Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Єдність чуттєвого і раціонального, логіки та інтуїції у пізнанні

Поиск

Пізнання людиною світу починається з чуттєвого кон­такту зі світом, з «живого споглядання». Під «живим спогляданням» розуміють чуттєве відображення дійснос­ті в таких формах, як відчуття, сприйняття, уявлення. Всі ці форми, як і пізнання в цілому, опосередковані та обумовлені практикою, і тому не можуть бути зведені, як це робилось метафізичним споглядальним матеріаліз­мом, до пасивної чуттєвості ізольованого індивіда.

Відчуття – це відображення окремих властивос­тей предметів та явищ внаслідок їхнього безпосеред­нього впливу на органи чуття людини. Відчуття – це ті канали, які зв'язують суб'єкт із зовнішнім світом. Але, будучи результатом безпосереднього впливу лише окремих властивостей та сторін об'єктів, відчуття хоч і є джерелом пізнання, дає не цілісну характеристи­ку дійсності, а лише однобічну її картину.

Більш складною формою відображення с сприй­мання.

Сприйняття – це чуттєве відображення предметів та явищ дійсності в сукупності притаманних їм влас­тивостей при безпосередній дії їх на органи чуття лю­дини. Сприйняття – це цілісний, багатоаспектний чут­тєвий образ дійсності, який виникає на основі відчуттів, але не є їхньою механічною сумою. Це якісно нова форма чуттєвого відображення дійсності, яка виконує дві взаємозв'язані функції: пізнавальну та регулятив­ну. Пізнавальна функція розкриває властивості та струк­туру об'єктів, а регулятивна - спрямовує практичну діяльність суб'єкта згідно з цими властивостями об'єктів. Сприйняття має активний характер.

Уявлення – це чуттєвий образ, форма чуттєвого відображення, яка відтворює властивості дійсності за відбитими в пам'яті слідами предметів, що раніше сприй­малися суб'єктом. Уявлення – це чуттєвий образ пред­мета, який уже не діє на органи чуття людини; це уза­гальнений образ дійсності. Уявлення поділяються на образи пам'яті та образи уяви. За допомогою образів уяви твориться картина майбутнього.

Чуттєве відображення, як уже зазначалося, є джере­лом будь-якого знання про дійсність. Проте виділення чуттєвого пізнання як початкового етапу пізнання має сенс лише в тому випадку, коли вирішується питання про джерело наших знань про дійсність. Взагалі ж чут­тєве відображення лише в тому випадку приймає статус знання, коли воно функціонує в органічній єдності з діяльністю мислення, підпорядковане його категоріальному апарату, спрямовується ним і, опосередковуючись практикою, містить в кожній із своїх форм людський смисл і значення.

Чуттєве відображення і його основні форми хоч і є необхідною стороною пізнання, обмежені в своїх мож­ливостях давати істинне знання. Тому знання про дійсність, якою вона є, незалежно від суб'єкта, досягається подальшим розвитком форм пізнання, які виводять за межі безпосередньої чуттєвості. Такою вищою сферою в порівнянні з чуттєвим відображенням, якісно новим рівнем відображення дійсності є раціональне пізнання, діяльність мислення.

Мислення – це процес активного, цілеспрямованого, узагальненого, опосередкованого, суттєвого та системно­го відтворення дійсності і вирішення проблем її творчо­го Перетворення в таких логічних формах, як поняття, судження, умовиводи, категорії.

Поняття – це форма раціонального пізнання, в якій відображається сутність об'єкта і дається його всебічне пояснення. Поняття як знання сутності, знання про загальне і закономірне формується врешті-решт, на основі практики, оскільки саме в процесі практики суб'єкт мо­же визначити суттєві і несуттєві сторони дійсності. Зміна понять є результатом зміни наших знань про дійсність або самої дійсності, що відображається в поняттях. Якщо нові знання не вкладаються в рамки старих понять, то відбувається зміна понять, уточнення їхнього змісту або створення нових.

Судження —. це така логічна форма мислення, в якій стверджується або заперечується щось відносно об'єкта пізнання. В судженнях виражається зв'язок між по­няттями, розкривається їхній зміст, дається визначення. По суті справи, зв'язок між поняттями виражається в судженнях, а самі поняття є наслідком діяльності мис­лення у формі суджень, системи їх.

