Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Філософія як історія філософіїСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Вивчення філософії не може бути повноцінним без її історії. Звернення до першоджерела дає унікальний досвід безпосереднього спілкування з великими мислителями і дотичності до «лабораторії» народження великих ідей. Первинною одиницею історико-філософського процесу є філософське вчення — система певних, логічно пов'язаних між собою поглядів. Створене окремим філософом, воно знаходить своїх послідовників. Прибічники Платона — платоніки, Толстого — толстовці, Маркса — марксисти та ін. Філософські школи — це сукупність філософських учень, об'єднаних певними базовими ідейними принципами. Філософська течія — це сукупність різних модифікацій тих самих ідейних принципів, які розвиваються різними, часто конкуруючими школами. Наприклад, у сучасній філософії такими течіями є неопозитивізм, екзистенціалізм, персоналізм тощо. Найбільш значні утворення в історико-філософському процесі називаються філософськими напрямами. Вони є сукупністю філософських течій (вчень, шкіл), які, маючи значні розбіжності, відстоюють деякі спільні принципові положення. Філософські напрями існують протягом досить тривалого історичного періоду (наприклад, матеріалізм та ідеалізм, раціоналізм і емпіризм тощо). Розвиток пізнання, особливо філософського, яке характеризується тим, що кожний предмет дослідження розглядається повністю, а не в його окремих аспектах, різновидах, відношеннях, не завжди є прямолінійним процесом сходження. Це далеко не безпосередній перехід від незнання до знання, від помилок до істини, від істини відносної до абсолютної. Отже, розвиток філософії є органічним процесом на власній теоретичній основі Він передбачає збагачення наявного змісту новими положеннями, заперечення висновків, які виявилися невірними, недостатніми, односторонніми, і заміну їх досконалішими. Існування різноманітних філософських учень, шкіл, течій, напрямів характеризує історико-філософський процес з боку його внутрішньої диференціації і поляризації. Розвиток філософії — це суперечливість підходів, боротьба ідей, принципів і особистостей. Отже, розуміння того, що є філософією, передбачає усвідомлення, що філософи як такої немає. Реально існували та існують різні вчення, школи, течії і напрями, які в чомусь солідарні між собою, а в чомусь суперечать, борються, заперечують одні одних. При цьому з розвитком історико-філософського процесу змінюється предмет філософських роздумів, спосіб вирішення філософських проблем. Розділ 1 • Предметне поле філософії, її сенс і призначення Німецький філософ Г.В.Ф. Гегель зауважив, що багатогранність філософії обумовлена багатогранністю дійсності. Філософські теорії, незважаючи на постійну конфронтацію, взаємне заперечення і несумісність, є необхідними ланками єдиного суперечливого процесу прогресивного розвитку знання. Об'єктивний зміст філософських учень суттєво відрізняється від суб'єктивної форми їх вираження. Різноманітність не зумовлює, а, навпаки, передбачає єдність. Абсолютним у філософській системі є її принцип (як момент розгортання «абсолютної ідеї»), а тимчасовим, відносним — абсолютизація цього принципу, що і протиставляє дану систему всім іншим. Диференціація є закріпленням суттєвих відмінностей, особливо якщо вона стосується інтерпретації відправного положення філософського вчення. Наприклад, французькі матеріалісти XVIII ст. виступали як єдина течія, спілка однодумців, але в її рамках існувала суттєва диференціація. Д. Дідро і К. Гельвецій заперечували тезу Ж. Ламетрі, що людина є машиною. Разом із тим Д. Дідро критикував положення К. Гельвеція про те, що теоретичні висновки залежать від гостроти чуттєвого сприйняття. Ці суперечності в рамках матеріалістичного сенсуалізму сприяли подоланню одностороннього протиставлення емпіризму раціоналізмові, передбачали діалектичне розуміння єдності чуттєвого та раціонального. Диференціація філософських поглядів — це дослідницький пошук, у процесі якого зіставляються подібні погляди, виявляються й обґрунтовуються розбіжності, а сама постановка проблеми наповнюється новим змістом. Поряд із диференціацією важливе значення займає дивергенція філософських шкіл. Дивергенція — багатогранний процес. Це зв 'язок із попередніми теоріями і водночас взаємодія з незалежними вченнями, які формуються в спільних історичних умовах, але по-різному вирішують загальні спрямування епохи. Наприклад, емпіризм і раціоналізм — протилежні системи поглядів, але вони лише частково виключають одна одну. У деяких положеннях вони, навпаки, дотримуються загальних ідей, взаємодоповнюються. Не тільки раціоналізм XVII ст., але й сучасні їм емпірики розуміють мислення як найвищий ступінь пізнавальної діяльності. Д. Локк, наприклад, як і раціоналісти, визнає інтелектуальну інтуїцію, солідаризуючись з декартівським розумінням істини. Необхідним результатом історично-прогресуючої дивергенції є думка про поляризацію філософії — створення принципово несумісних філософій. Тенденція до поляризації прослідковується в кожній філософській системі. Відомо, як зневажливо Г. Гегель ставився до матеріалістично-сенсуалістичної думки філософії XVII-XVIII ст. Ф. Ніцше заявляв, що «його філософія — не для всіх». Разом із тим радикальна поляризація веде до збіднення історико-філо-софського процесу, абсолютизує, а, отже, і догматизує той чи інший напрям у філософії. Так було з марксистсько-ленінською філософією, в якій радикально поляризувалася протилежність між матеріалізмом та ідеалізмом, великого значення надавалося соціально-класовій обумовленості розвитку філософських учень, підкреслювалась ідеологічна функція філософії. ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ Філософія як форма духовної діяльності обов'язково містить момент історичності, вона — відповідь людського духу на питання, поставлені історично обумовленим буттям людини. З цим пов'язаний філософський плюралізм. На різноманітність філософських систем впливає історична епоха, місце і час діяльності мислителя, його національність і належність до релігії, а також розвиток виробництва, характер суспільних відносин, стан науки, культури, тенденції їх розвитку та ін. Певний вплив може здійснювати і соціальний стан мислителя (хоча рабу, потім вільновідпущеному Епіктету та імператору Марку Аврелію їхні різні соціальні статуси не заважали розвивати схожі філософські ідеї стоїцизму). Філософський плюралізм виявляється в обґрунтуванні тим чи іншим мислителем сутності розвитку філософії. У Г. Гегеля, наприклад, цей розвиток пов'язується з конкретною історичною епохою, з її економічними, культурними, релігійними та іншими характеристиками, а розвиток філософії є не лише внутрішньою логікою розвитку абсолютної ідеї, але й залежністю від соціальної реальності. Філософські системи — це історичні утворення, «духовні квінтесенції епохи». Ножний філософ — син свого часу. Але якщо кожна епоха породжує певний тип філософії, то при розгляді відмінностей історичних епох, цивілізацій, культур, національних особливостей напрошується висновок про неминучість філософського плюралізму не тільки для минулого людства, але й для сучасного та майбутнього. Незважаючи на певні відмінності філософських концепцій, кожна з них містить раціональне зерно, їх відмінність не виключає і того загального висновку, що основою філософського плюралізму є своєрідність особистості мислителя, його індивідуальний характер, індивідуальний досвід, індивідуальне переживання, індивідуальні здібності, індивідуальне оволодіння досягненнями культури своєї епохи, свого народу. Існування різноманітних філософських течій і напрямів зумовлено філософськими традиціями, які показують, що, незважаючи на відмінність епох, культур, державно-національних утворень та інших факторів, філософська думка періодично повертається до однієї й тієї ж проблематики і вирішує її згідно з запитами часу та вимогами культури особистості. Для філософського процесу характерним є діалог поглядів, підходів. Цей фактор не лише обумовлює історико-філософський процес, закладає основи для самоототожнення філософії, але є основою філософського плюралізму, тому що в процесі діалогу викристалізовується своєрідність того чи іншого філософського вчення. Філософія утворює свою власну реальність. Жодне з попередніх філософських учень не має переваг перед іншими. Історія філософії підносить філософію до ідей, які утворюють духовний світ, єдино істинний світ. Розділ 1 • Предметне поле філософії, її сенс і призначення
навчальний тренінг
Основні терміни і поняття Софія, логос, філософія, світогляд, міфологія, релігія, структура, універсалізм, субстанційність, інтелектуальний, мудрість, сенс життя, плюралізм, дивергенція, універсум, поліцентризм, диференціація, ідеал, рефлексія, методологія, монізм, дуалізм, самореалізація, картина світу.
Контрольні запитання і завдання 1. Визначте основні риси специфіки філософського знання. 2. У чому полягає тотожність та відмінність між філософією і наукою? 3. Охарактеризуйте проблемність визначення філософії як виду духовної діяльності. 4. Чим відрізняється «мудрість» від «любові до мудрості»? 5. Які основні причини виникнення та існування філософського знання? 6. Що спільного і відмінного між філософією та релігією? 7. У чому полягає самовизначення філософії в культурі? 8. Чим пояснюється структурованість філософського знання? 9. Наскільки важливе вивчення філософії для сучасної людини? 10. Розкрийте сенс і призначення філософії для сучасного етапу розвитку суспільства.
Рекомендована література 1. Аббаньяно Н. Мудрость философии. — СПб., 1998. 2. Вундт В. Введение в философию. — М., 1995. 3. Гильденбранд Д. Что такое философия? — СПб., 1999. 4. Делез Ж. Что такое философия? — СПб., 1998. 5. Крымский С.Б. Философия как путь человечности и надежды. — К., 2000. 6. Лосев А.Ф. Дерзание духа. — М., 1998. 7. Мамардашвили М.К. Философия чтения. — СПб., 2002. 8. Мир философии: Книга для чтения: В 2-х ч. — М., 1989. 9. Ортега-и-Гассет X. Что такое философия? — М., 1991. 10. Хофмайстер X. Что значит мыслить философски? — СПб., 2000. ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ
Розділ 2.
Філософія Стародавнього Сходу: Індія і Китай
2.1. Філософські вчення Стародавньої Індії. 2.2. Китай: даосизм і конфуціанство.
Розділ 2 • Філософія Стародавнього Сходу: Індія і Китай «Ні на небі, ні в океані, ні в гірській ущелині, якщо в неї проникнути, не знайдеться такого місця на землі, де 6 того, хто живе, не перемагала смерть». Будда
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 248; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.15.42.61 (0.007 с.) |