Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Надаць ёй сіметрыю, завершанасць і арна-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Ментальнасць. У іншых рэгіёнах Беларусі роспіс дываноў масавага характару не меў і з'яўляўся хут- Чэй самадзейнасцю. Аднак на гэтым фоне Вылучаюцца некаторыя з'явы, вызначыць Якія так адназначна немагчыма. Да іх адно- Сіцца творчасць майстрыхі А.Кіш (1889— З в.Леніна Слуцкага раёна. Яе твор- Часць — унікальная з'ява, якая спалучае дэкаратыўнасць з апавядальнасцю, індыві- Дуальнасць бачання з традыцыйнай народ- най трактоўкай, элементы сельскай і гарад- Ской культур. 3-пад яе пэндзля выходзілі А.М а к о ў чы к. Дэкаратыўнае пано. Я гады. Шкло, роспіс, фольга. Совіна Бярозаўскага раёна. Надзвычай шматфарбныя, непасрэдныя, на- паўрэальныя, напаўфантастычныя творы, якія надавапі інтэр'еру жыпля дэкаратыў- Насць і казачнасць. Фантазія майстрыхі спалучыла ў кампа- зіцыі дываноў рэальны свет і ўяўленні пра Тое прыгожае жыццё, якое, на яе думку, Павінна быць адлюстравана на падобных творах. Гэты стэрэатып «лепшага свету» ў Большай ці меншай ступені характэрны для мастацтва роспісу дываноў у цэлым, аднак У творчасці А.Кіш гэта выявілася найбольш Ярка. Пейзаж яна малюе традыцыйна дпя падобных твораў: возера ці рэчка з лілеямі, Лебедзямі, лодкай, дрэвы і кусты на бе- разе, поўны месяц на цёмна-блакітным Небе. Тут жа — выявы птушак і жывёл, якія ў звычайным разуменні быццам бы не ад- павядаюць такому пейзажу і якіх аўтар «жыўцом» яўна не бачыла: на бярозавых Гапінах сядзяць натапыраныя фазаны, падо- бныя на нейкіх дагістарычных драпежнікаў, На квітнеючы луг выходзяць ільвы, што на- гадваюць дабрадушных катоў, а сярод пы- Шнай зеляніны горда трымае галаву нейкі Абразок. 1920-я гады. Шкло, роспіс, фольга. Камянецкі раён. Роспіс Казачны трохрогі алень. Дываны маюць ад- Паведныя назвы: «Ліст каханаму», «Райскі Сад», «Каля возера». Дываны А.Кіш — рздкі ўзор спалучэння выяўленчасці і дэкаратыўнасці. Хоць творы Маюць досыць разгорнуты сюжэт, у ма- Неры выканання іх бачыцца імкненне да дэ- каратыўнасці, характэрнай для традыцый- ных народных роспісаў. Майстрыха кары- Стаецца чыстымі, сакавітымі, яркімі фар- бамі без паўтонаў і колеравых пераходаў: Сіняй, белай, аранжавай, зялёнай. Свое- асаблівую выразнасць і дэкаратыўнасць кампазіцыям надае ўпэўненая чорная лінія, Якой абведзены абрысы малюнка, прапра- цаваны кроны дрэў, кара, трава, грывы львоў, пер'е птушак. Лілеі на вадзе, кветкі На беразе, мяцёлкі чароту размешчаны рытмічна і ў пэўным парадку, як на тканых Вырабах. Усе дываны акаймаваны шырокай арнаментальнай паласой з парасткаў, буто- наў і кветак. Такім чынам, дываны А.Кіш пры ўсёй іх непаўторнасці і ярка выяўленай Індывідуальнасці па характары блізкія да Традыцый народнага мастацкага роспісу, А.М а к о ў ч ы к. Дэкаратыўнае пано. 1950-я гады. Шкло, роспіс. Совіна Бярозаў- Скага раёна. якія майстрыха, безумоўна, ведала і разу- Мела. Менавіта такая тыпова народная трактоў- ка выяўленчых сюжэтаў збліжае творчасць майстроў розных рэгіёнаў і розных наро- даў. Напрыклад, блізкія аналогіі з творчас- цю А.Кіш прасочваюцца ў работах вядомай украінскай майстрыхі роспісаў М.Прыйма- чэнкі (Кіеўская вобл.), Яе роспісы, па спо- вах Б.Бутніка-Сіверскага, таксама з'яўля- Юцца «дзівосным узорам спалучэння дэка- ратыўнасці і anaeflflanbHacLM»41. Работам Майстрыхі пераважна сюжэтна-тэматыч- Нага характару, у тым ліку і на фантастыч- ныя, казачныя тэмы, таксама ўласцівая ко- лернасць, гучнасць фарбаў, арнаментапь- Насць вырашэння, аднак ім у большай ступені ўласцівы самадзейны пачатак, яны Хутчэй нагадваюць дзіцячы малюнак. Ды- Ваны А.Кіш вызначаюцца больш адпрацава- най кампазіцыяй і дэталёвай прапрацоўкай матываў, яны ўяўляюць сабой унікальную з'яву не толькі ў галіне народнага роспісу, але і ў народным мастацтве Беларусі ў цэ- Лым. А.К і ш. Дыван *Райр. Фрагмент. 1930-я га- Эы. Слуцкі раён. Народнае мастацтва Беларусі выпадкаў ён быў арнаментальна-дэкара- тыўны. З'явіўшыся ў той жа час, што і роспіс куфраў і дываноў на тканіне, ён меў той жа характар, нярэдка выконваўся аднымі і тымі ж майстрамі. Выяўленчыя і Сюжэтна-тэматычныя матывы больш улас- Цівыя паточнай антымастацкай прадукцыі, якую ў паспяваенныя часы прадавапі на Рынках, насілі па вёсках і г.