Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Блены геаметрычным арнаментам, які на-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
гадваў матывы мясцовага ткацтва. Роспісы Надзвычай арганічна клаліся на натуральны Бронзавы колер старога дрэва, гарманіру- Ючы з каваным дэкорам, разьбою, ткац- Твам. У традыцыйным народным побыце бела- русаў роспіс калі і не адсутнічаў увогуле, Фрагмент роспісу інтэр'ера касцёла. Пача- Так 20 cm. Цімкавічы Капыльскага раёна. Г.Зайко. Пісанка. 1986. Сапоцкін Гро- Дзенскага раёна. то значнага пашырэння не меў. Чыста наро- дным яго відам, што меў глыбокія, яшчэ Дахрысціянскія карані, можна лічыць толькі Дэкараванне велікодных яек-пісанак, звяза- Ных са старажытнымі абрадамі сельскагас- падарчага календара. Што да іншых відаў Роспісу, то нельга не пагадзіцца з думкаю В.Воранава, што «жывапісны бок сялянска- Га мастацтва, няглёдзячы на свае несум- ненныя мастацкія вартасці, уяўляецца не так багата развітым, як пластычны... Храна- Лагічна роспіс узнік, як больш складаная Мастацкая тэхніка, значна пазней, чым скульптура-разьба....Храналагічна пачатак народнага роспісу наўрад ці можа быць ад- Сунуты за межы 17 ст.»8. Адносна пашырэння роспісу ў народным побыце беларусаў гэтьг перыяд і наогул адсоўваецца да канца 19 ст., калі насталі Спрыяльныя сацыяльна-эканамічныя змены ў вёсцы. 3 аднаго боку, інтэр'ер курнай ха- ты феадальнага перыяду не меў спрыяль- Най глебы для роспісу, з другога -— трэба ўлічваць перавагу архаічных рысаў у бела- Рускім народным мастацтве. Калі дэкор С.Карасевіч. Пісанка. 1985. Караліно Гродзенскага раёна. Роспіс пісанак меў старажытны сімвалічны харак- тар, то пашырэнне дэкаратыўнага роспісу ў народным побыце беларусаў канца 19 ст. Звязана з вырашэннем чыста мастацкіх за- Дач. Гэта стала магчымым у сувязі са зме- намі ў характары інтэр'ера, паляпшэннем Яго агульнага выгляду, заменай курных хат на «чыстыя» з вылучэннем рэпрэзентатыў- най часткі — святліцы, дзе роспіс быў вель- мі дарэчы. З'яўляюцца распісная мэбля, Карцінкі на шкле, роспіс па тканіне; курныя Печы займелі коміны (белыя печы), іх беле- Ная паверхня таксама стала аб'ектам для Дэкаравання. Аднак у цэлым роспіс у бела- рускім народным побыце не займаў такога Прыкметнага месца, як у некаторых рэгіё- Нах Расіі, Польшчы, Славакіі і асабліва на Украіне, дзе для гэтага была вельмі спры- Япьная глеба — беленыя сцены жылля. ГНСАНКІ Дэкараванне велікодных яек можна лі- Чыць адным са старажытнейшых чыста на- родных відаў роспісу. Звязанае з аграрнымі святамі, яно вядомае ўсім славянскім наро- Дам і некаторым суседнім — венграм, румынам, літоўцам. Агульнаславянскім па- Ходжаннем тлумачыцца і агульнасць на- зваў: пісанкі, крашанкі (у беларусаў, рус- кіх, украінцаў), красліцы (у чэхаў), пісаны Яйца (у бапгар) і г.д. Як відаць з гэтых на- зваў, дэкараванне яек звязвалася менавіта З роспісам, а не якой-небудзь іншай тэх- З.Л і т в і н ч ы к. Пісанка. 1989. Гродна. Нікан, таму далучэнне іх да гэтага віду наро- Днага мастацтва зусім правамоцнае, хоць Тэхналогія роспісу тут крыху спецыфічная. Традыцыя дэкаравання курыных яек мае даўнюю гісторыю, карані якой хаваюцца ў дахрысціянскіх часах. Яйка ўвасабляла на- родныя ўяўленні пра творчыя, жыццёвыя сіпы прыроды. Старажытныя спавяне ўклю- чалі яйкі ў веснавыя абрады як сімвал абу- Джэння прыроды пасля зімовага сну, свед- чанне чалавечага дабрабыту. У беларусаў, як і ў літоўцаў і на прыгранічных тэрыторы- Я.П у шк е в і ч. Пісанкі. Гродзенскага раёна. Галынка Народнае мастацтва Беларусі 2/2 Ях Польшчы, дэкараванне пісанак прымяр- коўвалася да веснавога свята Юр'я, калі пе- ршы раз выганялі жывёлу ў поле. Яшчэ ў канцы 19 ст. на Гродзеншчыне бытаваў Звычай класці яйка на парозе хлява перад выганам жывёлы ў поле, каб у яе было здароўе і плоднасць9. Важная роля яек (простых і пісанак) у аграрных абрадах10. У праваслаўнага насельніцтва яны ўключаліся таксама ў абрад памінання продкаў. Як Рэха старажытнай і пашыранай традыцыі, яшчэ на пачатку 20 ст. ў Беларусі фіксаваў- Ся звычай мацаваць яйка на магільным к р ы ж ы ". Данінай гэтаму старажытнаму звычаю з'яўляецца яшчэ жывая традыцыя прыносіць курыныя яйкі на магілы ў дзень памінання продкаў — Радаўніцу (Радуніцу). Прыняццем хрысціянства афіцыйная рэлігія, адмовіўшыся ад беспаспяховай ба- Рацьбы з язычніцкімі традыцыямі, пачала прыстасоўвацца да старажытных святаў і абрадаў. Так курыныя яйкі ўвайшлі ў абрад Святкавання Вялікадня, прымеркаванага да народных веснавых святаў. Як адзначае З.