Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Стылістычнае падабенства выклікана ад-Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Нолькавым падыходам да вырашэння кан- Струкцыйна-мастацкіх задач, блізкімі тра- дыцыямі, культурнымі ўзаемаўплывамі. Звычайна цацкі выраблялі да кірмашоў, Куды з'язджаліся майстры не толькі бліжэй- Шага наваколля, але і здалёку. Гэтым тлу- мачыцца адсутнасць ярка выяўленых ла- капьных асаблівасцяў беларускай драўля- най цацкі. Да таго ж трэба ўлічыць, што ^ ^ ^ выраб яе ў Беларусі не меў характару шы- F рокаразвітага промыслу, як, напрыклад, у j \ Расіі, дзе такім рамяством займаліся нярэ- — — — І ^ ^ Е ^ р і дка цэлыя паселішчы, выпрацоўваючы пры \ / Г.Р a б і з а. Касец. Жанчына з граблямі. N—/ 1984. Дрэва, разьба, паліхромія. Капыльш- Чына Глыбоцкага раёна. Гэтым мясцовую стылістыку і характар. Бе- Ларускія майстры выраб цацкі лічылі пабо- Чным заняткам, займапіся ім звычайна ста- ляры, бондары, мэбельшчыкі, выкарыстоў- Ваючы розныя эдыходы матэрыялу ад асноўнага занятку. Зразумела, што ў іх творчасці нярэдка пераважаў індывідуальны пачатак, да таго ж стылістыка вырабаў вы- Значапася не толькі мясцовымі традыцыямі, але і ўзорамі, перанятымі на рынках і кір- Машах. Рэдкія ўцалелыя ўзоры беларускай драў- Лянай цацкі 19 — пачатку 20 стагоддзя да- юць падставу меркаваць, што расфарбоўкі ці размапёўкі яна не мела, і гэта цалкам Стасуецца з агульным характарам белару- скага народнага мастацтва. Але па ўс- памінах інфарматараў, на перадваенных Кірмашах масава прадаваліся цацкі з яркай размапёўкай аніпінавымі фарбамі. Пэўна, Гэта позняя з'ява, выкліканая агульным ро- стам дэкаратыўнасці беларускага наро- днага мастацтва ў 20 стагоддзі, даступна- сцю розных хімічных фарбавапьнікаў, актыўнымі міжэтнічнымі кантактамі. Так, у многіх беларускіх паселішчах (асабліва ўс- Ходніх) на рынках і кірмашах можна было бачыць майстроў з цэнтральнай Расіі81, якія Гандлявалі сваім ярка размаляваным «ш,е- Пным товаром». Няма сумнення, што да- Сканалая з тэхнічнага і мастацкага боку прадукцыя вядомых расійскіх промыслаў драўлянай цацкі служыла ўзорам і для бе- ларускіх майстроў, хоць стылістычна іх творы ўсё ж бліжэй да літоўскіх, польскіх, Славацкіх. Сённяшняя дзіцячая драўляная цацка пра- Мысповай вытворчасці прыкметна адроз- Ніваецца ад традыцыйнай. Аднак у многіх яе ўзорах прынцыпы формаўтварэння і аса- Бліва дасціпнасць і прастата канструкцый- нага вырашэння яўна «пазычаны» ў колішніх народных майстроў-цацачнікаў. Есць ціка- Выя прыклады адраджэння гэтага віду на- роднай драўлянай пластыкі сучаснымі май- Страмі, як, напрыклад, В.Палтаржыцкім з Мінска, які мэтанакіравана займаецца ад- наўленнем яе колішніх узораў з захаваннем Традыцыйнай стылістыкі і канструкцыйных прынцыпаў. Зразумела, што яго выра- Бы — ужо не столькі дзіцячая цацка, Колькі творы мастацка-этнаграфічнага, му- Зейнага, выставачнага прызначэння. Да гэтага ж віду народнай драўлянай пла- Стыкі стылістычна далучаюцца і персанажы народнага вандроўнага лялечнага тэатра — Мастацкая апрацоўка дрэва батлейкі. Уцалелыя яе ўзоры 19 стагоддзя з усходу Беларусі (Дзяржаўны музей этна- графіі ў Санкт-Пецярбургу) сведчаць, што Батлеечныя ляпькі вырашаліся крыху больш Вобразна і пазнавальна. Гэта тлумачыцца Іншай спецыфікай іх прымянення — не як дзіцячай цацкі, а як персанажаў народнага тэатра. Адсюль — пэўная дэталізацыя ры- саў твару, імітацыя характэрнага адзення з абрэзкаў тканін і інш. Праўда, вырашэнне далёкае ад натуралізму, адчуваецца заўсё- днае імкненне народных майстроў да аба- Гульнення, але пры гэтым кожная фігурка Вызначаецца яркай вобразнасцю і тыпажна- Сцю. Гэтымі прынцыпамі карыстаюцца су- Часныя майстры, якія не без поспеху спра- Буюць адрадзіць традыцыі старажытнага Народнага тэатра батлейкі. * * * Паўсюднае выкарыстанне дрэва як ма- Тэрыялу універсальнага, прыдатнага і для будаўніцтва, і дпя вырабу разнастайных прадметаў побыту, прылад працы, мэблі, посуду, транспартных сродкаў і г.д., выпу- І.С у пр у н чык. Свацця. 