Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Захавалі простыя, лаканічныя, але выразныяСодержание книги
Поиск на нашем сайте
формы, якія нярэдка ўражваюць сваёй грунтоўнасцю, масіўнасцю і нейкай пер- шабытнай суровасцю. Гэта ў значнай сту- пені датычыць большасці драўляных выра- баў, характзрных дпя народнага побыту бе- ларусаў. Вырабляпіся яны пераважна ў даўбана-разьбяной тэхніцы, якая, па вызна- чэнні В.Васіленкі, «склапася ў незапамятныя часы і захавалася амаль без зменаў»41. Многія простыя сялянскія рэчы, здавапася б, чыста утылітарнага прызначэння толькі ў Справе, у рабоце раскрываюць сваю пры- Гажосць. Гэта можна назіраць на прыкла- дзе разнастайных даўбаных чарпакоў. Не- Каторыя з іх захавалі арыгінальную форму паўшарападобнай бярозавай нарасці, дзе Сплошчана толькі дно. У гэтым выпадку ма- тэрыял гранічна адчувальны, што поўнасцю адпавядае светаўспрыманню сельскага жы- хара, які меў справу толькі з натуральнымі прадуктамі, рэчамі, з'явамі — знаходзіў у лесе многія рэчы паўгатовыя: з дуплістага дрэва рабіў бочачку-кадаўбчык, каподу-ду- Плянку для пчол, з дубка — цэп, арэхавая рагаціна ператваралася ў вілы і г.д. Гэтыя Рэчы канструкцыйна моцныя, паколькі ні- Дзе не пераразаліся натуральныя вапокны. Яны вызначаюцца непаўторнай прыроднай скульптурнасцю формаў (таму многія да- следчыкі не без падстаў лічаць іх своеа- Саблівай разнавіднасцю скульптуры), цэла- снасцю аб'ёмаў, ствараючы ўражанне непрыдуманасці, грунтоўнасці, вечнасці. Гэта вобразы самога жыцця. Непаўторная пластыка беларускіх чаў- ноў, асабліва басейна Дняпра. Іх звычайна Карцы. Канец 19 — пачатак 20 cm. Дрэва, даўбанне, разьба. Усходняя Беларусь. НМГК. Народнае мастацтва Беларусі выдзёўбвалі з тоўстай асіны, затым запар- Валі, расхілялі бакі, з-за чаго HOC І карма загіналіся крышку ўверх. Ствараўся пры- гожы плаўны імклівы сілуэт, такі арганічны Пры спізганні па вадзе. У сялянскім побыце ў многіх выпадках незаменныя былі драўляныя чарпакі-карцы. Кераміка была крохкая і цяжкая, метал, Асабліва медзь, — дарагі і маладаступны. Чарпакамі веялі зерне, вычэрпвалі з лодкі Ваду, мералі прадукты, з іх елі, пілі, паіпі Свойскую жывёлу. Функцыянальнае пры- значэнне чарпакоў вызначыла іх канструк- цыйныя адрозненні і ў сувязі з гэтым воб- Разныя вырашэнні. Пасудзіны для вычэрпвання вады з лодкі і Падобныя на іх веялкі нізкія, выцягнутыя, з ппоскім дном і доўгай ручкай. Зерне ці вада, з сілай выкінутыя з іх, нібы прадаўжа- Юць гарызантапьны імклівы рух чарпака. Гэткай жа вобразнасцю вызначаюцца і чар- пакі іншых відаў: выцягнутыя, міндалепа- добныя, чоўнападобныя і г.д. Пры першым поглядзе на гэтыя чарпакі, коўшыкі, карцы, сальнічкі і іншыя даўбана- разьбяныя вырабы, што вызначаюцца яў- нымі ці ўмоўнымі выяўленчымі формамі, Уражвае архаічнасць іх аблічча. Гэта асаб- Лівая эстэтычная сістэма, што захавапася з Глыбокай старажытнасці. Яна дапускае не- Падробны натуралізм, калісьці ж гэта была Натура сама па сабе: конскі чэрап, сарока, Прымацаваныя на сцяне ці шчыце хаты і г.д. Згодна з вераваннямі, некаторыя свойскія Жывёлы і птушкі валодалі магічнай сілай ад- ганяць злых духаў. Магія натурная з часам перайшла ў магію выяўленчую. Замест Конскага чэрапа высякалі з дрэва сілуэт конскай галавы. У беларусаў натурную ма- Гію этнографы фіксавалі яшчэ на пачатку 20 Ст.42 3 глыбокай старажытнасці яна адпю- строўвала парцыяпьныя ўяўленні людзей. Магічныя ўласцівасці надаваліся не толькі Жывёле ці птушцы, але нават іх часткам. Таму натуралістычнае адпюстраванне было неабавязковае. Галоўнае — перадаць не фактуру поўсці або пер'я, не характэрны Выгін фігуры, шыі, асаблівасць руху, а ча- Стку ці некалькі частак, якія «валодалі» Магічнай сілай, складалі тыповую рысу жы- Карцы. Пачатак 20 cm. Дрэва, даўбанне, Разьба. Слуцкі раён. ДМЭ. Сальнічка. Канец 19 cm. Дрэва, даўбанне. Клімавіцкі раён. ДМЭ. Сальнічка. 