Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Улус Джучі та золотоординське іго
1242р. (за іншими джерелами — 1243р.) хан Батий в степах Нижнього Поволжя заснував свою ставку Сарай-Бату, столицю нової держави — великого Улусу Джучі (Великого Улусу, Орди, або Кипчакського ханства), що відома в історичній літературі як Золота Орда. Деякий час ця держава була під номінальним підпорядкуванням у монгольського хана, який перебував у м. Каракорумі. Як відзначає В. Похльобкін у своїй роботі «Татари і Русь», Улус Джучі займав величезну територію від нижньої течії Дунаю та Дністра на заході до Сир-Дар'ї та!ртиша на сході. Крайній західний кордон проходив (до 70-х років XIV ст.) по килійському гирлу Дунаю та Дністра. Його північна точка сягала гирла р. Мурафи південніше сучасного міста Могилева-Подільського. Від гирла р. Рось лінія кордону проходила на південний схід по Дніпру до гирла р. Псел, а потім вгору за течією до впадання в неї річок Хорол і Голтви. Звідси кордон проходив на схід до р. Ворскли (південніше Полтави). Від середньої течії Ворскли кордон проходив на схід по верхів'ях річок Тагамлик (ліва притока Ворскли), Орчик — права притока р. Орелі і до гирла р. Мжа, що впадає в Сіверський Донець. Від гирла Мжи кордон проходив на схід по руслу Сіверського Дінця, вгору за течією, а потім вгору по р. Вовчій до середньої течії р. Оскол. Досягнувши Оскола, кордон різко повертав на північ вгору по річці і продовжувався до витоків р. Тим за її течією до річок Сосни, Труди, Неручі. В цьому районі на північ ішла смуга буферних зон напівта- тарських-напівслов'янських васальних територій, з яких у ХУ-ХУІ ст. сформувалися Єлецьке, Новосільське, Болховське князівства. Північним кордоном цього буферного району була р. Уна, що впадала в Оку. Південний кордон проходив через Рязанське князівство, безпосередньо межуючи з Золотою Ордою по течії р. Мокши і у межиріччі Цни та Сури. Із 70-х років ХІУ ст. західний кордон Орди змінюється: вона втрачає землі на захід від Дніпра, у межиріччі Дніпра й Дністра. Ця територія відходить до Великого князівства Литовського, яке поширило свою експансію до Чорного моря. Етнічно Улус Джучі при своєму утворенні був дуже різноманітним. Його панівний прошарок був монгольським, а основна маса кочівників — тюркською. Вона складалася, головним чином, з кипчаків- половців, а також тюрків, печенігів, берендеїв і тюркських народностей Заволжя і Середньої Азії. За два століття існування Великого Улусу
Історична довідка ЗОЛОТА ОРДА. Досі не з 'ясовано, як і чому виникла ця назва. У мусульманських джерелах (арабських, персидських, тюркських) є три терміни — "Улус Джучі", "Кек-Орда" ("Синя Орда") і "Ак-Орда" ("Біла Орда"), кожен з яких або співпадає із Золотою Ордою, або є її частиною. Німецький мандрівник Іоган Шильтбергер, відвідавши Орду на початку ХУст, назвав її "большие татари"("Білою Ордою"). Як пише Плано Карпіні, під час кожного з чотирьох днів, коли йшла церемонія обрання Гуюка ханом монгольської імперії, монголи були одягнені в одяг строго визначеного кольору. У перший день — білого. На думку Е. Хара-Давана, цей день символізував участь Улусу Джучі (Золотої Орди) у виборах. Прийом цього дня відбувався у великому білому шатрі. Один з останніх ханів Золотої Орди Ахмат був убитий 1481 р. в його "білому шатрі". Таким чином, Золота Орда, швидше за все, була відома сучасникам як Біла Орда. А вперше згадка назви Золота Орда з'являється в "Історії про Казанське царство" (близько 1564р.). Ще раніше ця назва зустрічається в руськихлітописахяк назва ставки хана (на знак золотої юрти). його населення стало етнічно однорідним. Знать прийняла тюркську (половецьку) мову, а в ХУ ст. виник новий народ — татари. Але Захоплені монгольськими воїнами у 1237 — 1241р.р. руські землі не ввійшли безпосередньо до складу Улусу Джучі. Ординські хани розглядали руські князівства як політично автономні, що мають свою владу, але залежні від ханів і тому зобов'язані платити їм данину. Тобто князівства перебували у васальній залежності від хана. З цього часу давньоруська держава перестає існувати. На Русі починається іноземне іго. На Південно-Західній Русі (Україна) — в Переяславській і на певний час в Київській землях та Подолії — монголи повністю ліквідували княжу адміністрацію та замінили її своїм прямим управлінням. У Чернігово-Сіверських землях, як і Східній Русі, монголи встановили своє управління поряд із княжою адміністрацією.
