Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Національна свідомість і формування наційСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Основною підвалиною і культурної, і політичної нації є національна свідомість, тобто усвідомлення того, що ти належиш до політичної і соціальної спільноти, яка утворює чи хоче утворити політичну націю. У принципі національна свідомість незалежна від існування національної держави – але національний рух, якби не було національної свідомості, занепав би. Національній свідомості у широкому розумінні сприяє виховання. І вона може мінятися, так само як цінності, речі і символи, на які посилається. Під час розвитку національної свідомості соціальні групи наголошують на вже названих вище спільності мови, культури, релігії, політичних ідеалів та історії і, навпаки, відсувають на задній план і конкретні регіональні, і універсальні політичні або й релігійні зв’язки. Проте вони можуть посилатися на державу, яка існує, або на таку, що існувала колись в історичні часи, і сприймати її тодішні обшири як історичний простір поселення народу. Але поряд із цим члени соціальної групи схильні також визначати свою національну тотожність або національну свідомість у негативний спосіб: відмежовуватися від сусідів чи порівнювати себе з ними. У конфронтації з чужим – іншою мовою чи релігією, іншими звичаями, іншою політичною системою – вони можуть усвідом- Петер Альтер лювати свої власні тісні зв’язки, свою спільність, на основі якої їм легше спілкуватися одне з одним, ніж із тим «чужим». Національна свідомість, насамперед у тих народів, яким доводиться ще тільки виборювати свою національну державу, спрямована, принаймні тимчасово, проти уявного супротивника, проти іншої нації, проти багатонаціональної держави, в якій та соціальна група чи нація живе. У німців збудником політичної національної свідомості на початку XIX сторіччя було панування Наполеона, яке широкі верстви німецького населення сприймали як чужинецьке панування і гніт. Роки 1806 і 1813 стали в Німеччині роками народження національного руху, що, проте, спочатку спирався лише на інтелектуальну еліту. Безперечно, антифранцузьке забарвлення німецької національної свідомості ослабло після 1815 року, а надто по Липневій революції 1830 року, коли Франція в очах раннього німецького лібералізму набула ваги як країна з буржуазною конституцією, що проголошує свободу думки. І аж як Франція, почавши свою експансіоністську політику, почала домагатися кордону на Рейні й тим самим ставити під сумнів «історичну» територію німців, німецька національна свідомість знов набула яскраво антифранцузького відтінку, що не полишав її майже ціле сторіччя. На хвилі національного піднесення під час рейнської кризи 1840 року виникли такі пісні як «Варта на Рейні» і «Пісня німців» Августа Генріха Гофмана фон Фалерслебена та «Не буде ваш ніколи німецький’вільний Рейн» Ніколаса Бекера. За короткий час пісні про Рейн здобули в Німеччині величезну популярність. Близько 1840 року почався також рух за добудову собору, яким керувало «Товариство за добудову собору» і який викликав цілу зливу літератури прр ту будову. Кельнський собор став національною пам’яткою, а продовження його будівництва – справою всіх німців. Кельнський собор усюди вважали символом звільнення від французького панування, через французьку політику щодо Рейну спогад про 1813 рік отримав нове життя16. Головною особою великого свята з приводу початку будівельних робіт 4 вересня 1848 року був пруський король Фрідріх Вільгельм IV. До антифранцузького елементу в національній свідомості німців у 40-х роках XIX сторіччя прилучився антиданський, що аж до його вирішення 1864 року живився німецько-данським конфліктом. На цьому те-рені зіткнулися два націоналізми. Вірш «Шлезвіґ море обняло» став