II. Deivre natvraliet gentivm et civili 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

II. Deivre natvraliet gentivm et civili



Ius naturale est, quod natura omnia animalia docuit. nam ius i non humani generis proprium est, sed omnium animalium, quae aelo, quae in terra, quae in mari nascuntur. hinc descendit maris le feminae coniugatio, quam nos matrimonium appellamus, hinc rorum procreatio et educatio: uidemus etenim cetera quoque nalia istius iuris peritia conseri.

1. Ius autem ciuile uel gentiutn ita diuiditur: omnes populi, qui

bus et moribus reguntur, partim suo proprio, partim communi

lium hominum iure utuntur: nam quod quisque populus ipse sibi

constituit, id ipsius proprium ciuitatis est uocaturque ius ciuile,

si ius proprium ipsius ciuitatis: quod uero naturalis ratio inter

nes homines constituit, id apud omnes populos peraeque custoditur

aturque ius gentium, quasi quo iure omnes gentes utuntur. et

>ulus itaque Romanus partim suo proprio, partim communi

nium hominum iure utitur. quae singula qualia sunt, suis locis

iponemus.

2. Sed ius quidem ciuile ex unaquaque ciuitate appellatur,
uti Atheniensium: nam si quis uelit Solonis uel Draconis leges
pellare ius ciuile Atheniensium, non errauerit. sic enim et ius,

0 populus Romanus utitur, ius ciuile Romanorum appellamus;

1 ius Quiritium, quo Quirites utuntur: Romani enim a Quirino
lirites appellantur. sed quotiens non addimus, cuius sit ciuitatis,
strum ius significamus: sicuti cum poetam dicimus nec addimus
men, subauditur apud Graecos egregius Homerus, apud nos
:rgilius. ius autem gentium omni humano generi commune est.
m usu exigente et humanis necessitatibus gentes humanae
laedam sibi constituerunt: bella etenim orta sunt et captiuitates
cutae et seruitutes, quae sunt iuri naturali contrariae. iure enim


А ПЕРВАЯ



тдельных лиц. Следовательно, мы должны говорить о праве ом, которое распадается на три вида, так как оно состоит из юв естественного права, или общенародного, или цивильного.

ГИТУЛ П. О ПРАВЕ ЕСТЕСТВЕННОМ, ОБЩЕНАРОДНОМ И ЦИВИЛЬНОМ

Естественное право есть то, которое природа внушила всем жи-

существам. Право это свойственно не только человеческому

, но вообще всем существам, которые рождаются или в воздуш-

пространстве, или на земле, или в море. Отсюда происходит

мужчины с женщиной, который мы называем браком; отсюда

[ение и воспитание детей; далее мы видим, что и прочие живые

ява руководствуются знанием этого права.

. Цивильное же право и общенародное разделяются так: все

цы, которые управлются законами и обычаями, пользуются

>ю своим собственным правом, частью — правом, общим всем

м, именно: право, которое установил у себя каждый народ сам,

его собственное право и называется цивильным, как право,

ственное обществу граждан; право же, которое между всеми

>ми установил естественный разум, оберегается у всех народов

се времена и называется общенародным, как право, которым

.зуются все народы. Таким образом, и римский народ пользует-

одной стороны, своим собственным правом, с другой — правом,

им всем людям. В своем месте мы укажем, какого рода каждое

jo в отдельности.

2. Цивильное, однако, право получает название от каждого го-фства; например, право Афинское; поэтому, если кто захочет taib законы Солона или Дракона цивильным правом Афинского ода, то он не ошибется. Таким образом, право, которым пользу-: римский народ, мы называем цивильным правом римлян, или во, которым пользуются квириты, называем квиритским, а назы-тся римляне квиритами от Квирина. Всякий раз, когда говорим)аве, не прибавляя имени государства, которому оно принадлежит, разумеем наше право, подобно тому, как у греков, когда говорят о ге, не называя его по имени, разумеется превосходный Гомер, а у нас гилий. Общенародное же право является общим всему человеческому у. Под влиянием потребностей и нужд человеческих некоторые на-ы установили у себя известные порядки, так как начались войны, ват в плен и рабство, идущие в разрез с естественным правом, по орому с самого начала все люди рождались свободными; на основа-i того же общенародного права введены были почти все договоры,, например: купля-продажа, договор между отдающим в наймы и

