Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Капі звярнуцца да мастацкага кавальстваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
як аднаго з відаў сучаснага народнага ма- стацтва Беларусі, то ў дадзеным выпадку Размову можна весці не столькі пра маста- Цкае кавапьства, колькі пра мастацкую апрацоўку металу ў цэлым, дзе ўласна ка- Вальства займае сціплае месца. Кавалі і сёння ёсць у кожнай калгаснай ці саўгаснай гаспадарцы, аднак гэта перш за ўсё май- Стры па рамонце селыасінвентару і тэхнікі, Якія валодаюць не столькі традыцыйнымі ві- дамі кавальскай апрацоўкі металу, колькі Газа- і электразваркай, слясарнымі работа- Мі, паяннем і інш. Звузілася сфера выкары- стання кавальства і ў народным побыце, па- Колькі народнае дойлідства сёння амаль Цалкам абыходзіцца вырабамі прамы- Словай вытворчасці. Гэта ж датычыць сель- гасінвентару і большасці рэчаў хатняга ўжытку. Тым не менш ёсць некапькі сфераў суча- снага побыту, дзе метал набыў сёння зна- Чнае пашырэнне. Прыкметную групу мета- В.А трашкевіч. Люстра. 1987. Гродна. А.Д у б ін а. Попельніца *Конь1996. Глы- Бокае. Народнае мастацтва Беларусі лічных вырабаў складаюць вароты, агаро- Джы, весніцы, бапюстрады, а таксама Намагільныя агароджы і помнікі. Іх выраб у апошнія дзесяцігоддзі набыў значнае пашы- Рэнне як на Беларусі, так і за яе межамі і ўжо стаў своеасаблівай традыцыяй. Пры знаёмстве з падобнымі вырабамі су- часнай мастацкай апрацоўкі металу ў вочы Кідаецца надзвычайная разнастайнасць ма- люнкаў і кампазіцыі дэкору, што сведчыць пра яўную перавагу самадзейнага пачатку. Нямала эклектычных маламастацкіх выра- баў, не заўсёды адчуваецца добры густ, заўважаюцца выпадковыя з'явы. Часам для вырабаў скарыстоўваюцца розныя абрэзкі Арматуры і труб, адыходы прамысловай штампоўкі, разнастайны падручны матэ- Рыял. Але капі такая самадзейная з'ява з часам набывае ў рэгіёне значнае пашырэн- не, выпрацоўваецца своеасаблівая мясцо- вая традыцыя, якая адсейвае ўсё лішняе, Выпадковае. Тым не менш адносіны да гэтага віду творчасці з боку даследчыкаў народнага Мастацтва досыць неадназначныя. Бадай, Толькі польскія вучоныя звяртаюць сур'ёз- ную ўвагу на вывучэнне гэтага віду мастац- кай апрацоўкі металу, адносячы яго да су- Часнага народнага мастацтва33. У айчын- ным мастацтвазнаўстве пытанне пра гэта Практычна не ставілася. М і ж тым гэты від пакуль яшчэ яўна самадзейнай творчасці Мае тэндэнцыю да пашырэння, значыць, па- Трабуе і навуковага асэнсавання. Больш увагі аддаецца бляшанай прасе- чцы, якая шырока бытуе ў Расіі, Малдове, У некаторых рэгіёнах Украіны, Беларусі, Прыбалтыкі. Адносіны да яе як да аднаго з арыгінальных відаў сучаснага народнага ма- стацтва адназначна станоўчыя, паколькі тут заўважаюцца пераемнасць традыцый, ар- ганічнае спалучэнне матываў прасечкі з ін- Шымі відамі народнага мастацтва. У межах Беларусі прасечка развіваецца На Заходнім Папессі (Пінскі, Столінскі ра- ёны), дзе ўсё большы працэнт займаюць будаўніцтва з цэглы і пакрыццё стрэх жале- Зам. Прасечкай аздабляюць звычайна вер- хнія часткі вадасцёкавых трубаў — дэта- ляў, дпя традыцыйнага народнага жылля нехарактэрных, але ў сённяшнім мурава- ным будаўніцтве амаль масавых. Пашырэнне такога віду дэкору менавіта ў Гэтым рэгіёне тлумачыцца, верагодна, не Толькі асаблівасцямі сучаснага народнага будаўніцтва, але і натуральнай пераарыен- тацыяй традыцыі аздаблення скрыняў, якія ўжо выйшлі з побыту, на дэкараванне архі- Тэктурных дзтапей. Несумненна, прыкмет- ны ўплыў аказалі і міжэтнічныя кантакты, паколькі ў гэтым рэгіёне здаўна развіта Адыходніцтва. Такім чынам, можна гаварыць пра нату- Ральнае нараджэнне новай традыцыі, якая з выкарыстаннямі сучасных будаўнічых ма- тэрыялаў у сельскім дойлідстве схільна да пашырэння і ў іншых рэгіёнах. * * * Як відаць, мастацкая апрацоўка металаў, якая бытавапа пераважна ў выглядзе ка- Вальства, у народным мастацтве Беларусі займае параўнаўча сціплае месца, як і ў цэ- лым у славян і іншых суседніх народаў. Гэта Адзначае, напрыклад, польскі даспедчык І.Грабоўскі, хоць у польскім народным ма- Стацтве ёсць такая прыкметная з'ява, як мастацкая акоўка калёсаў34. Развіццё ма- Стацкага кавальства ён звязвае з бытаван- нем адкрытага ачага, характэрнага для поў- дня і захаду Еўропы, дзе гэты від народнага мастацтва, на яго думку, набыў значна Большае пашырэнне35. Палемізуючы з ім, Р.