Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Ныя прывілеі. «Устава на валокі» 1557 г. за-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
ахвочвае пражыванне рамеснікаў пры за- мках і дварах і забараняе выкарыстоўваць Іх на іншых работах. У 1596 г. кароль Жыгімонт III Ваза выдаў указ, паводле якога ювеліры, краўцы, разьбяры, ганчары, ста- Ляры і іншыя рамеснікі вызваляліся ад зам- Кавай павіннасці11. У 15 ст. ў Беларусі ўзнікаюць першыя Спецыялізаваныя прафесійныя аб'яднанні — Цэхі са сваімі статутамі і правілеямі. Ства- рэнне і хуткі рост цэхаў дабратворна паўплывалі на развіццё і характар ра- Месніцкай вытворчасці. Цэхі клапаціліся пра якасць прадукцыі, падрыхтоўку майстроў, добра арыентаваліся ў мастацкіх стылях. Так, у Магілёве ў 17 ст. цэхавыя арганізацыі Крыж. 1980-я гады. Лобча Лунінецкага poena. Налічвалі больш за 80 рамесніцкіх спецы- яльнасцяў: саф'яннікі, нагайнікі, кафтаннікі, Сярмяжнікі, панчошнікі, капялюшнікі, збра- Яры, меднікі, печнікі, ганчары, людвісары (спецыялісты па адліўцы гармат, званоў, падсвечнікаў і інш.), канвісары (спецыялісты па адліўцы вырабаў з волава і свінцу) і Інш.12 Развіццё набылі разьба па дрэве з па- Залотай, выраб высакаякаснага саф'яну, Аздобленай каляровымі эмалямі керамікі. У вытворчасці металічных вырабаў выкары- стоўваліся ліццё, чаканка, гравіраванне, фі- Лігрань, чарненне, эмаль, інкрустацыя зо- латам і срэбрам, аздабленне каштоўнымі Металамі і самацветамі. Цаніннікі выраблялі кафлю дпя печаў, разьбяры — мэблю, Абклады, іканастасы, архітэктурныя дэталі, Ткачы — розныя сукны, папотны, дываны, паясы, майстры-металаапрацоўшчыкі — Шаблі, пішчалі, чашы, нажы, талеркі, ку- Фэркі і інш. Шырока развівалася мануфактурная вы- Творчасць. Набылі вядомасць мануфактуры ў Налібоках і Урэччы, якія выраблялі хру- Сталь, люстэркі, посуд. Узнікла вытвор- Царква. Пачатак 18 cm. Сінкевічы Лунінец- Кага раёна. Народнае мастацтва Беларусі часць габеленаў, паясоў, сукна, вырабаў з Фаянсу, скуры і інш. Мастацкі і тэхнічны ўзровень такой прадукцыі быў вельмі вы- сокі. Гэтае высокапрафесійнае дэкаратыў- на-прыкладное мастацтва развівапася ў рэчышчы агульнаеўрапейскіх стылявых на- прамкаў. У той жа час гарадское цэхавае і ману- фактурнае рамяство ў значнай ступені Было звязана і з традыцыйным народным мастацтвам, што надавала агульнаеўра- Пейскім стылявым напрамкам на Беларусі спецыфічную трактоўку. У Магілёве, Віце- Бску, Полацку, Гродне, Пінску і інш. гара- Дах склаліся свае, мясцовыя традыцыі. Гэ- Таму спрыяла прыцягненне да работы народных майстроў, якія свядома ці несвя- Дома насычалі вырабы характэрным мясцо- Вым капарытам. Рамесніцкая вытворчасць адчувала пастаянны ўплыў традыцыйных во- Бразных сістэм. Менавіта ў такім трансфармаваным вы- Ао / глядзе мастацтва Беларусі другой паловы ' " 17 ст. аказала прыкметны ўплыў на маста- цтва і архітэктуру Маскоўскай Русі. Сотні Царква. 1881. Велямічы Столінскага раёна. беларускіх майстроў — разьбяры, метала- апрацоўшчыкі, ткачы, керамісты, будаўні- кі — удзельнічалі ў будаўніцтве папацаў і храмаў Масквы і ваколіц. Менавіта яны прынеслі своеасаблівыя распрацоўкі по- зняга маньерызму з Заходняй Еўропы13. У сваю чаргу, дасягненні гарадскога цэ- Хавага і мануфактурнага рамяства аказалі ўплыў і на народнае мастацтва. Гарады і Мястэчкі нават у эпоху позняга феадапізму Былі цесна звязаны з вёскай; некаторыя га- Радскія жыхары займапіся земпяробствам, Сяляне нярэдка выконвалі рамесніцкія ра- Боты. Зразумела, народныя майстры не маглі быць раўнадушныя да тых здабыткаў Рамесніцкага мастацтва, якія адпавядалі іх Густу і мясцовым традыцыям. Прыкметны, напрыклад, быў уплыў гарадской культуры На традыцыйнае народнае ткацтва, асабліва ў 19 ст. Разам з новымі відамі тэхналогіі ў Вёску трапілі і новыя арнаментальныя ма- Тывы — складаныя геаметрычныя кам- Пазіцыі, рэалістычныя распінныя і зааморф- ныя матывы. Адны ўзоры паступова знікалі, Іншыя пашыраліся. Адбываецца змешванне І спалучэнне старажытных, архаічных сты- лявых пачаткаў з больш новымі, што прый- шпі з мануфактураў і гарадской культуры 18—19 стагоддзяў. I калі ў ткацтве ахво- тней замацоўвапіся новыя, больш развітыя Арнаментальныя матывы (відаць, перш