Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Українське провансальство» і «українська ідея»Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Критику «провансальського періоду» в історії України (ХІХ-ХХ століть), що займає більшу частину «Націоналізму», Донцов зробив з позицій засад «чинного націоналізму», у світлі яких він вказав на «недосконалість» національного розвитку українського народу під кінець XIX і на початку XX століть. В особі Донцова українське провансальство (провінціоналізм) і його найвидатніші представники, зокрема М. Драгоманов та такі його послідовники як І. Франко та М. Грушевський, знайшли свого безжалісного критика. Накресливши ідеал активної, агресивної, вольової людини, свідомої своєї мети, готової жертвувати особистим в ім’я загального, людини, яка визнає добрим і етичним тільки те, що сприяє зростанню її власної сили та зростанню сил нації, сповненої непохитної, фанатичної віри в свою ідею, – Донцов застосував цей ідеал як мірило для всього, чим жила українська людина «провансальського періоду». Не дивно, отже, що внаслідок такого підходу, в якому не взято до уваги багатьох інших факторів та їхнього впливу на розвиток відносин на Україні у XIX і початку XX століття, у «Націоналізмі» ми маємо незвичайно чорний образ українського недавнього минулого й суцільно негативний тип української людини того періоду. На всій Україні, як твердить Донцов, ледве чи було тоді «кількох людей, які менш-більш ясно не відчували б того маразму, де завела нас наша філософія безсилля»9. Донцов посередньо признавав, що тодішня українська людина, Михайло Сосновський зокрема наша інтеліґенція, була дитиною своєї доби. їй характерною була перебільшена віра в силу розуму, в непорушність законів суспільного розвитку, захоплення т. зв. універсальними правдами вселюдського братерства й справедливості. Українське суспільство і його провідна верства відзначалися малореалістичними поглядами на питання міжнародних взаємин, наївно надіючися, що з перемогою революційних сил ці взаємини автоматично будуть розвиватися по лінії взаємного довір’я між народами, що виелімінує міжнародні конфлікти. Українське суспільство стояло тоді на позиціях, як каже Донцов, «демократичного націоналізму», по боці лібералізму, пацифізму, соціалізму, космополітизму й навіть анархізму. У взаєминах з Росією воно схилялося до думки «політичного симбіозу», стоячи на позиціях «підрядності національного імперативу», тобто вважаючи можливим співжиття з російським народом в одній державі, що пропагувалося в різних концепціях автономізму та федералізму в межах Російської імперії. На думку Донцова, найбільшою хибою тогочасного українства був брак розуміння «вольового елементу», внаслідок чого світогляд його був «світоглядом не нації, а верстви, провінції, плебсу». Українське суспільство XIX століття засвоїло, як писав Донцов, «світогляд націй-паріїв, націй-фелахів. Це був світогляд, що стояв у противенстві до світогляду діяльних і сильних рас... Це був світогляд нижчих рас, переможених, погною здобувців»10. Вину за такий стан українського суспільства, його духовну недосконалість та за спрямування розвитку української політичної думки на фальшиві рейки Донцов приписував в першій мірі М. Драгоманову, якого окреслював «типовим Балаховцем» (тобто «татарською людиною»), кажучи, що дух Драгоманова «більше шкодить українському націоналізмові по смерті, аніж був йому корисний за життя»". З не меншою гостротою Донцов критикував і осуджував М. Грушевського як «завзятого пропагатора ідеї симбіозу»12 та І. Франка – «типового представника дра-гоманівщини в Галичині», для якого «всевлада людського розуму... найвищий закон»13. Активне й безоглядне поборювання ідей і концепцій Драгоманова, Грушевського, Франка та їхніх послідовників Донцов вважав за вимогу часу, а звільнення українського суспільства з-під їхнього впливу визначав як передумову перемоги української ідеї. Протиставляючи українському провансальству ідеал нової української людини, Донцов одночасно накреслив елементи «української ідеї». У цьому він вийшов з учення Фіхте про спосіб кристалізації будь-якої ідеї та форму її об’єктивізації, що виявляється у переведенні «наших підсвідомих хотінь на ясну мову понять». Кожна національна ідея, в тому ІДЕОЛОГІЯ «ЧИННОГО НАЦІОНАЛІЗМУ» Д. ДОНЦОВА й українська, складається з двох частин, «з ясно сформульованої мети, з образу ідеалу, до якого стремить національна воля, і з самої волі, з чуттєвої сторони, з національного «еросу», емотивності»14. Цей «образ ідеалу» і цей «національний ерос» є предметом розгляду Донцова у третій частині його «Націоналізму». Як