Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Соціально-економічні процеси на українських землях в хм - середині XV/ ст.
Соціальна структура українського суспільства Князі і шляхта
Априкінці XIV — у середині XVI ст. в Україні основними соціальними станами (групи людей, які відрізнялися між собою правами і політичним становищем у суспільстві) були: князі, шляхта, духовенство, міщани, селянство. До панівних, найбільш привілейованих станів належали князі і шляхта. Вони мали широкі майнові, політичні та особисті права, користувалися винятковим правом землеволодіння. На верхівці панівного стану перебували нащадки удільних князів Гедиміновичів і Рю- риковичів, які, хоч і були у XV ст. позбавлені частини прав після ліквідації напівсамостійних удільних князівств, проте зберегли свої великі землеволодіння. Вони були титулованою знаттю, становили собою єдиний замкнений стан, увійти до якого було неможливо, навіть за наявності багатства і високої урядової посади. Князем був лише син князя, і ні король, ні сейм не могли пожалувати князівського титулу. За даними Н. Яковенко, «За весь час існування Великого князівства Литовського, а згодом і Речі Посполитої, корпорація князів поповнилася за рахунок родин некнязівського походження двічі, та й то, пожалування йшли з-закордону, від імператорів Священної Римської імперії (у 1515р. титул князя був наданий Радзивіллам, у 1647 — Любомирським)». Проте в Україні князівська верства була неоднорідною. Князівські роди Острозьких, Вишневецьких, Заславських, Збаразьких, Голь- шанських-Дубровицьких, Сангушків, Корецьких, Четвертинських мали тисячі підданих, власні збройні загони. Ці князі посідали головні державні посади на українських землях Великого князівства Литовського. Основою сили і впливу цієї групи була велика земельна власність. Поряд з ними існувала велика кількість князів, чиї землі не перевищували маєтків середнього шляхтича, свій вплив вони мали тільки завдяки знатному походженню. Наприклад, князь Іван Ружинський володів тільки одним сільцем Княжики. В документах наймогутніші княжі роди називались «княжатами головними», решта — «княжатами повітниками». Головні князі володіли земельними наділами, які здавна закріпилися за тими чи іншими родами, і не могли бути відібрані великими князями заякі-небудь провини. Князі«новітні» володіли «вотчинами-вислугами», які давалися за службу чи на час служби з чітко регламентованими обов'язками. Ці землі могли бути відібрані великими князями за певну провину або після закінчення служби.
У межах території князівського землеволодіння «головний князь» і «князі-повітники» користувалися суверенними правами, що полягали у праві видання власних розпоряджень та жалуваних грамот своїм підданим, надання їм земель на певних умовах служби, встановлення незалежних від держави податків, повинностей, пільг тощо, суду над підданими до смертної кари включно. Єдина різниця полягала в тому, що «головні» князі були повними суверенами свого володіння, з яким могли навіть вийти зі складу держави. Прикладом може бути перехід Чернігово-Сіверських князів зі своїми вотчинами до складу Москви (кінець XIV — початок XV ст.). Князі «повітники» (службові) теж могли перейти під владу іншої держави, але без «вотчини» (їхня земля переходила у спадок до родичів). До суверенних прав головних князів належало право особистої підсудності виключно великому князю (до реформи 1564-1566 рр.), а не місцевим органам влади. Службові князі таких прав не мали. За «головними княжатами» була закріплена участь у великокнязівській раді не за особисті заслуги чи внаслідок перебування на певних державних посадах, а лише завдяки древності і знатності їх родів. У війнах їхні військові загони брали участь окремими формуваннями під родовими знаменами. Крім того, їм належали особливі права: 1) право на отримання персональних повідомлень від імені великого князя про початок воєнних дій (службові князі і нетитулована шляхта такі повідомлення отримувала через чиновників); 2) персональні запрошен Сходинку нижче від князів у тогочасному суспільстві посідали пани, які не мали князівських титулів, але вирізнялись від інших груп шляхти древністю роду, спадковим землеволодінням і певними правами. 1. Пани підлягали юрисдикції тільки великого князя. 2. Були спадковими членами великокнязівської ради (пани-радні). 3. Під час воєнних дій діяли не в складі військ повітової шляхти, а окремо зі своїми загонами під власними хоругвами (пани-хоруговані). 4. Мали право суду над підданими.