Б1БЛ1ЯТЭКА

БЕЛДЗЯРЖ-

УН1ВЕРС1ТЭТА


ИНСТИТУЦИИ ЮСТИНИАНА

turali ab initio omnes homines liberi nascebantur. ex hoc iure ntium ct omnes paene contractus introducti sunt, ut emptio nditio, locatio conductio, societas, depositum, mutuum et alii lumerabiles.

3. Constat autem ius nostrum aut ex scripto aut ex non scripto, ut
ud Graecos: тшу уоцхшу oi \ikv ёуурафо1, ot Ьк йуурафоь.
riptum ius est lex, plebi scita, senatus consulta, principum placita,
igistratuum edicta, responsa prudentium.

4. Lex est, quod populus Romanus senatore magistratu
errogante, ueluti consule, constituebat. plebi scitum est, quod plebs
:beio magistratu interrogante, ueluti tribuno, constituebat. plebs
tem a populo eo differt, quo species a genere: nam appellatione
puli uniuersi ciues significantur connumeratis etiam patriciis et
latoribus: plebis autem appellatione sine pathciis et senatoribus
eri ciues significantur. sed et plebi scita lege Hortensia lata non
nus ualere quam leges coeperunt.

5. Senatus consultum est, quod senatus iubet atque constituit.
m cum auctus est populus Romanus in eum modum, ut difficile sit
unum eum conuocare legis sanciendae causa, aequum uisum est
latum uice populi consuli.

6. Sed et quod principi placuit, legis habet uigorem, cum lege
;ia, quae de imperio eius lata est, populus ei et in eum omne suum
perium et potestatem concessit. quodcumque igitur imperator per
istulam constituit uel cognoscens decreuit uel edicto praecepit, legem
;e constat: haec sunt, quae constitutiones appellantur. plane ex his
aedam sunt personales, quae nec ad exemplum trahuntur, quoniam
n hoc princeps uult: nam quod alicui ob merita indulsit, uel si cui
enam irrogauit, uel si cui sine exemplo subuenit, personam non
reditur. aliae autem, cum generales sunt, omnes procul dubio tenent.

7. Praetorum quoque edicta non modicam iuris optinent
ctoritatem. haec etiam ius honorarium solemus appellare, quod qui
nores gerunt, id est magistratus, auctoritatem huic iuri dederunt.
aponebant et aediles curules edictum de quibusdam casibus, quod
ictum iuris honorarii portio est.


1ГА ПЕРВАЯ



имателем, договор товарищества, поклажи, займа и бесчисленное жество других договоров.

3. Состоит же наше право или из права писанного, или неписа-
э, как у греков: одни законы у них записаны, другие не записаны,
анное право состоит из законов, решений плебса, решений сена-
постановлений императоров, эдиктов должностных лиц и из

УГОВ ЮрИСТОВ.

4. Закон есть то, что римский народ постановил по предложе-
i сенатского должностного лица, например, консула. Решение
>са есть то, что постановил плебс по предложению плебейского
•сностного лица, например, трибуна. "Плебс" отличается от
эода", как вид от рода, именно: словом "народ" обозначаются
5ще все граждане, включая в это число и патрициев, и сенаторов,
>анием же плебса обозначаюся все прочие граждане, за исключе-
л патрициев и сенаторов. Но и решения плебса, после издания
>на Гортензия, были приравнены к законам.

5. Решение сената есть то, что приказал и постановил сенат; когда
жий народ достиг таких размеров, что сделалось трудным сзывать
воедино для принятия закона, то справедливо решено было сове-
ься вместо народа с сенатом.