Донцов уявляв мету чи ідеал, до якого «стремить національна воля», або, інакше, який зміст «української ідеї»? Перш за все – це «вийти із стану провінції», витворити в собі «волю до влади», а одночасно «опанувати економічне і політичне життя нації». Українці повинні «перейнятись сим поняттям влади над людністю і територією» і розвинути в собі бажання встановити на Україні такий лад, таку політичну, соціальну й господарську організацію національного життя, яка могла б «потроїти видатність моральних і фізичних сил країни в порівнянні з теперішнім її станом, як се зробила Велика французька революція, визволяючи промисел, хліборобство і торгівлю, скуті привілеями «старого режиму»15. Далі, це ідеал «самодержавної нації» і «власновладства», який не признає ніяких доктрин, що «обмежують її (нації) неподільний вплив, ані всередині, ані назовні», і який «має надавати зміст національній волі». Треба «скувати», «змусити до послуху» оточення, треба самовизначитися «у відношенні до зовнішнього світу і до світу власного окружения». Донцов пише: «Національна ідея, що хоче жити, має одверто голосити свій остаточний ідеал власновладства супроти зовнішніх, так як і проти внутрішніх сил, що сковують її енергію. Мета нації не обмежується завданнями дня, ані тим станом, який застала дана генерація. Нація глядить в минуле, звідки в традиціях шукає свою відправну точку, і в майбутнє, яке має урядити для будучих поколінь, ретроспективно і проспективно, не нехтуючи традиціями, «Руссю Божію милостю», ані провідною ідеєю майбутнього в ім’я завдань дня»16. Друга частина національної ідеї – це «воля нації», «національний ерос». В розумінні Донцова, «воля нації» виявляється в її «емотивній напруженості», у «великому хотінні» утвердити свою національну самобутність, «накинути себе силоміць і своєму оточенню і зовнішньому світові». Це – пафос і одночасно «безоглядна віра в себе, хотіння s ‘imposer пасивній матерії». Висновок Донцова такий: «Коли, отже, українська ідея хоче підійняти боротьбу за панування з іншими, мусить в першу чергу здусити прокляту спадщину невільницьких часів. Мусимо перевести основну переоцінку вартостей. «Фанатизм», «інстинктовні почування», емоційність замість розумовості, дух «старо- Михайло Сосновський законної національної нетерпимості», – все, що опльовували в нас, повинно реабілітувати свіже, молоде українство. На місце amor intellectualis повинна стати пристрасть, яка не знає ніяких «чому». Прив’язання до свого мусить доповнити воля витиснути свою печать на чужім, залежність від стихії- воля привести її до послуху. Мусимо нести відважно своє Євангеліє, не схиляючи чола ні перед чужими, ані перед власними «маловірами». Мусимо набрати віри в велику місію своєї ідеї і агресивно ту віру ширити. Нація, яка хоче панувати, повинна мати й панську психіку на-роду-володаря»17. Але національна ідея, як твердив Донцов, не може бути наслідуванням чужих зразків і не може бути абстрактною конструкцією чи теоретичною доктриною, бо все це тільки скалічить націю. Вона повинна бути до-стосована до «вдачі і психіки нації», що розвинулася впродовж історичного минулого і «нашого положення крайнього сходу окциденту». Зміцнення «іманентної кожній нації волі до життя і розросту» українське суспільство повинно базувати на «західноєвропейській концепції родини, громади, власності», бо «це засади органічності нашої культури, особистої ініціативи, соціальної окресленості і виразності, сформо-ваності, ієрархії, не числа, особистої активності, не її уярмлення, моменту продукції, не розподілу, організації, не анархії, ідеалізму, не матеріалізму». Конкретизуючи цей ідеал, Донцов відзначав, що це має бути «для нас суверенність і «імперіалізм» в політиці, свобідна від держави церква в релігії, окциденталізм в культурі, вільна ініціатива і розріст в економічнім житті»18. Що ж до змісту національної ідеї, то тут, як читач міг завважити, Донцов в основному повторив ті самі думки й засади, хоч з деякими змінами, з’ясовані ним вже в «Підставах нашої політики». Тотожну відповідь дав він у «Націоналізмі» на питання про те, хто, який суспільний клас, здійснюватиме ці ідеали: «Не пересуджуючи дальший розвиток України, я відповім, що на разі той (клас), який творить більшість нації, тобто селянство. Ані шляхта, ані пролетаріат, ані своєю чисельною, ані моральною вагою, носіями ідеї українського власновладства стати не можуть. Село було борцем за цю ідею від 1917 р., на нім ця ідея і тепер повинна спиратися»19.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 232; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.220.242.160 (0.011 с.) |