1984. Дрзва, Разьба, паліхромія. Цераблічы Столінскага Раёна. МСБК. чае яго мастацкую апрацоўку на адно з першых месцаў сярод іншых відаў наро- Днага мастацтва Беларусі. Па сутнасці, у гэ- тых адносінах Беларусь не ўяўляе якога-не- будзь выключэння ва ўсёй Еўропе, у ко- жным разе ў лясной яе паласе. На дзіва блізкія і прыёмы апрацоўкі матэрыялу, ха- рактар разьбы, формы многіх вырабаў. Пэўна, агульнаеўрапейскай асаблівасцю Можна лічыць перавагу скульптурна-плас- тычных формаў вырабаў, у большай ці Меншай ступені падкрэсленых трохгранна- Выемчатай разьбой геаметрычнага харак- тару, таксама досыць блізкай на ўсёй тэры- торыі Еўропы. Аднак ступень пашырэння разьбы быпа Розная. Найбольш развітыя і дасканалыя яе формы адзначаны ў карпацкім рэгіёне з яго пастухоўскай культурай. Другі не менш значны рэгіён — руская Поўнач і Паволжа, Дзе бытаванне разьбы выклікана іншымі Прычынамі: многія яе віды мелі характар промыслу. У Беларусі абодва гэтыя асноў- Ныя фактары не былі вызначальныя, а калі яшчэ ўлічыць асаблівасці яе грамадска-эка- І.С у пр у нчык. Маці. 1980-я гады. Дрэва, Разьба, паліхромія. Цераблічы Столінскага Раёна. МСБК. М. Т a р a с ю к. Пілавальшчыкі. Дрэва, разьба, паліхромія, Пляценне з лазы. Стойлы Пружан- Скага раёна. Лялька з батлейкі «Антоніха*. Я палова 19 cm. Дрэва, разьба, абрэзкі тканін. Быхаўскі раён. ДМЭ. Цацка іКоннік*-. Пачатак 20 cm. Дрэва, разьба. Магілёўшчына. ДМЭ. Лялька з батлейкі *Цар Ірад*. 1-я Палова 19 cm. Дрэва, разьба, аб- рэзкі тканін. Быхаўскі раён. ДМЭ. Мастацкая апрацоўка дрэва Цацка *Кураняты». Канец 19 cm. Дрэва, ра- Зьба. Гомелыйчына. ДМЭ. Цацка *ГімнастПачатак 20 cm. Дрэва, разьба. Браслаўскі раён. Голуб. 1981. Дрэва, разьба. Заверша Дра- Гічынскага раёна. Намічнага развіцця, становіцца зразумелая тая дэкаратыўная стрыманасць, якая вызна- чае большасць вырабаў беларускіх май- строў-дрэваапрацоўшчыкаў. Многія даў- бана-разьбяныя вырабы ўражваюць нейкай Першабытнай суровасцю і магутнасцю формаў, па характары вельмі блізкіх да найбольш старых вырабаў рускай Поўначы, Левабярэжнай Украіны, народаў Прыбал- Тыкі, Скандынавіі — г.зн. тых тэрыторый усходняй і паўночнай Еўропы, дзе доўгі час У падобных грамадска-эканамічных умовах паўпатрыярхальнага побыту захоўваліся старажытныя формы вырабаў і матывы ра- Зьбы. Гэтыя ж матывы пераважаюць і ў тых ві- В.А лыйэўскі. Дзік. 1970. Дрэва, разьба. Мінск. НММ. дах беларускай дрзваапрацоўкі, якія можна лічыць параўнаўча позняй з'явай, як, на- прыклад, архітэктурная прапілоўка. Пашы- рыўшыся галоўным чынам у першай палове 20 ст., яна арганічна ўвабрала і перапраца- Вала традыцыйныя салярныя і зааморфныя матывы. Найбольш яркім прыкладам з'яў- Ляецца сапярная арнаментыка палескага жылля — унікальная з'ява ў архітэктурным Дэкоры славян. Што да драўпянай скульптуры Беларусі, то яна арганічна ўключаецца ў шырокі арэал яе распаўсюджання, які ахоплівае Літву, Правабярэжную Украіну, Польшчу, Славакію, Яна мала чым адрозніваецца ад скульптуры суседзяў як па стылістыцы і ха- Рактары, так і па часе найбольшага пашы- рэння. Крыху вылучаецца яна ў параўнанні з больш ранняй паўночнарускай скульпту- рай з яе сплошчанымі, плаўнацякучымі Формамі. Гэты від мастацкай апрацоўкі дрэва сёння набыў досыць шырокую папулярнасць (як і Ў суседніх народаў), аднак змяніўся тэ- Матычна. Акрамя таго, ён носіць пераваж- Цацка *Кавалі*. Пачатак 20 cm. Дрэва, разьба. Магілёўшчына. ДМЭ. В.Палтаржыцкі. Цацкі -*Мядзведзь-ка- вальр і <Бараны>. Дрэва, разьба. Мінск. Народнае мастацтва Беларусі На самадзейны характар. Творчасць толькі некаторых майстроў, якія або прадаўжа- Юць традыцыі сакрапьнай скульптуры, або Арганічна іх інтэрпрэтуюць у творах іншай Тэматыкі, можна аднесці да сучаснага на- Роднага мастацтва. Яшчэ больш складанае пытанне з драўля- Нымі вырабамі бытавога прызначэння. Адны з іх назаўсёды страцілі свае функцыі, другія ўяўляюцца сёння недастаткова дэка- ратыўнымі, каб іх можна быпо разглядаць Як мастацкія вырабы. Таму адбываецца пэўная трансфармацыя традыцыйнай куль- туры разьбы па дрэве ў адпаведнасці з су- Часнымі патрабаваннямі. Працэс узбагачэн- ня формаў і дэкору, асабліва актыўны ў Сферы «арганізаваных» мастацкіх промы- спаў, уяўляецца зусім натуральным і зака- Намерным, ён кампенсуе тую мастацкую Недастатковасць, якая характэрная дпя большасці вырабаў традыцыйнага наро- днага побыту беларусаў.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 264; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.148.105.127 (0.012 с.) |