Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Ахматаусували цю небезпеку і розв'язували Менглі-Іірею руки для вільних дій».
Поступове погіршення стосунків припало на кінець першого десятиліття XVI ст., а в 1519-1520 рр. вилилось у відкрите протистояння, приводом для якого стала боротьба за казанський «стілець», де і Крим, і Москва хотіли мати своїх ставлеників. Перемогу у цій боротьбі здобуло Кримське ханство, якому вдалося у 1521 р. за допомогою військового перевороту посадити в Казані брата кримського хана Махмет-Гірея Сагиб-Гірея і понищити землі Великого князівства Московського аж до Москви. У цій боротьбі союзником Гіреїв виступила Литва, а Москву підтримали Астраханське ханство і Ногайські орди. Османська імперія, що ворогувала з Польщею і Литвою, не підтримала планів Махмет-Гірея. Отже, цей кримський хан своєю самостійною зовнішньою політикою увійшов у пряме протиріччя зі своїм сюзереном — турецьким султаном. Це призвело до конфлікту між Кримом і Туреччиною, до якого втрутилися і Польща, і Литва, і Москва. Все це разом сприяло політичній кризі в Кримському ханстві в 20-30-х роках XVI ст. У цей період у Криму йшла громадянська війна. Представники династії Гіреїв за підтримки Оттоманської Порти, Литви і Москви боролися за владу. В ході цієї боротьби землі Кримського ханства, спустошені заволзькими (астраханськими) і ногайськими татарами (союзниками Москви), а також Литовськими військами, занепали. Значно впав авторитет Криму на політичній арені. Ослаблення Кримського ханства у Східній Європі і нездатність проводити самостійну зовнішню політику призвело до того, що Крим став слухняним проповідником ідей Османської імперії. Порта в одних випадках кидала в бій войовничий Крим, пропонуючи йому військовим шляхом вирівнювати сили східноєвропейських держав, в інших — зверталась до засобів мирної дипломатії. Початок другої третини XVI ст. став поворотним етапом в історії відносин Криму, Порти, Москви, Литви, Польщі. Поки Кримське ханство і Османська імперія бачили для себе основну небезпеку в існуванні союзу між Польщею, Литвою і Великою Ордою, а також у тісній співпраці Польщі, Угорщини і Чехії, вони активно співпрацювали з Московською Руссю, справедливо вважаючи, що саме вона здатна протистояти подальшому посиленню Польщі і Орди. Але як тільки Велика Орда, власне кажучи, перестала існувати, і внаслідок цього польсько-ординський союз розпався, перед Кримом і Портою виникла необхідність припинити атаки на Польщу і Литву і форсувати наступальні операції проти Московської Русі.
Таким чином, зовнішньополітичний курс Кримського ханства щодо Москви різко змінився. Від активного союзу з Москвою Крим переходить до паралельної підтримки Москви і Вільно. Тобто: розоряє Литву у союзі з Москвою, а Москву — в союзі із Литвою. Цей зовнішньополітичний курс Кримське ханство і Османська Порта, без істотних змін тримали до останніх днів Кримського ханства. ВІЙСЬКОВІ ПОХОДИ, ЯСИР З другої половини XV ст. між Доном, Верхньою Окою і лівими притоками Дніпра і Десни залягла широка і пустельна степова смуга, відома протягом наступних століть під назвою «Дике Поле». Територія ця не належала нікому. Як писав на початку XVI ст. кримський хан у листі до польського короля, «Дике Поле — земля ні польська, ні татарська, хто міцніший, той її і тримає». Кримські і ногайські татари в XV і на початку ХУП ст. протоптали по Дикому Полю сакми (по-тат. «шляхи»), якими ходили на Україну, везли до Криму награбоване добро й гнали ясир на невільничі ринки. Муравський шлях починався в кримському степу і вів по межиріччю Дніпрового і Донського водозбору від Перекопу до Тули. Коли наприкінці ХУП ст. почалося заселення степів, татари уникали цієї сакми. Нею користувались тоді лише запорозькі козаки і купецькі та посольські каравани. Від Муравського шляху відділялися Ізюмський і Кальміуський. Кальміуська дорога вела вздовж узбережжя Азовського моря і перетинала р. Кальміус і Сіверський Донець недалеко від місця, де в нього впадає річка Борова. Далі Кальміуська сакма проходила через Ізюмський район, а на Курщині біля міста Лівни з'єднувалась з Муравським шляхом. Ізюмський шлях починався на захід від міста Оскола і вів по території сучасних Харківської та Білгородської областей. На Правобережну Україну й далі татари йшли Чорним, Польським, шляхом або Шпаковим шляхом, що одержав свою назву від Чорного лісу, по якому він і проходив. Починався шлях від Керван-Іоль (Караванної дороги) і йшов до Бугу через річку Синюху на Торговицю, мимо Умані на Львів, Люблін, Пула- ву, Варшаву. Убік Львова йшли ще дві сакми: Кучманська і Волоська.