В основному панські роди знаходилися на литовсько-білоруських землях; в Україні їх було мало. За підрахунками М. Любавського, з другої половини XV до середини XVI ст. до великокняжої ради входило 50 панських родів, з них українських було тільки чотири. Серед панів-хоругованих було тільки 8 українських родин. Особливе становище панів не мінялося, принаймні у законодавстві, до земської реформи 1564-1566 рр., після якої титул «пан» став приналежністю кожного шляхтича.
Наступну сходинку соціальної драбини посідали представники військово-служилого стану зем'яни (земляни). Верхівка зем'ян володіла вотчинами, користуючись правом повного і необмеженого розпорядження своїми маєтками, що складали їхню невідчужувану земельну власність. Решта зем'ян володіла службовими землями, тобто користувалася землею лише за умови виконання військової повинності. Формування цього прошарку відбувалося на основі обов'язку військової повинності за право користуватися землею. Частина зем'ян володіла Зростання військово-сужилого стану відбувалося за рахунок не тільки представників панівної верстви, а й двірських слуг, міщан та заможних селян. З них формувався нижчий прошарок шляхти: 1) дрібні шляхтичі-службовці (за висловом Н. Яковенко, «шляхта-голо- та»), які заробляли на прожиток на двірських службах, управительських службах та ін.; 2) військові (кінні) слуги — «панцирі бояри», які особисто відбували військову службу (тільки за частиною панцирних бояр було визнане особисте шляхетство — «околична, ходачкова» шляхта, інші стали замковими слугами, навіть селянами). Проміжну ланку між селянством і військово-служилою знаттю посідали «путни слуги» чи «путни бояри». Вони виконували повинності по обслуговуванню фортечних укріплень і замків, забезпеченню поштового зв'язку, супроводу й охорони послів тощо. Упродовж кінця XIV — початку XV ст. проходили процеси зближення родової знаті з військово-служилим станом, який добивається значних пільг, та їх об'єднання в один панівний стан — шляхетство. Правові основи формування шляхетського стану у Великому князівстві Литовському були закладені Привілеєм 1447 р. Казимира IV. Станові права шляхти набули довершеного вигляду після прийняття таких правових кодексів (систематизованих збірників законів), як Перший Литовський Статут 1529 р. і Другий Литовський Статут 1566 р. Головним обов'язком шляхти була військова служба та виконання загальнодержавного грошового податку. Натомість їм надавались широкі політичні та економічні права і привілеї, які різко відділяли шляхту від решти населення. Шляхта володіла винятковим правом на обіймання усіх державних посад. Мала право брати участь у повітових сеймиках, обирати та обиратися в ролі депутата на вальні сейми чи судові трибунали; шляхетське слово прирівнювалося до юридичного доказу; життя шляхтича цінувалося вище за будь-чиє; винному в образі шляхтича дією міщанину чи селянину просто відрубували руку; шляхтич користувався правом суду і необмеженого володарювання підданими і їх майном, але сам, служачи вищому пану, зберігав особисту незалежність, а його землеволодіння не могло бути передане нікому в підпорядкування; шляхтич підлягав тільки юрисдикції спеціальних станових судів: гродського, земських, підкоморських; ознакою належності до шляхти був власний герб і печатка.
