Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Ское асяроддзе, квяцістыя фабрычныя тка-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Ніны, дапаможнікі па рукадзеллі і інш. У Многіх выпадках відавочнае імкненне да Амаль дакладнай імітацыі гардзінных тканін, Мала даступных вёсцы. Нярэдка папяровыя фіранкі (асабліва ў першыя пасляваенныя Гады) займалі месца больш працаёмкіх у Дэкараванні тканін, нагадвалі іх па форме і Часам нават прызбіраліся на нітку. Для Больш дакладнай імітацыі традыцыйныя тэх- нікі выразання дапаўняліся новымі, напры- Клад, выбіваннем трубачкай, выразаннем нажом на дошцы. Па ўспамінах М.Гірскай (в.Качаны Гродзенскага раёна), «скпадныя Фіранкі кожны мог выразаць, а нажом — Толькі вопытныя, таленавітыя майстрыхі». Нярэдка папяровыя фіранкі ствараюць ілю- зію строчавышываных. Аднак такі яўна імі- тацыйны напрамак прадстаўляе позні, апо- Шні этап бытавання выцінанак. Хоць стварэнне папяровых узораў насіпа Масавы характар і выразаць фіранку магла A.JI о сь. Выцінанка. 1988. Мінск. Кожная гаспадыня (часам гэтым займаліся мужчыны, a TO і дзеці), нярэдка ў гэтай Справе вылучаліся майстрыхі з асаблівымі Здольнасцямі. Звычайна яны вызначаліся майстэрствам і ў іншых відах народнага ма- стацтва: ткацтве, вышыўцы, карункапля- ценні. Іх творчасць служыла ўзорам для пе- Раймання, яны нярэдка выконвалі заказы суседзяў ці нават цэлай вёскі. Часам такія Майстрыхі клалі пачатак традыцыі, дзе яе Да таго часу не было. Так, С.Канецкая, пе- раехаўшы з Брэстчыны ў в.Пухоўчыцы на Крайнім захадзе Гродзеншчыны, стала аз- Дабляць беленыя сцены папяровымі кве- Ткамі. Спачатку гэта было нязвыкла дпя Вёскі, дзе бытавалі толькі вузенькія падзо- ры па краях паліц. Аднак неўзабаве новая мода набыла ўсеагульнае прызнанне, з'яві- Ліся шырокія фіранкі на вокнах, круглыя Выцінанкі наклейвалі над дзвярыма, клалі на Сталы і паліцы. Калі не ўлічваць такой пашыранай, але яўна самадзейнай з'явы, як аздабленне па- пяровымі «сняжынкамі» вокнаў пад Новы Год, у сваім традыцыйным выгладзе маста- цтва выразання ўзораў з паперы ўжо ў Першыя пасляваенныя дзесяцігоддзі ады- шло ў нябыт, саступіўшы месца іншым ві- Дам дэкору. У Беларусі яно не набыпо пра- цягу ў творчасці сучасных народных май- строў, як на Украіне, і тым больш не стала Такім папулярным і шырока вядомым про- Мыспам сувенірнага напрамку, як у Поль- Шчы. Некаторы рост цікавасці да мастацтва папяровых узораў, што назіраецца ў апо- Шняе дзесяцігоддзе, выклікае яго адра- джэнне, але ўжо на другасным узроўні, «па матывах» традыцыйных. Выцінанка Пачынае прыцягваць увагу асобных народ- ных майстроў, аматараў рукадзелля, сама- дзейных і нават прафесійных мастакоў, якія «адкрылі» ў ёй шырокія магчымасці для за- давапьнення сваіх мастацкіх памкненняў, стварэння сувеніраў, эстэтычнага выхавання І інш. Прыгожыя складаныя кампазіцыі ар- наментальна-дэкаратыўнага і сюжэтна-тэ- Матычнага характару ствараюць В.Дубінка, Л.Лось, Н.Сакалова-Кубай, Т.Маркавец, І.