Тими шляхами татари йшли в Україну. З 1450 — 1556 рр. було здійснено 86 великих походів на українські землі з метою пограбування, а з 1600 по 1647рр. - 70. Протягом кількох століть у кримських татар склався цілком певний стереотип мислення, де слов'янам відводилася роль «дійних корів», які просто були зобов'язані ділитися з ними всіма своїми прибутками. Відповідальність за свої військові напади, що вважались у татар цілком героїчним вчинком, власті покладали на потерпілу сторону, звинувачуючи її у неувазі до своїх потреб. Префект Кафи Дортеллі д'Асколі (1634) повідомляє, що «татари починали свої розбійницькі походи двічі на рік, виступали приблизно до 100 тис. чоловік, направляючись або в Польщу, або в Московію, або в Чер- кесію...Йдучи на війну,... кожен вершник бере з собою принаймні двох коней, одного веде на приводі для поклажі і полонених, а на другому сидить сам».
За свідченням Евлія Челебі, хан очолював військо, в якому нараховувалось 100 тис. чоловік; якщо в похід виступав калга-султан, то війська було 50 тис. чоловік; нурредин-султан вів 40 тис. вйська; султани мали під своїм началом 30 тис. війська. Особливо Е. Челебі виділяє «беш-баш» — летючі шайки на чолі з мурзами і беями, які набігали загонами по 10 тис. чоловік. Вони влаштовували набіги майже щомісяця, а пограбувавши і захопивши здобич, поверталися на свою територію (1 тисячею воїнів командував мінк-баши, 100 — юз-баші, 10 — он-баші). За рухливістю татарська кіннота не мала рівних у Європі. Вирушаючи в похід, кожен татарин вів на поводі ще двох-трьох коней. Пересідаючи з одного на іншого, за день він міг подолати до 120 км (це 3-4-денна норма європейського вершника). Слабкою стороною кримського війська була недосконала вогнепальна зброя, у першу чергу гармати. Тому спроби кримців штурмувати укріплені міста, як правило, закінчувалися невдачею. Епізодичні присилання з Туреччини яничарів з гарматами і пищалями не змінювали загального стану. Боплан писав, що татари «озброєні шаблею, луком, сагайдаком, наповненим 19 або 20 стрілами, з ножем за поясом; при них завжди кремінь для добування вогню і 5-6 сажнів ремінних мотузок, щоб зв'язувати полонених... Татари йдуть фронтом по 100 вершників уряд, що складає 300коней, тому що кожний татарин веде з собою по двоє коней, що йому служать для зміни... їхній фронт займає від 800 до 1000кроків, захоплює, таким чином, більше 3 або 4 великих миль, якщо шеренги їх тримаються тісно. Інакше вони розтягуються більш, ніж на 10 миль. Це дивне видовище для того, хто бачить уперше, тому що 80000тисяч татарських вершників мають більше 200 тисяч коней. Дерева не настільки густі в лісі, як коні в полі, і здалеку здається, начебто якась хмара піднімається на обрії, що постійно зростає при наближенні, наводячи жах на найсміливіших». Проникнувши на територію України, татари 2-3 дні відпочивали неподалік кордону. Потім орда розподілялася на три загони, які йшли у різних напрямках. Відтак ці загони розподілялись на дрібніші і знову розходились в різних напрямках. Таким чином, татари оточували поселення з чотирьох боків, забирали здобич (людей, худобу, майно) і, навантажені, повільно відступали. Згодом в умовному місці збиралися разом і відходили до Криму.
