Сутінки ідолів, чи як філософують молотом 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Сутінки ідолів, чи як філософують молотом



1. «Ставати по ту сторону добра і зла ─ залишити під собою ілюзію морального судження. Ця вимога випливає з пізнання, сформульованого вперше мною: що не існує зовсім ніяких моральних фактів» (Розділ: «Виправники» людства).

 

Проаналізуйте уривки з твору Ніцше „Так говорив Заратустра” і виділіть дві головні філософські проблеми: переоцінку цінностей та необхідність формування надлюдини. Аналізуючи матеріали з праць „По ту сторону добра і зла”, а також „До генеалогії моралі ”, зверніть увагу на розуміння Ніцше, моралі, на його прагнення принизити її гуманістичну сутність. Як свідчать наведені цитати з творів Ніцше, він стверджував особливу мораль – мораль сильнихчерез критику реально існуючої моралі, навіть радикальне заперечення. Суттєвим він вважає поділ моралі на два типи: мораль панів та мораль рабів, яка, на його думку, була сформована під впливом античної філософії та християнської релігії і втілилась у численних „індивідуально-аскетичних, церковно-благодійних та інших гуманістичних дослідах людської солідарності». Ніцше заперечує мораль, спрямовану на стадну користь, благо громади, тому що в рамках такої моралі, на його думку, сильні мають схилятись перед слабкими через проповідь любові до ближнього. Отже, він виступає проти безвільного етичного образу людини.

Зверніть увагу на те, як Ніцше тлумачить життя, на те, як він подає і тлумачить цінності, намагаючись подати останні як прояви слабкості людини і людської класичної культури, оскільки цінностями він пояснював втечу людини від реальної картини життя.

Спробуйте також відповісти для себе на питання про те, чому Ніцше часто подають як передтечу фашистської ідеології, але також – і як пропагандиста нового гуманізму.

 

Питання та завдання для опрацювання фрагментів творів

1. Чому Ф.Ніцше вважає мораль проявами людської слабкості та покірливості? Чи згідні ви із таким її розумінням?

2. Чи вважаєте ви, що надлюдина з тими характеристиками, що їх оспівує Ф.Ніцше, справді може бути ідеалом людського самовдосконалення?

3. Чому, на ваш погляд, Ф.Ніцше постає радикальним супротивником релігії? Наведіть власні аргументи «за» і «проти» його позиції.

4. Яу ви розумієте тезу Ф.Ніцше «Бог помер»? Спробуйте пояснити її, а також аргументовано відповісти на питання, чого в ній більше – зухвалості чи тверезої думки?

5. Що саме виводить Ф.Ніцше за межі добра і зла? Чи приєднуєтесь ви до його позиції? – Чому саме?

6. Як тлумачить Ф.Ніцше поняття цінностей? Чи згідні ви прийняти розуміння цінностей як прояву людської слабкості та рабської покірливості?

7. Чи поділяєте ви думку Ф.Ніцше про те, що любов може бути лише там, де є страх? – Наведіть власні міркування з цього приводу.

Література до опрацювання розділу

1. Ніцше Ф. По той бік добра і зла. Генеалогія моралі. - Львів: Літопис, 2002. 320с.(веб-сторінка: http://ukrknyga.at.ua / load / nicshe_f_po_toj_bik_dobra_i_zla_genealogija_morali / 36-1-0-532

2. Ніцше Ф. Повне зібрання творів. - Том 1. - Львів: Астролябія, 2004. - 769 с. (веб-сторінка: http://ukrknyga.at.ua/load/36-1-0-191

3. Галеви Д., Трубецкой Е. Фридрих Ницше. – М.: Изд-во Эксмо, 2003.

4. Юнгер Ф.Г. Ницше. Пер. с нем. А.В.Михайловского. – М: Праксис, 2001.

СЬОРЕН К’ЄРКЕГОР

(1813 – 1855)

Біографічна довідка

Сьорен К’єркеґор – видатний данський мислитель, теолог та філософ, письменник і передтеча сучасного екзистенціалізму, один і фундаторів ідей некласичної філософії, народився в Копенгагені. Усі рефлексії молодого філософа вилились плідним творчим доробком у вигляді 28 томів праць, серед яких можна виділити головні: “Або-або”, “Страх і тремтіння”, “Повторення”, “Філософські крихти”, “Вправляння у християнстві”, “Поняття страху”, “Хвороба до смерті” та інші.

К’єркеґора, насамперед, цікавить людина, котра у своєму існуванні проходить три головні стадії. Екзистенційну еволюцію він бачить як трансформацію людини в межах стадіальної парадиґми, що передбачає рух через такі сфери існування: нульову (філістерську), естетичну, іронічну, етичну стадії, стадію гумору та реліґійну.

