Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Бельнасць у такім выпадку дасягаецца заСодержание книги
Поиск на нашем сайте
кошт павелічэння планаў майстрам, зніжэн- Ня расцэнак на іх прадукцыю, максімаль- нага спрашчэння вырабаў, а гэтыя ўмовы ўжо не задавальняюць ганчароў. Найбольш прымальны і жыццёвы шлях Адраджэння старажытнага промыслу — стварэнне ў яго традыцыйных асяродках невялікіх прадпрыемстваў па выпуску выра- баў утылітарнага і мастацкага прызначзння. Прыкладам можа быць Івянецкая фабрыка (пазней завод) мастацкай керамікі, створа- ная ў 1960 г. на базе ганчарнай арцелі. Аднак перавод традыцыйнага рамяства нa прамысловую аснову ўтрымлівае і негатыў- Ныя моманты, якія пры няправільнай ар- Ганізацыі вытворчасці могуць стаць паную- Ганчарства Чыя, што і здарылася з івянецкім промы- Слам. Прадпрыемству штогод павялічваюць вытворчыя планы, што вымушае пера- ходзіць ад традыцыйнай ручной фармоўкі Да вытворчасці індустрыяльным мета- дам — штампоўкай, ліццём і інш. Прадук- Цыя выпускаецца шматтысячнымі тыра- Жамі, узоры ствараюцца прафесійнымі ма- стакамі, не заўсёды дасведчанымі ў Традыцыях мясцовага рамяства. Стварэнне Арцелі, затым фабрыкі і, нарэшце, завода ў Івянцы мела на мэце адзіна правільную Задачу — адраджэнне старажытнага, але Заняпалага мясцовага промыслу з усёй яго самабытнасцю. Шэраг дыпломаў з выста- Вак, узнагароды ВДНГ БССР і СССР, шыро- кая папулярнасць івянецкай керамікі ў кра- Іне і за мяжой засведчылі правільнасць вы- Бранага напрамку, Аднак у апошнія дзе- Сяцігоддзі арыгінальная мастацкая твор- Часць цалкам саступіла месца індустры- Ялізаванай вытворчасці. Народны промысел фактычна перастаў існаваць. Як паказапа Практыка, гэткі ж лёс спасціг падобныя ке- рамічныя промыслы і ў іншых рэспубліках. Больш правільны шлях у падобных выпад- ках — стварзнне невялікіх арцеляў і май- стэрняў з уласнай сістэмай планавання. Ме- ханізацыя дапускаецца толькі ў нятворчых працэсах — нарыхтоўцы гліны, прыгатаван- Ні фармовачнай масы, глазуры і г.д. Усе ж іншыя працэсы, што ўплываюць на маста- цкае аблічча вырабаў, павінны быць тра- дыцыйныя, рукатворныя. Асноўную ролю ў Промысле трэба адводзіць мясцовым наро- Дным майстрам. Прафесійныя мастакі і кіраўнікі промыслу могуць толькі тактоўна накіроўваць іх дзейнасць, падказваць шляхі далейшых пошукаў. Толькі ў такіх выпадках Промысел можа захаваць сваю самабыт- Насць. Звяртаючыся непасрэдна да пытання ма- стацкіх асаблівасцяў народных ганчарных вырабаў, увесь іх шырокі асартымент мо- жна аб'яднаць у некалькі асноўных груп. У Сучаснай этнаграфічнай навуцы традыцый- Ную народную кераміку дзеляць на 6 асноўных груп: кухонны посуд (для прыга- Тавання ежы); посуд дпя захавання і транс- парціроўкі прадуктаў; сталовы посуд; дэка- Я.Кісель. Ганчарны посуд. 1920-я гады. Гліна, тачэнне, ангобны роспіс. Гарадная Столінскага раёна. МСБК. Я.К і с е л ь. Гаршчок. 1920-я гады. Гліна, Тачэнне, ангобны роспіс. Гарадная Столін- Скага раёна. МСБК. Народнае мастацтва Беларусі ратыўная кераміка; цацка; вырабы рознага Гаспадарчага прызначэння14. Такую класіфікацыю, заснаваную на тра- Дыцыйным функцыянальным і практычным выкарыстанні прадметаў, можна лічыць Прымальнай у этнаграфіі. Аднак пры паста- ноўцы мастацтвазнаўчых задач дзяленне павінна засноўвацца на іншых прынцыпах, у Адпаведнасці з фармальнымі асаблівасцямі вырабаў. Таму прапануецца наступная кла- Сіфікацыя: вырабы гаспадарчага прызна- чэння; утылітарна-дэкаратыўная кераміка; Дробная пластыка. Варта адзначыць, што такая класіфікацыя (як, відаць, і любая іншая) досыць умоўная, Адны і тыя ж вырабы часта можна аднесці Да розных груп15. Напрыклад, фігурныя ля- пныя пасудзіны ў выглядзе жывёл па сваіх Фармальных адзнаках можна лічыць узо- Рамі дробнай пластыкі, але адначасова яны Былі і аздобаю інтэр'ера і маглі выкары- стоўвацца як посуд для вадкасцяў. Некато- Рыя віды гаспадарчага начыння — талеркі, міскі, збанкі, чайнікі — выкарыстоўвапіся толькі ў святы ці да прыходу гасцей, у ін- шыя ж дні яны стаялі на стапе ці ў адкры- Тым пасудніку як аздоба жылля. Яшчэ Больш прыкметна мяняецца прызначэнне народных ганчарных вырабаў у сучасным Побыце, асабліва гарадскім. Напрыклад, Чыста гаспадарчы посуд — гладыш, гарш- чок, збанок, цёрла — на выстаўцы народ- _ і нага мастацтва ці ў сучаснай кватэры ўспрымаецца як мастацкія вырабы, хоць Яго стваральнікі такой мэты не ставілі. ВЫРАБЫ ГАСПАДАРЧАГА ПРЫЗНАЧЭННЯ Найбольшы працэнт сярод вырабаў бела- рускіх народных майстроў-ганчароў здавён складае традыцыйны гаспадарчы посуд: І.