Умовивід – це такий логічний процес, у ході якого із кількох суджень на основі закономірних, суттєвих і необхідних зв'язків виводиться нове судження, яке своїм змістом має нове знання про дійсність. За характером одержання нового знання умовиводи поділяються на такі основні види: індуктивні – рух думки від суджень менш загального характеру до більш загального; дедуктивні – рух думки від суджень більш загального характеру до менш загального; умовиводи за аналогією – в ході яких на підставі подібності чи відмінності деяких точно вияв­лених властивостей ряду об'єктів доходять висновку про подібність чи відмінність інших властивостей цих об'єктів.

Важлива роль у функціонуванні і розвитку раціо­нального пізнання, мислення, свідомості взагалі нале­жить категоріям.

Категорії, як уже зазначалося, – це універсальні форми мислення і свідомості, які відображають загальні властивості, взаємозв'язки, закономірності розвитку всіх матеріальних і духовних явищ та процесів. Категорії відображають також універсальні схеми, суспільно вироблені форми діяльності, а опосередковано, через прак­тику відтворюють загальні властивості предметів і явищ, необхідні і всезагальні зв'язки та форми буття. Кате­горії є формами мислення, які функціонують як специ­фічні знаряддя, засоби пізнання, за допомогою яких не лише осягаються загальне та необхідне в об'єктах, а й здійснюється синтез змісту пізнання в логічні форми: поняття, судження, умовиводи. Разом з розвитком і удос­коналенням суспільно-історичної практики і пізнання ускладнюється та удосконалюється і категоріальна структура мислення: зростає кількість категорій, змі­нюється їхній зміст та взаємозв'язок. Специфіка кате­горій як універсальних форм мислення і пізнання, на відміну від понять конкретних наук, полягає в тому, що вони є універсальними знаряддями і засобами пізнання, відіграють загальнометодологічну та світоглядну роль. Без категорій не може функціонувати ні раціональне пізнання, ні свідомість взагалі, ні мислення,

Раціональне і чуттєве – це діалектичне взаємо­зв'язані сторони єдиного пізнавального процесу, які лише в єдності можуть давати адекватну картину дійсності.

Творча уява. Уява – це специфічний сплав чуттє­вого та раціонального в пізнанні, де чуттєвість є осно­вою, матеріалом для творення образів уяви, а мислення відіграє програмуючу роль, дає змогу логічно «добуду­вати» цілісний і загальний образ дійсності.

Пізнання, даючи адекватне відображення дійсності, теж має бути творчим процесом. Шляхи реалізації пізна­вальної творчості багатогранні. Пізнавальна творчість реалізується як у процесі формування знання, так і в процесі його теоретичної інтерпретації, у виявленні та осмисленні його сутності, сфери застосування і значи­мості, а також у практичному використанні.

Інтуїція – це здатність безпосереднього осягнення істини, така форма пізнання, коли за неусвідомленими в даний момент часу ознаками і, не усвідомлюючи шляху руху власної думки, суб'єкт одержує нове об'єктивно істинне знання про дійсність. Інтуїція – це кульмінацій­ний момент творчого процесу; коли всі елементи пізна­вальної проблеми, які до цього були у відокремленому стані, об'єднуються в єдину систему. Основні характе­ристики інтуїції при дослідженні: безпосередність, не­сподіваність, неусвідомленість шляхів одержання ново­го знання. Однак вивчення творчості видатних вчених доводить, що інтуїція – це не раптове проникнення в сутність явищ шляхом миттєвого «осяяння», як вважа­ють представники ірраціоналізму, не повна несподі­ваність, а явище закономірне, залежне від повноти ло­гічного аналізу проблеми. Раптовість інтуїтивного ви­сновку пов'язана з такою характеристикою інтуїції, як миттєве врахування безлічі даних та факторів ситуації. Ця раптовість є результатом синтетичної діяльності мислення, внутрішні процеси якої не усвідомлюються суб'єктом, оскільки відсутній видимий зв'язок резуль­тату з попередньою інтелектуальною діяльністю. Шля­хом інтуїції здійснюється перехід від поступових кількісних змін у з'ясуванні і осмисленні пізнавальної проблеми до результативного її вирішення. Раптовість і несподіваність знання, отриманого шляхом інтуїції, є таким лише по відношенню до очікуваних результатів. Але воно є цілком «очікуваним», «таким, що відповідає сподіванням» щодо суспільно-історичних законів роз­витку пізнання та практики.