тоді на короткий час національним бойовим маршем німців17. А наприкінці XIX сторіччя до ряду держав, що стояли на заваді глобальним національним інтересам німців, як думала й переконувала своїх співгромадян владна еліта імперії, долучилася, створивши додаткову проблему для німецької національної свідомості, світова держава Англія. НАЦІЯ: ПРОБЛЕМА ВИЗНАЧЕННЯ Національна свідомість італійців у XIX сторіччі живилася спогадами про велич античного Риму і ворожістю до Габсбурзької монархії, яку, починаючи від 1859 року, вони на Італійському півострові поволі відпихали назад під політичним і військовим керівництвом П’ємонтсько-Сардинського королівства і з допомогою Франції. Для народів південних Балкан важливим елементом їхньої національної свідомості аж до Першої світової війни були сутички з османською Туреччиною, для ірландців – сутички з Англією, для поляків – конфлікт із державами, що поділили її: Росією, Прусією, що стала згодом Німеччиною, та Австро-Угорщиною. Для багатьох нових держав, що виникли після Другої світової війни у Африці й Азії, висхідним пунктом для національної свідомості, що в більшості випадків там не існувала і її ще тільки треба було прищепити, так само стала боротьба проти імперіалізму європейських колоніальних держав. «Визвольні війни» проти білих колоністів і своїх колаборантів часто давали можливість колоніальним народам попри всі лінії поділу вперше пізнати досвід політичної долі. У деяких європейських народів перші ознаки національної свідомості й національної аргументації можна помітити ще в XIV сторіччі, а часом і раніше. Як особливо промовисті докази цього можна було б навести цитати з. творів Петрарки, Данте або Шекспіра. Назвемо також останній розділ твору Макіавеллі «II Principe»* 1513 року, що закликає до визволення Італії від варварів. Узагалі треба відзначити, що точно датувати час, від якого певна соціальна група чи народ почали усвідомлювати себе як націю, неможливо. Нація за деякими винятками не стільки щось дане від природи, скільки мета. Коротко сформулюємо це так: нації – не витвір Божої руки, як стверджують апостоли націоналізму з-поміж послідовників Гердера, а плід з реторти. Нації створюють. Майже незбагненний процес формування нації (за англійською термінологією Nation-Building), розпочатий меншістю і спрямований на всю соціальну групу, – це, як правило, надзвичайно довготривалий соціальний і політичний процес інтеграції. Не можна вважати, що він у якийсь момент закінчився, навіть після утворення власної держави. Розвиток єдиної політичної свідомості, що долає внутрішні протиріччя, також відбувається не рівномірно, а з затримками та відступами назад. Мета процесу формування нації – інтеграція та одностайність народу, що був регіонально і навіть політично або й державними кордонами поділений на частини. Рушійні сили процесу формування нації бувають різні, залежно від історично-політичного середовища. Націоналізм як ідеологія * Володар (im.). Петер Альтер і політичний рух у нові часи відіграє в тому процесі, як і слід було сподіватися, важливу роль. У кожному разі, вирішальним чинником того, чи той процес буде успішний, чи ні, слід вважати виникнення національної свідомості, що пов’язує особливість якихось вартостей або політичного завдання з певною «національною» групою і робить її «своєрідність» змістом національної ідеології. Отже, формування нації та націоналізм, що його Елія Кедурі дотепно визначив як «метод правильного формування волі»18, тісно пов’язані одне з одним. Звичайно, ці двоє понять мають на увазі й означають різні речі, тож добре було б чіткіше, ніж це робилося досі в літературі про націоналізм, розрізняти основний процес формування нації та націоналізм як ідеологію і політичний рух. Протектором національної свідомості і творцем нації може бути