Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Двух абсалютна аднолькавых. Як бы ганчарСодержание книги
Поиск на нашем сайте
ні выпраўляў, ні прыгладжваў выраб, на ім застаюцца і сляды стыкоўкі гліняных жгу- тоў, і ўмяціны, і адбіткі пальцаў, і пэўная Асіметрыя, што надае кожнай новай рэчы ўласцівае толькі ёй аблічча. Вырабы таў- стасценныя, масіўныя, статычныя і па-свой- Му манументальныя, нават капі і маюць не- Вялікія памеры. Іншы характар мае посуд, выраблены з Дапамогай быстраходнага ганчарнага круга з рухомай воссю. Гэты заходнееўрапейскі Тып ганчарнага круга («нямецкі») на тэры- торыі Беларусі ўвайшоў у практыку ў 18 Ст., верагодна, разам з пашырэннем фаян- Савай вытворчасці, апе да канца 19 ст. вы- карыстоўваўся пераважна ганчарамі высо- Каразвітых гарадскіх і местачковых ганчар- ных цэнтраў. У канцы 19 ст. такі ганчарны круг з рухомай воссю ўваходзіць у пра- ктыку большасці сельскіх асяродкаў ган- чарства, выключаючы хіба што паўночны Захад Беларусі. Быстраходныя нажныя кругі патрабавалі Выкарыстання высокапластычнай гліны без Збаны. 1980-я гады. Гліна, тачэнне, глазу- Раванне. Шчучынскі раён. Няга жапезнага веку. Археалагічныя даныя сведчаць пра пашырэнне гэтай тэхнікі ў ля- сной паласе Усходняй Еўропы20, аднак бе- ларускія землі ўяўляюць, бадай, самую Значную і аднародную яе зону. Тут жа (аса- бліва на паўночным захадзе Беларусі) Адзначана і самае позняе бытаванне гэтай Рэліктавай тэхнікі — да сярэдзіны 20 ст. Значнай разнастайнасцю формаў ляпны Посуд не вызначаецца. Малапластычная Фармовачная маса з дадаткам жарствы і Архаічная тэхніка налепу дазвалялі выра- Бляць пасудзіны, блізкія да цыліндра, са Слабапрафіляваным сілуэтам. Часам на Плечуках пасудзін выціскапіся хвалістыя па- Яскі. Здавапася б, гэтыя прымітыўныя вырабы Не вызначаюцца якой-небудзь мастацка- сцю. Сапраўды, такая тэхніка вытворчасці абмяжоўвае творчыя магчымасці май- строў. Тым не менш посуд ручной лепкі не пазбаўлены мастацкіх вартасцяў. Ён вызна- Чаецца нейкай своеасаблівай жывасцю, ярка выяўленай рукатворнасцю і непаўтор- Сярод ляпных пасудзін не знайсці і Ганчар І.Шопік з Поразава Свіслайкага nCiena. 1989. Ганчарства якіх-небудзь дамешкаў, што ў сукупнасці з Тэхнікай тачэння дазваляла вырабляць посуд самых розных формаў і сілуэта. Сценкі яго Тонкія, формы зграбныя і дасканалыя. Ба- Гаты і разнастайны асартымент бытавога і Утылітарна-мастацкага посуду, тыповы для большасці ганчарных цэнтраў Беларусі ка- Нца 19 — першай паловы 20 стагоддзя, з'яўляецца вынікам выкарыстання менавіта Быстраходнага нажнога круга. Мастацкія якасці вырабаў у значнай сту- Пені вызначаліся характарам абпалу і спада- Рожных яму аперацый. У гэтых адносінах найбольш выразныя групы ўяўляюць абва- Рная (гартаваная, рабая), задымленая (сі- Няя, чорная) і глазураваная (паліваная) ке- Раміка. Археалагічныя матэрыялы сведчаць, што абварванне шырока выкарыстоўвалася ў Старажытнарускія часы2'. У канцы 19 — Першай палове 20 стагоддзя яно шырока бытавала ў лясной паласе Усходняй Еўропы (уключаючы ўсходнюю Літву) і на Бал- канскім паўвостраве (у сельскім ганчарстве народаў Югаславіі). Абварванне, якое на ўсіх гэтых тэрыто- рыях выкарыстоўвалася з ахоўнымі мэтамі (для павышэння трываласці і змяншэння Порыстасці), у адзначаны перыяд нярэдка звязвалася з дэкаратыўнымі ўласцівасцямі керамікі, паколькі ў працэсе загартоўкі по- суд пакрываўся чорна-карычневымі, нібы Спецыяльна намаляванымі плямамі, эфект- На рассыпанымі па тэракотавай паверхні. Выразнасць такога арыгінальнага дэкору Залежала яд якасці абварвання. У народзе даўно заўважалі такую залежнасць, і па- Купнікі на рынках у першую чаргу звярталі ўвагу на вырабы больш «рабыя», «страка- тыя», «прыгожыя», інтуітыўна звязваючы Гэта з іх высокімі утылітарнымі якасцямі. Таму нярэдка некаторыя ганчары звязвалі абварванне менавіта з дэкаратыўнымі аса- Блівасцямі. Асабліва цікавы мастацкі эфект дасягаў- ся ў тых выпадках, калі такі старажытны від апрацоўкі вырабаў, як абварванне, спалу- чаўся з яшчэ больш старажытным споса- бам іх вытворчасці — фармоўкай налепам. «Статычныя формы і масіўныя, нібы з цяж- касцю сагнутыя ручкі спарышоў, — адзна- Чае І.