Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Скай народнай творчасці, як ужо адзнача-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Лася, супадае па часе з панаваннем кла- сіцызму і мадэрнізму ў прафесійным дэкаратыўна-прыкладным мастацтве канца Ст. Класіцыстычны метад у народнай творчасці праявіўся ў вышыўцы, архітэкту- Рным дэкоры, роспісах на кераміцы, арна- Ментальнай разьбе. Далейшае развіццё на- Роднага мастацтва, асабліва з сярэдзіны 20 ст., ішло па шляху адмаўлення ад кампа- Зіцыйных схем класіцызму і набліжэння яго да тыпу дэкарыроўкі, характэрнай для ба- рока. Аднак гэта не паўтарэнне мінулага. На ўвазе маецца толькі дух, характар дэка- ратыўна-прыкладнога мастацтва барока з яго магутнай неўтаймоўнасцю, жыццярада- снай дэкаратыўнасцю, жывымі і сакавітымі вобразамі і фарбамі. Гэта і прыйшло ў Наша народнае мастацтва — дынамізм, Манументальнасць, фарсіраванае выкары- станне дэкаратыўных і пластычных магчы- масцяў матэрыялу, імкненне па-новаму і з Большай доляй рэалізму перадаць вобразы Рэчаіснасці. Дастаткова глянуць хоць бы на Беларускія браныя тканіны з іх смелымі ко- Леравымі і кампазіцыйнымі вырашэннямі ці На саламяную пластыку, у якой праявіліся Схаваныя магчымасці матэрыялу. Гэта но- Вае, сучаснае народнае мастацтва, у якім Душа чалавека павярнулася да нас рада- Снымі, светлымі гранямі. Аднак развітая дэкаратыўнасць — з'ява Яшчэ не зусім распрацаваная. Некаторыя даспедчыкі схільныя наогул адмаўляць эстэтычнае значэнне шэрагу твораў новага дэкаратыўнага напрамку, абвяшчаючы іх Выпадковымі, самадзейнымі. Зразумела, не ўсе яны раўназначныя. У роспісах су- Стракаюцца нятворчыя работы, некаторыя браныя тканіны паўтараюць фабрычныя, у вышыўцы адчуваецца пераймальнасць, у драўлянай пластыцы прыкметны адыход ад Народнай асновы і арыентацыя на прафе- сійную скульптуру. I ўсё ж па асобных не- гатыўных прыкладах не варта меркаваць пра з'яву ў цэлым. Возьмем, да прыкладу, вышыўку адволь- най гладдзю, што пашырылася ў народным побыце беларусаў у 1-й палове 20 ст. У ёй не ўсё арыгінапьнае і традыцыйнае. Па су- Тнасці гэта новая, на першым этапе сама- дзейная з'ява, але яна стала масавая, і ў Многіх рэгіёнах, асабліва на Палессі, былі створаны высокамастацкія ўзоры (калі не ўлічваць яўных перайманняў безгустоўных антымастацкіх узораў, што распаўсюджва- Ліся друкаванай прадукцыяй). У яркіх асі- Метрычных букетах, вазонах, гірляндах — Колеравая і кампазіцыйная завершанасць, Строгасць і лаканізм ліній і колеру, улас- Цівых і глыбока традыцыйнаму палескаму Дэкору, напрыклад у тэхніцы падліковай Інтэр'ер сучаснага жылля. Вулька I Луніне- Цкага раёна. Народнае мастацтва Беларусі Гладзі ці бранага ткацтва. На першы погляд новае і нечаканае, па сутнасці, з'яўляецца Натуральным працягам і развіццём ста- ражытнага, традыцыйнага. He ўзнікае супя- Рэчнасці паміж папескім канструкцыйным Неарнаментаваным чарпаком з яго ярка вы- яўленай функцыянальнасцю і звонкай гла- дзевай вышыўкай на ручніках, фіранках, накідках, абрусах з іх яўна дэкаратыўнаю роляю ў інтэр'еры. Нягледзячы на розніцу ў ступені дэкаратыўнага афармлення, яны Вядуць адзіную, гарманічную лінію развіцця Папескай культуры, Гэта ж можна сказаць і Пра карункі, вязаныя кручком, якімі завяр- Шаюцца ручнікі і абрусы, пра роспісы па Шкле, дрзве і тканіне, пра браныя дываны, Саламяную пластыку і іншыя віды сучаснай Народнай творчасці, Лепшыя з іх — са- праўдныя ўзоры народнага мастацтва, якія арганічна ўключаюцца ў адзіную лінію раз- Віцця сучаснай мастацкай культуры. Тэн- дэнцыя абнаўлення ў большай ці меншай Ступені была характэрная для народнага мастацтва на ўсіх этапах яго развіцця, але сёння ў сувязі з дынамічнымі зменамі ў гра- Удзельнікі вяселля. Воўчын Камянецкага Раёна. Здымак 1914 г. мадстве яна ўзмацнілася і паскорылася, абумовіўшы розныя формы яго сучаснага Бытавання21. Сучаснае народнае мастацтва вызнача- ецца не толькі разнапланавасцю мастацкіх Характарыстык. Пашырылася сфера яго бытавання, змяніўся склад спажыўцоў вы- рабаў, што ў значнай ступені ўплывае і на Асартымент, і на мастацкае вырашэнне, і на сістэму вытворчасці гэтых вырабаў наро- Днымі