Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Національність та національні державиСодержание книги
Поиск на нашем сайте
У вік націоналізму національність – це народ, що змушений винаходити засоби ефективного контролю над поведінкою своїх членів. Це народ, що намагається озброїтися владою, деяким апаратом примусу, сильним настільки, щоб пошанування команд з достатньою ймовірністю могло сприяти поширенню звичок добровільного їх виконання. Внаслідок взаємодії звичок добровільного виконання з імовірним застосуванням примусу така влада може здійснюватися шляхом неформальних соціальних установ, тиску колективної (group) думки та престижу національних символів. Ще дієвіше вона може здійснюватися через формальні соціальні або політичні організації, через управління освітніми чи політичними установами або ж через урядовий апарат. Та хоч би які були засоби влади, в кожному разі їх використовують для посилення та розвитку тих соціальних каналів комунікації, поведінкових уподобань, політичних (а часом і економічних) прив’язаностей, які всі разом утворюють соціальну тканину (fabric) національності. Вся групова влада, отримана таким чином членами національності, призводить до того, що вони починають вимагати ще більшого. Формально чи неформально, опозиція опиняється у переважній меншості, а Народи, нації та комунікація значна частина членів національності починає домагатися контролю над державою або її частиною. Коли національність додає цю примусову силу до попередньої згуртованості та відданості груповим символам, вона часто починає вважати себе нацією і такою її сприймають також інші. У цьому сенсі говорять про польську, чеську або ірландську нації, навіть після втрати цими групами своєї держави або ще до того, як вони отримали контроль хоч над якоюсь державою. У всіх цих випадках національності перетворюються на нації, коли отримують реальну силу для підтримки своїх прагнень. Врешті, якщо їхні націоналістичні члени досягають успіху і стара або нова державна організація опиняється у їх розпорядженні, тоді нація стає суверенною і з’являється національна держава. У цей час, якщо не раніше, успішна нація може зіткнутися з нагальною проблемою: як використовувати свою владу проти претензій інших національностей. Чим успішніше вона сприятиме своїм членам займати привілейовані або контролюючі позиції в суспільстві, тим більше їй доведеться боятися піднесення інших народів та інших націоналістичних рухів. В кінці цього шляху успішна кар’єра націоналізму може перетворити націю на клас. У такому випадку всі його члени стають членами привілейованої страти суспільства і жодному з них не доведеться принижуватися до непрестижних професій, оскільки іншим народам доведеться цим займатися. Національні канали комунікації навіть частково не будуть перетинати бар’єри суспільства; навпаки, класові бар’єри будуть посилені бар’єрами національності, мови та культури. Дещо з цього передбачалося у візіях деяких будівничих британської імперії наприкінці XIX століття і знайшло своє екстремальне втілення в нацистській ідеї німецького Herrenvolk*. Але за кожен крок у напрямку до цієї мети доведеться заплатити зростанням небезпеки. Чим далі буде ця майбутня «панівна раса» від фундаментального економічного виробництва, чим більше вона буде відрізана морально та політично від решти людства, тим більше вона ставатиме очевидною ціллю для всіх деструктивних та революційних соціальних і національних процесів. Націоналізм, що зародився для того, щоб зробити націю сильною, у цей момент починає робити її потенційно слабшою та уразливішою. Чи люди підуть за націоналістичними лідерами до самого кінця цього шляху, а чи зможуть розірвати це фатальне коло, залежатиме від наявності альтернативного лідерства і ще більше, мабуть, від характеру їхнього власного досвіду та їхніх аспірацій, закорінених у повсякденному житті. * Народ панів (нім.). КарлДойч Націоналізм та «культурна автономія» 3 наших розмірковувань про національність, культуру та комунікацію вже зараз може зродитись одна пропозиція. Культура та допов-нювальність комунікації – це не