Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Ямі саломапляцення, яны пашырылі дыяпа-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
зон вырабаў, развіпі пластычныя і дэка- ратыўныя магчымасці матэрыялу. Акрамя куфэркаў, яны плятуць падносы, латкі, ко- шыкі, фруктоўніцы і інш. Усе гэтыя вырабы створаны на аснове традыцыйных прыёмаў Пляцення — шахматнага перапляцення пло- Скіх стужак, гранёных і плоскіх пляцёнак, Рамбічных уставак. Аднак разнастайным спалучэннем гэтых прыёмаў, вар'іраваннем памераў і формаў дэкаратыўных дэталяў і Нарыхтовак майстры дамагліся надзвычай- най дэкаратыўнасці і вытанчанасці, што Прыкметна адрознівае іх творы ад трады- цыйных. Удалай знаходкай з'яўляецца спа- Лучэнне пляцёнак з процілеглым вярчэннем граняў. Гэта стварае на вырабах прыгожыя дэкаратыўныя паясы. Майстры вар'іруюць Натуральныя адценні саломы — ад светла- Залацістага да зеленаватага, прыпальваюць Яе, надаючы карычневыя колеры, што ўзбагачае каларыстыку. Творы Я. і Г.Сала- мянкаў выдатна гарманіруюць з сучасным інтэр'ерам, спапучаючы ў сабе асноўныя Якасці народнага мастацтва — утыпіта- рнасць і дэкаратыўнасць. Аднак дэкаратыў- На-мастацкі бок гэтых работ настолькі вы- сокі, што ў большасці выпадкаў яны ўяўля- Юцца толькі творамі мастацтва. Характэрна, што свой творчы шлях Я. і Г.Саламянкі пачыналі на мясцовых прад- прыемствах мастацкіх промыспаў, Аднак Патрабаванні стандартнасці, уніфікацыі не Задавальнялі здольных да пастаяннай імпра- візацыі майстроў. Супрацоўніцтва з Ма- Стацкім фондам дало магчымасць для са- праўднай творчасці, пастаяннага вар'іраван- ня ўзораў, рэалізацыі любых задумак. Праўда, часам такія пошукі даюць спрэ- Чныя вынікі, вырабы трацяць сваю практы- Чнасць, адчуваецца некаторая бутафо- Рнасць, дэманстрацыя тэхнічных магчымас- цяў матэрыялу, як, напрыклад, у кухонным Наборы з саламянымі раздзелачнымі до- Шкамі ці дзіцячай капысцы на трыножніку. Аднак такія пралікі, адхіленні ад традыцый у дзейнасці сучасных майстроў — з'ява на- Туральная, паколькі сёння вельмі аспаблена калектыўнасць ацэнкі іх творчасці. Добры густ майстроў, які падтрымліваўся і накі- роўваўся мастацкім саветам, а таксама рэ- гуляваўся пакупніцкім попытам, не дазва- ляў выпадковым пралікам ператварыцца ў Норму. Разам з тым такія пошукі і эксперы- менты Я. і Г.Саламянкаў вядуць да выпра- цоўкі новых сучасных формаў, якія выяў- ляюць цікавыя напрамкі ўдалага развіцця Традыцый. Напрыклад, спроба стварыць Камплекты мэблі, аздобленай традыцый- нымі прыёмамі ппяцення з саломы на драў- Лянай аснове. Вырабы спалучаюць і утыпі- тарныя, і дэкаратыўныя функцыі. Блізкая да Саламянкаў па характары і Творчасць A. і Г.Грэсь з Мінска. Хоць гэта Можа быць і чыста знешнім падабенствам, Заснаваным на выкарыстанні аналагічных, традыцыйных прыёмаў пляцення. У цэлым Творчасць A. і Г.Грэсь дапёка не адыхо- Дзіць ад традыцый саломапляцення Гомель- Шчыны, адкуль яны родам. Куфэркі, шка- тулкі, фруктоўніцы, падносы невялікія, пля- Ценне простае і выразнае. Характэрна, што ўсе гэтыя майстры з Традыцыямі народнага мастацтва звязаны Самым непасрэдным чынам. Адны з іх ма- юць продкаў — саломапляцельшчыкаў, Другія добра памятаюць традыцыі рамя- ства, якое бытавала ў родных мясцінах. Для такіх майстроў развіццё ранейшых дася- гненняў саломапляцення — натурапьны і Арганічны занятак, творчыя пралікі рэдкія і нехарактэрныя, а вырабы выяўляюць пра- Мыя сувязі з традыцыйнымі. Разам з тым шырокая папулярнасць су- часнага саломапляцення, уяўная лёгкасць авалодання асноўнымі тэхналагічнымі навы- камі прыцягвае ў гэтую галіну мастацтва ўмельцаў, не звязаных з яго традыцыямі. Авалодаўшы асноўнымі тэхнічнымі лрыёма- Мі пляцення, яны механічна вар'іруюць вя- Домыя ці прыдуманыя «па матывах» коліш- ніх узораў кампазіцыі — насценныя пано, Павукі і інш., дзе не патрабуецца асаблівага Вырабы з саломы, лазы, бяросты, паперы Мастацкага даравання. Знешне такія вы- рабы нагадваюць традыцыйныя, што з'яў- ляецца важкім аргументам для іх аўтараў, Але арганічная пераемнасць у іх адсутнічае. «Мудрая прастата і мэтазгоднасць твораў Народнага мастацтва, — справядпіва адзна- чае І.