за ўсё таму, што ў ім больш ярка выяўлялася дэкаратыўная функцыя), то ў іншых відах Народнага мастацтва (разьба па дрэве, ке- раміка) пераважаў традьіцыйны пачатак, новыя формы стылёва перапрацоўваліся. У выніку нараджаліся арыгінальныя, непаўто- рныя ўзоры, уласцівыя толькі беларускаму Народнаму мастацтву. Пазней, у канцы Пачатку 20 стагоддзя, узоры з абгор- так мыла і друкаваных альбомаў, што ча- Сам ' супадалі па характары з матывамі Традыцыйнага народнага мастацтва Бела- русі, яшчэ больш замацавалі ў народнай Культуры распінна-зааморфны свет. Традыцыйныя геаметрычна-арнаменталь- ныя і больш новыя выяўленчыя матывы ў Беларускім народным мастацтве надаюць Яму шматслойнасць, у якой спапучаюцца і Вельмі старажытныя, традыцыйныя формы, І новыя, рэапістычныя, перанятыя з пра- Фесійна-рамесніцкага мастацтва. Падобныя працэсы ў рускай культуры адзначаў засна- Вальнік навукі пра рускае народнае мастац- тва В.Воранаў, указваючы, што паспяпя- троўскія часы «прыўнеслі ў галіну сялян- Народнае мастацтва Беларусі на розных этапах яго бытавання Скага мастацтва зусім новыя элементы і асновы, якія не ў меншай ступені, чым ста- Ражытныя традыцыі, характэрныя для Агульнага мастацкага скпаду сялянскай бытавой творчасці і, магчыма, з'яўляюцца Пануючымі фармальнымі рысамі гэтай па- Знейшай і найбольш нам вядомай яго пра- Явы. Есць значныя падставы, каб мер- каваць, што менавіта ў гэтыя стагоддзі ся- Лянскае бытавое мастацтва, губляючы свае Старажытнейшыя рысы, разам з тым і на- Было той мастацкі стыль, які мы лічым за- раз яго асноўнай і характэрнейшай ры- Сай»14. У гэткай жа складанасці і неадназна- Чнасці неабходна разглядаць і народнае мастацтва Беларусі 19—20 стагоддзяў, тым больш што ўзораў ранейшых эпох мы Не маем. Складаныя, супярэчлівыя працэсы хара- Ктэрны дпя народнага мастацтва Беларусі Парэформеннага перыяду. Развіццё капіта- лістычных адносін закранула ўсе яго віды. Гарадскія цэхавыя рамёствы занепадаюць, Мануфактурная вытворчасць ці згортваец- Ца, ці пераходзіць на выпуск танных выра- баў, каб канкурыраваць з масавай прамы- словай прадукцыяй. На мастацкі ўзровень вырабаў паўплываў таксама эклектызм у Тагачасным мастацтве. На становішча традыцыйнага народнага Мастацтва развіццё капіталістычнай вытвор- часці паўплывала не так адназначна. Праў- Да, некаторыя традыцыйныя народныя Промыспы (набоечны, пернікавы, гарадскі Ганчарны) вымушаны былі вытрымліваць жорсткую і часта няроўную канкурэнцыю з Капіталістычнай вытворчасцю, на падставе чаго ў мастацтвазнаўстве пэўны час пана- Вала думка пра заняпад народнага маста- цтва ў канцы 19 — пачатку 20 стагоддзя15. Несумненна, развіццё капіталізму адмоўна паўплывала на лёс традыцыйных промы- спаў, некаторыя з іх, асабліва тыя, што ра- ней арыентаваліся галоўным чынам на га- радскога спажыўца (набоечны, пернікавы), Перасталі існаваць. Многія традыцыйныя Формы і матывы саступілі месца новым. Аднак гаварыць пра заняпад народнага ма- стацтва ў цзлым няма падстаў, што апош- нім часам сцвярджаецца ўсё больш упэў- Нена16. Гаворка можа ісці толькі пра скла- данае становішча тых відаў народнага мастацтва, якія развіваліся ў выглядзе про- мыслаў. У адносінах да беларускага народнага Мастацтва трэба да таго ж улічваць два ва- Жныя фактары. Беларускае сяпянства не вызначалася высокім пакупніцкім узроў- Нем, і прамысповая прадукцыя была яму Мала даступная, таму яно па-ранейшаму Аддавала перавагу вырабам народных промыслаў, што стымулявала не толькі Існаванне традыцыйных, але і развіццё не- Каторых новых. Другі фактар заключаецца ў тым, што народнае мастацтва Беларусі развівапася пераважна ў выглядзе хатняй вытворчасці, на ўласныя патрэбы. Промы- Спамі мастацкага характару былі толькі на- Бойка, ганчарства, некаторыя віды пляцен- Ня, а з пачатку 20 ст. — і роспіс. Практыч- На не мелі прамысловага характару разьба па дрэве, ткацтва, вышыўка, кавапьства і Іншыя традыцыйныя віды народнага мастац- тва. Гэтыя абставіны дазвалялі яму захоў- Ваць традыцыйнасць і практычна не падвяр- гацца ўплыву капіталістычных адносін.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 365; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.244.244 (0.012 с.) |