Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Соціально-філософські погляди М. Вебера, Т. Парсонса, П. СорокінаСодержание книги
Поиск на нашем сайте
базуються на припущенні, що саме індивід є вихідною основою соціальної структури (хоча і не заперечують його суспільної природи). Людина діє в соціальних структурах, але останні створюються, видозмінюються, вдосконалюються людьми. Магістральне спрямування соціально-філософської думки пов'язане з визнанням первинної ланки соціальної організації — міжіндивідної взаємодії. Для М. Вебера і П. Сорокіна остання є основним соціологічним поняттям, на якому будується вся соціологічна конструкція. У теорії комунікації Ю. Хабермаса вихідною є міжіндивідна, міжсуб'єктна взаємодія, а не трудове, інструментальне відношення до дійсності. На думку К. Поппера, всі соціальні явища, функціонування соціальних інститутів повинні бути зрозумілими як результат рішень, дій, установок окремих людей. ____________________________________________________________________________ Разом із тим будь-яке індивідне відхилення: новація, протест, бунт можливі лише в межах основного «договору» між індивідами. Останній становить сутність культури збереження людського буття, забезпечення «Я-Ти» взаємодії. Цей закон є необхідною умовою людської буттєвості, її дійсним законом, суттю якого є забезпечення можливостей індивіда жити, творити, діяти спільно з іншими. Соціальна система не може функціонувати та розвиватися, якщо в ній відсутні флуктуації людської індивідуальності, якщо індивідне начало в ній зведено нанівець (звідси неминуча стагнація, застій тоталітарних режимів). Суспільство взагалі не може існувати, якщо спостерігається відсутність індивідного як початку будь-якої зміни, будь-якого соціального поступу. Адже останній започатковується лише індивідом. Інша справа, що традиційне суспільство є більш сталою консервативною системою. Формалізований минулий досвід взаємодії індивідів у такому суспільстві домінує. Індивідне в цьому випадку постає як певна властивість суспільства. «Сильній індивідуальності, — говорив А. Шопенгауєр, — ніколи розмінюватися на даремні страхи — вона не боїться розгубити себе, потрапити під чийсь вплив. Більше того, вона зовсім не сумнівається, що всі впливи розчиняться в ній без залишку, не зруйнувавши, але лише збагативши її». Надалі в ньому виявляється протилежно спрямована дія індивідів. У подальшому ж створюються передумови для гармонійної взаємодії як цілісної єдності. Суспільство як система виробляє механізми стабілізації й власного відтворення, але воно неможливе без включення індивідного начала. Роль людини в суспільстві запрограмована її належністю до певних соціальних структур. У цьому розумінні вона приречена на виконання певних функцій. Залучення до глибин культури, вихід за межі соціально заданих функціо- СИСТЕМАТИЧНИЙ КУРС ФІЛОСОФІЇ нальних дій приваблюють далеко не кожного. Індивід може проіснувати і в запропонованому суспільством режимі, не порушуючи межі суспільних вимог. Але це може призвести до того, що суспільство як система припинить функціонування, адже йому конче потрібне домінуюче індивідне начало, яке не сприймає структур, що обмежують своєю історичністю, конкретністю. Те, що на поверхні постає як особисте волевиявлення, історична випадковість, спонтанний спалах, харизма, насправді є не що інше, як потреба суспільства зберегти себе шляхом розвитку. Розділ 3 • Соціум
навчальний тренінг Основні терміни і поняття Суспільство, соціологія, суспільний договір, міжлюдські відносини, суспільні цінності та ідеали, соціальний детермінізм, сфери життєдіяльності суспільства, соціально-класова структура, соціальна стратифікація, соціальна мобільність, соціальні інститути, соціальний клас, соціальна диференціація, ідеальний тип, соціальна дія. Контрольні запитання і завдання 1. Що вивчає філософія суспільства? 2. Чим відрізняються методологічні підходи у вивченні суспільства в класичній і некласичній філософії? 3. У чому полягає специфіка соціального пізнання та його основні методологічні засади? 4. Які джерела та рушійні сили суспільного процесу? 5. Розкрийте сутність соціальної структури суспільства. 6. Яка основна мета суспільного розвитку? 7. Чим відрізняється соціальна стратифікація від формаційного підходу? 8. Що таке соціальна мобільність? 9. Яке місце соціальних інститутів суспільства в житті людини? 10. Розкрийте сутність основних сфер життєдіяльності суспільства. Першоджерела 1. Вебер М. Избранные произведения. — М., 1990. 2. Поппер К. Открытое общество и его враги: В 2 т. — М., 1992. 3. Сорокин П. Человек, цивилизация, общество. — М., 1992. 4. Франк С. Духовные основы общества. — М., 1992. 5. Фромм 3. Иметь или быть? — М., 1986. Рекомендована література 1. Андрущенко В.П., Михальченко М.І. Сучасна соціальна філософія: Курс лекцій. — К., 1996. 2. Жекін Г.В. Соціальна філософія історії. — К., 1996. 3. Кемеров В. Введение в социальную философию. — М., 2000. 4. Козловски П. Общество и государство: неизбежный дуализм. — М., 1998. 5. Очерки социальной философии. — СПб., 1998.
СИСТЕМАТИЧНИЙ КУРС ФІЛОСОФІЇ
Розділ 4.
Антропологія 4.1.Характеристика природи людини. 4.2.Світ існування людини. 4.3.Модуси самовизначення людини. 4.4.Типологія людини.
Розділ 4 • Антропологія «Більшість людей готова терпіти безліч страждань через прив'язаність до життя, оскільки в ньому самому міститься певне блаженство і природна втіха». Арістотель
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 223; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.119.118.151 (0.007 с.) |