речі, відірвані від решти життя, подібно до того, як недільні додатки до деяких газет відокремлені від серйозного завдання повідомляти щоденні новини. На кожному кроці соціальна комунікація виявляється нерозривно пов’язаною з цілями та засобами життя, з цінностями людей та зразками їхньої праці в команді, з зайнятістю та підвищенням по службі, зі шлюбом та успадкуванням, з уподобаннями покупців та продавців, з економічним достатком або злиднями – з усіма психологічними, політичними, соціальними та економічними відносинами, що впливають на безпеку й щастя індивідів. Національність, культура і комунікація – не єдині чинники, що на них впливають, але вони постійно наявні. Тому утопічним видається уявлення про щасливу державу «культурної автономії», де «культуру» буде відокремлено від реального життя, де школи будуть відділені від податків, а студенти – від потреби в роботі, де сім’ям чи бізнесменам не потрібно буде хвилюватися про тарифи або урядовий контроль, ані офісним працівникам про роботу і підвищення по службі. Всі ці проблеми можна вирішувати, і в багатьох країнах їх вирішують; але їх не можна вирішувати у цілковитому відриві від проблем культури та національності, з одного боку, і політичного й економічного життя – з другого. Сама культура цікавить чоловіків та жінок лише до тієї міри, до якої вона вплітається в щоденну матерію їхнього життя. «Культурну автономію» не можна відділити від особистої, локальної, регіональної або професійної автономії людських істот. Кожен крок у трагічному зростанні націоналістичного насильства у нашому столітті показав нам індивідів, що борються не просто за абстрактну «культурну автономію», але за щось, що зачіпало саму матерію їхнього життя та тих місцевостей і регіонів, де це життя минає; і кожна хвиля націоналізму ще різкіше підтверджувала цю претензію на його «інтегральний», «тотальний», дедалі більше виключний характер. Як далеко можуть піти ці процеси, як і хто заплатить за них високу ціну і як вони можуть обернутися проти провідних груп та соціальних інституцій, з якими вони були пов’язані напочатку, – обговорення цих питань тут не на часі. БЕНЕДИКТ АНДЕРСОН УЯВЛЕНА СПІЛЬНОТА
еоретиків націоналізму часто збивали з пантелику, якщо не дратували, ось ці три парадокси: 1) історик вбачає у націях об’єктивну сучасність, і водночас націоналісти вбачають у них суб’єктивну старовину; 2) формальна всезагальність нації як соціокультурної концепції – у сучасному світі кожна людина може, повинна, буде «мати» свою національність, так само як він чи вона «має» свою стать – і водночас обов’язкова окремішність у її конкретних виявах, наприклад: за визначенням, грек само собою повинен належати до «грецької» національності; 3) «політична» сила національних рухів і водночас їхнє філософське вбозтво і навіть примітивність. Іншими словами, націоналізм так і не витворив своїх великих мислителів: ні Гоббса, ні Токвіля, ні Маркса чи Вебера. Така «неспроможність» дала для космополітично мислячих і багатомовних інтелектуалів чимало підстав поставитися до націоналізму, по суті, зневажливо. Подібно до Гертруди Стайн, яка, побувавши в Ок-ленді, сказала, що там «немає нічого такого», дехто може зробити такий самий поспішний висновок. Цікаво відзначити, що навіть такий прихильний до націоналізму дослідник, як Том Нейрн, міг, однак, написати: ««Націоналізм» – це патологія сучасної еволюційної історії, такий же невідворотний, як «невроз» для будь-якої людини, із дуже схожою непередбачу-ваністю вчинків, з подібним нахилом до божевілля, закоріненим у дилемах безпорадності, яку відчуває мало не весь світ (еквівалент інфантилізму в суспільному житті) і так само майже невиліковний»1. Частково трудність цієї справи полягає в тому, що ми схильні підсвідомо гіпостазувати існування Націоналізму з великої літери, так само як могли б гіпостазувати Вік з великої літери, а потім оголосити «його» ідеологією. (Завважте, якщо вік – це те, що має кожен із нас, то Вік – це просто аналітичний вираз). Гадаю, все стало б на свої місця, якби ми поставили націоналізм в один ряд із такими поняттями, як «спорідненість» і «релігія», а не з такими, як «лібералізм» чи «фашизм». Бенедикт Андерсон Отож, ставши на точку зору антропологи, я пропоную таке визначення нації: це уявлена політична спільнота – уявлена як у своїй окреміш-ності, так і в своїй суверенності. Спільнота ця уявлена тому, що людина, приналежна до навіть най-малочисельнішої нації, ніколи не зустрінеться з більшістю інших людей, приналежних до тієї ж нації, не спілкуватиметься з ними і навіть нічого не знатиме про них, а проте кожен з них завжди пам’ятає про свою спільність2. Ренан згадує про цю уявленість у звичній для нього обтічно двозначній манері, пишучи: «Але суть нації полягає в тому, що у всіх індивідів було багато спільного і що всі вони забули багато»3. З подібними твердженнями виступає Ґелнер, який досить категорично заявляє: «Націоналізм – це не пробудження самосвідомості націй: він винаходить нації там, де їх немає»4. Похибка цього твердження пояснюється тим, що Ґелнер прагне довести: націоналізм буцімто дурить усіх; «винахід» він, Ґелнер, прирівнює до «фабрикації» і «фальсифікації», а не до «плоду уявлення» чи «витвору». Таким чином, він вважає, що існують «справжні» спільноти, які можна протиставити націям. По суті справи, всі спільноти, більші, ніж первісне селище, де всі знають одне одного в обличчя (а, може, навіть і вони) є уявлені. Спільноти слід розрізняти не за принципом справжня/несправжня, а за стилем їхнього уявленого створення. Яванські селяни завжди знали, що вони пов’язані з людьми, яких не бачили зроду, проте ці зв’язки були колись створені умоглядно за конкретних обставин – як безрозмірно розтяжні сітки родинних і ділових стосунків. Донедавна в яванській мові не було слова, що означало б абстрактне поняття «суспільство». Сьогодні ми можемо сприймати французьку аристократію ancien regime як клас; однак, певна річ, таке уявлення про неї склалося набагато пізніше5. На запитання «Хто він є, цей граф де X?» нам би звичайно відповіли: не «він аристократ», а «він власник маєтку X», «він дядько барона де Y» або «він підопічний герцога де Z». Нація уявлена, як спільнота, що має певні межі, бо навіть найбільша з націй, яка, може, налічує цілий мільярд людей, обмежена певними, хоч і розтяжними кордонами, поза якими існують інші нації. Жодна нація не вважає себе рівновеликою з усім людством. Навіть ті націоналісти, які безоглядно сповідують ідею месіанського призначення своєї нації, навіть вони не мріють про той день, коли геть усе людство вирішить стати приналежним до їхньої нації, хоч подібні мрії плекалися в минулі часи: так, наприклад, християни мріяли, що вся наша планета стане суцільно християнською. Вона уявлена, як суверенна, бо ідея суверенності виникла за тієї доби, коли Просвітництво і Революція спростовували легітимність від Бога Уявлена спільнота даного ієрархічного династичного державного устрою. Визріваючи в той період історії людства, коли навіть найвідданіші послідовники будь-якої зі світових релігій хоч-не-хоч мали рахуватися з живим плюралізмом цих релігій і алломорфізмом між онтологічними і територіальними претензіями кожного віросповідання, нації мріють про своє визволення і про те, щоб з Божої волі воно прийшло якомога швидше. Обсяг і ознака цієї свободи є незалежна держава. Зрештою нація уявлена, як спільнота, бо, незважаючи на те, що в її середовищі може існувати нерівність і експлуатація людини людиною, однак вона завжди мислиться як міцне, горизонтально організоване товариство. Слід узяти до уваги також і те, щсчпротягом останніх двохсот років саме це почуття братерської єдності змушувало мільйони й мільйони людей не так убивати, як іти на смерть заради таких уявлених витворів. Ці втрати людського життя ставлять нас віч-на-віч з основною проблемою, що її породив націоналізм: чому ці умоглядні витвори сучасної історії (їм тільки двісті з лишком років) спричинилися до таких численних жертв? Я вважаю, що відповідь на це питання слід шукати в культурних коренях націоналізму.
|
|||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 285; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.17.154.144 (0.011 с.) |