майстрамі. Калісьці практычна адзіным і вытворцам, і спажыўцом народнага мастацтва было ся- Лянства. У значнай ступені ім яно застаецца І сёння. У беларускай вёсцы людзі жывуць гапоўным чынам у аднапавярховых драўля- Ных дамах традыцыйнага тыпу, сярод пры- роды, у натуральным акружэнні, захоўва- ючы звыклы ўклад. Яны імкнуцца ўпры- гожыць свой побыт і, не знаходзячы ў Магазінах многіх адпаведных іх густу і запа- трабаванням рэчаў, робяць іх самі, як ра- білі і раней, але больш яркімі, дэкаратыў- Нымі. Сцены нярэдка ад падлогі да столі аздабляюцца разнастайнымі вышыўкамі, Роспісам, узорыстымі тканінамі, разьбя- нымі вырабамі, Значная ўвага надаецца Таксама знешняму аздабленню дома і па- дворка, распрацоўваюцца і пашыраюцца Новыя віды архітэктурнага дэкору. Аднак сёння гэта ўжо не такая масавая З'ява, як раней. Народнае мастацтва не Толькі звузіла свае маштабы, але нярэдка становіцца справаю адзінкавых майстроў. У сувязі з гэтым паўстае пытанне пра вызна- Чальную асаблівасць народнага мастацт- ва — калектыўнасць. Калі разумець калектыўнасць не як хара- ктар арганізацыі працы народных майстроў У калектыве (такая спрошчаная думка пана- вала ў 50-я гады), а як эстэтычную катэго- Рыю, спосаб захавання і перадачы трады- цый, сукупнасць капектыўнага вопыту мно- гіх пакаленняў народных майстроў, пэўных Ідэйна-мастацкіх прыкмет, характэрных для народнай творчасці ў цэлым22 і народнага мастацтва ў прыватнасці, то адсюль выніка- Юць дзве высновы. Першая: носьбітам калектыўнага можа быць і адзінкавы май- стар, калі ён захоўвае і прадаўжае мясцо- выя традыцыі рамяства; другая: калектыў- насць і сёння з'яўляецца вызначальнай Асаблівасцю народнага мастацтва. Такое Прынцыпова важнае метадалагічнае вызна- чэнне дазваляе адрозніваць калектыўную творчасць народных майстроў ад індывіду- Народнае мастацтва Беларусі на розных этапах яго бытавання Алізаванай дзейнасці самадзейных маста- коў, для якіх галоўным з'яўляецца не заха- ванне і прадаўжэнне традыцый, а выяўлен- Не індывідуальнага таленту і густу. Гэта асабліва важна падкрэсліць у сувязі з тым, што ў сучасным народным мастац- Тве надзвычай вырасла роля творчай Асобы. Такая з'ява адзначалася і раней, Сёння ж яна стала масавая, характэрная для Сучаснага народнага мастацтва. «Капі нават На ранніх стадыях у гісторыі фапьклору Роля асабістай творчасці відавочная, няма нічога дзіўнага ў тым, што асабістая ініцыя- тыва ў сучаснай народнай творчасці яшчэ Больш прыкметная», — адзначае даспед- чык фальклору В.Гусеў23. Нельга не адзначыць пры гэтым, што та- Кія творчыя асобы хоць і адчуваюць унутра- ную патрэбу ў падтрымцы мясцовых Традыцый, апе не пазбягаюць і новых з'я- ваў. Асабістыя кантакты, сучасныя сродкі масавай інфармацыі, удзел у выстаўках, Міграцыйныя працэсы вядуць да аслаблення Рэгіянальнай замкнёнасці. Майстры аб- Меньваюцца вопытам, навыкамі рамяства, пераймаюць лепшыя дасягненні. Гэтая ў цэ- лым станоўчая з'ява, што ўзбагачае наро- Днае мастацтва, пагражае і небяспекай Страты мясцовай своеасаблівасці, у пер- шую чаргу ў творчасці маладых майстроў, слабей звязаных з традыцыямі. Яны ў ж о не Адчуваюць унутранай патрэбы працаваць у межах ранейшай стыпістыкі, таму ў іх твор- часці так часта заўважаюцца праявы сама- дзейнасці. Для майстроў старэйшага па- калення, нават з досыць ярка выяўленай Індывідуальнасцю, імправізацыйнасць за- сноўваецца на грунце традыцыі, якая жы- Віць іх творчасць нават пры самых смелых Пошуках. У іх творах — чыста народнае Разуменне простай, абагульненай формы, выкарыстанне мінімальных выяўленчых сродкаў, колішніх тэхнічных прыёмаў і спо- сабаў апрацоўкі матэрыялаў. Нярэдка раз- межаваць творчасць народных майстроў і самадзейных мастакоў бывае не проста, і нездарма ў рэспубліцы ў апошнія дзе- сяцігоддзі выстаўкі праводзіліся пад шыль- Дай «народнае мастацтва і самадзейная Творчасць». Праблема ўскладняецца тым, што ў су- Часным народным мастацтве ёсць яшчэ Адна асаблівасць: імкненне да станковых ві- даў творчасці. Выклікана гэта рознымі
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 263; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.126.51 (0.008 с.) |