 Опорою для К’єркеґора слугувала постійна напруженість духовних сил, уповання на Бога всупереч усьому в поєднанні з невпинним прагненням вирішення питань про сенс життя, про істинну екзистенцію людини на межі фізичних, душевних та духовних сил. Він втілив філософсько-поетичну трансформацію власного життя в літературу, демонструючи тим самим на прикладах свого шляху особисту пожертву в ім’я віри. Цьому мислителеві-пророку не довелось бути прийнятим сучасниками, оскільки він випередив свою епоху, ставши натхненником різних течій у майбутньому.

Фрагменти ТВОРІВ

 

ЗІ ЩОДЕННИКІВ

... Обивателі ніколи не відчувають ностальгії за невідомим, далеким Дещо, за глибинами, що в ньому лежать, за тим, щоб стати нічим і ніким,... вони, завичай, зовсім не підозрюють про життєбачення..., яке рекомендує грішити, аби пізнавати світ..., вони ніколи не мали ані найменшого поняття про ідею, яка народжується, коли через приховані, таємні, в темряві лише одному передчуттю відкриті двері проникаєш в темне царство стогонів, де бачиш замучені жертви спокус та обманів, де бачиш холод спокусника.

 

АФОРИЗМИ ЕСТЕТИКА

· Нічого не хочеться… Їхати не хочеться – надто сильний рух; йти пішки не хочеться – втомишся; лягти? – доведеться валятися даремно або знову вставати, а ні того, ні іншого не хочеться,… словом, нічого не хочеться.

· Є комахи, які помирають відразу після запліднення. Так само і наші радості: момент найповнішої насолоди – і їх уже нема!

· Старість, як відомо, здійснює мрії юності; приклад – Свіфт: в молодості він побудував дім для божевільних, а на старості років і сам оселився в ньому.

· Головна недосконалість людської природи в тому, що цілі наших бажань – завжди в протилежному. Є маса прикладів, так що і психолог має над чим поламати голову. Наприклад, розпусник охоче говорить про мораль, скептик про релігію, та й святість осягається не інакше, як у гріхові.

· Давній переказ каже, що Парменіск втратив здатність сміятися в трофонійській печері, але знову набув її на острові Делос, побачивши гидкий обрубок, який вважався зображенням богині Лето. Щось подібне трапилось і зі мною.

В ранній юності я розучився сміятися в трофонійській печері; змужнівши, я поглянув на життя відкритими очима, засміявся і з тих часів не перестаю… Я зрозумів, що значення життя зводиться до «тепленького місця»; що мета життя – чин статського чи іншого радника; істинний смисл і бажання кохання – одружитися з багатою; блаженство дружби – грошова підтримка; істина – лише те, що визнається більшістю, захоплення – здатність виголосити промову; хоробрість – ризик заплатити штраф у десять крон; сердечність – після обіднє побажання «на здоров’я»; набожність – щорічне говіння… Я глянув на життя і засміявся.

· Двері щастя відчиняються, на жаль, не всередину – тоді їх можна було б розчинити бурхливим натиском, - а зсередини, і тому нічого не вдієш!

· Кращим доказом нікчемності життя є приклади, які наводять на доказ його величі.

· Жінки! Що в них? Їхня краса щезає, як сон, як учорашній день. Їх вірність… ось в тім-то й справа! Вони або легковажні (що мене перестало цікавити), або вірні. Одна з них ще могла б, мабуть, захопити, зацікавити мене…як рідкість, але не більше, - бо ж виявись вона насправді вірною, я став би жертвою власного експерименту: мені б довелось також присвятити їй своє життя, а якщо не витримає вона – знову стара історія!

· За кулісами зайнялася пожежа. Клоун вискочив попередити публіку. Вирішили, що він жартує, і давай аплодувати. Він повторює – ще більш несамовите захоплення. Здається мені, прийде час, і світ рухне під загальне захоплення розумників, які вдають, що і це – буфонада.

· Сутність насолоди полягає не в предметі насолоди, а в уявленні про насолоду. Якщо б я мав слугою казкового духа і наказав би йому принести мені склянку води, а він приніс би бокал найкращого у світі вина, я би вигнав його і не дозволив з’являтися мені на очі, допоки він не зрозуміє, що сутність насолоди не в насолоді чим-небудь, а у виконанні бажання.

· Філософські вчення про життя часто так само обманюють, як вивіски з написом: «Прання білизни» на базарі. Якщо хтось з’явиться сюди з білизною, то буде сильно розчарований, - вивіска виставлена на продаж.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-03-09; просмотров: 68; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.221.15.15 (0.006 с.)