Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Руйск, Віцебск), «20 год Кастрычніка»Содержание книги
Поиск на нашем сайте
(Мінск, Чачэрск, Орша), «Чырвонае Палес- се» (Хойнікі), імя Клары Цэткін (Карма), «Чырвоны тэкстыльшчык» (Талачын), «20 Год ВЛКСМ» (Верхнядзвінск), «Полымя рэ- Валюцыі» (Бешанковічы) і інш.18 Прадукцыя арцеляў, разлічаная галоўным чынам на Экспарт, уключапа разнастайны асарты- Мент жаночых блузак і сукенак, мужчын- скіх кашуль, абрусаў, штораў, посцілак, Падушак, аздобленых ручной і машыннай вышыўкай. Гэтыя вырабы з поспехам дэ- Манстраваліся на рэспубліканскіх, усесаю- зных і міжнародных выстаўках: у Мінску (1939), Маскве (1938, 1940), Парыжы (1925, 1937, 1939), Нью-Йорку (1937, 1939) Дзяўчына ў касцюме нявесты. 1950-я гады. Радастава Драгічынскага раёна. Ткацтва і вышыўка і інш.19 Аднак ужо тады выявіўся крыху Аднабаковы падыход да арганізацыі работы арцеляў: у іх прадукцыі пераважапі вырабы з вышыўкай як больш рэпрэзентатыўным Відам мастацтва, традыцыйнаму ткацтву ўвагі надавалася прыкметна менш. У пасляваенныя часы былі адноўлены як Старыя арцелі, так і створаны новыя, у тым ліку і ў заходняй Беларусі («Чырвоная вы- шывальшчыца» ў Полацку, «Адраджэнне» ў Гродне, «8-га Сакавіка» ў Пінску і інш.). У сярэдзіне 50-х гадоў з 21 арцелі мастацкіх промыслаў 19 займаліся выпускам стро- чавышываных вырабаў, асартымент якіх налічваў больш як 30 назваў: кашулі муж- Чынскія беларускія, украінскія, «гуцулкі», Вышываныя сукенкі, блузкі, абрусы, тканыя Хусткі, шалікі, мужчынскія паясы і гальш- Тукі, дываны, вязаныя вырабы і інш. Як ві- даць з асартыменту, далёка не ўсе вырабы Мелі адносіны да традыцый беларускага на- роднага ткацтва і вышыўкі. Мясцовыя дася- гненні нярэдка ігнараваліся, і ў той жа час выкарыстоўваліся больш яркія і эфектныя ўзоры суседніх народаў, у прыватнасці Жанчына ў касцюме жняі 1920-х гадоў. Вялі- Кая Гаць Івацэвіцкага раёна. Украіны. Садзейнічала гэтаму і практыка запрашэння выпускнікоў з мастацкіх ву- чыпішчаў суседніх рэспублік, паколькі ўла- сных спецыялістаў для мастацкіх промы- спаў не хапала. I хоць у друку былі спробы Крытычна асэнсаваць становішча ткацка- вышывапьных арцеляў20, мастацкі ўзровень прадукцыі адлюстроўваў уплыў тагачаснай Канцэпцыі станкавізацыі, якая закранула на- ват ткацтва, што прадаўжала развівацца ў натуральным асяроддзі. На выстаўках по- бач з традыцыйнымі вырабамі актыўна пра- Пагандаваліся тканыя і вышываныя дываны, Пано, ручнікі з партрэтамі вядомых прад- стаўнікоў культуры, партыйных і дзяржаў- ных дзеячаў, адпюстраваннямі сюжэтна-тэ- матычнага плану, савецкай эмблематыкай і Ткацтва, вышыўка, карункапляценне зай- маюць досыць прыкметнае месца і ў суча- Снай сістэме мастацкай прамысловасці. Практычна кожная фабрыка мастацкіх вы- рабаў выпускае тканыя і вышываныя рэчы, якія нярэдка складаюць асноўную частку Прадукцыі. Аднак колькасныя дасягненні, Жанчыны ў традыцыйных касцюмах 1920-х гадоў. Дзівін Кобрынскага раёна. Народнае мастацтва Беларусі на жаль, далёка не заўсёды сведчаць пра высокую якасць гэтых вырабаў, вельмі не- Аднародных і па мастацкіх паказчыках, і па адносінах да традыцый, што адлюстроўвае Вельмі неадназначны стан мастацкіх про- мыслаў як адной з формаў бытавання суча- Снага народнага мастацтва рэспублікі. Вялікая разнастайнасць відаў народных тканін, тэхнік ткацтва і вышыўкі, асаблівас- цяў дэкору, характару лрызначэння выра- баў ставіць пытанне пра класіфікацыю тка- Нін. Падыход да гэтай праблемы разнастай- ны. Адны (галоўным чынам мастацтвазнаў- Цы) разглядаюць мастацкія вартасці ткацтва ў агульных рысах, без класіфікацыі і тыпа- лагізацыі вырабаў, другія — па рэгіёнах, Трэція — у адпаведнасці з тэхналогіяй і г.