Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Ват цэлыя сюжэтныя сцэнкі, як, напрыклад,Содержание книги
Поиск на нашем сайте
На сценцы гаршка са стаянкі каля в.Асавец (Бешанковіцкі раён)2. Значная разнастайнасць формаў і асар- тыменту керамікі адзначаецца ў бронза- вым веку (мяжа 3—2-га тысячагодцзяў — Стагоддзя да н.э.). Вастрадонныя гаршкі Саступілі месца круглявым пласкадоннылл, з'явіліся міскі, кубкі розных формаў і паме- раў. Ускладніўся арнамент, посуд сталі ўпрыгожваць шырокімі паясамі з трохву- гольнікаў, квадратаў, ромбаў, крыжыкаў, Скобак, што чаргаваліся з вузкімі паяскамі з насечак і наколаў. У познабронзавы пе- рыяд і асабліва ў эпоху жалеза арнамента- Цыя спрасцілася, часам зусім адсутнічала. Багатая пластыкай, крывалінейным арна- Ментам трыпольская культура, што з'яві- лася на Украіне ў эпоху бронзы, на тэрыто- Рыю сучаснай Беларусі не пранікла. У формах вырабаў эпохі неаліту, брон- зы, жалеза прасочваюцца асноўныя мадэлі посуду, якія ўстойліва захоўваюцца і ў на- Ступныя тысячагоддзі. Практычна да нашых Дзён захаваліся і некаторыя віды арнамен- Ту, напрыклад прадрапаны хвалісты. Сты- Лістыка глінянай дробнай пластыкі (фігуркі кароў, коней, сабак), што з'явілася ў Па- дняпроўі ў эпоху жалеза (1-е тысячагоддзе да н.э.), прасочваецца ў традыцыйных на- Родных цацках і да нашага часу. Значны крок наперад зрабіла керамічная вытворчасць у часы Кіеўскай Русі. У 10 ст. На заходнебеларускіх землях уваходзіць у практыку ганчарны круг, які даў магчы- Масць наладзіць масавую вытворчасць бы- тавога посуду, аказаў значны ўплыў на ма- Ф.В а ш ч ы л а. Гаспадарчы посуд. 1979. Гліна, тачэнне, гартаванне. Ганявічы Клец- Кага раёна. Народнае мастацтва Беларусі стацкі бок вырабаў. Формы іх набылі Больш зграбны выгляд, паверхня часам да- Водзілася да бляску. Многія віды посуду, асабліва міскі, гаршкі і накрыўкі да іх, арна- ментаваліся. Нярэдка такі дэкор укрываў Амаль усю знешнюю паверхню гаршка ці накрыўкі (асабліва ў кераміцы Панямоння). Значнае пашырэнне на ўсіх славянскіх зем- лях набыў дэкор у выглядзе прамых і Хвалістых палос. Прамыя дыктаваліся хара- Ктарам вытворчасці посуду на ганчарным Крузе, хвалістая ж арнаментацыя вядома са старажытнасці як сімвал вады. Праўда, у 13 Ст. хвалістая арнаментацыя пачала прыкме- тна саступаць месца лінейнай, але ў наро- Дным ганчарстве захавалася і да нашага Часу. 3 узнікненнем гарадоў керамічная вы- Творчасць набывае спецыялізаваны рамес- Ніцкі характар, пра што сведчаць шматлікія знаходкі цэлых вырабаў і іх фрагментаў з Клеймамі, размешчанымі на знешнім баку Днішча3. Ганчарства цалкам становіцца за- няткам рамеснікаў-мужчын. Яно размя- жоўваецца на гарадское і сельскае, што На рынку ў Дзісне Міёрскага раёна. Здымак 1920-х гадоў. ярка выяўляецца і ў наступныя стагоддзі. Калі сельскія ганчары па-ранейшаму зада- вальнялі