Перший великий напад кримські татари вчинили влітку 1474р. на Поділля і Галичину. Через кілька років татари спустошили міста Східного Поділля. Становище ще більше погіршилося, оскільки московський цар Іван III, уклавши угоду з Менглі-Гіреєм, підштовхував його до вторгнення. 1 вересня 1482 р. татари увірвалися до Києва. Особливо страхітливих масштабів набрало руйнування України наприкінці XV — у першій чверті XVI ст. Окрім татар, у травні 1498 р. Історична довідка ВІЙНИ ПЕРІОДУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ СУПРОВОДЖУВАЛИСЯ ПОСТІЙНИМ ВИКРАДЕННЯМ НАСЕЛЕННЯ, ГРАБЕЖАМИ ТА ЗНИЩЕННЯМ МАЙНА. Це однаково стосувалося і азіатської, і європейської частини континенту. Грабіж був неминучим супутником війни, і здобич слугувала засобом відшкодування нанесених втрат. У Європі за короля Генріха V(1413-1422) почалося регулювання норм військової здобичі: грабежі обмежувалися безпосередніми потребами війська. Було заборонено брати худобу, рубати плодові дерева. У 1427р. Габсбурги встановили принцип розподілу продовольчих продуктів, заборонили підпалювати житло та майно ворога. У 1527р. Фердинанд I уточнив це правило: про початок грабежу повідомляв командир, не захоплене повністю місто підлягало грабуванню. Артилерійські гармати і вся зброя, а також дзвони розглядалися як сировина для відливу гармат і конфісковувалися. Утому ж році Мартін Лютер оголосив, що "здобич і платню ми візьмемо у негідних людей, дякуючи Божій милості і доброті". Середньовічні схоласти і гуманісти XVIст., не заперечуючи самого принципу грабежів і викрадення населення та худоби, наполягали лише на тому, щоб не страждали невинні: священики, ченці, паломники, іноземці і торговці, які опинились в зоні військових дій, а також жінки і діти, яких брали в полон задля того, аби отримати викуп. Кордон між Європою і Азією, який співпадав у Середні віки з кордоном території кочівників і осідлого населення, був ареною безкінечних воєн, що супроводжувалися грабежами і захопленням полонених. Подібні війни були умовою існування кочових громад, а набіги — звичайним явищем в житті Кримського ханства, і головний матеріальний інтерес полягав у захопленні полонених — майбутніх рабів. вперше напали на Галичину підрозділи турецької армії, які дощенту її зруйнували, забравши в полон близько 100 тис. люду. У 1500 р. загони татар пройшли Брацлавщиною, Волинню, Берестейщиною, Галичиною, Люблінщиною та Сандомирщиною, спаливши багато міст і захопивши близько 50 тис. українських і польських бранців.
