Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Історичні типи відтворення населення. Закон МальтусаСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Розрізняють три основні історичні типи відтворення населення. 1. Архаїчний. Притаманний родовому суспільству. Вважається, що кількість народжуваних дітей тут не регулювалась, формувалась стихійно. 2. Традиційний. Притаманний докапіталістичним, аграрним суспільствам, а також тим, які перебували на ранніх стадіях розвитку капіталізму. Кількість народжуваних дітей регулювалася нормами традицій. Кожне нове покоління у сімейному житті дотримувалось традицій батьків і дідів 3. Сучасний, або раціональний, тип відтворення населення. Склався і домінує в економічно розвинутих країнах. Кількість народжених дітей у сім'ї визначається свідомим і вільним вибором батьків, раціональною нормою. Звичайно, у сучасному суспільстві можна знайти не тільки раціональний, а й традиційний, і навіть архаїчний типи відтворення населення. Кожному етапові розвитку суспільства відповідають свої показники не тільки народжуваності, а й тривалості життя людини, кількості населення на земній кулі та його розселення. З часом тривалість життя людини зростає. Так, у родовому суспільстві, як відзначають дослідники, тривалість життя була дуже низькою — близько 32 років. Юнак рідко досягав зрілого віку за життя обох його батьків. У сучасних економічно розвинутих країнах тривалість життя людини в середньому становить близько 70—72 років. Темпи зростання населення у родовому суспільстві зовсім незначні. У рабовласницькому - дещо вищі. У феодальному - ще вищі. У капіталістичному суспільстві зростання населення стає надзвичайно інтенсивним, в окремих регіонах спостерігається перенаселення (Китай, Індія, країни середньоазіатського регіону). В цілому картина зросгання народонаселення на Землі має такий вигляд: — на початку нашої ери на земній кулі були 230 млн. чол.; - на кінець першого тисячоліття н. Е. - 275 млн. чол. - у 1850р. - 1 млрд. чол.; - у 1900р — 1,6 млрд. чол.; - у 1930р. — 2 млрд. чол.; - у 1976р. — 4 млрд. чол.; - у 1987р. - 5 млрд. чол.; - у 2000р. — 6 млрд. чол.; - у 2025р. очікується 8 млрд. чол. Як бачимо, з 1850 по 1930 рр. тобто за 80 років кількість населення подвоїлась. З 1930 по 1976 рр., тобто за 46 років, кількість населення ще раз подвоїлась. Наступне подвоєння відбулося за 25 років, тобто до 2000 року. Були прогнози, що на кінець другого тисячоліття населення Землі становитиме 12 млрд. чол. Але в кінці XX ст. темпи зростання населення знизилися. Враховуючи, що ресурси Землі обмежені, а в багатьох регіонах виникає перенаселення, постає запитання: "Як ставитися до зростання населення"?" Наука не може дати на нього однозначної відповіді Було б помилково думати, що це питання не цікавило філософів у минулому. Ще у XVIII ст. відомий англійський економіст і священик Томас Мальтус (1766— 1833 рр.)у своїй праці "Досвід про закон народонаселення..." (1798) змалював драматичну ситуацію, що пізніше дістала назву демографічної проблеми. Досліджуючи взаємовідносини між людиною і природою, він відкрив "вічний закон", за яким народонаселення завжди зростає у геометричній прогресії, а виробництво продуктів харчування — в арифметичній, внаслідок чого виникає "абсолютне перенаселення". Цей процес фатально невідворотний, і ніякі благодійні заходи не можуть допомогти страждаючому людству. Будь-яка допомога не тільки не знімає причини перенаселення, навпаки, поглиблює катастрофічні наслідки Виходячи із загальнолюдських цінностей, принципів гуманізму, християнської моралі, важко погодитися з висновками Мальтуса. Тому не дивно, що багато відомих вчених, філософів, на відміну від багатьох послідовників ідей Т. Мальтуса, піддавали вчення Мальтуса нищівній критиці. Науковою підставою для критики вважалась "необґрунтованість" висновків Мальтуса щодо обмеженості виробництва засобів, необхідних для життя людства. Ця