Монголи дозволяли місцевим князям правити їхніми ж князівствами під владою хана Великого Улусу і сюзеренітетом Великого Хана Монголії. Кожен князь мав одержати ярлик на князівство від хана, після чого посланець хана (елчі) урочисто коронував його. Хан міг у будь-який час забрати назад княжий ярлик, якщо були причини сумніватись у відданості князя. У випадку відкритої опозиції з боку князя чи народу або сварки між князями хан посилав на Русь свої війська. У завойованих землях монголи поспішали визначити платоспроможність населення, переписуючи його. Монгольські переписи населення на Русі проводилися за наказом великого хана, узгодженого з ханом Золотої Орди. Перший перепис (за даними Г. Вернадського) провели 1245 р. Тоді обклали податком Київську землю і Поділля, а в 1255 р. переписали Чернігівську і, можливо, Переяславську землю. На думку частини істориків, у 1260 р. переписали населення Галичини й Волині (дані ці спірні). Відповідно до основних принципів монгольської політики перепис мав дві мети: встановити кількість можливих рекрутів і визначити кількість платників податків.
Не підлягали перепису духовенство і люди, які жили на церковних землях. Все інше населення було поділене на «тьми» (міріади), «тисячі», «сотні» і «десятки». Цей розподіл був одиницею оподаткування. Іншими словами, кожне ділення було військово-фінансовим районом, територіальною одиницею, з якої бралась відповідна кількість рекрутів і Загальний прибуток із податків з Русі (включаючи великі міста) оцінювався відповідно до кількості податкових округів («тьми»). їх список на території України зберігся у двох документах: у ярлику кримського хана Менглі-Гірея, складеному для польського короля Си- гізмунда І (1507 р.), і в листі короля Сигізмунда І кримському хану Сагіб-Гірею (1540 р.). «Тьми» названі по таких містах і районах: 1. Київ; 2. Володимир- Волинський; 3. Луцьк; 4. Сокал; 5. Поділля (Вінниця); 6. Кам'янець; 7. Брацлав; 8. Чернігів; 9. Тьма Еголдая (північно-східна частина Переяславського князівства); 10. Охура (на захід від Харкова). Далі йдуть регіони, що виходять за межі України: 11. Курськ; 12. Любуцьк (на р. Ока); 13. Смоленськ; 14. Полоцьк; 15. Рязань; 16. Пронськ. До цього переліку можна додати Галичину (відійшла до Польщі в 1349 р.), де після каральної експедиції Бурундая було створено три «тьми»: 17. Галич; 18. Львів; 19. Санок (дані спірні). Всього на території Русі було 43 «тьми», з них на Україні — 13. У кожній «тьмі» вербуванням воїнів та збором податків займалася мережа адміністративних чиновників, які несли відповідальність тільки перед ханом. Чиновників називали «даруга». Даругами були лише монголи, і вони представляли хана в підкорених землях, крім того, контролювали діяльність князя.
Даруги, які служили на Русі, в літописах іменувалися «баскаками». Це тюркський термін, значення якого повністю відповідає монгольському «даруга». Кожен баскак мав у своєму розпорядженні військовий підрозділ для утримання порядку і дисципліни в районі. В цих загонах служило й місцеве населення. Кожному баскакському підрозділу відводилося постійне житло, що з часом ставало процвітаючим поселенням і називалося «татарською слобідкою» (мешканці не сплачували податків). Сліди таких поселень збереглися в топоніміці України. „ 1 А ТТ- Рис. 1.4. Піший монгол Про баскаків на українських землях писав Плано Карпіні. Про них у Галицькому князівстві в 1255 р. повідомляє Іпатіївський літопис. Баскак Ахмат (Ахмед) знаходився в Чернігово-Сіверській землі. Виникнення системи баскацтва, на нашу думку, стало закономірним, бо організація управління улусами в Монгольській імперії була складовою частиною влади хана. Саме поняття «улус» (уділ) включає в себе не тільки відповідну територію, а й людей, що кочували або жили на цих територіях. Все здобуте під час завойовницьких походів належало улусам, що формально входили до складу Монгольської імперії, але певної системи адміністративного контролю в них не існувало. Однак була чітка система збору данини, що постійно контролювалася з боку ханської адміністрації, бо данина складала основу економічного існування Монгольської імперії і самої влади хана. Тому можна сказати, що баскаки були ханськими чиновниками, в обов'язки яких входив і перепис населення, і збір данини в Орду. Питання про існування баскацтва в Лівденно-Західній Русі в історії є спірним. В історіографії існує дві протилежні думки. Зокрема, В. Пашуто вважає, що тут його не було. С. Соловйов, Д. Багалій і Н. Полонська-Васи- ленко дотримувалися протилежних поглядів. Як би там не було, в кінці ХІІІ — першій половині Х^ ст. посада баскака ліквідовується. Збір данини покладається на князів під відповідальність великого князя. Існувало два різновиди податків: прямі податки з населення сільських районів і міські.