Райнфус называе шырокае кола каваных прадметаў, якія на- былі ў народным побыце Польшчы з канца 19 ст. значнае пашырэнне і ў большасці вы- падкаў адпавядаюць тым патрабаванням, якія прад'яўляюцца да ўзораў народнага мастацтва36. He зусім выгаднае параўнанне народнага мастацкага кавальства ў Поль- шчы з мастацтвам паўднёвых і заходніх на- родаў ён тлумачыць асаблівасцямі матэры- яльнай культуры, а таксама параўнаўча познім пашырэннем кавальства ў польскай Вёсцы37. 3 гэтым сцвярджэннем нельга не Пагадзіцца, аднак у цзлым яно не абвяргае думкі I. Грабоўскага, а толькі тлумачыць прычыны такой з'явы. Да таго ж варта ўліч- Ваць, што кавальства не было такім маса- Вым заняткам, як, скажам, ткацтва ці дрэ- ваапрацоўка. Адзначаючы такую агульную асаблівасць кавальскага рамяства ў славянскіх і іншых народаў Еўропы з яго сціплым месцам у шэрагу іншых відаў народнага мастацтва, Варта сказаць, што гэта зусім не абазначае яго аднолькава нізкі ўзровень. Нельга не заўважыць, што прыкметныя дасягненні ў гэтай галіне можна бачыць у народаў Цэн- тральнай, Усходняй і Паўночнай Еўропы. Гэта і ў ж о згаданая акоўка калёсаў у Поль- Шчы, а таксама на суседніх тэрыторыях Мастацкая апрацоўка металу Чэхіі і Маравіі, і шведскія падсвечнікі, і свя- тцы рускай Поўначы. На Беларусі ў гэты Шэраг можна паставіць фігурныя клямкі Па- дняпроўя, вырашаныя ў выглядзе галовак Жывёл, а таксама ажурныя крыжы заходніх рэгіёнаў, якія складаюць адзіны арэал іх пашырэння, што ўключае згаданыя тэрыто- Рыі Беларусі, Літву, суседнія рэгіёны Поль- Шчы і Украіны. Складанае пытанне — пошукі формаў і шляхоў сучаснага бытавання кавальства. Гэта адно з тых рамёстваў, якія карэнным Чынам змянілі свой характар. У сваім тра- дыцыйным выглядзе кавапьства наўрад ці Можа сёння развівацца, нават калі прымаць Для гэтага якія-небудзь меры. На думку С.Раждзественскай, кавальскі промысел «знік з-за таго, што ручная праца ў гарачай апрацоўцы металаў была заменена ма- шыннай працай, і ў сувязі з тым, што знікла патрэба ў яго вырабах. Ад промыслу за- Сталася толькі традыцыя мастацкіх выра- шэнняў у вырабе рэчаў, увасобленых у Прадметах мастацтва, вырабленых май- страмі... Другасная форма жыцця ма- стацкіх традыцый промыспу ў нашыя дні (сувенірныя вырабы, дэтапі архітэктурнага Дэкору) генетычна звязана не толькі з ка- Вальскім промыслам, але і з усёй скарбон- Кай народнай творчасці, паколькі кавальскі промысел быў з ёю арганічна звязаны... Трэба знайсці адпаведныя памеры і формы дэкаратыўных і утылітарна-дэкаратыўных прадметаў, якія будуць гарманіраваць з Прадметамі сучаснага інтэр'ера, але пры гэтым захоўваць дэкаратыўную сістэму ма- стацтва кавалёў»38. Гэта можа быць і ства- рэнне бытавых рэчаў мастацкага харак- Тару, і вытворчасць арыгінальных сувені- раў, і рэстаўрацыйныя работы, і розныя Іншыя віды кавальства. Разнастайныя могуць быць і формы вы- карыстання мастацкіх дасягненняў каваль- ства — ад амаль прамога паўтору колішніх вырабаў і відаў дэкору да самай адвольнай Іх інтэрпрэтацыі і спалучэння. Пры гэтым уяўляецца магчымым і правамерным спа- Лучэнне традыцый як сельскага, народнага, Так і гарадскога, цэхавага рамяства, па- колькі яны і раней пастаянна ўзаемадзейні- Чалі і перапляталіся паміж сабою. Гурмм М. Ф. Древнее железо Белорусского По- Днепровья (1 тысячелетне н. э.). М н., 1982. С.43. 2 Па ўсёй Беларусі, і асабліва на Усходнім Палессі, як і на суседніх тэрыторыях Украіны, шмат паселішчаў З назвамі Рудня ці Гута (або вытворнымі ад іх — Руднікі, Рудня Пясчамая, Гутава, Гута Ляшчынская і Інш.). Даследаванні пацвердзілі невыпадковасць такіх назваў: у ваколіцах паселішчаў залягаюць, часта амаль На паверхні, дастатковыя для прамысловай здабычьі Радовішчы руды. Гурнн М. Ф. Кузнечное ремесло Полоцкой землм IX—XIII вв. Мм., 1987. С. 26—80; Лысенко П. Ф. Го- рода Туровской землн. Мм., 1974. С. 51, 105, 107; Зверуго Я.Г. Древнмй Волко- Выск. X — X I V вв. М н., 1975. С. 2 5 — 3 7. Гурнн М. А. Кузнечное ремесло Полоцкой землк, IX—XIII вв. С. 83. 5 Сярод нямецкіх каланістаў, запрошаных Гедымінам дпя пасялення ў Літве, згадваюцца і кавалі (Леонтовнч Ф. К. Крестьянскмй двор в Лнтовско-рус-
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 442; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.224.69.176 (0.009 с.) |