Ялатамцава, — ствараюць адчуванне Застыласці, нерухомасці, інерцыі матэры- ялу. Здаецца, што заключаная ў гэтай масе жывая творчая сіла выканаўцы яшчэ пры- Кладвае велізарныя намаганні для таго, каб Вызваліцца, вырвацца вонкі. Характар ма- тэрыялу дапаўняе гэты вобраз. Грубыя Шурпатыя сценкі і плямістая рабая паверхня Надаюць вырабу нейкі асабліва суровы ха- Рактар»22. Такія архаічныя вырабы яшчэ ў сярэдзіне 20 ст. вырабляліся ў некаторых сельскіх ганчарных асяроддзях паўночнага захаду Беларусі. У іншых цэнтрах, асабліва на ўс- ходзе Беларусі (як і ў Цэнтральнай Расіі) Гартавалі посуд, вытачаны на крузе, пры- чым галоўным чынам прызначаны для гара- Чага прыгатавання ежы. іншыя ж вырабы Задымлівалі ці глазуравапі. Задымленая кераміка таксама мае ста- Ражытнае паходжанне, хоць і крыху па- знейшае ў параўнанні з гартаванай. З'яў- ленне яе на тзрыторыі Беларусі адзначана ў 12—13 стагоддзях, а ў познім сярэднявеч- чы, мяркуючы па археалагічных, архіўных і літаратурных крыніцах, была пашырана ў Гарадскім ганчарстве Усходняй і Цэнтраль- най Еўропы. Асаблівую цікавасць з мастацкага боку ўяўляе чорнаглянцаваная кераміка — свое- І.Ш о пі к. Ганчарны посуд. 1980. Гліна, та- Чэнне, чорнае глянцаванне. Поразава Свіс- Лацкага раёна. Народнае мастацтва Беларусі Асаблівая разнавіднасць задымленай. Су- цэльнае ці арнаментальнае глянцаванне ў выглядзе разнастайных узораў (клеткі, паскі, елачкі, сетка) у канцы 19 — першай Палове 20 стагоддзя было пашырана на паўднёвым захадзе Беларусі, а таксама ў Расіі, на Украіне, у народаў Цэнтральнай Еўропы. Практычна на ўсіх гэтых тэрыто- Рыях чорнаглянцаваная кераміка мае як па- Добныя формы, так і аналагічны дэкор. Найбольш папулярны спосаб утылітарна- мастацкай апрацоўкі керамічных вырабаў у Адзначаны перыяд — глазураванне. Тая ка- Ларыстычная разнастайнасць, якой вылуча- ецца прадукцыя розных ганчарных цэнтраў Беларусі, дасягнута ў першую чаргу дзяку- ючы глазураванню. На ўсходнеспавянскіх Землях яно вядома са старажытнарускіх ча- соў, асабліва шырокае бытаванне глазура- ванай (папіванай) керамікі адзначана ў познім сярэднявеччы, аднак гапоўным чы- Нам у высокаразвітых гарадскіх ганчарных Цэнтрах. 3 канца 19 ст. глазураваннем Пачынаюць авалодваць і сельскія ганчары, Хоць амаль нідзе яно канчаткова не выце- І.Б ычк о. Ганчарны посуд. 1977. Гліна, та- Чэнне, ангобны роспіс, глазураванне. Мір Карэліцкага раёна. сніла больш старажытныя віды апрацоў- кі — гартаванне і дымленне, а прадаўжала Мірна суіснаваць з імі. Звычайна гпазура- ваны посуд выкарыстоўвалі для хаподнага Прыгатавання ежы цІ яе захавання, а дпя печы прызначаўся абварны ці задымлены. Спосабы глазуравання, што прымяняпіся Беларускімі ганчарамі, практычна не ад- розніваліся ад вядомых на ўсіх славянскіх і іншых землях Еўропы. Часцей за ўсё вы- карыстоўвалася празрыстая бясколерная паліва, якая «праяўляла» колер чарапка, на- давала яму большую інтэнсіўнасць, а ў за- Лежнасці ад якасці гліны — розныя ад- Ценні, ад амаль белага да чырвона-кары- Чневага. Карычневы колер надавала паліве Дзындра — жапезны перагар (вокіс жа- леза), які збірапі ў кузнях, зялёны — вокіс медзі (зялёнка). За дарагавізны палівы карысталіся ёю Ашчадна. Толькі некаторыя віды посуду для захавання дарагіх прадуктаў, і то перава- жна ў развітых ганчарных цэнтрах, глазура- валі цалкам. У большасці ж выпадкаў гла- зуравапася ўнутраная паверхня посуду, І.Б ычк о. Спарыш. 1981. Гліна, тачэнне, Ангобны роспіс. Мір Карэліцкага раёна. Ганчарства звонку паліву наносілі толькі ўверсе, і яе Рознакапяровыя бліскучыя пацёкі прыгожа Кантраставалі з матавым тэракотавым фо- нам ніжняй часткі вырабаў, падкрэсліваючы Дакладнасць, адпрацаванасць і даскана- ласць формаў. Мастацкая выразнасць уз- мацнялася і ад нераўнамернасці абпалу, з- За чаго на зеленаватым фоне выступалі Светла-охрыстыя плямы. Такі посуд (у яблыкі) цаніўся асабліва высока, трэба ду- Маць, менавіта за яго знешні выгляд. Гэтыя агульныя мастацкія асаблівасці, ха- Рактэрныя для народнай керамікі як Бела- Русі, так і суседніх славянскіх і іншых наро- даў, у асобных ганчарных цэнтрах і нават
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 286; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.131.13.196 (0.009 с.) |