Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Ларускім народным побыце значнае пашы-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
рэнне. Як і ў іншых суседніх народаў, яны вырашаліся ў выглядзе глыбокай лыжкі з плоскім дном. Ручка нібыта прыстаўлена да Тулава карца, адыходзіць амаль вертыка- льна ўверх і звычайна завяршаецца зару- бкай, каб карэц трымаўся на краі вядра. Асабліва цікавыя карцы з выяўленчымі Зааморфнымі формамі. Ручкі іх выразаны ў выглядзе конскай ці птушынай галавы, пеўневага грэбеня, птушынага хваста. Ча- сам гэтыя матывы ледзь выяўленыя, ча- Сам — досыць выразныя, як, напрыклад, у Карцы з в.Асташкавічы на Мазыршчыне з ручкай у выглядзе пеўневага хваста ці ў ка- рцы з Барысаўшчыны з пеўневым грэбе- Нем (Нацыянальны музей гісторыі і куль- Туры Беларусі). Параўноўваючы гэтыя карцы з аналагіч- Нымі, вельмі блізкімі па формах чарпакамі- наліўкамі Паволжа (т.зв. казьмадзям'ян- Прасніца. Канец 19 cm. Дрэва, разьба. Чонкі Гомельскага раёна. БДМНАП. Скімі), трэба адзначыць іх значную абагуль- ненасць і ўмоўнасць формаў, некаторую «тапорнасць» і больш выяўленую «рука- Дзельнасць», у той час як паволжскія на- ліўкі вызначаюцца вытанчанасцю формаў і дасканаласцю апрацоўкі. Аднак гэта, ві- Даць, можна лічыць не столькі нацыянапь- Най, колькі часавай асаблівасцю, паколькі Апошнія з'явіліся вынікам эвалюцыі ста- ражытных формаў. Беларускія ж карцы 19 ст. нібы застыпі на пэўнай стадыі, захавапі Архаічны, лапідарны выгляд. Такія ж карцы і ў Літве, на Усходняй Украіне. Дэкаратыў- Ныя нарэзкі рэдкія: ланцужкі трохгранных Выемак па баках карца ці на плоскіх бакаві- Нах ручкі, рыскі, разеткі, што, зрэшты, калі І не парушае скульптурнай пластыкі выра- баў, то і не надае ёй асаблівай выразнасці ці дэкаратыўнасці. Такая ж старажытная скульптурная выра- знасць вызначае і многія іншыя драўляныя Рэчы беларускага народнага побыту: бочкі, ступы, начоўкі, старыя формы мэблі, мно- Гія прылады працы і інш. Нават у такіх нему- Драгелістых прадметах, як бандарныя вы- Прасніца. Раён. Дрэва, разьба. Камянецкі Народнае мастацтва Беларусі Рабы, майстры дабівапіся часам асаблівай пластыкі. Яны набівапі, напрыклад, драўля- ныя абручы ў некалькі радоў, адзін да аднаго, што стварала нечаканы дэкаратыў- ны эфект. Цікавыя біклагі з тоўстых клёпак, ступы розных формаў і канструкцый, бо- чачкі, калоды-вуллі з дуплістых дрэў. У гэ- Тых магутных формах адчуваецца пер- Шабытная культура, нібы закансерваваная На многія стагоддзі. Часцей сустракаецца дэкаратыўная ра- Зьба на прадметах, звязаных з жаночай працай, перш за ўсё з прадзеннем і ткац- твам. Гэтая група вырабаў у многіх еўра- пейскіх народаў майстравалася з асаблівым Стараннем, паколькі нярэдка спужыла пада- Рункам. У першую чаргу гэта датычыць Прасніцы, па вобразным выразе В.Вора- Нава, «пастаяннай спадарожніцы жаночай Долі»49. У аднолькавай ступені гэта даты- чыць і лапатападобных прасніц паўночнага ўсходу Еўропы, і ажурных скандынаўскіх, і кіепадобных — у народаў Паўднёвай і Цэн- тральнай Еўропы. 1 ўсё ж аздабленне разьбою прасніц на Фрагмент дэкору прасніцы. 1920-я гады. Дрэва, разьба. Камянецкі раён. Беларусі — з'ява не такая пашыраная, як, скажам, на паўночнарускіх тэрыторыях ці ў Карпацкім рэгіёне. У першым выпадку адным са стымулаў разьбянога дэкору мо- Жна лічыць, відаць, развіты прамысповы ха- рактар вырабу прасніц, у другім — уплыў пастухоўскай культуры з яе імкненнем да ўзорыстасці. Hi тое, ні другое дпя Беларусі не характэрна, і калі дадаць сюды ўжо адзначанае імкненне беларускіх майстроў- дрэваапрацоўшчыкаў да выяўлення пласты- чных уласцівасцяў дрэва, перавагу ў бела- рускіх драўляных вырабах архаічных, слаба Расчлянёных, амаль не парушаных дэкорам скульптурных формаў, то будзе зразуме- Лая тая знешняя сціпласць, якой вызначаюц- ца беларускія прасніцы ў параўнанні з такімі ж вырабамі іншых народаў. Нешматлікія ўзоры разьбяных прасніц, якія ўдалося адшукаць, сведчаць не пра вы- падковасць з'явы, а пра ўплыў старажыт- Най агульнаславянскай культуры разьбы, Якая адлюстравала касмаганічны свет. Фігу- Рная дэталь на ножцы прасніцы часцей за ўсё выразалася ў выглядзе «яблыка», нярэ- Дка яна аздоблена шматпраменнай разе- ткай, што, згодна з