Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Ню. Разнастайныя пласціны-накладкі дляСодержание книги
Поиск на нашем сайте
калчаноў, тронкі нажоў, грабяні, шахмат- Ныя фігуркі, вухавёрткі і інш. арнаментава- Ны геаметрычным, вочкава-цыркульным Арнаментам, аздоблены гравіраванымі ма- Люнкамі зааморфнага характару ці выра- Шаны скульптурна. Шчыльны цвёрды матэ- рыял даваў магчымасць ствараць дробную Тонкую разьбу. He можа не выклікаць за- Хаплення мастацкая дасканаласць гэтых ра- Бот з дэкорам у выглядзе прыгожых выра- зна арнаментаваных радоў, вытанчаных пляцёнак, упэўненых малюнкаў фантасты- Чных і рэальных жывёл. Найбольш характэрны дпя касцяных і драўляных вырабаў геаметрычны вочкава- цыркульны арнамент, вядомы з часоў жа- лезнага веку, ілюструе ўстойлівасць ста- ражытных язычніцкіх вераванняў, уласцівых дэкаратыўна-прыкладному мастацтву 11 — 13 стагоддзяў. Кружок з кропкай у цэнтры, Што сімвалізуе сонца, святло, агонь, — адзін з самых пашыраных элементаў сапя- Рнай арнаментыкі, які згодна з язычніцкімі ўяўленнямі меў магічную сілу і аберагаў Уладальніка аздобленай рэчы ад злых ду- хаў. Нездарма вочкавым арнаментам упрыгожаны галоўным чынам грабяні — пастаянныя спадарожнікі свайго ўладаль- Ніка. На вырабах з выпуклай паверхняй часцей Сустракаецца дэкор у выглядзе раменнага пляцення, пашыраны ў кніжнай мініяцюры. Ён нагадвае ўзоры, здаўна вядомыя ў ма- стацтве Усходу, адкуль, відаць, і прыйшоў гэты матыў на заходнярускія землі. Такім Жа спалучэннем старажытных язычніцкіх вераванняў і матываў усходняга характару вылучаюцца ўзоры тэраталагічнага («звя- рынага») стылю, які быў пашыраны ў 11 — 13 стагоддзях у дэкоры прадметаў дру- Жынна-баярскага побыту. Характэрныя ўзоры такога стылю — касцяныя пласціны 12 ст. з Ваўкавыска (Нацыянальны мастацкі Музей Беларусі) і Лукомля (Нацыянальны Музей гісторыі і культуры Беларусі), аздо- Бленыя гравіраванымі малюнкамі рэальных І фантастычных жывёл, птушак, розных страшыдлаў, драконаў, птушак з чалаве- Чымі галовамі і інш. Нешматлікія знаходкі ўзораў мастацкай апрацоўкі дрэва даюць падставу сцвяр- джаць, што па сваім узроўні яна была Крыху ніжэй за касцярэзнае мастацтва. He знойдзена драўляных вырабаў са склада- нымі арнаментальнымі і выяўленчымі маты- вамі, як у старажытным Ноўгарадзе. Посуд Ці дробныя бытавыя рэчы аздоблены пля- Цёнкай, паяскамі, рамбічнай сеткай, двай- ным зігзагам («воўчы зуб»)7 — дэкор як па Характары, выкананні, так і па матывах до- Сыць блізкі да аздаблення касцяных выра- баў. Асабліва прыкметна гэта ў аздабленні грабянёў, якія складаюць, бадай, самую шматлікую групу драўляных арнаментава- ных вырабаў. Усе яны ўпрыгожаны во- Чкава-цыркульным арнаментам. Відаць, рамесніцкі характар набылі вы- рабы драўлянага такарнага посуду, шмат- лікія фрагменты якога знойдзены ў Пола- Цку, Пінску і інш. Ён вызначаецца склада- Нымі профілямі, зграбнымі формамі, чаго нельга было дасягнуць даўбаннем. I хоць Хата. Пачатак 20 cm. Заазёрная Малары- Цкага раёна. Народнае мастацтва Беларусі Посуд не мае разьбянога дэкору, мастацкія Якасці яго несумненныя. Варта пры гэтым адзначыць, што хоць разьба ў тыя часы сустракаецца на многіх драўляных прадметах, уласнага стылю яна Яшчэ не набыла. Геаметрычны контур, які пераважаў у ёй, нагадвае гравіраванне па косці. Дыяпазон элементаў разьбы нешы- Рокі: канцэнтрычныя колцы, сетка, пляцё- Нка, зігзаг, у розных спалучэннях яны да- юць пэўную разнастайнасць варыянтаў. Тым не менш некаторая сціпласць ці адсу- тнасць дэкору на вырабах не з'яўляюцца сведчаннем узроўню мастацкай апрацоўкі Гэтага матэрыяпу. Вырабы з дрэва перш за ўсё вызначаліся пластычнасцю, скульпту- Рнасцю, цеплынёй матэрыялу, і майстры, відаць, імкнуліся да распрацоўкі менавіта гэтых якасцяў дрэва. Дэкор носіць перава- Жна геаметрычны характар, у ім ясна пра- Сочваецца старажытнаславянская аснова. У Беларускім народным мастацтве, дзе ма- стацкая апрацоўка дрэва займала адно з галоўных месцаў, геаметрычны характар .