Лагуноўская і інш. Пры далейшым развіцці Гэтай тэндэнцыі магчымая такая ж сітуацыя, як і ў саломаппяценні. * * * Калі разьба, ганчарства, кавальства ў Аднолькавай ступені былі здабыткам і наро- Днага мастацтва, і высокапрафесійных га- Радскіх цэхавых і мануфактурных рамёст- Вырабы з саломы, лазы, бяросты, паперы ваў, развіваючыся часам паралельнымі, але Рознымі шляхамі, то разнастайныя вырабы З сапомы, лазы, бяросты, чароту, кораня бытавалі практычна толькі ў народным по- быце. Гэта ж характэрна для побыту ўсіх спавянскіх і іншых народаў Еўропы, прычым характар вырабаў, іх формы, прызначэнне, тэхналогія вытворчасці выяўляюць падабен- Ства на значных тэрыторыях. 3 аднаго боку Гэта тлумачыцца старажытнасцю рамяства, з другога — ярка выяўленай утылітарна- сцю большасці вырабаў і асаблівасцямі ма- Тэрыялу, які, у адрозненне ад інертнай глі- ны ці металу, у пэўнай ступені сам дыкта- ваў прастату і акругласць формаў. Разам з тым на гэтым параўнальна адна- Родным фоне вылучаецца шзраг прыкме- тных дасягненняў, як, напрыклад, посуд з папьмавых лістоў на Корсіцы (Італія) ці кон- Ская збруя Венгрыі, плеценая са скураных раменьчыкаў. Аднак без перабольшання Выдатным дасягненнем у гэтай галіне мо- Жна лічыць беларускае саломапляценне. Здаўна звязанае са старажытнымі аграр- нымі абрадамі, характэрнымі для ўсіх зе- мляробчых народаў Еўропы, у Беларусі яно змагло ўзняцца на недасягальную вышыню. У першую чаргу гзта датычыць плеценага саламянага ўбрання інтэр'ераў палескіх цэркваў — унікальнай з'явы сярод падо- бных відаў народнага мастацтва Еўропы. У Тым, што гэтая з'ява невыпадковая, пера- Конвае развіццё сучаснага саломапляцення Беларусі — як утылітарна-дэкаратыўнага, Так і скульптурна-пластычнага характару. Як бы ні адрозніваліся вырабы сучасных майстроў ад умоўнай пластыкі аграрна- Абрадавага і гульнёвага прызначэння, пра- мая ці апасродкаваная сувязь з ёю ўсё ж Несумненная. Яшчэ больш прыкметныя па- ралелі ў сучасных вырабах утылітарна-дэка- ратыўнага прызначзння і ўзорах саламяных царскіх брамаў двухсотгадовай даўніны, куфзркаў і інш. Беларускае сапомапляцен- не ў мастацтве народаў Еўропы — такое ж яркае дасягненне, як руская размалёўка па Дрэве, метале, пап'е-машэ, гуцульскія пі- санкі, венгерская вышыўка, польскія вы- Цінанкі. Прыкметным дасягненнем беларускага Народнага мастацтва можна лічыць таксама Аплікацыю сапомай па дрэве і тканіне. Хоць гэта параўнаўча позняя з'ява, аднак разві- Валася яна на аснове народных традыцый і ў адпаведнасці з народнымі густамі, не ды- Саніруючы сваім характарам з іншымі тра- Дыцыйнымі відамі народнага мастацтва. Па- Цвярджае гэта таксама працяг і развіццё традыцый аплікацыі ў сучасным мастацкім промыспе, які набыў шырокую папуля- Рнасць далёка за межамі Беларусі. Кларк Д ж. Г. Д. Донсторнческая Европа: Экон. Очерк: Пер. с англ. М., 1953. С.227. Вахрос П.С. Нанменоваммя обувн в р у с с к ом Языке. Хельсммкн, 1959. Т.1. С.16. Очеркм по археологнп Белоруссмм. Мм., 1970. С.129. Соколова В.