Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Беларусі і нават у Варшаве» (Россня. Т.9. С.548).Содержание книги
Поиск на нашем сайте
27 Мілючэнкаў С. 3 гісторыі гарадзенскай керамікі / / ПГКБ. 1981. № 2. С.41. 28 Orynzyna J. Przemysf ludowy w wojewodstwach: Wileriskiem, Nowogrodzkiem, Poleskiem i Wotyriskiem. Warszawa, 1927. S.60. Сразневскмй K.kl. Матерналы для словаря дре- Внерусского языка по пнсьменмым памятннкам. СПб., Т.2. С. 12. Становішча івянецкага промыслу неаднойчы Было тэмай праблемных. лублікацый у д р у к у (гл., мапр.: Сахута Е. Проблемьі нвенецкой фляндровкн / / ДН СССР. 1986. № 11; Яго ж: Захаваць традьіцыі П р о м ы с л у / / Літ. і мастацтва. 1985. 15 лют.). Канцеднкас А.С. Урокн мародного нскусства. М., 1986. С.46. 32 Нзобразнтельное нскусство Белорусской ССР: Кат. выставкм. М.; Л., 1940; Мастацкія рамёствы Бе- ларусі: Пуцевадзіцель па выстаўцы маст. вырабаў Прамкааперацыі БССР. М н., 1947. С.27. Данченко Л. Мародна кераміка Середнього Прндніпров'я. Кні'в, 1974. С.76. Мельнмковская О. Племена Ю ж н о й Белоруссмн В раннем железном веке. М., 1967. С.ЗОЗ. Розенфельдт Н.Г. Керамнческне погремушкм / / Древнне спавяне н мх соседм. М., 1970. С. 5 6 — 6 0. Рыбаков Б.А. Язычество древннх спавян. М., С.236. МАСТАЦКАЯ АПРАЦОЎКА МЕТАЛУ MACTAUKAE КАВАЛЬСТВА Ў НАРОЛНЫМ AOHAIACTBE КАВАНЫЯ ВЫРАБЫ БЫТАВОГА ПРЫЗНА ЧЭННЯ У беларусаў, як і ў іншых народаў Еў- Ропы, асабліва яе лясной паласы, гэты від народнага мастацтва звязаны галоўным чы- нам з мастацкай апрацоўкай чорных мета- лаў — кавальствам. Гэта адно з найстара- жытных рамёстваў на тэрыторыі Беларусі, Узнікненне якога звязана з вынаходніцтвам выплаўкі жалеза з мясцовай балотнай Руды. Вытворчасць жалеза дала назву цэлай Археалагічнай эпосе — жалезнаму веку (7—6 ст. да н.э. — 8 ст. н.э.). Першыя з Жалезам пазнаёміліся плямёны мілаград- скай культуры, расселеныя ў басейне Пры- пяці, на Сярэднім і Верхнім Падняпроўі (7— Ст. да н.э.). Праз 1—2 стагоддзі яно. стала вядома плямёнам цэнтральнай і паў- Ночнай Беларусі (культуры штрыхаванай ке- Рамікі і днепра-дзвінская). Значнае пашырэнне жалезаапрацоўчай Вытворчасці на мяжы нашай эры паклала Пачатак развіццю чорнай металургіі. Ка- Вальства стала адным з першых самастой- ных рамёстваў, ужо ў канцы 1-га тысяча- Годдзя н.э. былі закладзены асновы кавапь- скай апрацоўкі жапеза, якія без асаблівых зменаў дайшлі да нашых дзён. Мяркуючы па знойдзеных вырабах, ка- валі былі ўжо добра знаёмыя не толькі з прасцейшымі прыёмамі апрацоўкі жалеза, але і з загартоўкай, цэментацыяй, зваркай жалеза і сталі. Шырокі быў і асартымент вырабаў: прылады працы (нажы, сякеры, Сярпы, долаты, малаткі, прабойнікі, на- Пільнікі), прадметы бытавога і гаспадарчага прызначэння (рыбалоўныя кручкі, восці, Брытвы, крэсівы, фібулы, спражкі, цвікі), Рыштунак конніка і каня (падковы, цуглі, колцы), зброя (наканечнікі коп'яў і стрэ- лаў)1. 