Ад ручной вытворчасці. Усё больш ярка 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Ад ручной вытворчасці. Усё больш ярка



стаў выяўляцца заганны прынцып перавагі

Колькасці над якасцю.

Як відаць, кожная чарговая мадэрнізацыя

промыслу няўхільна вяла да страты яго са-

мабытнасці, ператварала яго ў звычайнае

Прамысловае прадпрыемства30. Такое бы-

Ганчарства

Ло характэрна не толькі дпя Беларусі. Як

Слушна адзначае А.Канцэдзікас, «па-за ра-

Зумным выкарыстаннем ручной творчай

Працы немагчыма само існаванне народ-

Нага мастацкага промыспу. Адмова ад ру-

катворнага стварэння прадметаў побыту

абазначае практычна спыненне асноўных

Традыцый народнага мастацтва»31.

Сёння былы народны промысел у Івянцы

ператвораны ў буйное прамысповае прад-

Прыемства, якое выпускае масавымі тыра-

жамі адносна танныя і ў цэлым практычныя,

але пазбаўленыя рукатворнасці, непаўтор-

Насці, характэрнай мясцовай самабытнасці

Вырабы. Аднак пытанне пра хоць бы ча-

стковае аднаўленне промыслу канчаткова

Яшчэ не знятае.

УТЫЛІТАРНА-ДЭКАРАТЫЎНАЯ КЕРАМІКА

Значную цікавасць з мастацкага боку

ўяўляюць вырабы утыпітарна-дэкаратыў-

Нага характару. У адрозненне ад посуду

Гаспадарчага прызначэння ганчары свядома

Надавапі ім дваякія функцыі — не толькі

Практычнага скарыстання, але і аздаблення

інтэр'ера. Праўда, такія рэчы вылучаюцца

Прыкметнай разнастайнасцю: у адных

Практьічная функцыя пераважае, і яны мапа

Чым адрозніваюцца ад бытавога посуду, у

іншых ярка выяўлена дэкаратыўнасць.

Найбольшыя аналогіі з традыцыйнымі

Формамі народнай керамікі маюць гаршкі

Дпя пакаёвых кветак (вазоны), якія перава-

жаюць сярод вырабаў утылітарна-дэка-

ратыўнага характару. Па форме яны нага-

дваюць цёрлы, аднак часцей за ўсё маюць

Прамыя канічныя сценкі. Венчыкі іх звыча-

Йна аздоблены хвалістымі фестонамі, за-

Шчыпамі, насечкамі, нанесенымі зубчастым

Колцам, тулава апярэзваецца паяскамі ан-

гобнай размалёўкі. Такія вазоны былі

пашыраны ў асартыменце амаль усіх ганча-

рных цэнтраў, у тым ліку і сельскіх, і ў

адносінах формаў і дэкору мала чым

адрозніваюцца як у межах Беларусі, так і ў

параўнанні з анапагічнай прадукцыяй ганча-

рных асяродкаў суседніх тэрыторый.