дэкору захаваўся аж да 20 ст.8 У канцы 19 — пачатку 20 стагоддзя ся- род разнастайных народных рамёстваў і промыслаў дрэваапрацоўка займала адно з вядучых месцаў. Шырока быпі развіты ста- Лярнае, бандарнае, такарнае, экіпажнае і іншыя дрэваапрацоўчыя рамёствы. «У ко- жнай вёсцы ёсць гаспадары, якія ўмеюць зрабіць вядро і бочку для ўласных патрэб. Аднак у некаторых вёсках гэтым займаюц- Ца як асобным промыслам»9. Напрыклад, бандарства развівалася ў Слуцкім павеце, a таксама ў Бярэзінскай, Велікадолецкай і Докшыцкай валасцях Барысаўскага павета Мінскай губерні10. На Магіпёўшчыне про- мысел быў развіты ў Клімавіцкім павеце, Гарадзішчанскай воласці Горацкага павета, Абчугскай і Бобрскай валасцях Сенненскага Павета11, у Віцебскай губерні — у Веліж- Скім павеце12, у Гродзенскай — у Суха- Польскай воласці Пружанскага павета13. Па Даных А.Дамбавецкага, у 462 населеных пунктах Магілёўскай губерні налічваліся Бондары, у 28 — 103 токары. Толькі в.Ракаўшчына Чавускага павета вырабляла ў год 135 тысяч верацёнаў14. Лыжкары Вугал хаты. 1920-я гады. Валаўск Ельскага Раёна. Кансолі. Пачатак 20 cm. Клейнікі Брэсцкага Раёна. Мастацкая апрацоўка дрэва в.Фашчаўка на Шклоўшчыне збывалі сваю прадукцьію ў Оршы, Магіпёве, Талачыне, у Год адна сям'я выразала да 2 тысяч лы- жак1 5. Вырабам калёсаў, саней, брычак, вазоў вылучаліся Себежскі, Невельскі і Іншыя паветы Віцебскай губерні16, Высоцкая Воласць Аршанскага павета і Дубровенская Чэрыкаўскага павета Магілёўскай губер- ні17. На Казіміраўскім кірмашы ў Вільні га- лоўнае месца звычайна займалі бандарныя вырабы: вёдры, бочкі, бочачкі, начоўкі і Інш. «Цэлыя горы гэтага бепага свежага та- Вару навозяць мужыкі з Лынтупскай вол.»18 Падобную карціну ў кірмашовыя дні можна было назіраць практычна ва ўсіх кутках Бе- Ларусі. Аднак шматлікія звесткі, што сведчаць пра шырокае развіццё дрэваапрацоўчых промыслаў, не маюць ніякіх згадак пра Нейкую арыентацыю хоць бы некаторых з іх на выраб рэчаў мастацкага плану. Вы- Ключэннем можа быць хіба што такарны Промысел, асабліва з бярозы-чачоткі, большасць вырабаў з якой мела утыпіта- рна-дэкаратыўны характар. Аднак гэты промысел быў пераважна гарадскі. Сель- скія ж дрэваапрацоўчыя рамёствы, як ві- даць, займаліся задавальненнем галоўным Чынам звычайных гаспадарчых патрэб нава- Кольнага насельніцтва. Разьба па дрэве бы- тавала ў рамках хатняй вытворчасці, захоў- ваючы і прадаўжаючы старажытныя трады- Цыі гэтага віду народнага мастацтва. Некаторае ўяўленне пра магчымасці на- родных майстроў у галіне разьбы па дрэве Даюць звесткі з выставак саматужных ра- мёстваў і народных промыспаў, якія ў ка- Нцы 19 — пачатку 20 стагоддзя пра- водзіліся ў розных гарадах Беларусі і за яе Межамі. Асабліва разнастайна была прад- стаўлена разьба на саматужніцка-прамы- словай выстаўцы ў Вільні ў 1913 г. Каталог Называе разнастайныя фігуркі культавага Характару, чарпакі «з конікам», «з паву- Ком», «з лапкай», сальнічкі, куфэркі, кры- жы, рамы, кіі, люлькі, шчыпцы для арэхаў, цацкі і інш.19 Кідаецца ў вочы не толькі шы- Рыня асартыменту, але і досыць адвольнае спалучэнне традыцыйных вырабаў і фор- маў з новымі, перанятымі народнымі май- Вільчак. Пачатак 20 cm. Малыя Мурыны Камянецкага раёна. Вільчак. 1930-я гады. Ёдчыцы Клецкага poena. Народнае мастацтва Беларусі Страмі з гарадской культуры, хоць трады- Цыйнасць усё ж пераважала, паколькі драўляныя вырабы мастацкага плану прак- Тычна не былі звязаны з рынкам. Зрэшты, Гэтая асаблівасць у большай ці меншай сту- пені характэрная і дпя іншых відаў белару- Скага народнага мастацтва. Калі выключыць з поля зроку драўляныя Вырабы чыста утылітарнага, гаспадарчага Прызначэння (а такіх, як ужо адзначалася. была большасць), то і ў такім выпадку сфе- ра дрэваапрацоўкі з мастацкім ухілам до- сыць шырокая. Перш за ўсё гэта разьбяны Дэкор, звязаны з архітэктурай народнага Жылпя. Значную і разнастайную групу Складаюць прадметы побыту, прылады Працы, посуд і інш. Нарэшце, асобнай увагі заслугоўвае такі найцікавейшы від белару- Скай народнай разьбы па дрэве, як скульп- Тура. Няма ні манументальнасці і велічнасці разь- бянога дэкору рускай Поўначы, ні ўзоры- стасці будынкаў Паволжа. Разьба нашмат Больш сціплая, формы больш абагульне- ныя і выяўляюць імкненне да скульпту- рнасці. Часам разьба ў чыстым выглядзе ўвогуле адсутнічае, мастацкае аблічча па-
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 352; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.124.123 (0.009 с.) |