також держава, побудована на централізації, уніфікації та ефективності цих заходів. Nation-Building тоді відбувається в межах, ідентичних з державою. Так було вже на ранньому етапі у Франції, Англії, Португалії або Швеції. Там процес формування держави йшов пліч-о-пліч із процесом формування нації, може, й випереджаючи його. Нацією стало населення, що проживало в межах держави, в якій французький, англійський чи шведський королі були суверенами. До французької нації, наприклад, входять групи населення різного походження і культури, навіть із різними мовами. Нація створена, так би мовити, «згори», більше чи менше за принципом «cuius regio eius natio»* («політична нація»). Національна свідомість орієнтувалася на кордони, що вже існували. Якщо у Франції цей процес був досить вдалим, то такі династично замкнені великі держави як Габсбурзька монархія і до певної міри царська Росія спромоглися витворити лише обмежену вузькими верствами населення загальнодержавну національну свідомість. У Європі XIX і початку XX сторіччя частіше трапляються приклади, коли Nation-Building почалося на теренах, де ще не було національної держави. Воно переступило кордони тієї держави, що вже існувала, зробивши її тим самим застарілою, і врешті привело до утворення нової держави з новими кордонами. Підставою того Nation-Building була мовно-культурна спільність. А метою – об’єднання культурної нації в одній державі, іншими словами – політичне і мовно-культурне злиття. Виникнення національного руху завжди сигналізує про наступну стадію в охопленні населення національною ідеєю: перехід до політичної дії. Нація або частини населення, що усвідомлюють себе нацією, намагаються створити свою державу. Прикладом таких випадків, коли це вдалося завдя- * Чия держава, того й нація (латин.). Нація: проблема визначення ки сприятливим політичним обставинам, є національний рух за об’єднання греків, італійців, німців, ірландців чи поляків. Але навіть у цих випадках лишається нез’ясованим, як далеко вже зайшов процес формування нації на час заснування національної держави. Кажуть, що після вдалого заснування італійської національної держави 1861 року колишній п’ємонтський прем’єр-міністр Массімо д’Адзельо зауважив, насамперед з огляду на протистояння Північ-Південь усередині Італії: «Італію ми створили, тепер нам треба створити італійців»19. Отже, д’Адзельо дуже добре розумів, що національна держава не гарантує існування нації. Але початок формування нації і національної свідомості є передумовою кожного організованого національного руху, що домагається національної держави. Примітки 1. Winkler H. А. Einleitung: Der Nationalismus und seine Funktionen. -У кн.: Winkler H. А. (ред.). Nationalismus. – Kцnigstein, 1978. – С 6. 2. Hayes С. J. H. Nationalism as a Religion. – У кн.: Hayes С. J. H. Essays on Nationalism. – New York, 1926 (перевидана 1966); Hayes С J. H. Nationalism. – New York, 1960. 3. Nipperdey T. Deutsche Geschichte 1800-1866. Bьrgerwelt und starker Staat. -Mьnchen, 1983. – С. 300. 4. Deutsch К. W. Nation und Welt. – У кн.: Deutsch К. W. Nationenbildung-Nationalstaat-Integration/Ред. A. Ashkenasi und P. Schulze. – Dьsseldorf, 1972. – С 204. 5. Weber M. Wirtschaft und Gesellschaft. – Tьbingen, 1976. – C. 528. 6. Stalin J. W. Marxismus und nationale Frage. – У кн.: Stalin J. W. Werke. – T. 2: 1907-1913. – Berlin, 1950. – С 272. 7. Seton-Watson H. Nations and States. An Enquiry into the Origins of Nations and the Politics of Nationalism. – London, 1977. – C. 1 і 5. 8. Meinecke F. Weltbьrgertum und Nationalstaat. – Mьnchen, 1969 (1907). 9. Пор.: ZennerM. Die Nation im Denken E. Renans. – У кн.: Kluxen К. undMommsen W. J. (ред.). Politische Ideologien und nationalstaatliche Ordnung. Festschrift fьr T. Schieder. – Mьnchen, 1968. – C. 219-238.
