Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Діалектика взаємовідносин між причинністю, визначеністю, інформацією та управліннямСодержание книги
Поиск на нашем сайте
У класичному розумінні будь-який процес, з усієї сукупності процесів, які відбуваються в об'єктивній реальності й навіть у свідомості людини, має розглядатись як причинно обумовлений. Іншими словами, між; двома явищами чи об'єктами А і В має місце причинний (або, як його ще прийнято називати, причинно-наслідковий чи каузальний) зв'язок, якщо зміни, що відбуваються у першому з них, тобто в об'єкті А, породжують певні зміни у другому об'єкті В шляхом передачі йому відповідної кількості речовини, енергії або інформації. Явище, яке полягає у передачі об'єктом А речовини, енергії чи інформації, являє собою відповідну зміну цього об'єкта і виступає причиною вказаних змін у об'єкті В, в той час як самі ці зміни у об'єкті В виступають наслідками зазначеної передачі речовини, енергії чи інформації від об'єкта А та їх сприйняття об'єктом В. Наявність причини, що викликала процес тієї чи іншої зміни, та її характер і являють собою зміст інформації, потрібної керівникові як суб'єкту управління, щоб сформувати адекватні ситуації, що виникли внаслідок цих змін, управлінські впливи та реалізувати їх у вигляді певної сукупності дій і функцій. Саме ці дії та виконання належних функцій і повинні забезпечити можливість здійснення корекції процесу змін та спрямувати подальший його розвиток у бажаному напрямі відповідно до визначених цілей. Результати ж їх реалізації, як, до речі, і сам факт формування і здійснення управлінських впливів і виступають наслідками вказаної причини. Точніше, тут має місце ланцюжок причин і наслідків. Дійсно, управлінські впливи являють собою наслідки первісної причини та водночас виступають причинами змін у об'єкті, породжених в результаті їх здійснення. Встановлено такі чотири характерні ознаки, які водночас виступають і критеріями наявності причинно-наслідкового зв'язку між; двома об'єктами: - певна часова асиметрія, яка полягає у наявності деякого часового інтервалу між моментами настання подій, які являють собою відповідно причину і наслідок; - неінваріантність, або незворотність зв'язку, яка полягає у тому, що подія, яка являє собою наслідок, не може породжувати подію, яка виступала його причиною; - чітка визначеність, тобто необхідність або однозначність характеру зв'язку між причиною та наслідком; - дійсно породжувальний, творчий характер зв'язку, який існує між аналізованими явищами чи об'єктами. Слід підкреслити, що тільки у своїй сукупності ці критерії й визначають дійсно причинно-наслідковий характер існуючого зв'язку між об'єктами на відміну від інших типів можливих зв'язків між ними. При цьому основним критерієм причинно-наслідкового зв'язку вважається саме притаманний йому породжувальний характер. Дійсно, відсутність причинно-наслідкових відносин характерна, наприклад, для функціонального зв'язку чи для відносин еквівалентності, яким також притаманна часова асиметрія. Розглянемо основні підходи до розуміння сутності та ролі причинно-наслідкових зв'язків. У філософському словнику за редакцією М. М. Розенталя причинність (або каузальність) визначається як "філософська категорія для позначення необхідного генетичного зв'язку явищ, з яких одне (називається причиною) зумовлює інше (називається наслідком або дією)". Підкреслюється також, що існує повна причина і специфічна. Повною причиною автори словника називають "сукупність усіх обставин, за наявності яких необхідно виникає наслідок". Під специфічною ж причиною вони мають на увазі "сукупність низки обставин, поява яких (за наявності багатьох інших обставин, які вже мали місце в даній ситуації до настання наслідку і утворюють собою умови дії причини) призводить до появи наслідку". За словами авторів словника, "установлення повної причини виявляється можливим лише у порівняно простих випадках, і звичайно наукове дослідження спрямоване на розкриття специфічних причин даного явища. Це відбувається ще й тому, що у специфічну причину поєднані найбільш істотні в даній ситуації компоненти повної причини, а інші ж компоненти виступають лише як умови дії цієї специфічної причини" [110, с. 329-330]. Виходячи з філософських позицій діалектичного матеріалізму у її марксистському розумінні, автори словника вважають питання про сутність і природу причинності ареною гострої боротьби матеріалізму та ідеалізму. Матеріалізм, відстоює положення про об'єктивний і загальний характер причинності, вважаючи причинно-наслідкові