1940-я гады. Дрэва, даўбанне. Лыжка. Пачатак 20 cm. Чэрыкаўскі раён. Пераброддзе Міёрскага раёна. ДМЭ. Мастацкая апрацоўка дрэва Вой істоты. Для каня — гэта выцягнутая га- лава і пара насцярожаных вушэй, для пеў- Ня — дзюба і грэбень. У такім спалучэнні тыповых элементаў каня нельга быпо зблы- Таць з птушкай, нават калі вушы, грэбень, дзюба, галава выяўляліся вельмі схематы- Чна, толькі намёкам. Таму, эканомячы вы- яўленчыя сродкі, народныя майстры прый- Шлі да гранічнага абагульнення, да ідэа- грамы, знака, што і праяўляецца ў вядомай нам архаічнай разьбе як беларусаў, так і іншых спавянскіх народаў. Аналізуючы з гэтага пункту гледжання выяўленчыя элементы на чарпаках, карцах, Сальнічках і іншых вырабах канца 19 — па- Чатку 20 стагоддзя, можна меркаваць пра старажытнае паходжанне гэтых рэчаў. Хоць больш раннія ўзоры і невядомыя, мо- жна з упэўненасцю казаць пра багатую іх гісторыю. Некаторыя сведчанні ў пацвяр- Джэнне гэтага меркавання даюць сярэдне- Вяковыя вырабы з дрэва. Нарпакі, карцы, сальніцы, вільчакі, што «раптам» з'явіліся ў Ст., — толькі апошняе звяно развіцця Старажытнай культуры. Адбітак архаікі ляжыць на сялянскім Начынні, якое не мае арнаментапьнай апра- цоўкі ці захавала толькі спяды выяўленчых вырашэнняў. Відаць, многія старажытныя Вобразы-сімвалы быпі з часам страчаны, пра іх існаванне ў мінулым можна толькі здагадвацца. Так, на беларуска-ўкраінскім Палессі бакавую сценку папіцы ў хаце, по- Бач з уваходам, называюць конікам, і яна сапраўды нагадвае стылізаваную галаву Жывёлы. Такая ж дэталь і пад такой жа на- звай добра вядома ў жыллёвым бу- даўніцтве рускай Поўначы44. Ёсць і іншыя сведчанні, што выяўленчыя формы ў міну- Лым былі шырока развітыя на значных тэрыторыях Еўропы і толькі з часам забы- ліся. Магчыма, некаторыя тыпы чарпакоў таксама вырашаліся ў выяўленчым стылі. Аднак найбольш ярка скульптурна-заамор- фная лінія выяўлена ў сальнічках — сховіш- чах калісьці каштоўнага ў народным по- Быце прадукту. У беларусаў, як і ў іншых народаў Цэн- тральнай, Паўночнай, Усходняй Еўропы, бытавалі сальнічкі двух асноўных тыпаў: Майстры-лыжкары I. і П.Гладзікавы з Фашчаўкі Шклоўскага раёна. 1985. Я. М. Сахуга. Народнае мастацтва Беларусі даўбаныя фігурныя і збітыя з дошчачак ў Выглядзе скрыначкі са спінкай. Дакладнае Апісанне сальнічак апошняга тыпу, што бы- тавалі на Віцебшчыне ў 1870-я гады, даў М.Нікіфароўскі: «...Сальнічка мае тут чы- Сты тып рускай сальнічкі: чатыры дошчачкі Зверху і знізу звязаны абручыкамі; знізу ўстаўное дно, уверсе — накладное Шарнірнае вечка. Задняя сценка значна вы- шэйшая за астатнія, з прораззю ў верхняй Частцы; дзве ж бакавыя ідуць ад задняй да Пярэдняй з паступовым паніжэннем. Узо- Рыстая разьба на дошчачках і нават абру- Чыках простая і аднастайная: то дробныя выразы косых крыжоў, ромбаў, то зубча- Стыя выразы, то неглыбокія выемкі»45. Магчыма, гэта больш позні тып саль- нічак. Што ж датычыць даўбаных, яны не- Сумненна сведчаць пра старажытнасць па- ходжання, магію формы ў адносінах да Зместу. Уцалелыя іх узоры (напрыклад, з Клімавіцкага павета Магілёўскай губ., Дзяржаўны музей этнаграфіі ў Санкт-Пе- Цярбургу46) нагадваюць качку, што плыве па вадзе. Як неаднаразова адзначалася ў Фрагмент дэкору прасніцы. Канец 19 cm. Дрэва, разьба. Радасць Камянецкага раёна. спецыяльнай літаратуры, качка ў глыбокай старажытнасці ў многіх плямёнаў Еўропы Лічыпася свяшчэнным прапродкам, гэты во- браз існаваў яшчэ ў мастацтве неалітычных плямёнаў поўначы Усходняй Еўропы47. Бе- ларускія даўбаныя сапьнічкі маюць выра- зныя аналогіі з вырабамі многіх народаў поўначы Еўропы, аднак вызначаюць іх Больш абагульненыя, лаканічныя, часам Грубаватыя формы, што надае ім крыху су- Ровы і манументальны выгляд. Досыць блізкія паралелі заўважаюцца з сальнічкамі рускай Поўначы48, што, несумненна, свед- чыць пра тое, што ў гэтых рэгіёнах захава- Лася старажытная агульнаспавянская Стылістыка. Гэтая ж архаічнасць і першабытная заа- морфнасць характэрная для карцоў. У Бе- ларусі невядомыя вырабы тыпу паўночна- рускіх зграбных двухручных каўшоў-ска- пкароў у форме пустацелых фігур вадаплаўных птушак, у якіх адна ручка — Гапава птушкі, другая — хвост (вядомыя Познасярэдневяковыя вялікія братчынныя каўшы, як у Нацыянальным мастацкім му- Прасніца. Канец 19 — пачатак 20 cm. Дрэва, Разьба. Лідскі раён. Мастацкая апрацоўка дрэва Зеі Беларусі, вельмі падобныя на паволж- скія каўшы для святочнага стала, выяўлен- чых формаў не маюць). Затое маленькія чарпачкі-карцы для вады ці квасу мелі ў бе-
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 335; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.133.146.94 (0.009 с.) |