 

6. Но и то, что решил император, имеет силу закона, так как по за-
I, называемому "царским", который издан относительно власти
гратора, народ уступил ему и перенес на него всю свою власть и
. Отсюда ясно, что все, что бы император ни постановил посред-
м послания при разборе дела или что бы не предписал он эдиктом,
се это считается законом. Вот это и есть то, что называется кон-
уциями. Впрочем, некоторые из них — постановления личные
вилегии), которые не подлежат распространительному толкованию,
как действительная воля императора совсем иная: если, например,
гратор наградил кого-нибудь за заслуги, или назначил кому-либо
зание, или помог кому-нибудь, не в пример другим, то решения
фатора не распространяются далее этих лиц. Другие же поста-
ения в качестве общих обязательны для всех.

7. Эдикты преторов имеют в сфере права также немалое значе-
Мы обыкновенно даже называем эти эдикты почетным правом,
>му что значение этому праву дали мужи, занимающие почетные
шости, т. е. магистраты. И курульские эдилы издавали по пово-
екоторых вопросов эдикт, который составляет часть почетного
ia.

8. Ответы юристов — это мнения и суждения тех, которым было
ешено создавать право. В старину было постановлено, чтобы были
, которые могли бы публично толковать право; император дал им
о давать ответы на спорные юридические вопросы; лица эти назы-
сь юрисконсультами. А мнения и суждения всех их имели такую


20 ИНСТИТУЦИИ ЮСТИНИАНА

8. Responsa prudentium sunt sententiae et opiniones eorum,
quibus permissum erat iura condere. nam antiquitus institutum erat, ut
essent qui iura publice interpretarentur, quibus a Caesare ius
respondendi datum est, qui iuris consulti appellabantur. quorum
omnium sententiae et opiniones eam auctoritatem tenent, ut iudici
recedere a responso eorum non liceat, ut est constitutum.

9. Ex non scripto ius uenit, quod usus comprobauit. nam diuturni
mores consensu utentium comprobati legem imitantur.

10. Et non ineleganter in duas species ius ciuile distributum
uidetur. nam origo eius ab institutis duarum ciuitatium, Athenarum
scilicet et Lacedaemonis, fluxisse uidetur: in his enim ciuitatibus ita agi
solitum erat, ut Lacedaemonii quidem magis ea, quae pro legibus
obseruarent, memoriae mandarent, Athenienses uero ea, quae in
legibus scripta reprehendissent, custodirent.

11. Sed naturalia quidem iura, quae apud omnes gentes peraeque
seruantur, diuina quadam prouidentia constituta semper flrma atque
immutabilia permanent: ea uero, quae ipsa sibi quaeque ciuitas constituit,
saepe mutari solent uel tacito consensu populi uel alia postea lege lata.

12. Omne autem ius, quo utimur, uel adpersonas pertinet uel ad
res uel ad actiones. ac prius de personis uideamus. nam parum est ius
nosse, si personae, quarum causa statutum est, ignorentur.

III. DEIVRE PERSONARVM

Summa itaque diuisio de iure personarum haec est, quod omnes liomines aut liberi sunt aut serui.

1. Et libertas quidem est, ex qua etiam liberi uocantur, naturalis
facultas eius quod cuique facere libet, nisi si quid aut ui aut iure
srohibetur.

2. Seruitus autem est constitutio iuris gentium, qua quis dominio
ilieno contra naturam subicitur.

3. Serui autem ex eo appellati sunt, quod imperatores captiuos
jendere iubent ac per hoc seruare nec occidere solent. qui etiam
nancipia dicti sunt, quod ab hostibus manu capiuntur.

4. Serui autem aut nascuntur aut flunt. nascuntur ex ancillis


КНИГА ПЕРВАЯ



силу, что судье возбранялось отступать от решения, которое раз ими было постановлено.

9. Из неписанного явилось то право, которое создали обстоя­
тельства. Именно, продолжительные обычаи, одобренные соглаше­
нием руководствовавшихся ими, приравниваются к законам.

