Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Стандартнасці і паточнасці, паколькі пра-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
фесійныя распрацоўкі механічна і без якіх- небудзь варыяцый паўтараюцца рукою вы- канаўцы. Роспіс, як і аплікацыя саломкай, пастаўлены на канвеер, паток, траціць свой жывы народны характар. Асноўнае ў на- Родных роспісах — свабодны рух пэндзля, Нестандартнасць малюнка, адлюстраванне асобы выканаўцы, які арганічна спалучае Імправізацыйнасць з традыцыйнасцю. Майстрыха па роспісу дываноў А.Багатке- віч з Курдзекаў Докшыцкага раёна. 1983. Роспіс РОСПІС ПА ТКАНІНЕ I ШКЯЕ Крыху пазней, чым штампаваныя, і прак- тычна адначасова з распіснымі куфрамі ў беларускім народным побыце набыў пашы- рэнне дэкаратыўны роспіс па тканіне і шкле. Нарадзіўшыся на пачатку 20 ст. спа- Чатку як новая, чыста самадзейная з'ява, у 1930—50-я гады дэкаратыўны роспіс стаў амаль паўсюдным, у некаторых рэгіёнах нават набыў характар промыспу, што спа- радычна бытаваў яшчэ і ў 60-я гады. Між тым цікавасць даследчыкаў да гэтага віду беларускіх роспісаў выявілася толькі ў Я гады, калі апошнія практычна выйшлі з Побыту. Гэтаму ёсць сваё тлумачэнне. Лю- бая новая з'ява ў народным мастацтве, Якая развілася за адносна кароткі час, на Першым этапе непазбежна суправаджаец- ца самадзейнымі праявамі, a то і яўнай без- густоўнасцю і антымастацкасцю. У рос- Пісах гэта асабліва прыкметна: бадай, ніво- дны іншы від народнага мастацтва не быў Настолькі дыскрэдытаваны аляпавата-сала- Джавай базарнай прадукцыяй, якая масава распаўсюджвалася вандроўнымі «жывапіс- цамі», так што аж да апошняга часу ўсе ві- ды роспісаў залічваліся ў разрад кічу. Толькі ў 80-я гады, з развіццём беларуска- га мастацтвазнаўства, былі «адкрыты» са- праўды народныя роспісы, якія валодаюць Усімі прыкметамі любога традыцыйнага віду народнага мастацтва: калектыўнай Асновай творчасці, пераемнасцю мясцовых Традыцый, арганічным спалучэннем з ін- Шымі відамі народнага мастацтва. Прычыны пашырэння аналагічных відаў роспісу ў беларусаў і суседніх народаў до- Сыць падобныя, хоць маюць і некаторыя Мясцовыя асаблівасці, заснаваныя на тра- Дыцыйных для таго ці іншага рэгіёна кры- Ніцах. Напрыклад, польскія дываны і «малё- Ванкі», па характары вельмі блізкія да бела- Рускіх, вядуць сваё паходжанне ад традыцыйных насценных роспісаў36. Блізкія яны і да распісных абразоў, аднак, у адро- зненне ад апошніх, выконвалі ў інтэр'еры чыста дэкаратыўную ролю, з'яўляючыся Ф.С у х а в і л а. Дыван. 1987. Сацін, роспіс. Бабруйшчына Глыбоцкага раёна. Народнае мастацтва Беларусі Творчасцю тых жа майстрых, якія распісвалі ўнутры і знадворку сцены свайго жыппя37. Цікавую тэорыю пашырэння дэкаратыў- ных роспісаў на паперы (малёвак) у наро- дным жыллі ўкраінцаў вылучае Б.Бутнік- Сіверскі. Вытокамі іх таксама з'яўляюцца Насценныя роспісы — адзін з найбольш яркіх відаў украінскага народнага маста- цтва. Сярод майстрых заўсёды вылучаліся «малювальніцы», творчасць якіх спужыла ўзорам дпя пераймання. Нярэдка яны пра- цавалі па просьбе суседзяў, родзічаў, зна- Мых. Аднак у пачатку стагоддзя попыт стаў апераджаць прапанову, і майстрыхі Сталі працаваць на паперы, што дазволіла ім не прывязвацца да надвор'я, пораў года ці пэўных датаў, да якіх звычайна аздаблялі хату38. «Малёўкі» некаторых рэгіёнаў за- сноўваюцца таксама на традыцыях роспісу скрыняў39. Беларускія роспісы па тканіне, што быта- вапі ў выглядзе прыложкавых насценных дываноў, паўдываноў і невялікіх дыванкоў (макатак) і набылі пашырэнне ў тыя ж са- мыя часы — у пачатку 20 ст. і асабліва ў Ф.Сухавіла. Дыван. Фрагмент. 