Одночасно законодавчим порядком окреслювалося коло занять, несумісних зі шляхетським званням. Втрачали станові привілеї ті шляхтичі, що, оселившись в містах, почали займатися торгівлею чи ремеслом; жінки-шляхтянки, котрі «за простихзаміж ідуть», теж позбавлялись спадкових і станових прав, те ж саме загрожувало шляхтичам, причетним до Історична довідка СЛОВО "ШЛЯХТА" (польською "8т}асіа") походить від німецького ОезсНІеНі, що означає рід, породу, походження. Слово відоме з XIIIст. Юридичним документом, щр оформив польську шляхту як стан став Кошицький привілей Людовіка I Анжуйського від 17 вересня 1374р. На неї розповсюдилися права, якими досі володіли лише вищі феодали. В числі інших — право не сплачувати майже ніяких податків, крім зобов 'язання служити королю і посідати різні посади. У 1454р. Казимир IV дав шляхті Нешавські статути, підтвердивши її привілеї, і розширивши права в управлінні державою (вплив земських сеймиків на державні справи й одночасне обмеження впливу магнатів і великих міст). Крім того, шляхта отримала непідсудність королівським чиновникам, хіба що окрім найтяжчих злочинів. У1505р. шляхетський сейм у Радомі видав постанову, що увійшла в історію як Радомська конституція (МідНії Моуі). За нею король не мав права видавати будь-які закони без згоди сенату і шляхетської посольської ізби. Закон про "загальну згоду" (ЬіЬегит уеіо) означав, що будь-який закон міг бути прийнятий лише тоді, коли вся шляхта Польщі не заперечуватиме. Навіть один голос проти означав, що закон не пройшов. У1573р., коли помер останній представник династіїЯгеллонів, шляхта отримала право обирати собі короля і визначити свої взаємовідносини шляхом угоди — Расіа сопуепіа. Шляхтич мав право на конфедерацію, тобто на створення коаліції, спрямованої проти короля, і право на "рокош", тобто на офіційне повстання проти короля. Будь-який шляхтич в ті роки мав право самостійно відправляти посольство до іноземних держав (хоча цим привілеєм не користувалися, бо розуміли, що при іноземних дворах таких «вибриків» не зрозуміли б). У жодній з європейських чи азіатських країн привілейований стан таких прав не мав. При цьому в Польщі шляхти було від 8 до 10% населення, а в Мазовії—навіть до 20 % (середній показник для Європи приблизно дорівнював 2%). У різних областях Великого князівства Литовського — від 3 до 6% (за даними Н. Яковенко — 2,5%).
крадіжки. Отже, на середину 60-х років XVI ст. завершилося становлення шляхти як панівного стану українського суспільства. Але становище української шляхти у складі Великого князівства Литовського дещо відрізнялося від ії' становища у Польщі, де сила, авторитет та права шляхти були ще більш значними. Духовенство Окремою привілейованою верствою виступало духовенство. Його становище протягом XIV-XVI ст. змінювалося залежно від ставлення правлячих кіл. Спочатку в складі Великого князівства Литовського православне духовенство мало значні права і привілеї і підтримувалося владою. Однак у XV-XVI ст. перевага була надана Католицькій Церкві. Духовенство кожної конфесії мало свою матеріальну базу у вигляді монастирів та маєтностей. Духовенство поділялося на чорне (монахи, монахині, представники вищої духовної ієрархії) та біле (парафіяльні священики, що не приймали целібат — обітницю безшлюбності), протопопи (благочинні, протоієреї), диякони, дяки, паламарі. Духовенство не підлягало юрисдикції світських феодалів, їх судив церковний суд (єпископи, митрополит). У 1458 р. була відновлена митрополія у Києві. Вона підпорядковувалась константинопольському патріархові. Митрополія поділялась на церковно-адміністративні округи — єпархії (у Київській митрополії їх було 10 — Київська, Чернігівська, Смоленська, Луцька, Турово- Пінська, Галицька, Холмська, Перемишльська, Полоцька, Володи- мирська. Керували ними архієпископи та єпископи (владики). Управління чернечими монастирями здійснювали архімандрити (настоятелі великих чоловічих монастирів) та ігумени (управителі монастирів). Церковні ієрархи (вище духовенство) поповнювалося вихідцями зі шляхетських і князівськихродин. Вони посідали церковні посади лише за дозволом великих князів, литовських і польських королів. Становище нижчого духовенства залежало від волі власників шляхетських і князівських маєтків. Парафії часто передавались у спадок. Духовенство часто отримувало від парафіян різні треби. Це була церковна десятина, данина натурою або ж для селян — панщина на церковних землях. Православне духовенство, на відміну від католицького, обкладалось податками. Православних єпископів не допускали в сенат (верхню палату польського сейму).
