Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Савае пашырэнне з канца 19 ст. , калі наСодержание книги
Поиск на нашем сайте
змену закоту прыйшоў дашчаны франтон. Няма ніякіх звестак і пра тое, ці аздабля- Лася раней палескае жыллё салярнай арна- Ментыкай у тэхніцы глухой разьбы, як, Напрыклад, у Закарпацці37. Відавочна, што ў больш позніх відах дэкору адпюстраваліся Творча перапрацаваныя старажытныя ма- тывы разьбы, характэрныя для драўляных прадметаў побыту ўсходніх славян. Мастацкая ўкладка шалёўкі, прычым не Толькі на франтонах, але і на сценах пабу- доў, набыла сваё дапейшае развіццё ў нашы дні. Шалёўка зрубаў, якая раней зрэ- дку сустракалася ў гарадской і местачковай забудове пераважна заходніх рэгіёнаў Бе- Ларусі38, з сярэдзіны 20 ст. набывае амаль паўсюднае пашырэнне, асабліва на Паня- Монні, у цэнтральнай Беларусі, некаторых Раёнах Паазер'я, г.зн. у зонах нязначнага пашырэння дэкаратыўнай разьбы, у той час Як у рускім народным дойлідстве апошняя нясе асноўную дэкаратыўную нагрузку, a шалёўка калі і сустракаецца, то выконвае Падпарадкавальную ролю. Папулярнасць гэтага сучаснага віду ар- хітэктурнай творчасці выклікана ў першую чаргу практычнымі мэтамі: ахаваць драў- Ляны зруб ад уплыву атмасферных апад- каў. Аднак практычны сэнс непарыўна звя- Заны з мастацка-творчым працэсам, што яскрава пацвярджаецца паўсюдным імк- неннем майстроў кампанаваць шалёўку згодна з пэўнай сістэмай. Практычна паў- сюль яна ўяўляе сабой чляненне сцяны на Тры паясы: верхні надаконны, сярэдні між- Аконны і ніжні падаконны. Часам у гэтым бачаць уплыў класіцызму ў мураваным Дойлідстве39, што выключаць, відаць, не ва- рта, аднак вырашапьнае значэнне ў гэтым выпадку мае ўсё ж чляненне сцяны акон- Ным поясам, што дыктуе найбольш зру- чную сістэму ўкладкі дошак шалёўкі. Пад- Аконны пояс абшываецца вертыкальна, ся- рэдні, аддзелены зліўной рзечкай, — Гарызантальна, у ёлачку, ромбамі і г.д., верхні — зноў вертыкальна, вузкімі дошча- Чкамі з фігурна апрацаванымі ніжнімі кан- Цамі, што прыкрываюць верхнія дошкі ся- рэдняга пояса. У наяўнасці не толькі рацы- Янальная арганізацыя сцёку вады, але і прадуманая дэкаратыўная сістэма, падкрэ- Сленая да таго ж і колерам. Сярэдні пояс, як і франтон, фарбуецца звычайна ў све- Тлыя колеры, ніжні і верхні — у цёмныя. Ліштвы (і аканіцы, калі яны ёсць), як пра- Мастацкая апрацоўка дрэва віла, белыя і ўтвараюць выразны акцэнт на Паліхромных сценах. Асабліва дасканапая сістэма такога дэкору склапася ў паўднё- вых рэгіёнах Падняпроўя (Гомельшчына), дзе вокны з аканіцамі ўтвараюць суцэльны дэкаратыўны пояс, падтрыманы ўверсе Гэткім жа поясам карніза і карункамі за- Крылін. Асаблівай выразнасцю, прыгажо- Сцю і каларыстычнай гармоніяй вызначаюц- Ца пабудовы, у дэкоры якіх выкарыстаны адценні блізкіх колераў (напрыклад, кары- Чневы і охрысты, сіні і блакітны) з белай ад- біўкай некаторых дэталяў. У многіх выпад- Ках такім жа чынам выконваецца і палі- хромнае вырашэнне агароджаў з вялікімі Глухімі варотамі, якія маюць перакрыцце з Разьбяным падзорам, наборныя створкі дзвярэй, прапілаваны ўзор над веснічкамі І інш. Паліхромія, разьба і іншыя віды дэкору характэрны таксама для ганкаў і асабліва верандаў — тыпова сучаснай дэталі сель- скага жылля. Калі простыя ганкі ў выглядзе стрэшкі над уваходам даўно характэрны для жылля ўсходніх славян, народаў Пры- Балтыкі і інш., то веранды, відаць, з'явіліся пад уплывам тыпавых праектаў. Сведчан- нем гэтага з'яўляецца іх канструкцыйна- планіровачная аднастайнасць практычна па ўсёй тэрыторыі бытавання: Беларусь, Пры- Балтыка, сумежныя рэгіёны Расіі, значная частка Украіны. Аднак больш правільна ўсё Ж казаць пра натуральнае развіццё іх на аснове традыцыйных ганкаў і гаперэек. Капі ганкі, якія і сёння пераважаюць у архітэктуры Падняпроўя, дэкаруюцца Традыцыйна (фігурныя слупкі, закрыліны на Франтончыку, падстрэшак пад ім і г.д.), то ў аздабленні верандаў выпрацаваўся іншы стыль. Практычна на ўсіх тэрыторыях іх бы- тавання асноўным мастацкім сродкам з'яў- Ляецца ажурны, нярэдка адмысловы малю- нак пераплётаў, які стварае прыкметны кантраст з роўнымі плоскасцямі сцен. Аса- блівай прыгажосцю і дэкаратыўнасцю вы- значаюцца веранды ў некаторых раёнах цэнтральнай Беларусі (Стаўбцоўскі, Няс- Віжскі, Клецкі і інш.), якія ствараюць пры- Кметны кантраст досыць лаканічнаму дэ- Кору тутэйшага жылля. Выразны геаметры- Бондар С.