д. Аднак большасць даследчыкаў, якія займа- юцца пытаннямі ўсходнеславянскага тка- Цтва, усю разнастайнасць народных ма- стацкіх тканін зводзіць да дзвюх асноўных груп, зыходзячы з іх бытавога прызначэння: Тканіны для вырабу адзення і тканіны для Абсталявання і аздаблення жылля (тканіны Жанчыны ў традыцыйным адзенні 1920-х га- доў. Рэчыца Бярозаўскага раёна. для інтэр'ера, утыпітарна-дэкаратыўныя). Унутры гэтых групаў можа быць больш дэ- Тальная тыпалагізацыя21. Варта зазначыць пры гэтым, што такая ў Цэлым прымальная класіфікацыя, заснава- Ная на функцыянальным прызначэнні выра- баў, характэрная перш за ўсё для работ Этнаграфічнага характару. У мастацтва- знаўчых працах абагульненае паняцце «тка- Ніны» ці «ткацтва» звычайна адносіцца да вырабаў утылітарна-дэкаратыўнага прызна- Чэння. Тканіны для адзення звычайна асобна Не вылучаюць, народны ж касцюм разгля- Даюць як асобны, сінтэтычны від народнага мастацтва, што аб'ядноўвае ў сабе ткацт- ва, вышыўку, аплікацыю, набойку, карун- Капляценне, вырабы са скуры, упрыгажэнні і інш. Менавіта ў такім разуменні і разгля- Даецца тут мастацкае ткацтва, прычым з Упікам асаблівага багацця і разнастайнасці Гэтага віду народнага мастацтва і абмежа- Ванасці аб'ёму работы даецца топькі агу- льны мастацтвазнаўчы агляд яго па рэгія- Ручнік. 1930-я гады. Лён, бавоўна, ткац- Тва, вязанне кручком. Клятная Пінскага Раёна. Ткацтва і вышыўка Нальных прыкметах. Улічваючы, што ткац- тва і вышыўка нярэдка спалучаліся ў адных і тых жа вырабах і ў большасці выпадкаў Былі вельмі блізкія па характары, можна Сумясціць іх у адным раздзеле, што да- зволіць пазбегнуць паўтораў. ТКАНІНЫ УТЫЛІТАРНА-ДЭКАРАТЫЎНАГА ПРЫЗНАЧЭННЯ Хоць асноўны прадстаўлены тут матэ- Рыял па беларускім народным ткацтве, як і экспануемы ў музеях, адносіцца да 19—20 Ст., несумненна, аднак, што ад самага Свайго зараджэння яно было, бадай, най- Больш пашыраным рамяством, паколькі за- Давальняпа самыя надзённыя патрэбы Насельніцтва. Нават у канцы 19 ст., з прані- Кненнем у беларускую вёску адносна тан- Ных прамысповых тканін, ткацтвам па-ра- нейшаму займаліся практычна ў кожнай Сялянскай сям'і. Уменне ткаць было аба- вязковае дпя сялянкі, і недарэмна асноўную Частку пасагу нявесты павінны быпі скла- Даць тканыя вырабы: адзенне, пасцельнае ўбранне, ручнікі, абрусы і інш. 3 ткацтвам звязана шмат старадаўніх народных абра- даў і звычаяў, вельмі часта яно згадваецца ў беларускіх народных песнях. У большай ці меншай ступені гэта характэрна для ўсіх спавянскіх народаў, узорыстае ткацтва якіх выгадна вылучаецца на агульнаеўрапейскім Фоне. «Капі б не Румынія, край, бадай, самы багаты рознымі відамі дэкаратыўных тканін народнага тыпу ў Еўропе, — адзна- чае І.Грабоўскі, — можна было б сцвяр- Джаць, што гэты від народнага мастацтва Характэрны для Славяншчыны»22. Асноўным матэрыялам для тканых выра- баў у беларусаў, як і ў цэлым ва ўсходніх спавян, спужыпі лён, авечая воўна, каноп- Ля. Ніткі фарбавапі натуральнымі фарба- вальнікамі з кветак, траў, кары дрэў, таму Традыцыйная гама беларускіх тканых выра- баў стрыманая і няяркая. Толькі з канца 19 Ст. дзякуючы шырокаму выкарыстанню ні- Так прамысловай вытворчасці і хімічных фарбавальнікаў яна становіцца больш яркая і насычаная, адпаведна ўскладняецца хара- Ктар і кампазіцыя дэкору2 3. Аднак най- Больш характэрныя для Беларусі белыя тка- Ніны з ільну з далікатным мапюнкам, які ствараўся своеасаблівай тэхнапогіяй ткацтва Ці чаргаваннем адбеленых (кужэльных) і Неадбеленых (суравых) іпьняных нітак. Кам- Паненты адзення, вырабы абрадава-дэка- ратыўнага прызначэння (ручнікі, абрусы) з Адбеленага льну аздабляпіся вышыванымі ці вытканымі ўзорамі агульнаславянскага ро- Мбагеаметрычнага характару сімвалічнага Чырвонага колеру, часам з дадаткам чор- нага і жоўтага24. Большасць тканых вырабаў утылітарна- дзкаратыўнага прызначэння (як і тканін для Адзення) выраблялася на гарызантальных Станках-кроснах, вядомых са старажытнас- Ці25. Самая простая іх канструкцыя дазва- Ляла атрымліваць звычайнае льняное пала- Тно, з якога шылі адзенне, Выкарыстанне нескладаных дапаможных прыстасаванняў, павелічэнне колькасці нітоў (да чатырох, васьмі і больш), паслядоўнасць дзеяння па- Нажамі дазвалялі атрымліваць вырабы уты- літарнага і дэкаратыўнага прызначэння з Разнастайным мапюнкам геаметрычнага, Расліннага, зааморфнага характару багатай Каларыстычнай гамы. Ручнікі. 1-я палова 20 cm. Лён, бавоўна, Ткацтва, вязанне кручком. Пінскі раён. Народнае мастацтва Беларусі Тэхніка ткацтва, у большай ці меншай ступені анапагічная ва ўсіх спавянскіх наро- даў, падрабязна разгледжана ў шматлікіх Этнаграфічных працах26. Аднак тыпалагіза-
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 266; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.59.89 (0.012 с.) |