Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Морально-етичні пошуки персонажів-переступників у творах романа федоріваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Проблему злочину, добра і зла, етико-психологічного розрізу людських вчинків у прозі Р.Федоріва осмислено досить специфічно, бо в його творчості можна простежити невпинні світоглядні пошуки, які виявляються в спробах осмислення психології злочину. Персонаж-переступник цікавить автора як особа, яка реагує на морально-етичні засади суспільства, систему відносин між людьми. Конкретний життєвий випадок осмислено в широкому колі суспільних парадигм, в чому виявляється новаторство письменника – від аналізу конкретного людського вчинку перейти до глибинних філософських узагальнень та обґрунтувань. Зміст феномена добра як ідеальної морально-етичної сутності, що допомагає людині подолати внутрішні пристрасті, у творах Р.Федоріва співіснує з категорією катарсису як духовно-почуттєвої потреби людини в каятті та моральному відродженні. На думку письменника, моральне самопокарання – єдина форма людського досвіду, яка не дозволить людині повторити злочин у майбутньому. Процесуально акт катарсису у свідомості персонажів відбувається в трьох психологічних фазах: 1. Виникнення критичної ситуації, коли людина відчуває потребу переосмислити своє життя. 2. Сповідь, як оприлюднення таємниці злочину або провини. Для такої людини в цей момент головним є присутність співрозмовника. Напевно, можна пояснити мотив використання автором сповіді християнськими традиціями, згідно з якими кожна людина сповідається, щоб очистити свою душу. 3. Фінальна фаза катарсису – визнання гріховності своїх вчинків, формування нових життєвих позицій. Цей момент у свідомості людини пов'язаний із виявом феномена людського сумління. Виокремимо основні типи персонажів-переступників у прозі Р.Федоріва: – Паталогічний тип (Костянтин Сірославич – „Отчий світильник”, нащадки боярині Їлени – „Чорна свіча від Їлени”). У поведінці цього типу розсудливість чи логічна мотивація вчинків не завжди є вирішальними. Саме потяги, інстинкти роблять цих особистостей злопам’ятними, мстивими, схильними до тяжких злочинів. – Меркантильний тип (Тимко Шершун – „Турецький міст”, печатник Ян – „Отчий світильник”). Представники цього типу здійснюють злочин задля матеріальної наживи, корисних власницьких інтересів, діючи за продуманою стратегією, досягаючи мети лицемірною поведінкою. – Садистичний (деструктивний) тип (княжий стольник Гаришко на прізвисько Змій – „Чудо святого Георгія о Зміє”). Цей тип близький до паталогічного, але вирізняється руйнівною енергією, що виявляється в поведінці персонажа, в його хворобливому прагненні підкорити собі іншу людину. – Ситуативний тип (князь Володимир – „Чудо святого Георгія о Зміє”, Ярослав Осьмомисл – „Отчий світильник”, Юрась Хмельницький – „Турецький міст”). У психологічному складі такого типу відсутні акцентуйовані риси чи паталогічні ознаки, натомість існує складна психомотивація поведінки, спричинена ситуацією, що спонукала до злочину. Якщо пояснювати цей тип персонажів з точки зору суто психології, то таку складну психомотивацію персонажа можна пояснити військовим неврозом (WAR NEUROSIS) – психоаналітичним терміном на позначення травматичного неврозу, пов’язаного з переживаннями під час війни, адже віднесені до цього типу персонажі були державними діячами, тому знаходилися у стані постійної напруги. Основним каталізатором військового неврозу (або стресором) зазвичай є смертельна небезпека. У таких людей спостерігаються труднощі в міжособистісному спілкуванні. Вони свідомо провокують критичні ситуації, при цьому дуже часто відчуваючи почуття провини. Укладачі словника психоаналітичних термінів і понять стверджують, що незалежно від того, на скільки здоровою, стійкою є людина, якщо вона пережила певний стрес, який здолав її індивідуальний поріг –,,військовий невроз,,переможе” [1]. Однак треба зазначити, що персонажі іноді уподібнюються одномотивністю злочину, засобами досягнення мети і протиставляються лише психологічною поведінкою та емоційними реакціями. Література 1. Психоаналитические термины и понятия: Словарь / под ред. Борнесса Э. Мура, Бернарда Д. Фаина; [перевод с англ. А. М. Боковикова, И. Б. Гриншпуна, А. А. Фальца]. – М.: Класс, 2000. – 304 с. 2. Философский энциклопедический словарь / Сост.: Е. Губский, Г. Кораблев, В. Лутченко. – М.: Инфра-М, 2005. – 576 с.