К. Весенне-летнне калемдарные Обряды русскмх, украмнцев м белорусов, XIX — на- Чало XX в. М., 1979. С.27. Ф р э з е р Д ж. Золотая ветвь: Нсслед. магмм н ре- Лнгнн: Пер. с англ. 2 нзд. М., 1986. С. 1 6 1 — 1 7 7; Ка- Пендармые обычан м обряды в страмах зарубежной Европы, комец XIX — мачало XX в.: Летне-осеннне Праздммкн. М., 1978. С.84. Соколова В.К. Весенне-летнне калемдармые Обряды русскнх, украннцев н бепорусов, XIX — на- Чало XX в. С.219. Frys-Pietraszkowa Е., Kunczynska-lracka A., Pokropek М. Sztuka ludowa w Polsce. Warszawa, 1988. S.242—265, ІІ.406, 425, 429, 430; Hasalova V., Vajdis J. Die Volkskunst in der Tschechoslowakei. Prague, 1974. II. 188. Россмя: Лолм. геогр. опнсанпе нашего отечества. СПб., 1905. Довнар-Запольскмй М.В. Мсследовання н статьн. Кнев, 1909. T. I. С.485. 10 Orynzyna J. Przemyst ludowy w wojewodstwach: Wifenskiem, Nowogrodzkiem, Poleskiem i Wcrtynskiem. Warszawa, 1927. S.40 41. Д о к у м е н т ы н матерналы no нстормн Белорусснн (1900—1917 гг.). М н., 1953. Т.З. С.119—'132. Тамсама. С.120; Orynzyna J. Przemyst ludowy w Wojewodstwach: Wilenskiem, Nowogrodzkiem, Poleskiem i Wotynskiem. S.66. Первая выставка ученмческнх работ no графнче- Скнм нскусствам, ремеслам, ручмому труду н р у к о - Делню учебных заведемнй Вмленского учебного О к р у г а. Внльма, 1911. С.53. Лобачевская О. А., Кузнецова Н. М. Возьмм про- С т ую соломку. М н., 1988. С.10; Промыслы і рамё- Ствы Беларусі. М н., 1984. С.133. Этнографня восточных славян. М., 1987. С.314. Toschi P. A r t e popolare italiana. Roma, 1960. Grabowski-J. Sztuka ludowa w Europie. Warszawa, H. 430. Тамсама. Іл. 353. Лобачевская O. A., Кузнецова Н. М. Возьмн про- Стую соломку. С.10. 20 Напрыклад, саламяныя капелюшы выраблялі ў 46 Вёсках Аланецкага павета і прадавалі іх не толькі на мясцовых кірмашах, але і ў Пецярбургу, Адэсе, Вар- Шаве (Косменко А.П. Карельское народное нскус- Ство. Петрозаводск, 1977. С.16). Лобачевская О. А., Кузнецова Н. М. Возьмн про- С т ую соломку. С.16. Museum w Grodnie / / Rocznik 2 za rok 1924. Grodno, 1925. S.14. Гродненскне епархмальные ведомостн. 1910. № C.357—361. Лёс гэтай б р а м ы невядомы. Тамсама. 25 Павадыр па мінскай краёвай выстаўцы. Мн., [1918], С.32. Народнае мастацтва Беларусі Лобачевская О. А., Кузнецова Н.М. Возьмм про- С т ую соломку. С.9. Гродненскне епархнальные ведомостм. 1910. N2 С.357—361. Grabowski J. Sztuka ludowa. Warszawa, 1977. S.292. 29 B. Лабачэўская вылучае чатыры тыпы: Пірамідальныя, рамбічныя, зоркападобныя, шарападо- Бныя (Лобачевская О. А. Народное нскусство соломо- Плетенмя Белорусснм: Автореф. канд. днс. М., 1989. С.14). Аднак пірамідальныя і рамбічньія м о ж н а лічыць разнавіднасцямі аднаго тыпу, паколькі ў аснову іх кан- Струкцыі пакладземы адзін і той ж а модуль — аб'ё- мны ромб. М. Пакропак называе распаўсюджаныя ў
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 269; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.93.242 (0.012 с.) |