Основний прямий податок називався «харадж» — «ординська данина» — або «вихід». В його основі лежала десятина. Монголи вимагали десяту частину з «усього». Худоба і продукти харчування також підлягали десятині. Уже 1246 р. Плано Карпіні засвідчив, як один із баскаків «в Русії», перерахувавши жителів, зобов'язав кожного щорічно віддавати по одній ведмежій, бобровій, соболиній, тхорячій та лисячій шкурах. «И всякий, кто не даст зтого, должен бьіть отведен к татарам и обращен в их раба». За підрахунками В. Кучкіна, кожне село в Х^ ст. мало віддати Орді приблизно по 2 т зерна. Крім хараджа, існував ряд інших податків. Поплужне (рало) було податком на зорану землю. Ям — особливий податок на утримання кінно- поштової станції. Ще один податок, який згадується в ханських ярликах, — війна (військовий або солдатський податок), напевне його збирали в ті роки, коли не вербували рекрутів. І ще один податок називався митом. Основний податок, який сплачували великі міста, називався «там- га». Вона платилася золотом або в крайньому разі відраховувалася в золоті. Найбільш багаті купці («гості») обкладалися податком індивідуально; купці середнього достатку об'єднувалися в асоціації і служили одиницями оподаткування. З часом тамга набула форми податку на обіг товарів і збиралася як мито. Збирався також місцевий податок на товари — мит (звідси слово «митниця»). Ще однією важкою повинністю було зобов'язання поставляти воїнів до монгольського війська, брати участь у військових походах. У II половині XIII ст. слов'янські полки діють у військових операціях монголів проти Угорщини, Польщі, народів Північного Кавказу і Візантії. На початку XIV ст. галицькі полки підтримують монголів у війні проти Литви і Польщі. Крім васально залежних князівств, на Русі були райони, що перебували під безпосередньою владою хана і на які не розповсюджувалась юрисдикція князів. Населення цих районів було організоване в общини (десятки) і групи общин (сотні і орди), кожна з яких обирала власних старшин: сотників і ватаманів. За даними Г. Вернадського, такі групи в Південно-Західній Русі (Україні) називалися «люди сотенні», «ординці» і «люди каланні». У Східній Русі подібні категорії називалися «люди численні», «ординці» і «делюї». 1. Люди сотенні. Згідно з галицькими документами, на які посилається Г. Вернадський у роботі «Монголи і Русь», кожний член сотні був назавжди прикріплений до соцької спільноти. Якщо він хотів покинути общину, то повинен був знайти собі зміну — людину, яка взяла б на себе всі його зобов'язання; цю заміну повинна була затвердити соцька влада. На чолі сотні стояв соцький. Головним обов'язком людей сотні було обробляти землю. Сотня володіла худобою і наділяла биками й іншими тваринами кожного члена общини. В монгольський період продукція використовувалась для потреб загонів баскака. У кінці XV ст. галицькі сотенні общини концентрувалися біля замку Санок. 2. Ординиі. Вони також були організовані в общини. Одержали свою назву тому, що виконували відповідну роботу для ставки найближчого монгольського воєначальника («орда» (по-монгольськи — орду) — табір чи ставка хана, а також командира великого військового загону). Люди, які не належали до орди, могли приєднатися до неї, якщо перебирали на себе всі зобов'язання та обов'язки ординця (тобто, члена орди). Людина, яка поступила в орду, повинна була служити там все життя, її нащадки також. У джерелах згадуються дві категорії посадових осіб орди: тівуни і ватамани. Тівун був суддею, ватаман — ватажком місцевої ординської одиниці. У XV ст. галицькі ординці жили в селах Галицького і Львівського округів. Відповідно до документів обов'язки ординців мали різноманітний характер.
3. Каланні люди. У Галичині у помонгольський період важко було відрізнити каланних від сотенних людей. При монголах вони, напевне, складали окрему групу. В документах каланні визначаються як «невільні люди» (ЬотІПЄ88 ііііЬегі), а також як «королівські люди» (Ьошіпе88 гедаіев). Xоча і прикріплені до княжих володінь каланні могли звертатися в суд і виступати в ролі свідків, мали право володіти власністю. Г. Вернадський вважає, що вони були нащадками слов'ян, захоплених монголами в полон і обернених в рабство, аби вони служили хану. Можливо, що деякі з цих полонених були викуплені з рабства королем Польщі або великим князем литовським для виконання різноманітних робіт з метою компенсації витрат. Монгольська система управління функціонувала на території сучасної України протягом приблизно століття і припинила своє існування в середині XIV ст., в Галичині 1349 р., коли це князівство захопила Польща. До 1363 р. більшість інших українських земель визнала панування великого литовського князя, і тому вони також були втрачені для монголів.
|
||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-05; просмотров: 251; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.222.69.152 (0.04 с.) |