На території Великого князівства Литовського знаходилося 4 католицьких єпископства, на чолі яких стояли біскупи. Вони були постійними членами Ради Панів. Міщанство Окрему суспільну організацію становило міщанство, яке виділилося у XIV- XV ст., складаючи до 15% всього населення. До міщан відносились мешканці міст і містечок, які підлягали міському праву. Історична довідка МІЩАНИ. На Сході, в Китаї чи Індії, були міста значніші і багатші, ніж європейські столиці. Але городян (міщан) як особливої категорії людей, що різко вирізнялися від селян і дворян, не було. Крім європейських міст, міщани ніде не виділялися із загальних класів аграрного населення. Вони несли особливі риси характеру, іноді малозрозумілі (а часом і мало прийнятні). Міщани були індивідуалістами, відокремлювали себе від суспільства і свої інтереси від інтересів суспільства, короля чи міста. Городянин (міщанин) не розумів, чому він повинен утаємничувати своє бажання збагатитися і чому про його добрі наміри не повинні знати. У поведінці міщанина проявлялися то відкрита своєкорисливість (якої він не соромився), то показна широка благородність. Міщани користувалися привілеями у сферах самоврядування, станового суду, торгівлі, ремесла, промислів. Міщани поділялись на три основні категорії: до першої категорії — «патриціату» — належала купецько-лихварська верхівка, цехові майстри, а також чільні урядники станового міщанського самоврядування і суду. Нечисленний, але впливовий патриціат фактично зосереджував у своїх руках всю владу. До другої категорії — «бюргерів» — відносилися дрібні купці і торговці. Внизу соціальної драбини міста перебував міський плебс — позацехові ремісники (партачі), міська біднота, слуги. Міста поділялись на королівські, приватновласницькі та церковні. В XIV-XV ст. урбанізація українських міст проходила «через надання ексклюзивного «німецького права» групам ко- лоністів-переселенців з німецьких земель; згодом — у вигляді магдебурзького права (самоврядування) — це поширювалося на мешканців українських міст «різних націй», що, звичайно, не виключало міжетнічних та міжконфесійних конфліктів всередині міської громади». Православних зобов'язували проживати в певних районах міста, вони були позбавлені можливості брати участь у діяльності органів міського самоврядування, а також обмежувалися у правах на заняття ремеслами, ведення торгівлі тощо. Міщани, які користувалися самоврядуванням, хоча й були юридично незалежними, однак виконували як загальнодержавні повинності, так і ті, що встановлювалися міською владою. До останніх належало утримання міської адміністрації, сплата податків до міської скарбниці, церковна десятина. Міська адміністрація була представлена війтом і міськими виборними закладами: «радою» — органом з адміністративно-політичними функціями, і «лавою» — судовою організацією. Феодали (князі, пани) володіли в містах земельними ділянками, які не підлягали міській адміністрації та суду. Міщани приватних міст платили натуральні податки, працювали на панських ланах, ремонтували шляхи, чистили стави, будували греблі тощо. Селяни
Найнижча суспільна верства Великого князівства Литовського — селянство, що складало майже 80 % населення. Воно було неоднорід Селянство поділялось на три основні категорії: вільні селяни, напіввільні та невільники. їхній статус свободи визначався наявністю власної землі. Всі особисто вільні селяни залежно від повиннос- тей теж поділялись на три групи. До першої належали «чиншові селяни-общинники», або «державні» (вони мали власне господарство, могли передавати його у спадок, продавати, дарувати, закладати землі). Повинності селян обмежувались данинами (медом, збіжжям, хутром, грошима тощо). Селян-данників називали «погожими», бо вони мали право переходити з одного місця в інше на незаймані землі.