1986. Сацін, роспіс. Бабруйшчына Глыбоцкага Раёна. Я гады, выкліканы тымі ж чыста дэкаратыўнымі задачамі. Дываны і дыванкі аздобілі інтэр'ер, напоўнілі яго мажорным Гучаннем. У першыя пасляваенныя гады, Калі спаленая, зруйнаваная беларуская вё- ска інтэнсіўна адбудоўвалася, роспісы як больш аператыўны від мастацтва запоўнілі Новыя пабудовы, кампенсуючы недахоп мастацкіх вырабаў прамысловай вытвор- Часці. Менавіта да гэтага перыяду адносіц- Ца росквіт гэтага віду народнага мастацтва. Распісныя дываны характэрныя практычна для ўсёй Беларусі, аднак у многіх рэгіёнах Гэта была хутчэй спарадычная, самадзейная З'ява, чым масавы, традыцыйны від наро- Днага мастацтва. Апошняе датычыць хіба Што заходняй часткі Паазер'я (Докшыцкі, Глыбоцкі, Пастаўскі, Мёрскі, Браслаўскі, Мядзельскі раёны), дзе мастацтва роспісу дываноў было масавай з'яваю, з характэ- Рнымі мясцовымі традыцыямі і тыповымі Асаблівасцямі. Калі польскія і ўкраінскія роспісы засноў- Валіся на традыцыях дэкору сцен жылля і вясельных куфраў, то паўночнабеларускія Маюць сваю крыніцу. Як ужо адзначалася, у беларусаў роспісы жылля не сустрака- Ліся, не характэрныя для Паазер'я і распіс- Ныя куфры. У той жа час бытавалі арыгі- Нальныя прыложкавыя дываны, выкананыя паліхромнай вышыўкай гладдзю па чорным фоне. Гэтыя досыць дэкаратыўныя, апе працаёмкія ў выкананні вырабы, відаць, і паспужылі асновай для роспісу дываноў. Адносная даступнасць алейных і клеевых фарбаў, параўнаўчая непрацаёмкасць вы- Канання далі магчымасць распісным дыва- Нам скласці сур'ёзную канкурэнцыю вы- шываным, а неўзабаве і наогул іх вы- Цесніць. З'яўляючыся па ступені пашырэння маса- вым, мастацтва роспісу дываноў тым не менш не было ўсеагульнай справаю, як, напрыклад, ткацтва. Звычайна ў кожнай вё- сцы, a то і ў цэлым наваколлі сваім май- Стэрствам выпучапіся 1—2 майстры ці май- стрыхі, якія выконвалі заказы суседзяў ці Знаёмых. Гэта Л.Ючковіч і А.Багаткевіч (в.Курдзекі Докшыцкага раёна), М.Маро- зька (в.Пестуны Мёрскага раёна), Ф.Суха- віла (в.Бабруйшчына Глыбоцкага раёна), Г.Курыловіч (г.Шаркоўшчына), М.Папок (в.Ляшчынск Мядзельскага раёна) і інш. Аўтараў многіх работ вызначыць немаг- Чыма. Пры ўсёй разнастайнасці і індывідуаль- Роспіс насці почыркаў і манераў кожнага майстра паўночнабеларускія дываны вылучаюцца Тыпова мясцовымі асаблівасцямі, што аб'я- дноўваюць іх у адзіную групу. Падобная Кампазіцыя і матывы дэкору характэрныя і для некаторых роспісаў Польшчы, аднак паўночнабеларускія вылучаюцца большым Мастацка-стылістычным адзінствам. Калі польскія роспісы на працягу паўстагоддзя Прайшлі шлях ад стылізавана-геаметрычных да арнаментальна-дэкаратыўных формаў Распінна-зааморфнага характару, а за- Тым — да ілюстрацыйна-натуралістыч- ных40, то беларускія ўстойліва трымаліся арнаментальна-дэкаратыўных кампазіцый Расліннага характару, толькі зрэдку адхіля- ючыся ў бок сюжэтна-тэматычных, яўна са- мадзейнага плану. Храналагічна розніца толькі ў тым, што фон даваенных дываноў Звычайна белы ці шэры, з нефарбаванага Палатна, пасляваенных, перыяду росквіту Гэтага віду народнага мастацтва, — чорны, Кампазіцыя больш адпрацаваная і даскана- Лая. Асноўны матыў распісных дываноў — А.К і ш. Дыван *Рай*. Фрагмент. 1930-я га- Ды. Слуцкі раён. Пышны букет кветак у кошыку, вазе або Перавязаны стужкай; па краях — гірлянда- вянок з пераплеценых распінных парасткаў, Кветак, лісця або букеты, што адыходзяць ад вуглоў да цэнтра. Насам паабапал бу- Кета сіметрычна размяшчаюцца сілуэты птушак (ластаўкі, галубы, павы), для паўды- ваноў і макатак характэрныя ў сюжэтах 2 ільвы ці алені, выкананыя ў наіўна-рэалісты- Чнай манеры. Стылізацыя раслінных матываў досыць Значная, хоць большасць кветак пазнаваль- Ныя: ружы, званочкі, рамонкі, хрызантэмы, Гронкі бэзу. Вырашэнне плоскаснае, ко- леры лакальныя, асабліва ў роспісах клее- вымі фарбамі, ажыўленне іншымі колерамі Робіцца не дзеля дасягнення аб'ёмнасці, a з яўна дэкаратыўнымі мэтамі або каб ад- Дзяліць колеры адзін ад аднаго. Глыбокі чо- Рны фон узмацняе гэтую звонкую дэка- ратыўнасць. Крыху іншы характар роспісаў алейнымі Фарбамі. Колеры не такія яркія, паколькі палатно ўцягвае алей, надае роспісам стры- маны капарыт матавых адценняў. Тут А.К і ш. Дыван *Райскі cad*. 1930-я гады. Слуцкі раён. Народнае мастацтва Беларусі Больш прыкметнае імкненне да перадачы Аб'ёму, аднак арнаментапьнасць і дэка- ратыўнасць несумненна пераважаюць. Нярэдка майстры карысталіся папяро- Вымі трафарэтамі, набіваючы з іх дапамо- гай асноўныя абрысы малюнка. Аднак вы- карыстанне трафарэтаў выклікана зусім не Імкненнем спрасціць працэс роспісу ці па- Ставіць яго на паток, паколькі такія дываны рабілі не дпя рынку. Трафарэт дапамагаў Больш дакладна арганізаваць кампазіцыю,
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 381; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.149.24.192 (0.011 с.) |