Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тым не менш парэформенныя змены,Содержание книги
Поиск на нашем сайте
закрануўшы многія бакі жыцця грамадства, не абышлі і вёску, яе паўнатуральную гас- Падарку, патрыярхапьны побыт, а значыць, і народнае мастацтва, што бытавала ў вы- Царква. 1766. Валавель Драгічынскага poena. <9 Народнае мастацтва Беларусі глядзе хатняй вытворчасці на ўласныя па- трэбы. Як ужо адзначалася, яно ўзба- Гацілася новымі формамі, матывамі, сюжэ- тамі, стала больш дэкаратыўнае. Змены ў Характары традыцыйнага народнага жылля дабратворна паўплывалі на яго знешні і ўну- Траны выгляд, што актывізавала развіццё традыцыйных відаў народнага мастацтва і Нават выклікала развіццё новых. Інтэр'ер Сялянскага жылля, у якім ужо можна было бачыць рэпрэзентатыўную частку — свят- ліцу, запаўняюць дэкаратыўныя тканіны, вышыўка, карункі, выразкі з паперы, аплі- Кацыя сапомай па дрэве і тканіне, разьбя- Ная і размаляваная мэбля, фігурная кера- міка і інш. Новыя віды вырабаў суседнічапі Са старымі, раслінна-зааморфныя віды дэ- Кору — з архаічнымі геаметрычнымі, пра- Явы гарадской культуры — з традыцыйнай Сельскай. Усю гэтую разнастайнасць праяў народ- Най культуры і заспелі беларускія этно- Графы канца 19 — пачатку 20 стагоддзя, якіх непакоілі змены ў народным побыце, Што прыводзілі да знікнення некаторых патрыярхальных звычаяў і абрадаў17. Зане- пакоенасць іх, безумоўна, мела падставы: Адны віды народнай творчасці змяняліся, Некаторым наогул пагражала знікненне. Аднак у цэлым народнае мастацтва пра- даўжала жыць і нават, як ужо адзначалася, Развівацца, узбагачацца новымі формамі, Матывамі, зместам. ПРАБЛЕМЫ I ТЭНДЭНЦЫІ РАЗВІЦЦЯ СУЧАСНАГА НАРОДНАГА МАСТАЦТВА БЕЛАРУСІ He знікла традыцыйнае народнае мастац- тва і ў савецкія часы, хоць гэтага быццам Бы можна было чакаць, паколькі адпала Царква. 2-я палова 18 cm. Смаляны Аршан- Скага раёна. практычная патрэба ў многіх самаробных Рэчах: адзенні, мэблі, посудзе, прыладах працы. He выпадкова ў 1950—60-я гады Народнае мастацтва Беларусі на розных этапах яго бытавання слабасць мастацтвазнаўчай думкі выклікала Аднабаковы падыход да народнага лластац- Тва як да здабытку мінулага, якому няма месца ў сучасную эпоху навукова-тэхнічна- Га прагрэсу. Прапагандавалася зліццё ад- ных формаў народнага мастацтва з прамы- Словасцю, другіх — з прафесійным і сама- Дзейным мастацтвам. Творчасць асобных народных майстроў прыраўноўвалася да творчасці прафесійных мастакоў; ад- сюль — насаджэнне станковых формаў, тэм і сюжэтаў, асабліва прыкметнае ў 50-я гады. Ярка выяўленыя функцыянальнасць і утылітарнасць прамысловых вырабаў пачатку 60-х гадоў пераносіліся і на творы народных майстроў, што было асабліва прыкметна ў дзейнасці промыслаў, ар- ганізаваных на дзяржаўнай аснове. Усе гэ- Тыя крайнасці набыпі сваё тэарэтычнае аб- Грунтаванне18. Сёння мы не можам не адзначыць, на- колькі памыпковыя і ў многіх выпадках шкодныя былі многія з такіх сцверджанняў. Нягледзячь* на значны навукова-тэхнічны ўзровень сучаснага грамадства, народнае Мастацтва не знікла, не злілося з прамы- Сповасцю, прафесійнай і самадзейнай твор- часцю. Яно прадаўжае сваё развіццё, за- хоўваецца яго значэнне як самастойнай Часткі нашай культуры19. Безумоўна, маштабы бытавання суча- снага народнага мастацтва ўжо далёка не ранейшыя. Калі ў мінулыя часы яно насы- чала ўвесь сялянскі побыт з яго натураль- ным ці паўнатуральным укладам, то сёння- шнія карэнныя змены ў яго характары мо- Цна звузілі сферу выкарыстання многіх рукатворных прадметаў. Адпала практы- Чная неабходнасць у іх вытворчасці (у ко- Жным разе, масавай), таму можна лічыць аб'ектыўнай рэальнасцю тое, што некато- Рыя віды народнага мастацтва, звязаныя з ранейшым побытам, канчаткова адышлі ў Нябыт. Калі дадаць сюды і некаторыя фа- ктары суб'ектыўнага парадку (непрадума- ная дзяржаўная фінансавая палітыка ў адносінах да майстроў-саматужнікаў, не- гатыўная грамадская думка пра народнае Мастацтва як пра архаіку і інш.), то можа здацца дзіўным, што народнае мастацтва, хоць і не ва ўсёй сваёй паўнаце і разнастай- насці, прадаўжае жыць. Заўважаецца на- ват развіццё некаторых яго відаў, хоць адбываецца гэта ў ж о на іншай