сучаснымі ўяўленнямі, Абазначае рух сонца па падземнай рацэ50. Салярныя знакі складаюць аснову дэкору і На лопасцях прасніц. Шасці- або шматпра- менныя разеткі розных памераў чаргуюцца з ланцужкамі ромбікаў, косаштрыхаванымі ўчасткамі і іншымі нескладанымі геаметры- чнымі матывамі, выкананымі ў тэхніцы Традыцыйнай трохгранна-выемчатай або Контурнай разьбы. Дэкор звычайна разрэ- джаны, ён рэдка ўкрывае ўсю лопасць, як на паўночнарускіх прасніцах. Часам ён раз- Мяшчаецца толькі на ніжніх краях лопасці, Нібы сцякае з яе на перахоп і «яблык». Ві- Даць, майстры зыходзілі тут з практычных меркаванняў: вышэй, пад кудзеллю, дэкор Будзе проста не бачны праплі. Калі ў большасці рэгіёнаў Беларусі дэка- Раванне прасніц — з'ява не надта пашыра- ная (гэта ж датычыць пранікаў, валкаў, дэ- таляў ткацкіх станаў і іншых прылад пра- дзення і ткацтва), тым большую цікавасць уяўляе разьбяны дэкор прасніц Заходняга Палесся, які ў канцы 19 — першай палове 20 стагоддзя (верагодна — і раней) быў тут масава распаўсюджаны. Займаюць яны Досыць кампактны арэал, які амаль супадае З адміністрацыйнымі граніцамі Камянецкага Раёна Брэсцкай вобласці. Большасць адшуканых тут узораў уяўляе Сабой невялікія лёгкія прасніцы-дошчачкі (потась, поцюс), што мацуюцца на кран- штэйне да калаўрота нахільнага тыпу (ля- жак). Такая канструкцыя, пашыраная ў гэ- тым рэгіёне, як і ў народаў Заходняй Еў- Ропы, Скандынавіі, Прыбалтыкі, амаль не сустракаецца ў іншых рэгіёнах Беларусі (як і ў Расіі, на Украіне), дзе пераважалі калаў- Роты вертыкапьнага тыпу (стаяк). Такая Асаблівасць магла б падштурхнуць да дум- Кі, што прычынай масавага і тэрытарыяпьна абмежаванага бытавання дэкаратыўнай разьбы з'яўляецца менавіта арыгінальнасць і своеасаблівая дэкаратыўнасць канструк- цыі — калаўрот-ляжак з прасніцай-дошча- Чкай на кранштэйне, як гэта было характэ- рна дпя тых народаў, у якіх яна была рас- паўсюджана. Аднак такое меркаванне Абвяргаецца тым, што на Камянеччыне ад- Шуканы значна больш раннія традыцыйныя Прасніцы з донцам, таксама аздобленыя Разьбою. Відаць, разьбяны дэкор на прас- Ніцах мае тут старажытнае паходжанне, пашырэнне на пачатку 20 ст. капаўротаў з Прасніцамі-дошчачкамі толькі стымулявала Росквіт гэтага віду разьбы. Прасніцы канца 19 ст. ўяўляюць сабою традыцыйны для Беларусі, Расіі, Літвы, паў- ночна-ўсходняй Польшчы лапатападобны Тып. Лопасць нешырокая, выцягнутая, злёг- ку звужаная ўверх, на тонкай доўгай но- Жцы з круглым «яблыкам» пад самой лопа- сцю. Разьба размешчана звычайна ў ніжняй Частцы і на «яблыку», аздобленым, як пра- Віла, шасціпялёсткавай разеткай. Найбольш лашыраны матыў — трохгранныя зубчыкі, скампанаваныя па чатыры ў квадраты, якія ўтвараюць гарызантальны пояс у ніжняй ча- Стцы лопасці. Яе краі нярэдка аздоблены ланцужком з маленькіх зубчыкаў, скампа- наваных у матыў накшталт пілкі. Дэкор вы- Разны, ясны, вывераны. Прасніцы-дошчачкі, што набылі пашырэн- не разам з калаўротамі на пачатку 20 ст., ярка дэманструюць змены, якія адбыліся ў Дэкоры на працягу першай паловы 20 ст. Раннія ўзоры звяртаюць на сябе ўвагу пера- Вагай трохгранна-выемчатай разьбы ста- Ражытнага сімвалічнага характару. Цэн- Тральнае месца займаюць традыцыйныя Кругі-разеткі. Дробныя зубчыкі кампану- юцца ў квадраты, прамавугольнікі, пілкі. Разьба вызначаецца выразнасцю, строга- Сцю, нейкай асаблівай высакароднасцю. Аднак большасць узораў сведчыць пра тое, што ў 1920—30-я гады сімвалічны сэнс Мастацкая апрацоўка дрэва старажытных геаметрычных матываў стаў Забывацца. Майстры імкнуцца да рэалісты- чнага адлюстравання рэчаіснасці, актыўна ўключаюць у старажытны геаметрычны дэ- Кор сімвалічнага характару адпюстраванні гапінак з лістамі, кветак, букетаў, сілуэты птушак, нават цзлыя сюжэтныя сцэнкі: Пралля за працай, коннік і інш. Нярэдка разьба ўкрывае ўсю лопасць, аднак, у адрозненне ад аналагічных літоўскіх, поль- Скіх ці шведскіх прасніц-дошчачак, белару- скія наскрозь ніколі не праразаліся, захоў- ваючы натуральны масіў драўлянай ппос- Касці. Пры ўсёй разнастайнасці дэкору на камя- нецкіх прасніцах вылучаюцца тры асноўныя
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 328; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.135.201 (0.012 с.) |