зв'язки такими, що дійсно мають місце між речами, які існують поза людською свідомістю і незалежно від неї. В той же час суб'єктивний ідеалізм або взагалі заперечує існування причинності, вважаючи її звичною для людини послідовністю відчуттів (Юм), або, визнаючи причинність як необхідний зв'язок стверджує, що її вносить у реальний світ сам суб'єкт пізнавальної діяльності (наприклад, твердження Канта про апріорний характер причинності). Об'єктивний ідеалізм, визнаючи існування причинності, яка не залежить від суб'єкта пізнання, вважає її продуктом духу, ідеї, поняття, які знов-таки, не залежать від суб'єкта. Діалектичний же матеріалізм, як спеціально підкреслюють автори, "не тільки визнає об'єктивний і загальний характер причинності, а й відкидає спрощений погляд на неї, зокрема характерне для метафізики протиставлення один одному причини і наслідку, і розглядаючи їх як моменти взаємодії, у якій наслідок, визначаючись причиною, у свою чергу відіграє активну роль, здійснюючи зворотний вплив на причину [110, с. 330]. Ці положення виступають методологічною основою визначеності, на якій грунтується інформаційний підхід до розуміння природи і сутності управління взагалі і управління соціальними системами, зокрема. Сутність визначеності може розглядатись як прояв детермінізму, тобто вчення про загальну причинну зумовленість природних, суспільних і психічних явищ. При цьому неодмінно слід пам'ятати, що причинність виступає лише одним з елементів детермінізму, поряд з яким він містить необхідність і випадковість, закон і телеономію тощо. Класична наука про управління протягом тривалого часу виходила зі світоглядних позицій детермінізму, вважаючи будь-які природні і суспільні явища зумовленими певними об'єктивними причинами. Що правда, досить часто ці причини не вдається до кінця з'ясувати. Тому в таких випадках доводиться здійснювати управління в умовах певної інформаційної невизначеності, спираючись на досвід керівника, а той - на свою інтуїцію. У той же час, надзвичайно важливим уявляється положення авторів вказаного словника стосовно того, що "причинні зв'язки носять різноманітний характер, і їх неможливо зводити, як це робив метафізичний матеріалізм (наприклад, лапласівський детермінізм, який абсолютизував механічну причинність) до якоїсь однієї форми. Розвиток сучасної науки, відкидаючи абсолютизацію раніше відомих форм при-чинно-наслідкових зв'язків, розкриваючи їхній різноманітний характер, підтверджує, поглиблює і узагальнює діалектико-матеріалістичне розуміння причинності". Для доведення цього положення наводиться приклад з квантової фізики, де існує суперечність між емпіричним фактом неоднозначності результату взаємодії макроскопічного тіла з мікрооб'єктом і традиційним трактуванням причинно-наслідкового зв'язку, згідно з яким "однакові причини за однакових умов супроводжуються однаковими результатами" [110, с. 330]. Короткий філософський словник за редакцією А. П. Алексеєва визначає причину як "взаємодію тіл чи елементів, яка викликає відповідні зміни у взаємодіючих тілах, елементах, сторонах або породжує нове явище". Наслідком у такому випадку проголошуються "ті зміни, що виникають у взаємодіючих тілах чи елементах в результаті їхньої взаємодії (можна сказати: причина являє собою взаємодію, а наслідок виступає результатом цієї взаємодії)". На основі одиничного ("клітини", за виразом авторів) причинно-наслідкового зв'язку формуються ланцюжки причинності. Причинний ланцюг звичайно утворює "така послідовність об'єктивно існуючих явищ, у якій кожне з них поперемінно виступає і причиною, і наслідком (наслідком по відношенню до попереднього явища і причиною відносно наступного)". Дуже важливим з методологічної точки зору уявляється також теза про те, що "наслідок не є байдужим до дії причини: він здійснює зворотний вплив на причину, яка його породжує, а зміни у причині впливають на наслідок і т. ін., інакше кажучи, однолінійний ланцюг причинності супроводжується реактивними ланцюгами причинності" [45, с. 304]. Слід відзначити, що поряд з однолінійними і реактивними ланцюгами причинності, у багатьох природних і соціальних системах мають місце також: дволінійні ланцюги та ланцюги із зворотним зв'язком. Сутність їх полягає у тому, що перенесення речовини, енергії чи інформації від наслідку до причини відіграє істотну роль у забезпеченні нормального функціонування системи у цілому. Саме такі системи й називають системами із зворотним зв'язком. Ще одним принципово відмінним видом причинності виступають так звані розгалужені ланцюги причинно-наслідкових