3-за дрэннай захаванасці вырабаў Меркаваць пра іх мастацкія якасці і спосабы Дэкаравання цяжка, але некаторыя прад- меты, перш за ўсё ўпрыгожанні# вызнача- юцца дасканалай формай, што ўжо само Па сабе сведчыць пра мастацкія памкненні кавалёў. Ад першабытных часоў і амаль да сярэ- Дзіны 19 ст. шырокае развіццё кавальскага Рамяства звязвалася са здабычай жалеза з балотных рудаў2. Першабытныя майстры- жалезаапрацоўшчыкі (руднікі, гутнікі) адна- Часова былі і кавалямі. 3 развіццём феа- Дальных адносін, ростам попыту на каваль- Скія вырабы адбылося размежаванне спецыяльнасцяў. Кавальскае рамяство ста- ла самастойнае і звязвалася з апрацоўкай жалеза і вырабам неабходных прадметаў з Яго. Гандлёвым ці абменным шляхам кавалі набывалі ў руднікаў метал у выглядзе пера- каваных, прыдатных да работы зліткаў жа- леза. Адначасова ў старажытнарускія часы Адбываецца раздзяленне рамяства на га- радское і сельскае (як і ў ганчарстве). Вы- Рабы дыферэнцыруюцца па якасці і шырыні Асартыменту. Калі сельскія кавалі аж да 19 ст. прадаўжалі карыстацца старажытнай тэхналогіяй, абмяжоўваючыся вырабам простых прадметаў бытавога прызначэння, то гарадскія кавалі, што абслугоўвалі феа- далаў і цэрквы, забяспечвалі неабходную Ваенную магутнасць горада, павінны былі пастаянна ўдасканальваць сваё рамяство, актыўна засвойваць тэхнічныя дасягненні су- седзяў. Дзякуючы імпартным вырабам, Якія траплялі гандлёвымі шляхамі, яны мелі магчымасць знаёміцца з новымі ўзорамі і Тэхнічнымі знаходкамі. Развіццю рамяства садзейнічаў і рынак, на які пачалі працаваць Многія гарадскія кавалі. Вырабы гарадскіх майстроў часоў Кіеў- скай Русі ўражваюць разнастайнасцю і шырынёй асартыменту. Раскопкі ў Мінску, Віцебску, Полацку, Заслаўі, Ваўкавыску, Слуцку, Пінску, Тураве, Рагачове і інш. далі шматлікія знаходкі інструментаў, прыладаў Народнае мастацтва Беларусі працы, бытавых прадметаў, рыштунку кон- Ніка і каня3. Метапаграфінны аналіз вырабаў паказаў, Што гарадскія кавапі зрабілі значны крок на- перад і ў тэхнапогіі апрацоўкі металу. Яны шырока выкарыстоўвалі не толькі свабо- Днае гарачае каванне, апе і зварку жапеза Са сталлю, цэментацыю жалеза, тэрмічную апрацоўку сталі, паянне жалеза са стаплю, абточванне на тачыльным крузе, абпілоў- ванне напільнікам, паліраванне вырабаў, на- Ват інкрустацыю (насечку) і пакрыццё каля- Ровымі металамі4. Апошняе дае падставы гаварыць ужо пра развіццё ў сярэдневяко- вых гарадах Беларусі мастацкай апрацоўкі метапаў. Новы значны крок зрабіла гарадское ка- вапьскае рамяство ў 15—16 стагоддзях. Гэта быў перыяд інтэнсіўнага развіцця роз- ных відаў дэкаратыўна-прыкладнога 'мас- Тацтва. Вылучэнне рамесніцкай вытворчасці з іншых відаў працоўнай дзейнасці выклі- кала хуткі рост колькасці рамеснікаў. Пашыраецца працэс спецыялізацыі рамёст- ваў, расшчаплення асобных відаў рамес- Завеса. 