Корсак з Рылавічаў Іванаўскага Драўляны посуд. Пачатак 20 cm. Дрэва, раёна. 1983. даўбанне, тачэнне. Мінская вобласць. Народнае мастацтва Беларусі чны малюнак пераплетаў ажыўляецца дэкаратыўнымі фігурнымі накпадкамі ў тэ- хніцы прапілоўкі, што нагадваюць раслінныя Парасткі з кветкамі, лістамі, бутонамі. У гэты дэкор арганічна ўключаюцца і тра- Дыцыйныя шасціпялёсткавыя разеткі. Па- добны дэкор верандаў характэрны і дпя за- ходніх рэгіёнаў Украіны40, што хутчэй за ўсё тлумачыцца міжэтнічнымі кантактамі. Можна было б адзначыць і іншыя новыя Віды архітэктурнага дэкору, якія спарады- чна сустракаюцца ў розных кутках Бела- русі, нярэдка толькі ў адной вёсцы ці нават на адной пабудове. У большасці выпадкаў, Асабліва на першым этапе, яны носяць са- Мадзейны характар, аднак некаторыя з іх, Што адпавядаюць мясцовым традыцыям і Густам, набываюць масавае пашырэнне, арганічна ўключаюцца ў агульную карціну Сучаснага народнага мастацтва. Калі ў цэлым разглядаць характар развіц- Ця беларускага народнага архітэктурнага дэкору ў часе, можна адзначыць яго пры- Кметную хранапагічную эвалюцыю. Да ка- нца 19 ст. ён досыць сціплы, абмяжоўваўся Карцы. Канец 19 — пачатак 20 cm. Дрэва, даўбанне, разьба. Усходняя Беларусь. На- Цыянальны музей гісторыі і культйры Бела- Русі (НМГК). нескладанымі даўбанымі парэзкамі геа- Метрычнага характару. Маючы агульнаспа- вянскі характар, ён, зрэшты, не дасягаў та- Кой разнастайнасці і распрацаванасці, як, Напрыклад, на пабудовах карпацкага рэ- гіёна. Традыцыйная для яго і дэкаратыўна- пластычная апрацоўка канструкцый (кансо- ляў, падкосаў, стоек, канцоў бэлек і інш.), характэрная галоўным чынам для архітэ- ктуры заходніх рэгіёнаў Беларусі і най- больш развітая ў пабудовах гуцулаў, папя- каў, славакаў, чэхаў, венграў, немцаў. На працягу апошняга стагоддзя і асабліва ў па- Сляваенны час ідзе хуткі працэс замены старажытных відаў дэкору больш позняй прапілоўкай, якая, зрэшты, у большасці вы- падкаў іх аргічна засвойвае і перапрацоў- Вае. Тэрытарыяльна прыкметная агульнасла- Вянская тэндэнцыя развіцця архітэктурнага дэкору з захаду на ўсход. Найбольш разві- Тыя і дасканапыя яго формы характэрныя для Паволжа і рускай Поўначы. Ва ўзаема- Дзеянні з рускім архітэктурным дэкорам і пад яго ўплывам развіваўся дэкор і ў Бела- Карэц. 1930-я гады. Дрэва, даўбанне. Азда- Мічы Столінскага раёна. Карэц. Пачатак 20 cm. Дрэва, даўбанне, Разьба. Усходняя Беларусь. НМГК. Мастацкая апрацоўка дрэва русі (як і ва ўсходніх рэгіёнах Украіны). У паспяваенныя часы прапілоўка актыўна пра- нікае ў заходнія рэгіёны, для якіх раней Была не характэрная, сустракаецца такса- Ма і на сумежных тэрыторыях Польшчы. Прыкметнае пашырэнне набываюць шалёў- Ка і паліхромія, займаючы значную зону, што ўключае Беларусь, Прыбалтыку, паў- Ночна-заходнія рэгіёны Расіі, усходнюю Польшчу. Спарадычна сустракаюцца і Іншыя новыя віды архітэктурнага дэкору. БЫТАВАЯ РАЗЬБА Асаблівасці мастацкай апрацоўкі дрэва самабытна выявіліся ў формах і дэкоры ра- знастайных прадметаў побыту: прылад Працы, нескладанага сялянскага посуду, Гаспадарчых прылад, транспартных срод- каў і г.д. Многія з гэтых вырабаў — жывое сведчанне шматвяковага развіцця формаў і Дэкору, што адлюстравалі старажытныя ве- Раванні і абрады. Адны вырабы, асабліва даўбанае драўлянае начынне, цалкам пад- Парадкаваны старажытнай архаічнай стылі- Стыцы, іншыя, як ужо разгледжаны архітэ- ктурны дэкор, адчулі яе моцны ўплыў. Як сведчаць матэрыялы пра народнае мастацтва большасці еўрапейскіх, у тым ліку і славянскіх, народаў, найбольш ста- ражытныя традыцыі выяўляюцца ў вырабах З дрэва, якія перадаюць натуральную пры- Гажосць матэрыялу, маюць простыя кан- Струкцыйныя формы, што найпепшым чы- нам адпавядаюць пэўнаму прызначэнню. У адных народаў з-за розных гістарычных Прычын архаічныя формы з часам шліфава- Ліся, удасканальваліся, нярэдка набывалі Вытанчанае аблічча і багатую разьбу ці рос- Піс. У іншых яны нібыта закансерваваліся,
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 265; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.149.231.122 (0.007 с.) |