Л і с о ў с к і. Ганчарны посуд. 1989. Гліна, Тачэнне, глазураванне. Ружаны Пружанска- Га раёна. Гаршкі, гладышы (гарлачы), цёрлы, спа- Рышы, патэльні, збанкі, міскі, талеркі і інш. У шырокім ужытку гэтыя віды посуду былі і ў многіх суседніх народаў. Пры некаторай спецыфіцы асобных ганчарных цэнтраў ці рэгіёнаў асноўныя вытворчыя працэсы (зда- Быча і прыгатаванне сыравіны, вытворчасць вырабаў, сушка, абпал, утылітарна-дэка- ратыўныя спосабы апрацоўкі) на значных тэрыторыях Усходняй і Цэнтральнай Еў- ропы прыкметных адрозненняў практычна Не мелі. Адносна ўсходнеспавянскай супольнасці Можна гаварыць пра пераемнасць трады- цый, закладзеных яшчэ ў часы Кіеўскай Русі, a то і раней. Асновы керамічнага май- стэрства ў народным ганчарстве, што скла- ліся яшчэ ў тыя часы, амаль не мяняліся аж Да 20 ст., хіба што толькі нязначна вар'іра- вапіся і ўдасканальваліся. Паўсюднае шырокае бытаванне керамікі Утылітарна-бытавога прызначэння тым не менш не з'яўляецца гарантыяй напежнай увагі да яе мастацтвазнаўцаў. У іх поле Зроку, як правіла, часцей трапляе кераміка рэпрэзентатыўнага характару, што складае Большы ці меншы працэнт сярод гаспадар- чага начыння, розныя вырабы фігуратыў- нага плану, дробная пластыка. Як трапна заўважае В.Васіленка, «...яшчэ нядаўна Ганчарная вытворчасць не разглядапася гісторыкамі мастацтва, яна заставалася ў Раздзеле звычайнага практычнага начыння. I толькі ў савецкія гады, у нядаўнія часы Была літаральна «адкрыта» ганчарная кера- Ганчарства міка як сапраўды вялікае мастацтва»16. Гэта Ж адзначае і Е.Хахлова: «Сціпласць і пра- Стата знешняга выгляду большасці пасудзін садзейнічалі іх успрыманню як прадметаў будзённых, і да нядаўняга часу нават многія знаўцы народнага мастацтва не ўлоўлівалі ў іх дэкаратыўных вартасцяў і глыбіні во- Бразнага зместу»17. У такім выпадку досыць дакладным мож- На лічыць вызначзнне А.Салтыкова: адна з галоўных асаблівасцяў твораў народнага мастацтва заключаецца ў тым, што форма іх ніколі не бывае самамэтаю, яна заўсёды падпарадкоўваецца практычнаму прызна- чэнню прадмета і выяўляе перш за ўсё гэ- Тую якасць18. Такое вызначэнне можа ха- Рактарызаваць вырабы гаспадарчага пры- Значэння як Беларусі, так і сярэднярускай паласы ў цэлым, у кераміцы якой «не пра- Явіліся ні шматколерны арнаментальны роспіс, характэрны для керамікі паўднёвай Расіі, ні вытанчаная складанасць усходніх формаў, ні сухаватая дакладнасць апра- цоўкі заходніх вырабаў»19. Плаўнасць і кру- глявасць формаў як нельга лепш адпавяда- І.Генбіцкі. Ганчарны посуд. 1987. Глі- На, тачэнне, глазураванне. Гарадная Сто- Лінскага раёна. Юць характару матэрыяла, з якога выра- бляўся посуд паўсядзённага гаспадарчага Прызначэння, а гранічная іх адпрацаванасць У адпаведнасці з прызначэннем ужо сама па сабе з'яўляецца адзнакай мастацкасці. Мяккая, няяркая, часцей за ўсё аднатонная афарбоўка керамічных вырабаў цалкам ад- Павядала стрыманай каларыстыцы трады- Цыйнага інтэр'ера народнага жылля лясной паласы Усходняй Еўропы. Мастацкія якасці народнай керамікі ў Многім залежаць ад характару тэхнічна-ма- стацкіх прыёмаў апрацоўкі вырабаў, нават ад асаблівасцяў сыравіны і спосабаў яе падрыхтоўкі. У многіх выпадках гэта ды- Ктуе і форму, і знешні выгляд, і нават вы- Карыстанне таго ці іншага віду дэкору, яго Характар і размяшчэнне. Беларускія народныя майстры-ганчары да апошняга часу практыкавапі два асноў- Ныя спосабы вытворчасці ганчарных выра- баў бытавога прызначэння: ручная лепка і Тачэнне на ганчарным крузе. Традыцыі ручной лепкі, якая ўключае Кальцавы і спірапьны налеп, ідуць ад ран- Ганчар І.Генбіцкі з Гарадной Столінскага Раёна. 1987. Народнае мастацтва Беларусі
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 281; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.73.6 (0.011 с.) |