Венеціанський посланник Джованні Карраро у 1578 р. писав, що «потребу в рабах задовольняють перевавжно татари, що кожного року ходять на полювання за людьми, як в області Московську і Подільську, так і у землю черкесів (Україну)». Частина істориків вважає, що торгівля живим товаром була винаходом не татар, вони її перейняли або від кримських аборигенів, або від слов'янських сусідів. Дослідник В. Возгрін зазначав, що ні в Х¥І ст., ні пізніше походи з метою здобичі не вважалися чимось непристойним не тільки у Криму, а й у суміжних країнах. Козаки Богдана Хмельницького разом з татарами Іслам-Гірея розоряли оселі жителів Польщі, палили міста і забирали з собою тисячі невільників на продаж. Науковець пише, що набіги козаків не припинялися й у Х^ІІ ст., коли їхня здобич у Литві досягала десятків тисяч людей. Цю точку зору поділяє і Мустафа Джемілєв, голова Меджліса кримських татар. Він вважає, що кримських татар використовувала у своїх гео- політичних планах Туреччина, і саме вона повинна відповідати за наїзди за ясиром, оскільки для татар це був засіб отримати необхідний товар і гроші шляхом обміну. Однак більшість істориків вважає ясир великим лихом для слов'янських народів, зокрема українців, як найближчих сусідів кочівників. «Ні печенізький погром, ні половецька гроза XI ст., ані походи Бату, — підкреслював Михайло Грушевський,— не обіймали такої величезної території, ані дорівнювали інтенсивністю своєю руїнним наслідкам сеїнової грози...» Тисячі і десятки тисяч полонених татари відправляли у Крим, на невільницькі базари в Газлев (Євпаторію) і Кафу (Феодосію). Ідучи в похід, татарські мурзи укладали договір з турецькими купцями, зобов'язуючись доставити визначену кількість невільників. М. Литвин, відвідавши Крим у середині XVI ст., наводить слова одного жителя Криму, який, бачачи полонених, запитував його: «Осталось ли еще сколько-нибудь людей в вашей стране или их уже совсем нет?» Наприкінці XV ст. (після захоплення османами генуезької Кафи) і на початку Х^ ст. Кримське ханство було одним з основних постачальників рабів, яких захоплювали під час безперервних набігів, причому жива здобич слугувала і як винагорода за військові подвиги. Основним центром торгівлі рабами була Кафа. Тільки 1474 — 1477рр. митні прибутки від цієї діяльності досягли 360 000 акче або 8 тис. золотих дукатів (дані X. Іналджика). Протягом XVI — середини XVIIIст. у Кафі в середньому продавалося 17тис. рабів урік. На кінець XVст. ціна раба-слов'янина досягла 250 акче або близько 4 золотих дукатів. Ні в Кафі, ні в інших османських портах Криму полонені не затримувалися. їх продавали в Османську імперію, Єгипет, Європу. Частина жінок залишалися в Криму як наложниці. Аби невільники не втікли, їх заковували в кайдани, поміщали в ями, підрізали підошви ніг і посипали рубаним кінським волоссям, вирізали частину гомілки і вставляли тоненьку паличку.
У той же час невільники, поки вони не були продані за моря, могли бути звільнені шляхом викупу або обміну на полонених татар. За багатих викуп платили родичі або купці, які відвозили нещасних у рідні краї, де в свою чергу отримували відповідну нагороду. Згідно з повідомленням С. Герберштейна, «полонені змушені служити рабами шість років підряд, по закінченню яких вони ставали вільними, але з країни виїхати не могли». Правда, досліднику В. Сироєчковському вдалося натрапити лише на одну згадку — на козака, який в 1525 р. «відпрацював» і отримав свободу. Був ще один спосіб звільнення з кримського полону — перехід на службу до кримчаків. Жінкам, які народжували дітей від татар, також давали свободу, але без права залишати півострів. Недаремно в XVI- XVIІ ст. склалося прислів'я, що кримський татарин лише з батьком і начальником говорить татарською. З муллою він говорить арабською, з матір'ю польською, а з бабусею — українською. Отже, з кінця ХУ-ХУІ ст. ясир стає головною принадою для кримчан. Це було зумовлено тим, що економіка ханства розвивалася на екстенсивній основі і не могла забезпечити ні потреб держави, ні прожиткового мінімуму населення. Крім того, торгівля невільниками була чи не єдиним джерелом виплати податей, накладених на кримське населення турками.