зв'язків, їх сутність полягає у можливості існування таких варіантів причинно-наслідкових зв'язків, коли: - одна причина може викликати певну множину наслідків (одно-багатозначні зв'язки причинності, рис. 33); - кілька причин викликають один і той самий наслідок (багато-однозначний характер відносин причинності, рис. 34); - існує множина причин, колена з яких здатна виступати породженням кількох наслідків (багато-багатозначний характер відносин причинності, рис. 35). Усі ці випадки цілком вписуються у коло ідей згадуваної синергетичної парадигми І. Пригожина з її можливістю множинних точок біфуркації та каскадним характером самої біфуркації. При цьому сукупність ланцюгів причинності може утворювати цілу мережу причинно-наслідкових зв'язків. Ця мережа, у свою чергу, здатна формувати внутрішньо цілісний причинний комплекс, який на новому рівні відносин може виступати як єдина причина. Рис. 33 Рис. 34 Рис. 35 Прикладом такого комплексу у природних системах може бути вулкан, виверження якого, з одного боку, являє собою наслідок цілої мережі причин геологічного характеру, а з іншого виступає причиною тих руйнувань, які воно завдає навколишній території та формування її нового ландшафтного вигляду. Ще одним прикладом подібного характеру причинних відносин може розглядатись людина зі всією множиною її внутрішніх фізіологічних, біохімічних та психічних зв'язків і відносин у її організмі, що зумовлюють самопочуття людини, яке, у свою чергу, виступає у соціальних зв'язках і відносинах людини як певна їх цілісна єдина причина. Загальний вигляд такого характеру причинних відносин наведено на рис. 36. Рис. 36 Протягом 70-80-х років минулого століття американські вчені фізик-теоретик Де-від Бом та нейропсихолог Карл Прибрам запропонували концепцію універсальної космічної голограми. Згідно з її положеннями, Всесвіт, внаслідок множини квантово-механічних взаємодій, утворює єдину, нескінченну у часі і просторі, багатовимірну причинно-наслідкову мережу енергоінформаційних взаємодій, у якій тією чи іншою мірою "усе взаємодіє з усім". Іншими словами, кожна точка енерго-інформаційного поля, відповідно до цієї теорії, містить у собі дані про всі інші точки простору і часу і, у свою чергу, інформаційно представлена у всіх інших частинах єдиного просторово-часового континууму. За словами Т. Г. Лешкевич, у зв'язку з цим надзвичайно доречно і зовсім по-новому звучать твердження Спінози про те, що "тіло людини являє собою окремий випадок нескінченної протяжності", а "розум людини являє собою одну з форм нескінченного мислення". Автор наводить і слова Б. Іскакова, який пропонує називати душу "сукупністю мікролептонних голограм" [54, с. 216]. Взагалі, в сучасних умовах, як це часто буває на зламі історичних епох та під час соціальних криз, значного поширення набувають різного роду науковоподібні езотеричні, містичні, есхатологічні, фантастичні та інші теорії. Концепції "розумного Всесвіту", енергоінформаційних взаємодій, так званих торсійних полів та їм подібні інколи для більшої впевненості посилаються на справді науково обґрунтоване вчення В. І. Вернадського про ноосферу, на положення кібернетики, психології, фізики і космології тощо. Однак в дійсності науки (у таких концепціях) не більше, ніж у екстрасенсориці, астрології, окультизмі, уявленнях про телекінез чи телепатію та інших подібних "теоріях". Цьому певною мірою сприяло й поширення наприкінці XX століття філософського постмодернізму, який заперечує будь-які обмеження інтелектуального філософського експерименту. На жаль, відсутність таких чітких світоглядних позицій і методологічних принципів часто зумовлює некритичне ставлення до таких псевдонаукових "теорій" не тільки пересічних громадян, а й окремих науковців. Однак, критикуючи псевдонаукові течії сучасної думки, ми не повинні відкидати можливості справжнього прориву у нескінченному процесі людського пізнання зовнішнього і внутрішнього світу, в тому числі й за рахунок сміливих, інколи навіть таких, що на перший погляд уявляються "божевільними", ідей. Адже свого часу саме такими виглядали ідеї Н. Коперніка, Г. Галілея, пізніше - А. Ейнштейна та К. Ціолковського. Без таких проривних теорій, які виходять за межі звичного, неможливо подолати шалений опір консервативного мислення. Воно ж звичайно не взмозі сприйняти і осмислити незвичні ідеї, які видаються безглуздими, абсурдними з позицій традиційної науки. До речі, це також виступає одним із проявів прагнення вже самого мислення до збереження свого стану та характеру функціонування у колі звичних понять