аснове. Узні- Каюць новыя арганізацыйныя формы быта- вання народнага мастацтва, выпрацоўваюц- Ца іншыя мастацкія нормы, пашыраецца дыяпазон творчасці народных майстроў, Мяняецца іх светапогляд. Усё гэта надае су- Часнаму народнаму мастацтву новыя Якасці, якія, з аднаго боку, сведчаць пра Цесную сувязь са шматвяковай культурай народа, з другога — арганічна ўключаюц- ца ў дасягненні сучаснай культуры. Як ака- Залася, народнае мастацтва «здольна Функцыяніраваць у жыцці грамадства па-за сінхроннай залежнасцю ад узроўню яго Эканамічнай і тэхнічнай магутнасці»20. Адначасова такія тэарэтычныя і практы- Чныя зрухі ярка выявілі той бясспрэчны Факт, што да вывучэння і ацэнкі розных ас- пектаў сучаснага народнага мастацтва не- Льга падыходзіць з ранейшымі меркамі. Народнае мастацтва нашага часу — скпа- Даная, неаднародная, шматаспектная з'ява, не заўсёды раўназначная творчасці раней- Шых эпох. Змяніліся яго функцыі, месца і роля ў жыцці грамадства, што не магло не паўплываць на сам яго характар. Народнае мастацтва мінулага вылучаец- Ца сваёй цэласнасцю, сінкрэтычнасцю, ар- Традыцыйны інтэр'ер народнага жылля кан- Ца 19 — пачатку 20 cm. Ісерна Слуцкага poena. БДМНАП. Народнае мастацтва Беларусі Ганічнай сувяззю з побытам і жыццём на- рода. З'яўляючыся па сутнасці бытавым, Яно фарміравала адпаведныя эстэтычныя Крытэрыі і патрэбы. Прадметы народнага Мастацтва як вынік творчасці сялянства за- давальнялі ў першую чаргу яго бытавыя па- Трэбы і адначасова давалі яму неабходную паўнату духоўнай дзейнасці. Народнае ма- стацтва адпюстроўвала ў старажытных аб- Радах і сімвалах, адшліфаваных стагод- дзямі, светапогляд этнаса, прыўносіла ду- хоўны пачатак у паўсядзённасць. У аздабленні жылля, прыладаў працы, адзен- ня, прадметаў побыту народнае мастацтва Матэрыялізавала вобразнае мысленне на- рода, яго калектыўныя матэрыяльныя і ду- хоўныя патрэбы. У наш час роля і месца народнага мас- тацтва ў жыцці грамадства прыкметна змя- Ніліся, што выклікана сацыяльна-эканаміч- нымі перадумовамі. Карэнныя змены ў іх характары вядуць да істотных змяненняў і ў Сучаснай народнай творчасці, што відавочна Сведчыць пра арганічныя змены традыцыі. Традыцыйны інтэр'ер народнага жылля Цэн- Тральнай Беларусі канца 19 — пачатку 20 cm. Дом-музей Я.Купалы ў Вязынцы Мала- Дзечанскага раёна. Перш за ўсё нельга не адзначыць, што бы- Тавая, практычная функцыя народнага мас- тацтва траціць сваю асноўную рухальную Ролю. Адыходзіць у нябыт калісьці вельмі Істотная аснова народнай творчасці. Магчы- Масць набыць адзенне, прылады працы, Посуд, упрыгожанні прамысловай вы- творчасці здымае патрэбу ўласнаручна іх Вырабляць. Аднак прамысловыя рэчы не заўсёды вы- значаюцца тым узроўнем мастацкай насы- чанасці, які ўласцівы прадметам сялянскай Творчасці. Таму народныя майстры і пе- райшлі да павышанай дэкаратыўнасці. У вя- сковым доме галоўная ўвага надаецца яго Аздабленню: знадворку — разнастайнай ажурнай драўлянай разьбой і паліхроміяй, Унутры — маляванымі дыванамі і карцінка- мі на шкле, вышыўкай, узорыстымі ткані- Намі на мэблі, падлозе, сценах. Выраб не- каторых з іх у 30—50-я гады перажыў рос- квіт, набыў характар шырокаразвітога Промыслу, як, напрыклад, распісных вя- сельных куфраў на Брэсцкім Палессі ці Народнае мастацтва Беларусі на розных этапах яго бытавання насценных дываноў на Віцебшчыне. 3 асаб- лівай стараннасцю і разнастайнасцю ўпры- Гожваецца дом у час сямейных урачыстас- цяў, напрыклад вяселля, у некаторых рэгіё- Нах Беларусі яго інтэр'ер у такіх выпадках ператвараецца ў своеасаблівую выстаўку ўласнай мастацкай творчасці. Такім чынам, Прамысповая прадукцыя не толькі не выце- Сніла народную творчасць (хоць многія яе віды канкурэнцыі ўсё ж не вытрымалі), a Быццам бы нават, наадварот, актывізавапа яе, гапоўным чынам дэкаратыўна-выяўлен- Чую галіну. Узмацненне дэкаратыўнага пачатку свед- Чыць пра тое, што не функцыя, не зру- Чнасць у карыстанні пачалі дыктаваць фор- му вырабу, яго дэкаратыўнае вырашэнне, a перш за ўсё духоўныя, эмацыянальныя па- мкненні. Развіццё дэкаратыўнасці ў белару-
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 298; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.117.74.47 (0.01 с.) |