ўласную патрэбу ў посудзе нешы- рокага асартыменту, вырабленага ў тэх- Ніцы ручной лепкі, гарадскія рамеснікі актыўна авалодвалі больш дасканалымі Сродкамі вытворчасці, шырока пераймалі Тэхналагічныя і мастацкія дасягненні сусе- дзяў у галіне керамічнай вытворчасці. Раскопкі на месцы старажытных Мінска, Гродна, Ваўкавыска, Полацка і іншых гара- доў сведчаць пра значнае ўзбагачэнне асартыменту вырабаў. Тут знойдзены ра- Знастайны посуд: гаршкі, міскі, кубкі, па- Тэльні, карчагі і інш., трапляюцца таксама Падсвечнікі, дзіцячыя цацкі. Некаторыя зна- Ходкі гавораць пра тое, што гарадскія рамеснікі пачалі выкарыстоўваць глазу- Раванне'1. Росквіту гарадское ганчарнае рамяство дасягае ў 16—17 стагоддзях, што было звязана з ажыўленнем эканамічнага і сацы- Яльна-палітычнага жыцця, арганізацыяй Першых прафесійньіх рамесніцкіх аб'яднан- няў — цэхаў. Гістарычныя крыніцы свед- Ш-- Цёрла і латушка. 1930-я гады. Гліна, ручная Лепка, тачэнне, гартаванне. Заблоцце Смаргонскага раёна. НМГК. Ганчарства чаць, што ў тыя часы ганчарныя цэхі (асоб- ныя ці аб'яднаныя з іншымі) былі ў многіх Гарадах Беларусі: Гродне, Брэсце, Полац- Ку, Мінску, Капылі, Міры, Слуцку, Шклове, Віцебску, Дзісне, Стрэшыне, Камянцы і Інш.5 Будучыя майстры (чаляднікі) рабілі «вандроўку» ў іншыя ганчарныя цэнтры ці Нават за мяжу, што давала магчымасць знаёміцца з найноўшымі дасягненнямі ра- мяства ў Заходняй Еўропе, зменамі ў тэх- Напогіі ганчарства і характары дэкору выра- баў. Спрыяпі гэтаму і шырокія гандлёвыя сувязі беларускіх земляў з суседнімі краінамі. Сярод розных тавараў беларускіх купцоў згадваецца і гліняны посуд, аднача- сова ў Беларусь завозіліся і імпартныя вы- Рабы («тавар польскі і нямецкі»)6. Многія формы ганчарнага посуду га- радскіх рамеснікаў сведчаць, з аднаго боку, пра пераемнасць традыцый Кіеўскай Русі, з другога — пра ўплыў заходнееўра- пейскіх рамесніцкіх і мастацкіх дасягненняў. Вырабы набылі падоўжаныя формы, у іх адчуваецца ўплыў готыкі. Значная частка Посуду глазуравалася, звычайна зялёнай ці карычневай паліваю. Асаблівай дэкаратыў- насцю вызначаўся посуд з падпапіўным Роспісам у выглядзе разнастайных геа- метрычных і раслінных матываў. Фрагме- Нты распіснога посуду мясцовай вытвор- часці часоў позняга сярэднявечча зной- Дзены археолагамі пры раскопках многіх гарадоў Беларусі. Вялікая колькасць дакументальнага і рэ- Чавага матэрыялу сведчыць пра развіццё Асобнага віду керамікі — кафлі7. З'явілася яна ў 13 ст. ў Заходняй і Цэнтрапьнай Еў- ропе і неўзабаве набыла значнае пашырэн- не, у тым ліку і ў Беларусі. У 14 ст. кафля Мела цыпіндрычную ці канічную форму, у Ст. -з'явілася міскавая, у 16 ст. — з плос- Кай знешняй сценкай — люстэркавая. Эвалюцыя дэкору кафлі яскрава адлю- строўвае шырокі ўплыў ідэй Рэнесанса, а ў Стагоддзях — барока. Кафля перы- Яду барока вызначаецца надзвычайным ба- гаццем матываў і сюжэтаў дэкору. Калі вы- рабы 16 ст. глазураваліся ў адзін колер — зялёны — і мелі назву «мураўлёныя» (ад слова мурава), то з пачатку 17 ст. набыва- А.