Прыкметнае пашырэнне новых відаў уты-

літарна-дэкаратыўных вырабаў у народным

побыце беларусаў назіраецца з канца 19

ст. Узмацняецца ўзаемаўплыў паміж гора-

Дам і вёскай. У народным мастацтве стано-

віцца прыкметная тэндэнцыя да ўзбагачэння

формаў і дэкору вырабаў. Уплыў прамы-

Словай прадукцыі, новыя патрабаванні ры-

Нку не маглі не аказаць уздзеяння на твор-

часць ганчароў, у першую чаргу местачко-

Вых і гарадскіх. Свядома ці несвядома, яны

імкнуцца паўтараць формы фаянсавага ці

Металічнага посуду прамысповай вытвор-

часці, каб задаволіць густы тых заказчыкаў,

Якія не маглі такія вырабы купіць, але хацелі

Б мець нешта падобнае. Зразумела, дакпа-

днага паўтору дасягнуць было немагчыма,

Ды майстры і не імкнуліся да гэтага, узга-

Дняючы свае задумкі з магчымасцямі ма-

Тэрыялу, тэхналогіяй вытворчасці, мясцо-

Вымі традыцыямі і густамі. Спецыфічны ме-

Тад творчага адлюстравання рэчаіснасці

пазбаўляў такія вырабы яўнай пераймаль-

Насці, яны набывалі своеасаблівую це-

Плыню, рукатворнасць, характэрны мясцо-

вы каларыт. Гэтыя ж асаблівасці ўласцівыя

падобным вырабам ганчарных цэнтраў

Расіі, Украіны і інш., і ў дадзеным выпадку

Ганчар А.Пракаповіч з Івянца Валожынска-

Га раёна. 1986.

Народнае мастацтва Беларусі

можна весці гаворку не толькі пра ўзае-

маўплыў, колькі пра адны і тыя ж прын-

цыпы падыходу народных майстроў да вы-

Рашэння адных і тых жа задан.

Традыцыйны асартымент ганчарнага по-

суду канца 19 ст. дапаўняецца разнастай-

Нымі букетнікамі, вазамі, цукерачніцамі,

Цукарніцамі, маспёнкамі, сапатніцамі, по-

Пельніцамі, графінамі, фігурным посудам,

дэкаратыўнымі таперкамі і інш. Такі посуд

вызначаўся больш вытанчанымі формамі,

яго нярэдка аздаблялі ангобнай размалёў-

Кай ці ляпным рэльефным дэкорам. Апошні

Часам адціскапі з дапамогаю гіпсавых ці

гліняных формаў, затым вырабы глазура-

Валі ці распісвалі каляровымі ангобамі або

Глазурамі. Напрыклад, у Барысаве, Копысі,

Крэве, Касцюковічах, Чавусах выраблялі

Разнастайныя гліняныя шкатулкі і дэка-

ратыўныя таперкі з рэльефнымі адбіткамі

Рыб, птушак, кветак. Характар гэтых тво-

раў выяўляе яўны ўплыў гарадской куль-

туры. У большасці ж выпадкаў ганчары ішлі

ад добра вядомых традыцыйных формаў

бытавога посуду. Пэўныя варьіяцыі іх і не-

А.П р а к a n о в і ч. Фляндраваная кераміка.

Я гады. Гліна, тачэнне, ангобны роспіс,

Глазураванне. Івянец Валожынскага раёна.

каторыя дэкаратыўныя дадаткі надавалі вы-

Рабам адметнасць, выпучалі іх з шэрагу

чыста утылітарных рэчаў. Напрыклад, на

Аснове звычайнага гладыша ці збана выра-

Шалі разнастайныя вазы для кветак

(кветнікі, букетнікі) майстры Івянца, Ракава,

Чашнікаў, Бабінавічаў, Глыбокага і інш. Ад

гладышоў такія вырабы адрозніваюцца

Больш стройнай, выцягнутай ці, наадварот,

Прысадзістай, шыракагорлай формай, на-

яўнасцю дзвюх ручак, нярэдка — наглуха

Прымацаваным паддонам, больш багатым

Ангобным, ляпным ці прадрапаным дэко-

рам. Найбольш блізкія аналогіі ў вырашэнні

падобных вырабаў прасочваюцца ў рабо-

тах майстроў Літвы і Латвіі (Латгаліі).

Такія вырабы займалі прыкметнае месца

ў прадукцыі некаторых ганчарных арцеляў

савецкага часу, асабліва барысаўскай ар-

Целі «Чырвоны Кастрычнік». Мясцовыя ган-

чары здаўна арыентавапіся на густы і запа-

Трабаванні гараджан, і гэта вызначала

пашырэнне своеасаблівых вырабаў, трады-

Цыйныя формы якіх больш ці менш ар-

ганічна перапрацоўваліся ў стылі «мадэрн».

В.Л ana. Попельніца *Леў*. 1930-я гады.