д. Амаль уся яна Адносіцца да звычайнага кічу. Тэхнапагічна роспіс па шкле нічым не ад- розніваецца ад такога ж у іншых народаў. Карысталіся празрыстымі каляровымі ла- Камі, алейнымі і друкарскімі фарбамі, пад- Кладвалі мятую фольгу; часам распісвалі і Шкло, і падкладзеную паперу, якая прасве- Чвала скрозь празрысты лак. Колеры чы- стыя, лакальныя, без паўтонаў і колеравых пераходаў, звычайна абрысы малюнка пра- працаваны чорнай лініяй. Пераважала яўная Арнаментальнасць. Па варыянтах кампазіцыі, колеравым вы- Рашэнні і стылістыцы роспісы па шкле вель- Мі разнастайныя. У іх цяжка выявіць якія-не- Будзь рэгіянальныя асаблівасці, як у рос- Дэкаратыўнае пано. 1950-я гады. Шкло, Роспіс. Маларыцкі раён. Адначасова з роспісамі па тканіне ў наро- дным побыце беларусаў з'явіліся і роспісы Па шкле. Гэты від народнага мастацтва вя- домы ў краінах Заходняй Еўропы з 18 ст., аднак найбольшае пашырэнне набыў у дру- Гой папове 19 — пачатку 20 стагоддзя, калі Ў народным побыце стала даступнае шкло. У прыкарпацкіх раёнах Украіны, у Поль- Шчы, Чэхіі, Славакіі, Румыніі і іншых краінах Заходняй Еўропы роспіс па шкле стаў адным з папулярных відаў народнага маста- цтва, у многіх выпадках набыў характар Шырокаразвітага промыслу42. Звесткі пра роспіс па шкле ў Беларусі вя- Домыя з пачатку 20 ст. Магчыма, некаторы ўплыў на яго пашырэнне аказалі польскія Майстры-рамеснікі, якія са сваім таварам траплялі ў Беларусь, на Украіну, у некато- рыя вобласці Расіі43. Аднак калі такі ўплыў і быў аказаны, то хіба толькі на пашырэнне Гэтага віду роспісу, а не на яго характар. Калі ў народаў Цэнтральнай Еўропы роспіс па шкле амаль цалкам насіў сакральны ха- Рактар, часам набываючы і сюжэтна-тэ- матычныя рысы, то ў Беларусі ў большасці Л.Д о ў г е р. Дэкаратыўнае пано. Фраг- Мент. 1950-я гады. Шкло, роспіс. Агова Іва- наўскага раёна. пісах куфраў ці дываноў. Тут хутчэй заўважаецца індывідуалычасць кожнага Асобнага майстра, чым рэгіёна. У некато- Рых работах даваеннага перыяду, якія мо- Жна сустрэць на захадзе Беларусі, адчу- Ваецца рука рамесніка-прафесіянала (маг- чыма, гэта і ёсць уплыў згаданых польскіх майстроў). Заўважаецца імкненне пера- Даць аб'ёмы, ракурс, дакладна паказаць натуру. Колеры яшчэ не надта інтэнсіўныя: Чорныя, белыя, карычневыя, глухія чырво- Ныя і зялёныя. У паспяваенны час гапоўная задача май- строў — арнаментальнасць і дэкаратыў- Насць роспісу. Кветкі, лісце, парасткі стано- вяцца плоскасныя, іх пішуць, не ўзгадняючы з натурай, расфарбоўваюць так, каб ства- рыць гучную гульню колеравых плямаў. Кветкі страчваюць натурную форму, стано- Вяцца падобныя на марскія ракавіны. Такія роспісы характэрныя пераважна дпя Палесся, дзе ў 40—50-я гады набыпі зна- Чнае пашырэнне (яшчэ раз варта нагадаць, Што гаворка ідзе не пра базарны кіч). Па- Першае, тут бытавалі распісныя куфры, ад- Куль чэрпалі матывы для роспісу па шкле, Па-другое — дпя папескага інтэр'ера быпа характэрная асаблівая любоў да коле- Рнасці. Некаторыя роспісы, як, напрыклад, з в.Леніна Жыткавіцкага раёна, уяўляюць сабой амаль поўны паўтор папулярнай тут паліхромнай гладзевай вышыўкі. Уласныя прыёмы роспісу выпрацавалі Майстры вёсак Огава і Крамно Драгічын- скага раёна. Як і пры дэкараванні куфраў, спачатку наносілі абрысы, але ў ж о не алоў- кам, а чорнай тушшу, затым запаўнялі іх Фарбай. Адмысповы арабескавы рух- чо- Рных ліній надае мапюнку асаблівую вытан- чанасць. Л.Доўгер з в.Огава контуры не Наводзіла, адмовілася і ад сіметрыі. Кветка- выя матывы адвольна запаўняюць усю пра- стору. Кветкі ўмоўныя, фарбы яркія, ко- Леры лакапьныя. Разнастайная манера роспісаў па шкле і ў Некаторых іншых рэгіёнах Беларусі, аднак трактоўка іх у большасці выпадкаў тыпова Народная, у адпаведнасці з характарам іншых відаў роспісу і народнага мастацтва ў Цэлым. * * * Абагульняючы матэрыял па беларускім Народным мастацкім роспісе, можна ад- значыць, што ў цэлым ён быў параўнаўча позняй з'яваю, Толькі пісанкі, з'яўляючыся Своеасаблівым відам роспісу, маюць ста- Ражытнае, яшчэ дахрысціянскае паходжан- не, выяўляючы ў характары і стылістыцы
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 341; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.142.210.173 (0.007 с.) |