10. Schieder T. Typologie und Erscheinungsformen des Nationalstaats in Europa// Historische Zeitschrift. – 1966. – № 202. – C. 63. 11. Rothfels H. Grundsдtzliches zum Problem der Nationalitдt. – В кн.: Rothfels H. Zeitgeschichtliche Batrachtungen. – Gцttingen, 1963. – C. 97. 12. Winkler H. A. Einleitung. – C. 8. 13. Пор.: Kohn H. Die Idee des Nationalismus. Ursprung und Geschichte bis zur Franzцsischen Revolution. – Frankfurt, 1962. 14. Про це останнім часом писав MayeurJ.-M. ElsaЯ, Lothringen und die Deutsche Frage 1870-1945. – У кн.: Becker J. und Hillgruber А. (ред.). Die Deutsche Frage im XIX und XX Jahrhundert. – Mьnchen, 1982. – C. 221-238. Петер Альтер 15. Rothfels Н. Die Nationalidee in westlicher und цstlicher Sicht. – У кн.: Rothfels H. Osteuropa und der deutsche Osten. – Kцln, 1956. – C. 7-18. 16. Nipperdey T. Der Kцlner Dom als Nationaldenkmal. – У кн.: Dann О. (ред.). Religion-Kunst-Vaterland. Der Kцlner Dom im XIX Jahrhundert. – Kцln, 1983. – C. 109 і далі. 17. Kedourie E. Nationalismus. – Mьnchen, 1971. – С 84. 18. Пор.: Dann О. Einleitung: Der moderne Nationalismus als Problem historischer Entwicklungsforschung. – У кн.: Dann О. (ред.). Nationalismus und sozialer Wandel. -Hamburg, 1978. – С 13. 19. Цит. за: Seton-Watson H. Nations and States. – C. 107. Василь Лісовий ЩО ТАКЕ НАЦІОНАЛЬНА (УКРАЇНСЬКА) ІДЕЯ? /. У яких значеннях застосовують вислів «національна (українська) ідея»?
ислів «національна ідея» застосовують у трьох основних значеннях: а) цим висловом позначають важливу для суспільства ідею будь-якого змісту, щодо якої існує згода більшості громадян, або ж таку, що здатна одержати підтримку більшості громадян; в обох випадках цю ідею розглядають як таку, що сприяє громадянському єднанню; б) ідею нації; в) особливості національної свідомості; з останнім пов’язане застосування цього вислову для позначення національного ідеалу («мрії»), призначення нації (в тім числі її «місії») тощо. У відповідності з першим із названих значень говорять, наприклад, що не існує національної ідеї щодо реформування економіки чи системи освіти: єдність чи згода нації щодо певної ідеї і дає змогу назвати цю ідею «національною». Відповідно до цього дехто вважає, що національною ідеєю в сучасній Україні є ідея створення ефективної економіки, яка б стала основою всезагального добробуту: бо, мовляв, це та єдина ідея, яка має всезагальну громадянську підтримку. До цього економічного складника часто додають політичний: говорять, що українською ідеєю має бути ідея цивілізованої, демократичної, економічно потужної України. Але, як правило, важливим складником національної ідеї вважають дещо неповторне, властиве тільки даній нації -саме це і дозволяє розглядати вислови «національна ідея» та «українська ідея» як близькі за своїм змістом, а то й синонімічні. Тим часом ідею економічно потужної та цивілізованої України не можна вважати суто українською: така ідея сьогодні є скоріше інтернаціональною. А тому більшість авторів тлумачать вислів «національна ідея» у другому та третьому із названих вище значень. Зрідка також сучасні західні автори у дослідженнях, предметом яких є нація, застосовують цей вислів як синонім до висловів «ідея нації»1, «національна свідомість» чи «національний ідеал». Національна культура («життєвий світ») та національна самосвідомість кожної нації містить важ- Василь Лісовий ливі елементи неповторності: пояснення особливостей цієї «духовної індивідуальності» (Гумбольдт) дає право дослідникові вважати, що та національна ідея, яку він досліджує, є суто національною (українською). Ясно, що поняття нації та національної самосвідомості є скоріше універсальними – у світі існує багато націй з тією чи іншою національною самосвідомістю. Та оскільки в кожному конкретному випадку набір елементів, які об’єднують людей в нації, є різним (мова, релігія, політична історія тощо), і водночас різними є також самі ці елементи (мови, наприклад), то їхнє поєднання в деяку колективну цілісність має ознаки унікальності. Неповторністю володіє не тільки об’єктивна основа нації, а ще більше суб’єктивний бік національного життя -національна самосвідомість. Для буття нації важлива не тільки, а часто не стільки наявність деяких об’єктивних особливостей в культурі чи політичній історії, скільки те, в чому самі люди вбачають свою особливість, свою відмінність від інших націй. Це самоусвідомлення має своїм важливим складником певні ціннісні орієнтації і волю – тобто діяльне утвердження себе як колективної «особистості».
|
|||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 384; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.47.194 (0.011 с.) |