та уявлень, своєрідним проявом механізмів самоорганізації. Тому воно майже не реагує на "незначні" подразнення, і тільки коли їх кількість призводить до якісних змін у сприйнятті нових ідей, починає поступово змінюватись і характер мислення. По суті, К. Поппер у своїй філософській системі критичного реалізму й відкидав неспростовність як ознаку науковості тієї чи іншої теорії. Стосовно ж ноосфери, нагадаємо, що свої світоглядні позиції видатний український вчений і мислитель Володимир Іванович Вернадський називав "філософським скептицизмом", підкреслюючи пріоритет науки у процесах прогресивного розвитку знання. В той же час, його ідеї були результатом своєрідного науково-філософського синтезу. Він, зокрема, визначав три шари реальності відносно просторово-часових координат - космічні явища, планетарні та мікроскопічні, а еволюцію біосфери розглядав у єдності космічних, геологічних, біогенних та антропогенних процесів. І містиці чи "торсіонним полям" не знаходиться місця у науково-філософських конструкціях вченого. Організованість біосфери, за його переконанням, має тенденцію до зростання. Це цілком відповідає й нашим сучасним уявленням про самоорганізацію. Збільшення ж рівня організованості біосфери зумовлює появу мислячої людини, а згодом і науки. У свою чергу, з розвитком науки біосфера переходить на якісно новий рівень ноосфери. Вернадський вважає її своєрідною сферою розуму, де природні та соціальні закони утворюють цілісність. На жаль, сучасний стан взаємовідносин у системі "людина-суспільство-природа-техносфера" лишається далеким від гармонії і яскраво свідчить, що людство у цілому ще не вийшло на рівень ноосферного мислення. Підтверджує вказану тезу й думка І. Пригожина про те, що проблема переходу від культури війни до культури миру ще не розв'язана. Однак з притаманним йому оптимізмом, вчений висловлює впевненість, що сьогодні "ми наближаємось до точки біфуркації, пов'язаної з прогресом у розвитку інформаційних технологій і з усім тим, що до них відноситься, тобто: засоби масової інформації, робототехніка і штучний інтелект". За його словами, це буде "суспільство з мережною структурою" (networked society) з його мріями про глобальне село" [84, с. 6]. Вченого найбільш серйозно турбують гострі доленосні питання про те, яким все-таки буде результат цієї біфуркації, на якій її гілці нам випаде виявити себе та, врешті-решт, яким буде результат глобалізації взагалі. Він особливо підкреслює необхідність збереження плюралізму культур, толерантності та поваги до представників інших культур, привертаючи до необхідності розв'язання цієї проблеми увагу наступних поколінь. Досліджуючи вплив інформаційного суспільства на індивідуальну креативність людини, І. Пригожий зупиняється на таких двох принципових моментах. Перевагами такого типу суспільства він вважає, зокрема, розвиток медицини і економічний устрій. З іншого боку, дослідник зазначає, що існує інформація і дезінформація, і необхідно навчитися бачити різницю між ними. З його слів безпосередньо випливає одне з кардинальних завдань освітньої системи, яка має дати людині набагато більше знань, ніж вона це робить сьогодні, і головне, вона має сформувати у людини розвинуте критичне мислення. Треба, за його переконанням, щоб людина навчилась відрізняти істинне від хибного, можливе - від неможливого. Вважаємо, що ці вимоги носять надзвичайно важливий методологічний, світоглядний характер і повною мірою стосуються відношення фахівців до згадуваних вище напівмістичних вірувань і поглядів. За словами Пригожина, розвиток інформаційного суспільства висуває складні завдання перед прийдешніми поколіннями. Неможливо, на його думку, навіть припустити, щоб "розвиток "суспільства з мережною структурою", яке ґрунтується на інформаційних технологіях, зумовлював появу нових розбіжностей і суперечностей. Треба шукати розв'язки і більш фундаментальних проблем" [84, с. 7]. До числа таких проблем вчений відносить очікування біфуркації, яка б зменшувала розрив між багатими та бідними націями; принципове питання, про те, чи будуть для глобалізації характерними мир і демократія, чи матиме місце явне або приховане насильство. Він впевнений, що саме від свідомості, ідеалів і прагнень прийдешніх поколінь залежатиме ініціювання таких флуктуацій, які були б здатні спрямувати розвиток подій у напряму, що відповідає вимогам епохи і очікуванням інформаційного суспільства.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-19; просмотров: 302; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.191.168.10 (0.015 с.) |