Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
Голосні фонеми, їх класифікація і характеристика. Позиційні чергування голосних звуків у наголошених і ненаголошених складах.
Содержание книги
- Система образів «Слова о полку Ігоревім».
- Фонетика, зв’язок її з іншими розділами мовознавства: звук і фонема. Диференційні ознаки фонеми.
- Творчість Івана Вишенського в контексті полемічної літератури.
- Російська поезія початку ХХ ст.
- Голосні фонеми, їх класифікація і характеристика. Позиційні чергування голосних звуків у наголошених і ненаголошених складах.
- Новаторство поетики збірки «Сад Божественних пісень» Григорія Сковороди.
- Енеїда” І.П.Котляревського як явище просвітительського реалізму.
- Асиміляція і дисиміляція приголосних, відбиття цих явищ на письмі. Спрощення груп приголосних.
- Проза Г.Квітки-Основ’яненка як явище просвітительського реалізму.
- Творчість Габріеля Гарсіа Маркеса
- Поняття про фонему. Основний вияв фонеми і її позиційні та комбінаторні варіанти.
- Акмеїзм і творчість Анни Ахматової.
- Орфоепія. Основні правила української вимови, причини їх порушень.
- Творчість Т.Шевченка періоду «трьох літ».
- Українська графіка. Співвідношення між буквами і звуками української мови. Алфавіт. Українська орфографія та її принципи.
- Творчість Гійома Аполлінера.
- Лексика української мови з погляду значення.
- Творчість Бориса Пастернака.
- Групи слів за значенням. Омоніми. Синоніми. Антоніми. Пароніми.
- Творчість В.Підмогильного. Роман «Місто».
- Історична основа та проблематика роману П.Куліша “Чорна рада”.
- Творчість Фрідріха Дюрренматта.
- Українська лексикографія. Короткі відомості з історії української лексикографії. Типи словників.
- Твори І. Нечуя-Левицького з життя селянства.
- Соціально-психологічний роман Панаса Мирного та І. Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
- Організаційна роль М. Старицького у розбудові українського професійного театру.
- Символізм і творчість Олександра Блока.
- Словотвір. Твірна основа і словотворчі засоби. Морфологічні і неморфологічні типи словотворення в українській мові.
- Розширення можливостей соціально-психологічної драми у творчості І. Карпенка-Карого («Бурлака», «Сто тисяч», «Безталанна», «Хазяїн», «Мартин Боруля»).
- Граматика. ЇЇ розділи та їх основні структурні компоненти. Способи та мовні засоби вираження граматичних значень в українській мові. Граматична форма слова. Граматична категорія.
- Значення творчості І. Франка для розвитку української літератури іі-ї пол. Хіх ст.
- Авангардистські та модерністські тенденції в зарубіжній поезії на початку хх ст.
- Творчість М.Хвильового та його значення у літературному процесі.
- Західна проза другої половини хх ст. І творчість Е. Хемінгуея
- Семантико-граматичні категорії (розряди) іменників.
- Особливості відмінювання іменників четвертої відміни.
- Субстантивація (перехід прикметників у іменники).
- Західна драматургія другої половини хх ст.
- Відмінювання кількісних числівників.
- Творчість Олександра Купріна
- Способові дієслівні форми; їх семантична, синтаксична та морфологічна особливість.
- Дієприкметник як особлива форма дієслова.
- Творчість Райнера Марії Рільке.
- Прислівник. Значення, морфологічні ознаки і синтаксичні функції. Структурно-семантичні розряди, способи утворення. Перехід інших частин мови у прислівники (адвербіалізація).
- Творчість письменників празької школи. Напам’ять: вірш на вибір.
- Творчість Михайла Булгакова.
- Лірика В. Сосюри. Напам’ять «так ніхто не кохав».
- Футуризм і творчість Володимира Маяковського.
- Частки. Значення і функції часток, їх класифікація. Вигук як особлива частина мови.
- Повісті О. Кобилянської «людина», «царівна», «у неділю рано зілля копала».
Похожие статьи вашей тематики
За своїми артикуляційно-акустичними ознаками звуки мови діляться на голосні і приголосні.
