Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Націоналізм та історики ЕНТОНІД.СМІТ

Поиск

Друкується за виданням: Smith A. D. Nationalism and the Historians. – У кн.: Mapping the Nation. Edited by Gopal Balakrishnan. With an Introduction by Benedict


Коментар

Anderson. – London-New York: Verso, 1996. Вперше стаття надрукована в «Inter­national Journal of Comparative Sociology» (XXXIII, 1-2, 1992).

Нації та націоналізм

EPHECT ҐЕЛНЕР Друкується за виданням: Gellner Е. Nations and Nationalism. – Ithaca-New York- London: Cornell University Press, 1983.

1) Ірак із XVI століття і до 1918 року входив до складу Османської імперії. Після поразки Туреччини під час Першої світової війни була проголошена номінально незалежна Іракська держава під британським протекторатом із власною королівською династією, яка правила з 1921 по 1958 рік.

2) Автор має на увазі найбільш відомий твір німецького письменника А. Шаміссо – повість-казку «Дивовижна історія Петера Шлеміля» (1814) про людину, яка обміняла свою тінь на чарівний гаманець, в якому ніколи не переводилися гроші.

3) Синтоїзм – загальна назва для багаточисельних японських обрядів і релігійних приписів, в основі яких лежить культ предків. З кінця XIX століття і до 1945 року синтоїзм вважався державною релігією Японії.

4) Квакери («Товариство друзів») – напрямок протестантизму, що виник в Англії у середині XVII століття на чолі з проповідником Джорджем Факсом (1624-1691). Рятуючись від переслідувань, квакери емігрували до Америки, де й донині існують їхні громади.

5) Дервіш (перс. – злидень, бідняк) – спільний термін для позначення повноправного члена суфійського братства. Сам термін з’явився близько середини XI століття у перськомовному середовищі неформальних кіл містиків ще до виникнення організованого в братства суфізму. В Ірані, Середній Азії, Індії та Туреччині слово вживалося також у більш вузькому значенні -злиденний мандрівний містик-аскет. Всі дервіші поділялися на дві великі групи: мандрівні і ті, що постійно мешкають в обителі під керівництвом старця.

 

6) «Немає орхідей для міс Блендіш» (1931) – роман американського письменника Дж. Хадлі Труса, що користувався широкою популярністю у 30-х-40-х pp.

7) Вотан (скандинавський Один) – у давньогерманській міфології верховне божество, бог війни, вітру та буревіїв. Образ Вотана був використаний у 30-х роках в нацистській пропаганді.

Тлумачення націоналізму

КЕННЕТ МАЙНОУҐ Друкується за виданням: Minogue К. Nationalism. – London, 1969. 1) Ейре (Eire) – національна назва Ірландії; офіційна назва у 1937-1949 pp. Англо-ірландська унія 1801 року ліквідувала залишки автономії Ірландії. Відповіддю на колонізаторську політику англійців були повстання 1789 року (організоване товариством «Об’єднані ірландці»), 1848 року (організоване Ірландською конфедерацією), 1867 року (організоване феніями), Ірландське


Коментар

повстання 1916 року. У 1914 році англійський парламент змушений був прийняти закон про гомруль для Ірландії, однак його реалізація відкладалася до закінчення Першої світової війни. У 1919-1921 pp. розгорнулася визвольна війна ірландців, під час якої був укладений компромісний англо-ірландський договір 1921 року про надання Ірландії (за винятком Північної Ірландії, яка залишилася у складі Великої Британії) статусу домініона (Ірландська вільна держава). Громадянська війна (1922-1923) між прихильниками договору та республіканцями, які домагалися повної незалежності всієї Ірландії, закінчилася поразкою республіканців. У 1949 році Ірландія проголошена республікою.

Комунізм і націоналізм РОМАН ШПОРЛЮК

Друкується за виданням: Шпорлюк Р. Комунізм і націоналізм. Карл Маркс проти Фрідріха Ліста. – Київ: Основи, 1998. (Szporluk R. Communism and Natio­nalism. Karl Marx versus Friedrich List. – Oxford: Oxford University Press, 1988).

Чинний націоналізм: активність versus культура

ВАСИЛЬ РУДКО Друкується за виданням: Лісовий Р. Розлам в ОУН. (Критичні нариси з нагоди двадцятиліття заснування ОУН). – Видавництво «Україна», 1949.

