Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Частина друга. Трансцендентальна логіка. Про логіку взагалі.
Наше знання виникає з двох основних джерел душі: перше з них є здатність одержувати уявлення (сприйнятність до вражень), а друге - здатність пізнавати через ці уявлення предмет (спонтанність понять). Через першу здатність предмет нам дається, через другу він мислиться у відношенні до уявлень... Отже, споглядання та поняття є початок усякого нашого пізнання, так що ні поняття без відповідного до них деяким чином споглядання, ні споглядання без понять не можуть дати знання. ...Жодній з цих здатностей не можна віддати перевагу в порівнянні з іншою. Без чуттєвості жоден предмет не може бути нам даним, а без розсудку жоден з них не можна було б помислити. Думки без змісту порожні, споглядання без понять сліпі... Розсудок нічого не може споглядати, а чуття нічого не можуть мислити. Лише з їх поєднання може виникнути знання. ...Здатність мислення предмет чуттєвого споглядання є розсудок. Розсудок є здатність самостійно продукувати уявлення, тобто є спонтанність пізнання. ...Крім споглядання існує лише спосіб пізнання, а саме пізнання поняттями; отже, пізнання будь-якого, принаймні людського, розсудку є пізнання поняттями, не інтуїтивне, але дискурсивне (перервними, пов'язаними між собою кроками). ...У нас завжди залишається можливість якщо й не пізнавати, то в крайньому разі мислити... предмети також як речі у собі. Адже в протилежному випадку ми прийшли б до безглуздого твердження, нібито явище існує без того, що з’являється. Тепер припустимо, що... необхідна відмінність речей як предметів досвіду і як речей у собі зовсім не була б запроваджена. В такому випадку закон причинності і... механізм природи повинні були б... обов’язково розповсюджуватись на всі речі взагалі... Тоді не можна було б, не впадаючи у явну суперечність, сказати... наприклад про людську душу, що її воля свобідна, але в той же час підпорядкована природній необхідності, тобто не свобідна. ...Вчення про моральність і вчення про природу залишається в своїх межах, чого не було б, якщо б критика нам заздалегідь не пояснила, що ми ні в якому разі не можемо знати речі у собі, і не показала б, що все, що ми можемо теоретично пізнати, обмежується лише явищами. ...Отже, я не можу навіть припустити існування бога, свободи і безсмертя душі для мети необхідного практичного-застосування розуму, якщо не позбавлю спекулятивний розум його зазіхань на трансцендентне (за межами явища) знання, тому що, домагаючись цих знань, розум повинен користуватись такими вихідними засновками, котрі, маючи у дійсності застосування лише до предметів можливого досвіду (до явищ), застосовуються все ж до того, що не може бути предметом досвіду, і в такому випадку насправді перетворюють це в явище (роблячи таким чином неможливим будь-яке практично розширення чистого розуму). Тому я був змушений обмежити знання, щоб звільнити місце вірі...
...Будь-яке наше споглядання є тільки уявлення про явища,... речі, котрі ми споглядаємо, самі собою не такі, як ми їх споглядаємо, і відношення їх самі по собі не такі, як вони нам з'являються, і якщо б ми усунули наш суб'єкт або ж лише суб'єктивні властивості наших відчуттів взагалі, то всі властивості об'єктів і всі відношення їх в просторі і часі зникли б: як явища вони можуть існувати тільки в нас, а не в собі. Якими є предмети в собі і відокремлено від цієї сприятливості нашої чуттєвості, нам абсолютно невідомо. Ми не знаємо нічого, крім властивого нам способу сприймати їх, котрий до того ж не є обов'язковим для інших істот, хоча і повинен бути притаманним кожній людині. Ми маємо справу тільки із цим способом сприйняття. Простір і час є чисті форми, а-відбуття взагалі є його матерія. ...До якого б високого ступеню чіткості ми не довели б наші споглядання, все одне цим ми не наблизились до пізнання властивостей предметів самих по собі.
|
|||||
Последнее изменение этой страницы: 2021-03-09; просмотров: 74; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.14.224.197 (0.005 с.) |