Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Духовний досвід: вільнодумство і релігія
Релігія пронизує всі раціонально-змістовні елементи духовного життя суспільства — звичаї, традиції, норми, цінності, знання. На цій основі виникає богословське твердження, що вся культура виникла з храму, з культа. Однак, це твердження занадто категоричне, оскільки поняття «культ» (від лат. cultus — «почитання, повага, догляд») і «культура» («обробка, виховання, формування») вже в етимології констатують свою відмінність: почитання не те саме, що обробка. Культура, насамперед, — породження суспільних і раціонально-практичних потреб розвитку людства, реалізація потенціалу розуму, почуттів і здібностей людини. Загальнолюдські цінності та культура, передусім, є наслідком тривалої соціалізації homo sapiens, поступового подолання відчуження між групами та етносами, нагромадження нашими предками виробничого та побутового досвіду, пізнавальної, моральної та художньої практики освоєння світу. Разом із тим культура виводиться не лише з практичного досвіду, а виростає також із того духовного досвіду, який внутрішньо, своїми ірраціональними впливами поєднаний з релігією. Культура та релігія органічно злиті з самого початку історії людства. У релігії нерозривно поєднане сакральне (божественне) та священне. На ранніх етапах розвитку людства влада релігії виходила за її безпосередні межі. Розділ 7 • Філософія символічного світу До епохи Відродження церква охоплювала майже всі культурні сфери. Вона була одночасно школою й університетом, клубом і бібліотекою, лекторієм і філармонією. Ці заклади культури покликані до життя практично-духовними потребами розвитку суспільства, але їхні витоки знаходяться в лоні релігії та церкви. Маючи духовну владу над паствою, церква водночас здійснювала оцінку і цензуру над культурою, змушуючи її обслуговувати культ. Ця духовна диктатура особливо відгукувалася в середньовічних католицьких державах, в яких церква домінувала політично та юридично (нині це стосується деяких ісламських теократичних держав). Схоластика як метод мислення обмежувала діяльність вчених, релігія владно впливала на мораль, мистецтво, освіту, виховання. Проте в процесі розвитку взаємовідношень культури та релігії починає формуватися культура вільнодумства до релігійних догм і канонів. Теоретичне вільнодумство бере початок у філософії Давнього світу і часто виходить за межі самої філософії, виявляючись як в професійній творчості, так і в народній свідомості. Ця об'єктивна та гуманістична традиція світової культури менш давня, ніж релігія і церква, але також стійка. Вона була вже досить чіткою у філософії античності (твори Ксенофана, Анаксагора, Демокріта, Протагора, Епікура, Лук-реція Кара та ін.). Ця традиція продовжувалась у філософській думці Відродження (Л. Валли, П. Помпонацці, Л. Ваніні, Д. Бруно), Просвітництва (Б. Спінози, Ж. Мельє, Вольтера, Д. Юма, Д. Дідро, П. Гольбаха), у працях Л. Фейєрбаха, К. Маркса, багатьох провідних природодослідників XIX ст., у діяльності особливо видатних діячів гуманістичної культури нашого часу.
_______________________________________________________________ Естафету критики релігії приймає марксизм. Антропологічну філософію Л. Фейєрбаха К. Маркс оцінив як дійсний переворот у філософії, де на місце Бога у Всесвіті була поставлена людина. Але згодом у деяких своїх роботах Маркс подає розгорнуту критику антропологічного атеїзму Фейєрбаха, оскільки вважав концепцію людини в нього занадто абстрактною. Справа полягає в тому, що Фейєрбах зосереджує свій аналіз на визначальній, з його точки зору, реальності — сфері людських стосунків. Саме тут Фейєрбах пропонує концепцію так званого «туїзму» — розуміння людини як істотно пов'язаної з іншою людиною. Носієм людської сутності у Фейєрбаха виявляється вже не ізольоване Я попередньої філософії, а взаємозв'язок «Я» і «Ти». Саме на виявленні всієї складності та суперечності цих стосунків і скеровується творчий пошук Фейєрбаха. Людська сутність у всій своїй складності та розмаїтті і становить сферу життєдіяльності діалектики, своєрідним фокусом якої є любов. Остання набуває у філософії Фейєрбаха особливого статусу нової (не теїстичної, а людської) релігії. Із огляду на це, дійсний гуманізм К. Маркс сприймає як необхідність виходити з двох передумов: атеїзму, тобто «зняття», заперечення Бога; розгляд людини разом із реальними умовами її існування. Людина — це
|
|||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 127; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.143.244.83 (0.036 с.) |