Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Чуттєве і раціональне пізнанняСодержание книги
Поиск на нашем сайте
У сучасній філософії розглядаються дві форми пізнання — суттєве і ло гічне (раціональне). Чуттєве пізнання здійснюється в трьох формах: відчуттях, сприйняттях, уявленнях. Відчуття — найелементарніша форма чуттєвого пізнання. Фізіологічно відчуття та сприйняття детермінуються енергією, яка внаслідок впливу зовнішніх предметів на органи чуттів передається від останніх у мозок. Інформаційна пропускна здатність органів чуттів людини розподіляється таким чином: зір, сприйняття на дотик, слух, смак, нюх. Видів відчуття більше, ніж органів чуття, оскільки деякі з них виникають унаслідок взаємодії різних органів чуття. Існують різноманітні види відчуттів: зорові, слухові, смакові, вібраційні, температурні, больові, органічні тощо. Сприйняття передбачає синтетичну діяльність мозку. Динаміка цього процесу описується за законом перцепції: спочатку виділяється лише первісне уявлення про об'єкт, яке потім змінюється детальним сприйняттям. З'ясовується, що деякі його компоненти залишаються незмінними. Внаслідок цього сприйняття має константність. Якщо схожі сприйняття зустрічаються індивіду знову, то вони пізнаються значно швидше. Уявлення виникають на основі пригадування, часто вони відносяться до минулого і майбутнього. Як правило, вони відрізняються від сприйняття значно меншим рівнем ясності та чіткості. У процесі пригадування людина досить швидко відтворює раніше вироблену інформацію. Певна частина уявлень виникає за рахунок створення суб'єктом раніше не властивого відчуття, сприйняття тощо. Репродуктивне уявлення постає на основі раніше відомого. Продуктивне (творче) уявлення допомагає створенню нових, оригінальних образів. Фантазія, мрія — це форми уявлення. _______________________________________________________________________Своєрідною теорією пізнання є агностицизм, який заперечує можливість остаточного пізнання світу. Агностицизм вказує на дійсну проблему: предмет у процесі його пізнання неминуче проходить крізь призму наших органів чуттів і мислення. Ми отримуємо про нього дані лише в тому вигляді, якого він набув унаслідок такого «переломлення». Які ж предмети насправді ми не знаємо і не можемо знати. До нескінченного світу ми підходимо з нашими формулами, схемами, моделями, поняттями та категоріями, прагнемо вкласти його вічність і нескінченність у наші уявлення. Тобто ми обмежені світом наших способів пізнання і не можемо сказати щось достовірне про світ, як він існує сам по собі. _______________________________________________________ Розділ 2 • Гносеологія І нині діапазон філософських доктрин, не чужих висновкам агностицизму, досить широкий — від неопозитивізму до феноменології, екзистенціалізму, прагматизму та ін. Їх агностицизм обумовлений не лише причинами гносеологічного порядку, внутрішньою логікою, але й певною мірою традицією, яку започаткували Д. Юм та І. Кант. Агностицизм Юма грунтувався на тезі, за якою людина може розмірковувати про що завгодно лише на основі тих вражень, які є в її свідомості, а вихід за межі свідомості, за межі вражень є теоретично незаконним. Виявляється, що враження, сприйняття відгороджують людину від зовнішнього світу. Отже, Юм відгороджується таким чином як від самого зовнішнього світу, замикаючись у собі, у своїй свідомості, так і від теорій, згідно з якими самі враження суб'єкта відображають зовнішній світ. Юм уподібнюється мандрівнику, який потрапив до чужої країни на маскарад. Він бачить рух масок, але що знаходиться за кожною з них, він не знає і в принципі не може дізнатися. Не визнаючи твердження матеріалістів та ідеалістів, Юм визнає існування зовнішнього світу, але ми не можемо вийти за межі власної свідомості. Тому всі науки зводяться до однієї, до науки про душу, до психології. Інакше виглядає агностицизм І. Канта, який висуває два основоположення. Перше: у процесі пізнання ми маємо справу лише з явищами, а сутність речі залишається нам невідомою. Друге: намагаючись вирішити загальнофілософські проблеми, розум зіштовхується з антиноміями, тобто з можливістю одержання однаково обгрунтованих, але протилежних тверджень. Наприклад, світ є нескінченним і скінченним, і разом із тим — кінцевим. Це свідчить про те, вважав Кант, що душа, космос і Бог є такими сферами, які недосяжні науковому пізнанню. Сутність світу, яка не пізнається, Кант визначає спеціальним терміном «річ у собі». Послідовники агностицизму були не лише серед філософів, але й серед природознавців. Серед них можна вказати на англійського біолога Т. Гекс-лі, який увів термін «агностицизм». Але бурхливий розвиток промисловості та природознавства заперечив підходи агностицизму до вирішення навіть найскладніших наукових і філософських проблем. ____________________________________________________________ Раціональне пізнання здійснюється у формі понять, суджень та умовиводів. Поняття — це елементарна форма думки. Думка є символічним буттям певного стану мозку; людина має справу не з одиничним, як у чуттєвих формах пізнання, а з загальним. Поняття не зводиться до визначення (дефініції), в якому вказується на суттєві ознаки певного предмета. Воно має справу із загальним. Щоб зрозуміти сутність поняття, потрібно насамперед з'ясувати природу загального. Поняття «дерево» в узагальненому вигляді являє собою всі дерева, незалежно від певних одиничних властивостей.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 151; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.51.35 (0.007 с.) |