Багуспаўская, — вывераная працай і вопытам многіх пакаленняў народных май- строў, недасведчаным людзям уяўляецца Настолькі лёгка дасягальнай, што выклікае Жаданне тут жа даказаць гэтую лёг- касць»45. Аднак сапраўднае, творчае пра- даўжэнне традыцый — зусім не механічны паўтор формаў вырабаў, дэкору, кампа- зіцыі, прыёмаў і навыкаў апрацоўкі ма- Тэрыялу. Аваподанне традыцыяй — не Фармальнае, знешняе пераймальніцтва, a працэс эмацыянальнага творчага ўвасаб- Лення, у выніку якога ствараецца цэласны Мастацкі вобраз46. Такім чынам, сучаснае сапомапляценне, Гэты дзівосны феномен мастацкай культу- ры Беларусі, з'яўляецца натуральным раз- Віццём народнага мастацкага вопыту. У яго Аснове — традыцыйная аграрна-абрадавая К.Р у с а к о в і ч. Дыванок *Алені*. 1984. Сацін, салома, аплікацыя. Рухава Старада- Рожскага раёна. пластыка, рэчы утылітарнага і дэкаратыў- Нага прызначэння, лепшыя дасягненні якіх яшчэ ў канцы 18 — пачатку 19 стагоддзя ўвасобіліся ва унікапьныя ў сусветным ма- стацтве ўзоры саломапляцення манумента- льна-дэкаратыўнага характару — іканаста- сы сельскіх цэркваў Палесся. Увабраўшы, пераасэнсаваўшы і перапра- цаваўшы вопыт папярэднікаў, сучасныя Майстры саломагіпяцення змаглі выйсці на новы, значна больш высокі ўзровень у гэ- тай галіне творчасці: ад умоўна-сімвалічных вырабаў аграрна-абрадавага прызначэння і Досыць простых па форме цацак да са- праўдных твораў мастацтва. Змяніўся не Толькі характар, апе і арыентацыя сучасных вырабаў: і стваральнікі, і спажыўцы іх — галоўным чынам гараджане. Колішняя хат- Няя чыста сяпянская вытворчасць стала раз- Вітым промыспам. Аднак усе гэтыя асаб- Лівасці не даюць падставы гаварыць пра адрыў сучаснага саломапляцення ад трады- цый, у лепшых работах майстроў адчува- ^ у о е ецца трывалая аснова — ці прама прадоў- ' Жаная і развітая, ці апасродкаваная. Народнае мастацтва Беларусі АПЛІКАЦЫЯ САЛОМАЙ ПА ДРЭВЕ I ТКАНІНЕ Салома выкарыстоўвалася не толькі дпя Пляцення, апе і для агіпікацьіі, якой аздабля- лі драўляныя куфэркі, шкатулкі, сальнічкі, рамкі для люстэркаў і фотаздымкаў, а так- сама дэкаратыўныя дыванкі і пано на ткані- не. Разрэзаныя ўздоўж саломінкі разгла- Джвалі, наразалі папоскамі, ромбікамі, ква- Драцікамі, з якіх выклейвалі разнастайныя Геаметрычныя ці стылізаваныя раслінныя, зааморфныя і іншыя ўзоры. На таніраванай у чорны ці карычневы колер паверхні драў- Лянага вырабу ці на чорнай тканіне арна- Мент з залацістай ці падфарбаванай саломы Глядзіцца надзвычай выразна і эфектна. У адрозненне ад аб'ёмнага саломапля- цення, якое мае старажытныя карані ў аг- Рарна-каляндарнай абраднасці, аплікацыю, Відаць, можна лічыць адносна позняй з'я- ваю дэкаратыўнага характару, звязанай з парэформеннымі зменамі ў народным по- быце, са з'яўленнем у традыцыйным ін- тэр'еры вырабаў яўна дэкаратыўнай накі- Раванасці — роспісу па дрэве і тканіне, па- К.Р у с аковіч. Дыван «Букет». 1983. Са- Цін, салома, аплікацыя. Рухава Старада- Рожскага раёна. пяровых выцінанак, дэкаратыўных тканін і Інш. Пра характар пашырэння гэтага віду на- роднага мастацтва ў славянскіх і іншых на- родаў Еўропы меркаваць цяжка, паколькі звестак пра яго ні ў этнаграфічнай, ні ў ма- стацтвазнаўчай літаратуры амаль не суст- Ракаецца. Верагодна, аплікацыя спарады- чна сустракалася ў розных народаў, набыў- шы пашырэнне прыблізна ў адзін час, прычым хутчэй за ўсё без якіх-небудзь уза- емаўплываў, паколькі земляробчыя народы Кожны самастойна маглі звярнуць увагу на дэкаратыўныя якасці разгладжаных саломі- Нак. Напрыклад, досыць простым сапамя- ным узорам ужо ў канцы 19 ст. аздаблялі лубяныя вырабы ў Карэліі47. У той жа час Выдатна аздобленая аплікацыяй мэбля пер- шай паловы 19 ст. ў Славакіі сведчыць пра яўна больш развітыя традыцыі гэтага віду Мастацтва48. На Беларусі самыя старыя вырабы, аздо- Бленыя аплікацыяй з саломы, — сальнічка і Р.Раманеня. Пано. 1995. Кардон, сало- Ма, аплікацыя. Салігорск. Вырабы з саломы, лазы, бяросты, паперы Карабок для запалак канца 19 — пачатку
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 283; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.134.247 (0.011 с.) |