Кримські набіги були умовою процвітання і існування не тільки кримських татар та італійських колоній, але й Османської імперії. X. Іналджик у 70-ті роки XX ст. так писав про роль рабства в економіці Порти: «Рабство... було важливим для Османської імперії інститутом. Не тільки державні організації, але й різноманітні сегменти економіки — шовківництво, аграрне господарство, торгівля, а також обширне домашнє господарство вищого класу — все засновувалося на рабстві. Необхідно підкреслити, що все залежало від регулярного широкомасштабного Тому походи по ясир в Україну велися незалежно від офіційних міждержавних відносин між Кримом, Польщею, Портою, Литвою та Москвою. Звичайно, за таких умов розгортається збройне протистояння населення України та Криму. На жаль, ця боротьба надовго стала бар'єром для порозуміння жителів України та Криму.
Походження козацтва
укаючи відповідь на питання, як і коли вникло українське козацтво, слід звернути увагу на етимологію слова «козак». «Козак» тюркського походження існувало з XII ст. Вперше зафіксоване в «Таємній історії монголів» під 1240р., в арабсько- половецькому словнику 1245р. та половецько-італійському словнику 1303 р. «СоіїехСиштіст», складеному для генуезьких торговців. Спершу воно мало побутовий відтінок і означало «одинока людина», «нежонатий». З початку XIV ст. — у значенні «вартовий», до якого згодом додалися негативне «розбійник», «пройдисвіт». Після занепаду монгольської держави козаками іменували кочові народи лівого крила Золотої Орди. Десь у другій половині XV ст. слово «козак» стало вживатися і щодо представників східного слов'янства. У російській мові слово «козак» спочатку означало людину, що не мала сім'ї та майна. У документах і ділових паперах початку XVI ст. синонімом терміна «козак» було слово «молодець». Деякі польські автори XIX ст. виводили це слово від слова «коза»: козаки прудкі, мов кози. Інші посилались на воїна на ім'я Козак. Лінгвісти слово козак (кай-сак) виводять з «кай» — легка і «сак» — в'юк, тобто легков'ючний. І. Крип'якевич вважав, що слово «козак»
турецького походження і означає відважну, вільну людину, юнака, войовника. Автор «Історії Русів» виводить козаків від козарів чи хозарів. Він доводить, що хозари були не кочівники, а слов'янські вої Частина істориків вважає, що безпосередніми попередниками козаків були бродники і берладники. Давньоруськими літописами бродники згадуються тільки три рази: Літопис Руський пише, що 1147 р. вони разом з половцями допомагали чернігівському князю Святославу Ольговичу в боротьбі з київським князем Ізяславом Мстиславичем. Друге свідчення відноситься до 1216 р., коли під час битви між володимиро-суздальсь- ким князем Юрієм і Ярославом Всеволодовичем та новгородським Рис. 9.2. Козак з козачкою князем Мстиславом Удатним, на допомогу двом першим прийшли «Муромьци, Бродници и Городчане, и вся сила Суздальской земли». У третій раз бродників згадує Новгородський літопис під 1223 р. В битві на р.Калці в Північному Приазов'ї бродники на чолі з воєводою Плоскинею виступили на боці монголів проти об'єднаних сил руських і половців. У сучасній історичній науці існує думка, що частиною бродників могли бути берладники і галицькі вигінці, які згадуються в давньоруських літописах при описі подій другої половини ХІІ — початку ХІІІ ст. За думкою О. Головка, назва берладники «немала чітких етнічних ознак і, вірогідно, була пов'язана з конкретною місцевістю — Берладдю» (Північно-Західне Причорномор'я). Більшість дослідників вважає бродників слов'янами. На це вказує слов'янське ім'я ватажка бродників — Плоскиня, приналежність їх до православної конфесії, а також вказівка візантійського автора Микити Хоніата на те, що бродники є гілкою «руських».
|
|||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-05; просмотров: 218; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.16.212.99 (0.03 с.) |