10. И не зря разделено цивильное право, как мы видим, на два
вида, так как начало его представляется вытекающим из институтов
двух государств, а именно: Афинского и Лакедемонского; в этих
государствах обыкновенно делалось так, что лакедемоняне переда­
вали потомству преимущественно изустно то, что они соблюдали в
качестве законов; афиняне же соблюдали то, что получили в законах
писанных.

11. Но естественные права, которые оберегаются у всех народов во
все времена и которые установлены как бы Божьим промыслом, оста­
ются всегда постоянными и неизменными, а те права, которые каждое
государство установило у себя, обыкновенно часто меняются, или
вследствие безмолвного согласия народа, или вследствие нового закона,
изданного впоследствии.

12. Все, однако, право, которым мы пользуемся, относится или к
лицам, или к вещам, или к судебным действиям. Сперва поговорим о
лицах. Недостаточно ведь знать права, если игнорируются лица,
ради которых они установлены.

ТИТУЛ Ш. О ПРАВЕ ЛИЦ

Самое главное деление прав личных то, что все люди — или свободные, или рабы.

1. Свобода, вследствие которой существует также название
"свободные", есть естественная возможность делать то, что кому
угодно, если тому не препятствует какая-либо сила или какое-либо
право.

2. Рабство же есть установление общенародного права, по кото­
рому подпадают господству чужого лица вопреки естественным
законам природы.

3. А рабы были названы словом servi, потому что полководцы
приказывают продавать захваченных в плен и обыкновенно берегут
их и не убивают; рабы называются также mancipia, потому что по­
падают неприятелю в руки.

4. Рабами, однако, или рождаются, или делаются. Рождаются
они от наших рабынь; делаются же рабами или по законам общена­
родного права, т. е. вследствие плена, или по законам цивильного
права, когда, например, свободный человек, старше 20 лет, позволил
выставить себя на продажу для получения части покупной платы.


22 ИНСТИТУЦИИ ЮСТИНИАНА

nostris: flunt aut iure gentium, id est ex captiuitate, aut iure ciuili, cum homo liber maior uiginti annis ad pretium participandum sese uenumdari passus est. in seruorum condicione nulla differentia est.

5. In liberis multae differentiae sunt. aut enim ingenui sunt aut libertini.

IV.DEINGENVIS

Ingenuus is est, qui statim ut natus est liber est, siue ex duobus ingenuis matrimonio editus, siue ex libertinis, siue ex altero libertino altero ingenuo. sed et si quis ex matre libera nascatur, patre seruo, ingenuus nihilo minus nascitur: quemadmodum qui ex matre libera et incerto patre natus est, quoniam uulgo conceptus est. sufficit autem liberam fuisse matrem eo tempore quo nascitur, licet ancilla conceperit. et ex contrario si libera conceperit, deinde ancilla facta pariat, placuit eum qui nascitur liberum nasci, quia non debet calamitas matris ei nocere, qui in utero est. ex his et illud quaesitum est, si ancilla praegnans manumissa sit, deinde ancilla postea facta peperit, liberum an seruum pariat? et Marcellus probat liberum nasci: sufficit enim ei qui in uentre est liberam matrem uel medio tempore habuisse: quod et uerum est.

1. Cum autem ingenuus aliquis natus sit, non officit illi in seruitute fuisse et postea manumissum esse: saepissime enim constitutum est natalibus non officere manumissionem.

V. DE LIBERTINIS

Libertini sunt, qui ex iusta seruitute manumissi sunt. manumissio autem cst datio libertatis: nam quamdiu quis in seruitute est, manui et potestati suppositus est, et manumissus liberatur potestate. quae res a iure gentium originem sumpsit, utpote cum iure naturali omnes liberi nascerentur nec esset nota manumissio, cum seruitus esset incognita: sed posteaquam iure gentium seruitus inuasit, secutum est beneficium manumissionis. et


А ПЕРВАЯ


23


. В положении рабов нет никаких различий; в положении же дных существуют большие различия; именно: они или свобод-кденные, или вольноотпущенные.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-29; просмотров: 310; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.17.162.247 (0.023 с.)