обмеженість є не універсальною і не абсолютною, а лише конкретно-історичною. Стихійні лиха, катастрофи, війни, епідемії, голодомори та інші біди - все це, за Мальтусом, природні регулятори зростання народонаселення. Такі явища, на його думку, не тільки не загострюють, а, навпаки, зменшують суперечності між людиною і природою, між зростанням народонаселення і виробництвом засобів до життя людини. З цим справді важко погодитися. Разом з тим і відкинути або спростувати вчення Мальтуса сьогодні неможливо. Чому? Мальтус у своїх міркуваннях спивається на факти. Але чи мав він право переносити закономірності розвитку людства, характерні для минулого, на майбутнє? Це запитання залишається відкритим і досі За оцінками сучасних вчених, Земля може забезпечити ресурсами, необхідними для життя 60 млрд. чоловік. Однак, проблем тут не бракує. Вони виникають уже на рівні вибору методик для розрахунків. Це, по-перше. По-друге, такий рівень продуктивності виробництва можливий за умов повного використання можливостей сучасних технологій, високого рівня співпраці різних країн, певного управління цим процесом з боку одного уряду чи громадського центру. Іншими словами, можливість забезпечити засобами життя 60 млрд. чоловік є. Але вона абстрактна. У зв'язку з цим уряди багатьох країн, громадські організації, позаурядові наукові центри напружено працюють над пошуками шляхів гармонізації взаємовідносин між людиною, суспільством і природою. Один із таких шляхів збереження оптимальних взаємовідносин між людиною і природою — "обмеження зростання споживання" людини (для країн з високим рівнем розвитку виробництва і споживання), формування нових якостей у людей, нової системи поведінки людей. Автор цієї концепції — італійський вчений, підприємець і громадський діяч Ауреліо Печчеї, Президент Римського клубу — міжнародної громадської організації, що поставила за мету сприяти поглибленню розуміння особливостей розвитку людства в епоху науково-технічної революції. Ця організація звернула увагу на те, що криза у взаємовідносинах між людьми і природою з часом поглиблюється. її бачать і розуміють усі, але на світовому рівні ніхто не несе за неї відповідальності. Названі проблеми вимагають колективного міжнародного вирішення, проте кожна держава зосереджує увагу лише на своїх проблемах. Як бути? Щоб спрямувати розвиток суспільства в оптимальне русло, А. Печчеї визначив 6 провідних завдань-цілей. 1. Зовнішні межі. Продуктивні можливості Землі — не безмежні, їх необхідно берегти, раціонально використовувати. Завдання орієнтує людство на бережливе ставлення до природи, її ресурсів. 2. Внутрішні межі. Орієнтація на внутрішні можливості людини (розумові, фізичні, психічні). Необхідно завантажувати людину збалансовано, а не виснажувати її надзавданнями. 3. Культурна спадкоємність Необхідно рятувати культурні цінності народів як основу їхнього життя. Подальший розвиток народів можливий лише через перетворення загальнолюдських надбань у принцип світового економічного порядку і стратегії розвитку. 4. Об'єднання міжнародних зусиль у вирішенні міжнародних проблем. (Для цього необхідно створити відповідні міжнародні структури.) 5. Людське житло. Оптимально розселити людей по земній кулі. 6. Виробнича система. Людство має бути зорієнтоване на створення вивіреної у масштабах цивілізіції єдиної економічної системи. Важко заперечити доцільність поставлених А Печчеї завдань-цілей. Але і досягти їх непросто. Разом з тим, події у світі останніх років, розбудова ринкової економіки у країнах, що утворились на терені колишнього соціалістичного табору, є вагомим кроком на шляху створення єдиної економічної системи у масштабах цивілізації. Але треба сказати прямо, що ми не маємо і, мабуть, ніколи не будемо мати абсолюних гарантій чи підстав стверджувати, що людство знайшло надійні засоби запобігти стихійним лихам, неврожаю, голодоморам, війнам, перенаселенню, епідеміям тощо. Всі