Ідеологія «чинного націоналізму» Д. Донцова МИХАЙЛО СОСНОВСЬКИЙ

Друкується за виданням: Соснавський М. Дмитро Донцов: політичний портрет. (З історії розвитку ідеології українського націоналізму). – Нью-Йорк, 1974.

1) «Заграва» – двотижневик націоналістичного напрямку, орган Україн­ської партії національної роботи; виходив у Львові у 1923-1924 pp.; редактор -Д. Донцов, співредактори – Д. Паліїв, В. Кузьмович.

2) Українська партія національної роботи заснована у Львові 21.IV.1924 внаслідок внутрішніх непорозумінь в Українській трудовій партії. Засновники: Д. Паліїв, Д. Донцов, С. Підгірський (голова), В. Кузьмович. На консолідую­чому з’їзді 11.VII. 1925 увійшла до складу УНДО. Постулати програми: «Україна для українців», розбудова національного життя власними силами, безкомпро­місно негативне ставлення до Польщі та СРСР і комунізму.

Історія і етнічність ЕЛІЗАБЕТ ТОНКІЙ, МЕРІОН МАКДОНАЛД, МЕЛКОЛМ ЧЕПМЕН Друкується за виданням: Tonkin E., McDonaldM., and Chapman M. (ред.). History and Ethnicity. – London: Routledge, 1989.

1) Хоча в тексті йдеться про використання відповідних слів в англійській мові, одначе в багатьох випадках історія слова «етнос» та похідних від нього слів в українській мові збігається з його долею в основних європейських мовах; коли такий збіг справді має місце, при перекладі використані відповідні приклади з української мови.


Коментар

2) Фурії – колонія, заснована Афінами та іншими грецькими містами у 444-443 pp. до н. є. на місці м. Сібаріс (Південна Італія).

3) Найдавніший з перекладів Старого Заповіту – грецький, відомий під назвою «септуагінта» (тобто переклад сімдесяти), через те, що, за переказами, був здійснений 72 перекладачами-євреями в Александра’ протягом 72 днів, на доручення єгипетського царя Птоломея Філадельфа, великого шанувальника книг (бл. 285-247 pp. до Р. Хр.). В часи Ісуса Христа цей переклад був у загальному вжитку серед тих євреїв, які розмовляли грецькою.

4) Вульгата (латин. – народна, загальнодоступна) – переклад Біблії на латинську мову, виконаний Ієронімом у 384-405 pp. Старий Заповіт пророблявся на основі єврейського тексту, а Новий Заповіт (головним чином Євангеліє) – за грецькими манускриптами. У VIII столітті текст Вульгати критично пере­глядався Алкуїном (бл. 732-804). У 1546 році Тридентський собор оголосив Вульгату автентичним текстом Біблії. У 1589 році, за папи Сикста V (1521-1590), а потім у 1592 році, за папи Климента VIII (1536-1605), був виданий остаточний варіант Вульгати, затверджений католицькою церквою як офіційний текст Біблії.

5) Тут, як і в інших аналогічних випадках, наведено українські від­повідники до англійських слів. Сімейство слів, що походить від грецького «етнос», відрізняється в українській мові хіба що тим, що в ній, як і в деяких інших слов’янських мовах, наявне саме слово «етнос» (хоча воно також належить переважно до академічної лексики і набуло ширшого використання тільки починаючи від 1960-х років). Окрім того, на сьогодні слово «етнічність», як абстрактний іменник, в українській мові є рідко вживаним (хоча, мабуть, існує перспектива введення його в академічний дискурс).

Етнічність і меншини

РІЧАРД СКЕМЕРГОРН Друкується за виданням: Schermerhorn R. Comparative Ethnic Relations. -New York: Random House, 1970.

Етнічність, раса, клас і нація ТОМАС ЕРІКСЕН

Друкується за виданням: Eriksen Т. Н. Ethnicity and Nationalism. – London: Pluto Press, 1993.

1) У книзі «Господарство та суспільство», яка з’явилася друком після смерті автора (1921), Вебер один із перших дав визначення поняття «етнічна група», яке на той час ще не увійшло в мову науки. Німецький соціолог запропонував називати «етнічними групами» такі людські спільноти, які поділяють суб’єктивне переконання щодо спільності походження завдяки подібності зовнішніх рис або звичаїв чи завдяки пам’яті про колонізацію чи міграцію. Це переконання, на думку Вебера, мусить сприяти формуванню груп; до того ж не має значення, наявна чи ні в дійсності кровна спорідненість. Етнічна приналежність не обумовлює існування реальних груп, а лише полегшує їхнє формування (особливо у сфері політики). Швидше політична спільнота,


Коментар

незалежно від ступеня її штучності, надихає вірою в спільну етнічність.