Інтуїтивне відкриття не є і безпосереднім знанням, воно лише має такий вигляд, оскільки досягається в ос­новному в сфері підсвідомої психічної діяльності суб'єк­та Насправді інтуїція завжди опосередкована усім складним ходом попередніх пізнавальних процесів, які були спрямовані на розв'язання даної проблеми. Інтуїтивні відкриття стають можливими лише тоді, коли вче­ний опрацював певний фактичний і теоретичний ма­теріал

Інтуїцію треба розглядати в єдності з логічними за­собами та формами пізнання. В найскладніше логічне доведення завжди вплетена інтуїція, яка виступає еле­ментом, що об'єднує весь ланцюг доведення в цілісність, є необхідним елементом осмислення і розуміння.

Розуміння – це процес і результат духовно-практич­ного та пізнавального освоєння дійсності, коли зовнішні об'єкти залучаються до осмислення людської діяльності, виступають її предметним змістом. Розуміння – це форма освоєння дійсності, яка розкриває і відтворює зміст об'єкта. Все це неможливо здійснити виключно засобами раціонального пізнання. Тут людина викорис­товує всі форми пізнання, у тому числі й інтуїцію.

Пояснення – це розкриття сутності предметів та явищ шляхом з'ясування причин їхнього виникнення та існування, наявності законів їхнього функціонуван­ня та розвитку. Найрозвинутішою формою пояснення є наукове пояснення, яке ґрунтується на осмисленні те­оретичних законів виникнення, функціонування та роз­витку об'єктів. Пояснення – це важливий стимул роз­витку пізнання, його категоріального та концептуально­го апарату, а також основа розробки критеріїв та оцінок адекватності знання. Будь-яке пояснення будується на основі того чи іншого розуміння дійсності, яке характе­ризує цілісність знання, його осмисленість і певну оцін­ку. Розуміння – це насамперед осмислення знання, вияв та реконструкція його смислу, а також оцінка через суспільнозначимі цінності людської життєдіяльності та культури. Теоретичне освоєння дійсності передбачає не тільки одержання знання про світ, а й розуміння цього світу.

Знання, пояснення та розуміння – це необхідні мо­менти взаємодії людини з навколишнім світом, за допо­могою яких вона накопичує певну інформацію про об'єк­ти, що включені в суспільну практику. Але таке нако­пичення передбачає також періодичне упорядкування та переосмислення знань, що веде до поглиблення розу­міння світу.

Мислення, окрім логічних законів, що виражають абсолютно точні і строго визначені зв'язки між вислов­люваннями та їхніми елементами, спирається й на певні принципи ймовірного регулювання, які хоч і не гаран­тують безпомилкового вирішення проблем, все ж забез­печують рух наукового пошуку в належному напрям­ку. В процесі наукового дослідження суб'єкт змуше­ний переривати поступове логічне міркування інтуїтив­ними стрибками. Логіка та інтуїція – це два взаємооб-умовлених механізми наукової творчості, що доповню­ють один одного і не існують ізольовано один від одного.

 

Контрольні запитання

1. Що вивчає гносеологія і як формулюється її ос­новне питання?

2. На яких основоположеннях ірунтусться сучасна наукова гносеологія?

3. Як у сучасній гносеології визначаються суб'єкт і об'єкт пізнання?

4. Що таке гносеологічний образ, які його основні характеристики''1

5. Через які поняття сучасна гносеологія конкрети­зує традиційну концепцію істини?

6. У чому полягає діалектика абсолютного та віднос­ного в об'єктивній істині?

7. Чим обумовлена вимога конкретності істини і в чому полягає її суть?

8. Як визначається заблудження в сучасній гносео­логії?

9. Чому заблудження є постійним супутником істи­ни в процесі пізнання?

10. Завдяки яким своїм суттєвим характеристикам саме практика є основним критерієм істини?

11. У чому полягає діалектика абсолютності і віднос­ності практики як критерію істини?

12. У яких формах здійснюється чуттєво-сенситив­не пізнання і в яких раціональне?

13. Як визначається інтуїція в сучасній гносеології?

14. У чому полягає діалектичний взаємозв'язок логі­ки та ІНТУЇЦІЇ, пояснення та розуміння в процесі пізнання7

Теми рефератів

1. Пізнання як вид духовної діяльності і феномен культури

2. Основні принципи сучасної наукової гносеології.

3. Діалектика суб'єкта та об'єкта як проблема су­часної філософії.

4. Проблема гносеологічного образу в сучасній теорії пізнання.

5. Діалектика істини та заблудження в сучасній філо­софії

6. Проблема критеріїв істини в сучасній філософії.

7. Взаємозв'язок логіки та інтуїції, пояснення та розуміння у пізнанні

8. Проблема розуміння в сучасній філософії.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-12; просмотров: 710; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.188.0.20 (0.009 с.)