Суниця Оксана студентка VI курсу філологічного факультету ЗНУ Наук. кер.: к. ф. н., ст.викладач Кушнерюк Ю.Р. Ґендерні стереотипи соціалізації у романі «Поклоніння ящірці» Л.Дереша та повісті «Колекція пристрастей, або Пригоди молодої українки» Н.Сняданко В українській літературі 90-х років і початку ХХІ століття закономірно постала проблема ідентифікації молодих авторів-початківців, які досить активно ввійшли в літературний простір і заволоділи увагою передовсім молодіжної читацької аудиторії. У літературознавчій парадиґмі твори нового покоління поступово отримали таке жанрове визначення, як «молодіжна проза» (наприклад, у роботах Н.Герасименко [1], Я.Голобородька [2], Я.Поліщука [3], Р.Харчук [4] та ін.), сформоване на основі іронічних визначень у критиці («пубертатний підлісок», «підлітково-дитяча літературна альтернатива» та ін.). Закономірністю процесу входження в літературне середовище є бажання самоствердження. Найголовнішою ознакою цієї прози є деконструкція авторитетів, переосмислення стереотипів, автобіографізм, специфічні молодіжні інтереси і проблеми. Однією з провідних тем є досвід соціалізації. Культурне середовище відіграє активну роль у формуванні рис ідентичності через ігрові ситуації, одяг, мову, вибір професії тощо. У кожній культурі є свої норми, відповідно до яких жінки та чоловіки обирають стратегії поведінки. Отже, об’єктом дослідження є ґендерні стереотипи соціалізації в творах Л.Дереша «Поклоніння ящірці» та Н.Сняданко «Колекція пристрастей, або Пригоди молодої українки» як відображення загальнокультурних тенденцій розвитку українського постколоніального суспільства 90-х років ХХ століття.. У досліджуваних творах можна виокремити такі провідні стереотипи: 1. Стереотипи міжособистісних стосунків. Місько і Дзвінка (роман Л.Дереша) демонструють своєрідну модель любові-товаришування, яку не сприймають їхні однолітки. У цих стосунках актуалізується важлива для українського соціуму проблема раннього сексуального досвіду, яка набуває позитивного трактування в прозі молодого автора як досягнення первісної єдності. Більш поміркованою видається жіноча версія осмислення цієї проблеми у повісті Н.Сняданко: провідна героїня Олеся вирішує дилему ранніх статевих стосунків в процесі набуття досвіду професійної реалізації (сексуальні стосунки з роботодавцем – дорослим чоловіком, які не приносять очікуваного задоволення, шлюб з партнером з іншого культурного середовища, який виявляється невдалим). 2. Ґендерні ролі. Л.Дереш демонструє дві моделі перерозподілу ґендерних ролей: рівноправні стосунки Дзвінки і Міська і відносини підпорядкування в антагоністичній компанії однолітків із вираженим лідером (які відбивають погляд на чоловіка як активного начала). У контексті цих моделей вбивство головним героєм свого супротивника символічно сприймається як відновлення порядку гармонії, якого він прагне, хоча на рівні буденної свідомості ця подія в тексті може бути прочитана як вияв жорсткої агресії і шовінізму. У повісті Н.Сняданко протиставляються дві моделі виховання – українська та німецька. Головна героїня Олеся вихована патріархатною традицією, у якій батьківське слово – закон. У західному світі (в Німеччині) зовсім інший перерозподіл гендерних ролей. Майбутній чоловік заробітчанки Герман намагається емансипувати українських жінок, відстоює засади ліберального фемінізму з вимогами про ґендерну рівність, які теж піддаються авторкою критиці. 3. Індивідуальне і масове. У творах Л.Дереша і Н.Сняданко простежується тенденція опору навалі масової культури і масової свідомості. Саме тому позитивно марковані образи представників субкультур у романі Л.Дереша. Н.Сняданко іронізує над дівочим захопленням творчістю визнаних авторитетів шоу-бізнесу, лицемірними нормами жіночої солідарності. Отже, стратегії ідентифікації, репрезентовані молодіжною прозою 90-х років, засвідчують кризу патріархальних традицій і переорієнтацію на європейський молодіжний міф. Література 1. Герасименко Н. Наші підлітки – жертви Стівена Кінга / Ніна Герасименко // Слово і час. – 2008. – № 4. – С. 43 – 48. 2. Голобородько Я. ММП-ХХІ, або стьоболюбіє (Ірен Карпа) / Ярослав Голобородько // Березіль. – 2008. – № 3-4. – С.149-154. 3. Поліщук Я.О. Література як геокультурний проект: Монографія / Ярослав Олексійович Поліщук. – К.: Академвидав, 2008. – 304 с. 4. Харчук Р.Б. Сучасна українська проза: Постмодерний період: Навчальний посібник / Роксана Борисівна Харчук. – К.: ВЦ «Академія», 2008. – 248 с. 5. Дереш Л. Поклоніння ящірці / Л.Дереш. – Львів: Кальварія, 2004. – 176 с. 6. Сняданко Н. Колекція пристрастей, або Пригоди молодої українки / Н.Сняданко. – Харків: Фоліо, 2004. – 287 с.
Тимофіїва Ірина студентка VI курсу філологічного факультету ЗНУ Наук. кер.: к. філол.н., доцент Сабліна С.В.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-29; просмотров: 280; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.12.147.77 (0.009 с.) |