Т а к a р э ў с к і. Гаршчок, збан і спарыш. Гліна, тачэнне, чорнае глянцаванне. Пружаны. Я. М. Сахуга. А.Т а к a р э ў с к і. Збаны. 1984. Гліна, та- Чэнне, чорнае глянцаванне. Пружаны. Народнае мастацтва Беларусі Юць пашьГрэнне паліхромныя глазуры бе- лага, карычневага, жоўтага, сіняга коле- раў. У такім выглядзе кафля была прыне- сена і ў Маскоўскую дзяржаву, дзе да сярэдзіны 17 ст. бытавалі толькі «мураўлё- ныя» вырабы8. Архіўныя дакументы заха- валі імёны майстроў-цаніннікаў — выхад- цаў з беларускіх гарадоў Мсціслава, Ко- Пысі, Шклова, Магілёва і інш., якія працавалі ў Маскве і яе наваколлі9. Скпаданыя, супярэчлівыя працэсы хара- Ктэрныя для ганчарства 19 ст. Асабліва ўзмацніліся яны паспя рэформы 1861 г. Га- радское рамяство, не вытрымаўшы канку- Рэнцыі з капіталістычнай вытворчасцю, па- ступова заняпала. Так, у 1867 г. ў Віцебску Дзейнічала 41 ганчарная майстэрня, а праз 30 гадоў тут працавапі ўсяго 14 майстроў, у якіх ужо не было ні чаляднікаў, ні вуч- няў10. Падобная карціна назіралася і ў іншых гарадах, якія ў познім сярэднявеччы Славіліся як буйныя ганчарныя цэнтры з вы- Сокаразвітым характарам рамяства. Тыя ж нешматлікія рамеснікі, якія прадаўжалі зай- Мацца ганчарствам, вымушаны былі пера- арыентавацца на сельскага спажыўца. Іншыя працэсы наглядаюцца ў сельскім Ганчарстве. Адмена прыгоннага права, ра- Звіццё капіталістычных адносін значна паўплывалі на развіццё народных рамё- стваў і промыслаў. Прамысловыя вырабы Былі мала даступныя сялянству з яго нізкай Пакупніцкай здольнасцю, па-ранейшаму вя- лікім попытам карыстаўся больш танны ган- Чарны посуд. Росту рамяства садзейнічала і Малазямелле значнай часткі сялянства. Таму ўтвараліся буйныя ганчарныя ася- родкі, што аб'адноўвалі некалькі суседніх вёсак і па колькасці майстроў нашмат абы- Ходзілі старажытныя ганчарныя цэнтры. 3 Найбольш буйных такіх канцэнтрацый ганча- рных цэнтраў можна назваць вёскі Сіняўка, Ганявічы, Масцілавічы, Забалотнікі (Клецкі раён), Ясянец, Грачыхі, Кутаўшчына, Пруды (Баранавіцкі раён), Благаўка, Русакі, Літвінавічы (Шклоўскі раён). Колькасць майстроў тут дасягала некалькіх соцень. Адначасова з такім прыкметным развіц- Цём сельскага ганчарства адзначаецца павышэнне яго якаснага ўзроўню. Кантакты З гарадскімі ганчарамі (напрыклад, на кір- Машах), выхад на шырокі рынак, імкненне да павышэння ўзроўню якасці прадукцыі спрыялі засваенню лепшых дасягненняў ке- Рамічнай вытворчасці. Сельскія майстры актыўна авалодвалі тачэннем на ганчарным Крузе, знаёміліся з сакрэтамі прыгатавання
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 224; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.224.44.233 (0.011 с.) |