Голосні – це звуки, в основі яких лежить тон (голос) і під час вимови яких струмінь видихуваного повітря проходить через мовні органи вільно, не зустрічаючи будь-яких перешкод.
У сучасній українській літературній мові шість основних голосних звуків: [а], [е], [и], [і], [о], [у].
Голосні звуки розрізняються за участю губ та положенням язика в ротовій порожнині.
За участю губ голосні поділяються на лабіалізовані (огублені) і нелабіалізовані (неогублені). До лабіалізованих належать звуки [о], [у]. При творенні їх активно працюють губи, витягуючись вперед і заокруглюючись. Звуки [а], [е], [и], [і] нелабіалізовані, при їх вимові губи розтягуються в сторони, але активної участі у творенні звуків не беруть.
Язик змінює об’єм і форму ротової порожнини, рухаючись у горизонтальному та вертикальному напрямках.
Рух язика в горизонтальному напрямі визначає місце творення голосних, які за цією ознакою поділяються на дві групи: голосні переднього і заднього ряду. Звуки [е], [и], [і] за місцем творення належать до переднього ряду, оскільки при творенні їх язик рухається в напрямі до переднього піднебіння.
Звуки [а], [о], [у] за місцем творення належать до заднього ряду, бо язик при їх творенні відсувається до заднього піднебіння.
Рухом язика у вертикальному напрямі визначається спосіб творення голосних звуків. Відповідно до цього голосні поділяються на звуки високого, середнього і низького піднесення. Звуки [і], [и], [у] належать до голосних високого піднесення, оскільки при творенні їх спинка язика найвище підноситься до піднебіння. При цьому звук [и], на відміну від [і], має дещо знижене піднесення. Голосні [о], [е] середнього піднесення, бо ступінь підняття спинки язика до піднебіння менший. Голосний [а] низького піднесення (див. табл. ”Класифікація голосних звуків”).
Класифікація голосних звуків
Ступені
піднесення
| Ряди
| Передній
| Задній
| Високе
| [І]
[И]
| [У]
| Середнє
| [Е]
| [0]
| Низьке
|
| [А]
|
Хоча голосних звуків 6, але букв, які позначають їх на письмі, 10. Це: а, е, и, і, о, у, я, ю, є, ї.
Букви я, ю, є позначають звукосполучення [jа], [jу], [jе], якщо знаходяться в слові:
а) на початку: я ма [jáма];
б) після голосного: ма я к [маjáк];
в) після апострофа чи знака м’якшення (ь): м' я ч [мjáч].
Якщо ці букви стоять після приголосного, то в такому разі вони позначають звуки [а], [у], [е] і м'якість попереднього приголосного: ряд [р'áд], люк [л'ýк], синє [сúн'е].
Буква ї завжди позначає звукосполучення [jі]: їхати [jіхати], гаї [гájі], солов'ї [соловjі].
Звуки мови надто рідко вживаються ізольовано. Найчастіше вони використовуються у мовленнєвому потоці один за одним. Поєднуючись між собою, звуки починають впливати один на одного, взаємно пристосовуватись, внаслідок чого можуть зазнавати певних змін. В результаті цього виникають певні модифікації, видозміни звуків (фонетичні чергування).
Фонетичних змін у мовленнєвому потоці зазнають як голосні, так і приголосні звуки.
Найсуттєвішою зміною в системі голосних звуків є якісна редукція (в перекладі з латинської мови слово “редукція” означає ослаблення). Якісної редукції в сучасній українській мові зазнають лише три звуки: [е], [и], [о]. Суть цієї зміни полягає в тому, що:
1. Ненаголошений [е] наближається у вимові до звука [и] і, навпаки, ненаголошений [и] наближається до [е]. Наприклад: село [сеилó]; дитя [диет'á].
ПРИМІТКА. У закінченнях повнозначних частин мови, окрім дієслів, ця фонетична зміна майже не відчувається: писати [пиесáти]. Але: пúшеш [пúшеиш].
2 Ненаголошений [о] в позиції перед складом з наголошеним [у] або [і] наближається звучанням до голосного [у]: кожух [коужýх], тобі [тоуб'і]. Але: допомогти [допомогтú].
|