2) Англійське слово «dominant» можна перекласти українським словом «панівна (-є, -ий)», одначе це українське слово має небажаний політичний відтінок: для прикладу, культурне домінування якоїсь групи не в усіх випадках спирається на політичне домінування.

3) Автор вживає слово цінність в розумінні «значення». Дескриптивне (від англ. discriptive – описовий, зображувальний, наочний) значення зводиться до умови, що з терміном пов’язується визначення, котре вказує, якими ознаками має володіти об’єкт, позначуваний цим терміном.

Етнічні групи і формування етнічної ідентичності ПОЛ Р. БРАС

Друкується за виданням: Ethnicity. Edited by J. Hutchinson and A. D. Smith. -Oxford-New York: Oxsford University Press, 1996. {Brass P. Ethnicity and Nationalism. – New Delhi-Newbury-London: Sage Publications, 1991).

Текст друкується без авторських приміток.

1) Бігевіоризм – одна з класичних «шкіл психології», що виникла наприкінці XIX – на початку XX ст. Його метою було створення альтернативних інтроспективній психології свідомості ідей і методів: від вивчення свідомості переходять до вивчення поведінки (сам термін походить від англ. bihavior -поведінка). Бігевіоризм переходить від методу контрольованого само­спостереження (інтроспекція) до об’єктивного експерименту, а зацікавленість зв’язками між «первинними елементами» свідомості змінюється на зацікав­леність залежністю між елементами поведінки організмів («реаліями») та елементами навколишнього середовища («стимулами»).

2) Інтеракціоністські визначення (від англ. interaction – взаємодія, вплив один на одного) – визначення, які даються в термінах дії і взаємодії між людьми та групами людей.

3) Сікхи – досить компактна етно-конфесійна спільнота, що населяє штати Пенджаб і Харіон в Індії. Сікхизм як одна з національних релігій Індії (походить від санскритського слова «шиш’я» – учень) сформувався в XV столітті; засновником сікхизму був гуру Нанак (1469-1539).

У XVII-XVIII ст. Пенджаб входив до складу імперії Великих Моголів, що спричинило перетворення мирної релігійної спільноти на військову органі­зацію. Особливо активно цей процес відбувався за шостого гуру Харгобінде (1606-1645). В кінці XVIII ст. правитель одного з сікхських князівств Ранджит Сінгх (1780-1839) створив військову державу сікхів, яка найдовше протистояла англійській колонізації.

Що таке етнічність

ДЖОН ГАТЧІНСОН, ЕНТОНІД. СМІТ Друкується за виданням: Hutchinson J. and Smith A. D. Introduction. – У кн.: Ethnicity. Edited by J. Hutchinson and A. D. Smith.- Oxford-New York: Oxsford Uni­versity Press, 1996.


Коментар

1) Остенсивне визначення (від англ. ostensive – явний, наочний, переконли­вий) терміна або поняття дається шляхом наведення окремих прикладів, шляхом показу того, що даний термін використовується для іменування такого-то роду (виду) об’єктів.

2) Максимізація преференцій означає, що діяч має вибрати спосіб дії, який би давав йому максимальний здобуток (преференція – той результат, досягнен­ню якого він віддає перевагу).

Змагання еліт і становлення націй ПОЛ Р. БРАС

Друкується за виданням: Ethnicity. Edited by J. Hutchinson and A. D. Smith. -Oxford-New York: Oxsford University Press, 1996. (Brass P. Ethnicity and Nationalism. – New Delhi-Newbury-London: Sage Publications, 1991).

Текст друкується без авторських приміток.

1) Англійське слово «premodern» у цьому тексті послідовно передається словом «передмодерний» для позначення будь-яких домодерних суспільств, а не для позначення якогось особливого історичного періоду «передмодерну» -тобто періоду, що безпосередньо передував епосі «модерну».

2) Мабуть, автор має на увазі, що ці способи поведінки віруючі винаходи­ли у своєму повсякденному житті самостійно – незалежно від духовної еліти.

Бтнонаціоналізм

РОЙ К. МЕКРАЙДІС Друкується за виданням: Macridis R. С. Contemporary Political Ideologies. Movements and Regimes. – Boston-Toronto. – 3nd edn., 1986.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 197; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.217.208.220 (0.007 с.)