Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Філософія російського інтуїтивізму
Р осійський філософ М.О. Лоський називає свою теорію пізнання інтуїтивізмом. Це вчення про те, що пізнаний, об'єкт, якщо навіть він становить частину зовнішнього світу, включається безпосередньо свідомістю суб'єкта, який пізнає, в особистість і тому розуміється як існуючий незалежно від акту пізнання. Ставлення суб'єкта до всіх інших сутностей у світі, яке робить інтуїцію можливою, Лоський називає «гносеологічною координацією». Для того, щоб об'єкт не лише був пов'язаний з «Я», але й був ним пізнаний, суб'єкт має направити на об'єкт серію інтенційних (цільових) розумових актів — свідомості, уваги, диференціації тощо. Усе те, що не має ні просторового, ні часового характеру, Лоський називає «ідеальним буттям». Воно містить зміст загальних понять таких відносин, як, наприклад, зв'язок між якістю та її носієм, кількісні форми та відношення (число, єдність, множинність тощо). Все, що дано у формі простору і часу, називається реальним буттям, яке може виникнути й одержати систематичний характер тільки на основі ідеального буття. Крім того, існує металогічне буття, яке виходить за* межі законів тотожності, суперечності та виключеного третього, наприклад Бога. Ідеальне буття — об'єкт інтелектуальної інтуїції. Воно споглядається безпосередньо, яким воно є, в самому собі; звідси висновок, що ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ дискурсивне мислення не протилежне інтуїції, а є її різновидом. Металогічне буття є об'єктом містичної інтуїції. Розроблюючи концепцію особистості, Лоський вбачає мету її життя в абсолютній повноті буття, яка досягається через любов до абсолютних цінностей відповідно до ієрархії цінностей. Бог — найвища цінність, і тому його необхідно любити понад усе на світі. Потім іде людська особистість, неповторна та незамінима жодною цінністю. Далі ми повинні любити безособові абсолютні цінності, такі, як істина, моральність, свобода, краса, які є складовими абсолютного блага повноти життя та підкоряються цінності особистостей. Ідеї Лоського певною мірою розділяє С.Л. Франк (1877-1950 pp.). Вихідним пунктом його вчення слугує факт інтуїції; метою вчення є відкриття онтологічних умов можливості інтуїції як безпосереднього сприйняття реальності, незалежної від наших пізнавальних актів. Можливість інтуїції полягає в тому, що індивідуальне буття знаходиться в абсолюті як «всеєдності», внаслідок чого кожен об'єкт ще до будь-якого його пізнання знаходиться в безпосередньому контакті з нами. Абстрактне логічне пізнання можливе виключно завдяки інтуїції цієї всеосяжної єдності. Логічне пізнання завжди абстрактне та нежиттєве, воно дається через споглядальну інтуїцію. Всі живі істоти, розгортаючи себе в часі як безперервне творче становлення, належать до сфери металогічного; воно сприймається через живе пізнання або пізнання як життя, яке досягається в ті моменти, коли наше «Я» не лише споглядає об'єкт (тобто володіє ним надчасово), але ним живе.
У російській філософії прагнення до цілісного пізнання та гостре відчуття реальності тісно поєднується з вірою у всю різноманітність досвіду як чуттєвого, так і більш витонченого, який дає можливість глибше проникнути в сутність буття. Російські філософи довіряють інтелектуальній інтуїції, моральному й естетичному досвідам, які розкривають найвищі цінності для людини, але насамперед вони довіряють містичному релігійному досвіду, що встановлює зв'язок особистості з Богом та його царством. Усе це дає підстави вважати, що будь-яка філософська система, яка поставила перед собою великі завдання пізнання глибокої сутності буття, має керуватися принципами християнства.
Розділ 15 • Філософія Росії
навчальний тренінг Основні терміни і поняття «Слов'янофіли», «західники», соборність, православ'я, духовна основа, самозречення, анархізм, народники, теорія «гуманного егоїзму», теорія «розумного егоїзму», революційний радикалізм, нігілізм, всеєдність, космічний розум, боголюдство, ірраціональна свобода, гносеологічна координація, інтуїтивізм, ідеальне буття. Контрольні запитання і завдання 1. Визначте місце російської філософії щодо української. 2. Які головні теоретичні принципи російського філософствування? 3. Охарактеризуйте передумови та специфіку російського філософського світогляду. 4. Які основні світоглядні позиції «слов'янофілів»?
5. У чому полягає концептуальна спрямованість філософських поглядів «західників»? 6. Що таке «ідея всеєдності» В. Соловйова і як вона інтегрується в розуміння дійсності? 7. Визначте основні положення філософської позиції П. Флоренского. 8. У чому полягає головна спрямованість християнського екзистенціалізму М. Бердяєва? 9. Розкрийте сутність філософських поглядів російського інтуїтивізму. 10. Окресліть роль і значення православного християнства в творчості російських філософів. Першоджерела 1. Бердяєв Н.А. Философия свободы // Бердяев НА Судьба России. — М.; X., 1998. 2. Булгаков С. Сочинения. — М., 1990. 3. Лосев А.Ф. Философия. Мифология. Культура. — М., 1991. 4. Лосский Н.О. История русской философии. — М., 1991. 5. Соловьев B.C. Сочинения: В 2 т. — М., 1998. 6. Флоренский П.А. Столп и утверждение веры. — М., 1990. 7. Чаадаев П.Я. Философические письма. — М., 1989. 8. Шпет Г.Г. Очерк развития русской философии // Сочинения. — М., 1989. Рекомендована література 1. Замалеєв А.Ф. Курс истории русской философии. — М., 1996. 2. Канке В А. История философии. Мыслители, концепции, открытия. — М., 2003. 3. Кувакин В.Н. Религиозная философия в России: начало XX в. — М., 1999.
ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ
Розділ 16.
Філософія України
16.1. Київська Русь: формування української філософії. 16.2. Полемісти. Братства. Києво-Могилянська академія. 16.3. Григорій Сковорода. 16.4. Українська академічна філософія. 1 6.5. Світогляд українського романтизму. 1 6.6. Розвиток української філософії в ХІХ-ХХ ст.
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 192; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.15.27.232 (0.011 с.) |