАПЛЯЦЕННЕ Выраб разнастайных рэчаў з саломы для задавальнення 2 асноўных функцый — гас- Падарча-бьлавой і абрадавай дазвапяе ад- Паведным чынам класіфікаваць іх. Аднак разнастайнасць формаў масавай народнай творчасці ў гэтай галіне, яе глыбокая сін- крэтычнасць, абумоўленая ўсім характа- рам матэрыяльнай і духоўнай дзейнасці ся- лян, спарадзіла такое мноства відаў выра- баў, што часам няпёгка вызначыць адзіна Канкрэтную сферу іх выкарыстання. Больш Выразна вырабы з саломы дзеляцца па спо- Сабе вытворчасці, г. зн. не плеценыя і зро- бленыя ў тэхніцы аплікацыі па дрэве ці тка- Ніне. Сярод усёй разнастайнасці плеценых вы- рабаў з саломы ў першую чаргу трэба вы- лучыць групу гаспадарчага начыння, здаўна і паўсюдна пашыранага ў народным побы- це. Аб'ядноўваюцца гэтыя вырабы не толь- Кі характарам прызначэння — для збору, пераноскі і захавання прадуктаў, але і спо- Сабам вытворчасці — спіральным пляцен- Нем. Хоць у мастацкіх адносінах плецены Саламяны посуд не так уражвае, як вырабы дэкаратыўна-абрадавага прызначэння і Аб'ёмная пластыка, аднак, несумненна, менавіта яны ідуць ад вытокаў рамяства і з'яўляюцца асновай для развіцця ўсіх іншых відаў і формаў. Іх ппастыка і да нашага часу Захавала першапачатковую прастату і пра- думанасць формаў, іх адпаведнасць пры- значэнню вырабаў. Дзякуючы сваім спецыфічным якасцям Саламякае начынне не сустракала канку- рэнцыі з боку вырабаў з іншых шырокада- Вырабы з саломы, лазы, бяросты, паперы ступных матэрыялаў і таму бытавала прак- тычна паўсюдна. Яно лёгкае, моцнае, даў- Гавечнае, мае неабходныя вентыпяцыйныя Якасці, таму незаменнае для захавання зе- рня, мукі і іншых сыпкіх прадуктаў, а так- Сама іх пераноскі. У некаторых выпадках Плеценыя вырабы служылі таксама дпя зберажэння адзення і іншых каштоўных рэ- чаў. Характэрныя утыпітарныя якасці пле- Ценага начыння абумовіпі яго выкарыстанне і ў якасці пчаліных вулляў. Асноўным тэхналагічным спосабам вы- Творчасці бытавсга гаспадарчага начыння з'яўляецца спірапьнае пляценне. Пастаянна Нарошчваючы, саламяны жгут выгінаюць у
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 445; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.61.142 (0.01 с.) |