ці біди, мабуть, будуть завжди висіти над людським життям, як дамоклів меч, і вимагати від суспільства повної напруги;нл, розуму, організованості, духовних і матеріальних ресурсів, щоб запобігти чи бути здатним запобігти нещастю. Що необхідно зробити, аби народонаселення відтворювалося і кількісно, і якісно? Найперше, необхідно знайти гуманні шляхи регулювання кількості народжуваних дітей у сім'ї, такі методи, які давали б можливість зберегти здоров'я і жінок, і, чоловіків. Сказане свідчить, що здійснення оптимальної демографічної політики сьогодні істотно відрізняється від традиційних уявлень про достатність природних механізмів регулювання народжуваності. Стало абсолютно очевидним, що демографічний контроль і розумне регулювання народонаселення мають бути науково і морально обґрунтованими. Це вимагає від суспільства гігантської організаційної і виховної роботи, поступової і послідовної зміни стереотипів поведінки в системі правових, виробничих, сімейно-шлюбних відносин. Забезпечення умов для відтворення генетичне, фізично і духовно здорової людини - завдання надзвичайно важливе, не менш важливе, ніж забезпечення умов для збереження навколишнього середовища. Звичайно, наявність розуму як родова ознака людини дає певні підстави сподіватись, що люди знайдуть надійні засоби вирішення демографічних проблем. Але, залишаючись реалістами, ми мусимо визнати, що абстрактна розумність - дуже слабкий механізм. Він може спрацювати лише на основі скрупульозного і всебічного вивчення конкретних соціальних і культурних механізмів кожної країни, кожного регіону, конкретних історичних та етнічних традицій, у межах яких належить здійснювати розумне регулювання відтворення населення (кількості, структури, якості). У цьому напрямку необхідно об'єднати зусилля філософів, психологів, екологів, медичних працівників, демографів, культурологів, соціологів, економістів, правознавців, інших фахівців із зусиллями урядовців і парламентаріїв, сформувати особливу демографічну свідомість, яка має стати справжньою основою вирішення цієї складної і гострої проблеми. Контрольні запитання 1. Що таке природа? Чим відрізняються між собою поняття "природа", "планета", "Всесвіт", "дійсність", "буття"? 2. Назвіть основні ознаки геосфери, біосфери, техносфери, антропосфери, соціосфери, ноосфери. 3. Дайте визначення понять: "географічне середовище", "географічний детермінізм", "геополітика". 4. Визначте найважливіші етапи у взаємовідносинах між суспільством і природою 5. ІІІо таке екологія? Перелічіть найважливіші екологічні проблеми сучасно України і шляхи їх вирішення. 6. Народжуваність. Її показники. Типи відтворення населення. 7. Теорії зниження народжуваності, 8. Якісний стан населення. 9. Що таке сім'я? Функції сім'ї Місце сім'ї у житті особистості. 10. Історичні типи відтворення населення. Як змінюються темпи зростання населення протягом історії розвитку суспільства? 11. Розкрийте суть закону Томаса Мальтуса про народонаселення.
Теми рефератів 1. Людина і Всесвіт. 2. Геополітика у минулому і сьогодні. 3. Екологія. Мораль. Політика 4. Аварія на Чорнобильській АЕС та вплив ії наслідків на навколишнє середовище. 5. Сім'я. Її соціальні функції та роль у житті особистості. 6. Астрологія, міф чи наука.
ПАРАДИГМИ ОСЯГНЕННЯ ІСТОРІЇ Історія вчить лише тих, хто її вивчає. В. Й. Ключевський
Осягнення особливостей історичного процесу в його єдності та невичерпному розмаїтті є основоположним завданням філософії історії. Його реалізація передбачає з'ясування низки складних проблем: початку, спрямованості, сенсу і кінця історії, співвідношення універсального і локального, конкретно-історичного і архетипного, центру та периферії, класичних та некласичних соціокультурних форм, типового й унікального в світовій історії тощо.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-08-12; просмотров: 442; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.152.146 (0.007 с.) |