19 cm. Івянец Валожынскага раёна. Ніцкай вытворчасці на больш вузкія спе- цыяльнасці, што вяло да ўдасканапення майстэрства, узбагачэння прыёмаў вытвор- часці і павышэння мастацкіх якасцяў выра- баў. інтэнсіўныя гандлёвыя сувязі з краінамі Заходняй Еўропы садзейнічалі засваенню новых відаў тэхналогіі, новых спосабаў і прыёмаў дэкору5. 3 таго часу мастацкае кавальства Беларусі развіваецца ў рэчышчы агульнаеўрапейскіх мастацкіх стылявых кірункаў. На развіццё мастацкай вытворчасці і яе характар дабратворны ўплыў аказалі ства- рэнне і хуткі рост цэхаў, якія клапаціліся пра якасць прадукцыі, падрыхтоўку майстроў, добра арыентаваліся ў навейшых дасягнен- нях вытворчасці і агульнаеўрапейскіх ма- стацкіх стылях. Статуты амаль усіх цэхаў уключапі ўмову, што рамеснік, які не ўва- ходзіў у цэх (партач), не меў права займац- Ца рамяством. Усе гэтыя меры падтрым- Лівалі кавальскае рамяство на належным узроўні. Прыкметнаму развіццю рамяства са- Дзейнічала далейшае раздзяленне яго на Больш вузкія спецыяльнасці, якіх у 16 — Першай папове 17 стагоддзя налічвалася да Гэта дазваляла кавалям удасканальваць сваё майстэрства ў галіне стварэння выра- баў. У іншым становішчы знаходзілася сель- скае рамяство. Навейшыя дасягненні ўплы- ву на яго не аказалі, не было кантактаў з Замежнымі рамеснікамі і нават майстрамі бліжэйшых гарадоў, паколькі сельскіх кава- лёў на гарадскі рынак не дапускалі. Таму Сельскае рамяство мела значна больш нізкі ўзровень, забяспечваючы самыя неабхо- Дныя патрэбы сялян у простых сельскагас- Падарчых і бытавых рэчах. Тут не было раз- дзялення па спецыяльнасцях. Наўрад ці можна казаць пра нейкі мастацкі ўзровень іх вырабаў, паколькі матэрыяльнае станові- шча заказчыкаў не стымулявала на стварэн- Не больш працаёмкіх і дарагіх мастацкіх вырабаў. Пэўныя змены ў становішчы сельскага рамяства назіраюцца пасля ўвядзення ў Вялікім княстве Літоўскім «Уставы на ва- Локі» (1557), калі з'явіліся фальварачныя гаспадаркі. Кожны ўладальнік фальварка імкнуўся мець уласных рамеснікаў, у тым ліку і кавалёў, што давала б яму незале- Жнасць ад горада. Дакументальныя кры- Ніцы сведчаць, што кавалі складалі боль- шасць рамеснікаў у панскіх маёнтках. У Мастацкая апрацоўка металу Складзе дворскіх «спужак» («челядп не- Вольной») згадваюцца сельскія жыхары, Што выконвалі «особые службы» — «ка- вапьскія», «кузніцкоўскія» («повннны ро- Бнтм на замок службу ковальскую», «ре- Меством на двор служнтн»)7. Адзначаецца І некаторы падзел па спецыяльнасцях: кат- ляры, слесары (замо^нікі), збраяры. Мо- Жна меркаваць, што дворскія кавалі займа- ліся і мастацкімі работамі: акоўваннем транспартных сродкаў, аснашчэннем кава- нымі дэталямі архітэктурных збудаванняў і інш. Частка кавалёў працавала, верагодна, і
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 248; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.93.14 (0.008 с.) |