Другу групу вільних селян складали «службові» — сокольники, бобровщики, ремісники, конюхи, бортники, рибалки та інші, які мешкали здебільшого недалеко від міст та ремісничих центрів та в маєтках феодалів. Вони об'єднувалися в сотні, якими керував сотник, крім виконання спеціальної служби, відбували панщину і сплачували данину. Деякі були заможні і мали залежних від них селян.
Третю групу складали «тяглі селяни». Вони вели господарство на землі, що належала феодалу, і відбували відробіткову ренту (панщину). Крім праці в полі, виконували грошові та натуральні податки на користь пана та держави, виконували також державні повинності (будування мостів, ремонт шляхів, охоро Напіввільними (залежними) селянами вважалися «закупи». Будучи особисто вільними, вони мусили працювати на кредитора, поки не повертали позичену «купу». У маєтностях феодалів працювали «дворові холопи» — невільники, («раби», «челядь дворова», «челядь невольна»). Вони були безправні і беззахисні. Власник мав право продавати, дарувати, закладати і карати їх. Дістати свободу холоп міг тільки втечею або тоді, коли поміщик, щоб не годувати зайвого рота, виганяв його з двору. Литовський статут 1529 р. зберіг у Литві рабів — невільну челядь, що складала безпосередню робочу силу двору феодала. Джерелами рабства, згідно зі статутом, були: походження від батьків-рабів, полон, заміні смертної кари на рабство і шлюб вільної людини з невільною. Допускався і не зафіксований в статуті самопродаж у рабство (за винятком голодних років); заборонялося перетворення в раба за гроші. Неволя була обмежена Литовським статутом 1586 р. і знищена, за винятком неволі військовополонених, за статутом 1588 р. Значна частина колишньої невільної челяді, особливо у великокняжих маєтках, отримала невеликі наділи і перетворилася в «тяглових селян», з часом вони злилися з кріпосними селянами. Протягом XIV— першої половини XVI ст. становище селян залежало від правового устрою сіл. Існували села руського права, німецького, волоського (молдавського) та ін.
Переважна більшість сільського населення мешкала у селах руського права, де домінували давньоруські правові звичаї і залишки колишнього громадського ладу. Основою господарства було «дворище», що поєднувало декілька хат — «димів». Воно було одиницею оподаткування і виконання повинностей. Декілька дворищ утворювали сільську громаду (село), яка обирала свого голову — отамана, старосту, тивуна. Громада володіла колективною власністю — лісами, луками, пасовиськами, озерами тощо; мала свою адміністрацію, здійснювала судово-поліцейські На відміну від сіл руського права, заснованих на общинному землеволодінні, села на німецькому праві (узаконеному грамотою Казимира IV 1449р.) базувались на індивідуальному землеволодінні. Осадник (вільна людина) виплачував пану певну суму грошей і отримував право заснувати село на його землях та управляти ним. Кожен селянин цього села отримував лан землі, за користування яким відбував повинності у вигляді грошової ренти (чиншу), мав право залишати свою ділянку за умови виконання певних вимог. Адміністративна і судова влада належала війту-осаднику (посада ставала спадковою). Відносини між війтом і державою або феодалом визначались фундаційними грамотами і сплатою чиншу з лану. Селяни судились за німецьким правом. Особливістю волоського (молдавського) права було те, що селяни виплачували чинш переважно продуктами тваринництва (як правило, вівцями) та судились лише за руським правом. Протягом XV — першої половини XVI ст. кількість феодально залежних селян зростає. Йде процес закріпачення селян — посилення їх поземельної, особистої та судово-адміністративної залежності від феодала. Загальна тенденція характеризувалась переходом селян від різних форм залежності до їх повного закріпачення. Суть кріпацтва полягала в прикріпленні селян до землі, запровадженні обов'язкових сільських робіт на пана (панщина), остаточному обмеженні громадянських прав і свобод селянства. У XVI ст. поступово формується єдиний клас селян-кріпаків.
|
|||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-05; просмотров: 315; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.13.113 (0.027 с.) |