Л ітвінчык. Пісанкі. 1989. Гродна. П.Багатыроў, хрысціянскія і народныя абра- ды не толькі не варагавалі, але часта ўма- цоўвалі адзін аднаго12. Пісанкі выконваліся спецыяльна дпя асвячэння на ўсяночнай у Царкве ці касцёле, пасля чаго іх раздавалі Дзецям, дарылі валачобнікам. Шырока ўключаліся пісанкі ў розныя гульні і забавы, Іх дарылі таксама адзін аднаму для выка- звання сімпатыі. Многія з гэтых звычаяў Жывыя яшчэ і сёння, аднак у большасці вы- падкаў, асабліва ва ўсходніх славян, скары- стоўваюцца пераважна аднатонна пафар- Баваныя яйкі — крашанкі. Відаць, гэтая акалічнасць, а таксама не- Працягласць захавання пісанак (каля тыдня, Зрэдку — да наступнага Вялікадня)13 і ад- сюль адсутнасць старых узораў у музей- Ных калекцыях, тлумачыць супярэчлівыя адносіны даследчыкаў да гэтага віду наро- Днага мастацкага роспісу. Калі практычна ўсе даследаванні па народным мастацтве заходніх і паўднёвых славян, украінцаў, лі- тоўцаў уключаюць і пісанкі, то, напрыклад, у працах даследчыкаў рускага народнага Мастацтва яны нават не згадваюцца. Ад- Г.М аксімюк. Пісанкі. 1989. Гінавічы Гродзенскага раёна. сутнічалі публікацыі і пра пісанкі ў Беларусі, іх калекцый да апошняга часу не меў ніво- дны музей. Таму ў аснову гэтага раздзела Пакладзены рэчавыя матэрыялы, сабраныя ў нашыя часы, але яны захоўваюць ста- Ражьлную тэхналогію і традыцыйныя ма- Тывы. Здаўна пашыраная на ўсёй тэрыторыі рассялення славянскіх народаў традыцыя Дэкаравання пісанак вызначаецца адзін- ствам тэхналогіі. Паўсюль пераважала ва- Скаванне, радзей сустракалася гравіраван- не. Паралепьна шырока выкарыстоўвалася суцэльная афарбоўка яек, якія называліся ва ўсходніх славян крашанкамі. Яна ўжо на пачатку 20 ст. ў многіх рэгіёнах Беларусі Выцесніла працаёмкія прыёмы дэкаравання Воскам14. Васкаванне — найбольш старажытная, Пашыраная і любімая тэхніка дэкаравання пісанак ва ўсіх спавян і іншых суседніх наро- даў, дзе бытаваў гэты звычай. Заключаец- ца яна ў нанясенні васковага ўзору на па- Верхню яйка для засцярогі яе натуральнага колеру пры апусканні ў фарбавальнік. Па Сутнасці, гэта добра вядомая тэхніка ба- Тыка, што, відаць, дало падставу М.Габе- Рланту выводзіць васковую тэхніку дэкара- Вання пісанак з батыкавых індыйска-пер- Сідскіх тканін і звязваць яе пашырэнне на Славянскіх землях з пачаткам 18 CT.1s Аднак Знойдзеныя польскімі даспедчыкамі фра- Гменты пісанак, якія датуюцца 10 ст., пера- канаўча абвяргаюць такое меркаванне16. Характар дэкору пісанак вызначаўся перш за ўсё тэхнапогіяй нанясення воску. Ва ўсіх спавян шырока бытавала тэхніка ро- Спісу воскам з дапамогай спецыяльнай бля- Шанай леечкі — пісака, пісапьца. Роспіс пі- Саком нагадвае тэхналогію дэкаравання ке- Рамікі ангобам з дапамотаю ражка і дае Гэткі ж сакавіты арнамент лінейнага хара- Ктару і адвольнага мапюнку — геаметры- Чны, раслінны, зааморфны, антрапамор- Фны. У межах гэтай простай тэхнапогіі можна дасягаць любога ўзроўню дэкара- тыўнасці. Напрыклад, гуцульскія пісанкі (асабліва з Космача і Пістыня), якія бясспрэ- Чна можна лічыць вышэйшым дасягненнем У гэтай гапіне народнага мастацтва славян, Вызначаюцца дзівоснай ювелірнасцю17, ма- раўскія — разнастайнасцю распінных матываў18. У межах Беларусі пісанкі, дэкараваныя з Дапамогай пісака, пераважалі на Палессі, але, па ўспамінах інфарматараў, бытавалі і Роспіс ў іншых рэгіёнах, у прыватнасці на Паня- Монні. Апошняе пацвярджаецца шырокім Бытаваннем іх на сумежных тэрыторыях Польшчы19. У дэкоры такіх пісанак выразна заўважаецца дзяленне паверхні яйка су- цэльнымі лініямі на палі, часцей за ўсё на Восем: адзін паясок праходзіць упоперак, два — удоўж, праз канцы. На скрыжаванні Ліній змяшчаюцца матывы накшталт хвой- ных гапінак (грабелькі), а часцей за ўсё — Традыцыйная васьміпялёсткавая разетка (ружа). Узор выразны, матывы хоць і рас- Лінныя, але моцна геаметрызаваныя. Такі
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 270; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.85.102 (0.012 с.) |