Гліна, тачэнне, лепка, глазураванне. Івянец

Валожынскага раёна.

А.М a е ў скі. Фігурная пасудзіна •«Баран

Гліна, лепка, глазураванне. Ракаў Вало

Жынскага раёна.

Ганчарства

Падобным «удасканаленнем», напрыкпад,

займаўся на пачатку 20 ст. мясцовы скуль-

птар Лісоўскі, які ствараў новыя ўзоры дпя

мясцовых ганчароў. Адзін з такіх вырабаў

уяўляў сабой збанок у форме савы, a ру-

Чка нагадвала маленькага звярка накшталт

ласкі ці тхара, што ўчапіўся саве ў спіну.

Вырабляпіся тут насценныя рэльефы ў вы-

глядзе мядзведжых і аленевых галоў, дэка-

ратыўныя талеркі з рэльефнымі мапюн-

Камі, шкатулкі і інш.

Аб'яднаўшыся ў арцель (сярэдзіна 1920-х

гадоў), барысаўскія майстры прадоўжылі

традыцыі вырабу фігурных рэчаў, аздобле-

Ных рэльефным дэкорам ці вырашаных у

выглядзе зааморфных формаў. Праўда,

цяпер іх у ж о вырабляпі ліццём ці штампоў-

кай. Калекцыі падобных вырабаў паказва-

ліся ў 1940 г. на выстаўцы выяўленчага ма-

стацтва Беларусі ў Маскве і ў 1947 г. — на

рэспубліканскай выстаўцы, арганізаванай

Белмастпрамсаветам. На выстаўках побач

з традыцыйнымі пасудзінамі ў выглядзе ба-

раноў і мядзведзяў былі дэкаратыўныя та-

Леркі з партрэтамі Чапаева, Пушкіна з ня-

Няю, кампазіцыяй на тэму «На варце

Граніц», маслёнкі і кветачніцы «Лявоніха»,

Вазы са скульптурамі, ваза «Слава», а та-

ксама творчасць лепшых майстроў Зай-

Цава, Клопава, Богдана, вырабы якіх нага-

Двалі шкляныя і фарфоравыя рэчы таго

часу32. Значнае месца ў прадукцыі арцелі

займалі збанкі традыцыйных формаў, але з

Досыць вычварнымі ручкамі і рэльефнымі

малюнкамі, што ўключалі савецкую эмбле-

Матыку, сюжэтныя кампазіцыі, раслінны і

Геаметрычны арнамент, Як відаць, прадук-

Цыя арцелі наглядна ілюструе эклектычнае

Спалучэнне традыцый і «сучаснасці», якое

актыўна прапагандавалася ў 30—50-я гады.

Аналагічная і творчасць майстроў Копысі

(Аршанскі раён) — традыцыйнага ганча-

рнага цэнтра на ўсходзе Беларусі. Разна-

стайнасцю і багаццем формаў вызначаец-

Ца там керамічны посуд мастацкага харак-

Тару: талеркі, сподачкі, супніцы, салатніцы,

Цукерачніцы, вазы, маслёнкі, шкатулкі і

інш. Здаецца, копыскія майстры паўтаралі

ў гліне практычна ўсе рэчы, якія сустрака-

ліся ў местачковым побыце.

Арыгінальную старонку ў гісторыі бела-

Рускай керамікі складае творчасць ко-

пыскіх майстроў савецкага часу. Рэвалю-

цыйны пафас, станаўленне новага жыцця,

Карэнная перабудова побыту знайшлі свое-

асаблівае адлюстраванне ў іх дзейнасці. У

Чарнільны прыбор. 1940-я гады. Гліна, леп-

ка, глазураванне. Ракаў Валожынскага раё-

На.

многіх выпадках гэта была досыць наіўная

Спроба адгукнуцца на тагачасныя падзеі.

Нярэдка ў традыцыйную арнаментыку

ўключалася савецкая эмблематыка —



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 277; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.134.102.182 (0.04 с.)