Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Співвідношення права і державиСодержание книги
Поиск на нашем сайте
У літературі визначилися три точки зору щодо співвідношення права і держави. Одна з них — етатистська (державницька) — ставить державу вище права, розглядає право як елемент політики держави. Така позиція, як правило, притаманна тоталітарним державам і позитивістському (а також його різновиду — марксистсько-ленінському) мисленню. Інша точка зору — ліберальна — віддає пріоритет праву перед державою, ґрунтується на прогресивних елементах природно-правової теорії, сприймає світові стандарти прав людини. Безумовно, ліберальна точка зору ближче до інтересів людини, проте і вона, як і етатистська, не заслуговує бути цілком сприйнятою, оскільки протиставлення права і держави одне одному є неприйнятним. Між ними існує особливе співвідношення, при якому применшення ролі одного спричиняє послаблення ролі іншого. Зв'язок між ними настільки складний, що їх співвідношення можна розглядати лише під кутом зору єдності і взаємодії. Тому СЛІД віддати перевагу третій точці зору — інтегральній (прагматичній). Вона полягає в тому, що, з одного боку, держава відіграє особливу роль у формулюванні права і забезпеченні правопорядку в суспільстві, а, 1 іншої, право пов'язує державну владу, зобов'язує її дотримуватися правових приписів у всіх сферах діяльності, тобто вона орієнтує на формування правової держави. Право і держава кожного народу мають єдину соціально-економічну основу, у них однаково відбиваються менталітет народу, його культура, свідомість. Держава впливає на право, а право впливає на державу. У нормах права держава одержує своє юридичне оформлення: 1. Внутрішнє. Вся побудова держави, порядок формування органів держави, їх компетенція, відносини один з одним і з органами місцевого самоврядування, діяльність по вирішенню державних завдань і виконанню фундаментальних функцій регламентуються правовими нормами. У цьому відношенні велику роль відіграють конституції, що закріплюють структуру держави, систему її органів, їх завдання, компетенцію, форми діяльності. Правовими нормами визначаються межі втручання держави в «життя» громадянського суспільства та особи, вноситься міра у здійснення державної влади і управління. 2. Зовнішнє. Право допомагає державі в її спілкуванні з іншими країнами, зі світовим співтовариством у цілому. Міжнародні договори, що укладаються державами одна з одною, сприяють мирному життю на планеті. Завдяки державі норми права одержують юридичне закріплення і забезпечення (реалізацію, охорону, захист): 1. Держава в особі правотворчих органів обробляє (деталізує) норми права, що сформувалися в суспільстві, формулює в нормативно-правових актах, систематизує, надає їм потрібної форми (закон, указ, постанова), визначає їх юридичну чинність. 2. Держава не лише юридично оформляє потреби й інтереси людини, але безпосередньо «творить» право. її закони і підзаконні акти служать джерелом (формою) права. 3. Державні органи (судові, правоохоронні, контрольні та інші) залучені до правореалізаційної діяльності: правозастосовними органами норми права виконуються, а правоохоронними органами охороняються від порушень. Лише держава може застосувати примус при відхиленні від норм права.
Тісний взаємозв 'язок права і держави не виключає їх розходжень за структурою, способами функціонування:
Посадові особи та інші державні службовці не завжди є безсторонніми, нерідко дають довільні команди і накази Норми права є неупередженими арбітрами, байдужими до майбутніх конфліктів Як право не може обійтися без підтримки держави, так і держава має постійну потребу в праві. От чому не можна пізнати право і державу, якщо досліджувати їх ізольовано або протиставляти одне одному. Проте ступінь присутності держави в праві, як і права в державі, може бути різною. У правовій державі право відіграє пріоритетну роль; захищає особу і суспільство від сваволі держави; підкоряє собі політичну владу; приписи правових норм, що формулюються державою, пов'язані з принципами права (верховенство права та ін.). Інша картина — в тоталітарній державі, де панує сваволя держави, зневажається право. § 15. Співвідношення права і закону. Правовий закон Соціальна цінність права реалізується в соціальній цінності юридичних законів. Коли закони мають соціальну цінність? Тоді, коли вони відповідають праву, адже закони можуть бути двох видів: правові і неправові. Ще Тарас Шевченко мріяв про «праведний закон» в Україні, тобто про правовий, справедливий закон, підкреслюючи тим самим неправедність законів царської Росії для кріпаків і для пригноблених народів, що входили до її складу. Відповідно до Вольтера, неправовий закон не повинен виконуватися. Правовий закон — законодавчий акт, що побудовані на основі принципу верховенства права і має на меті своїм регулюванням забезпечити розвиток громадянського суспільства, демократичної соціальної правової держави. Інакше кажучи, правовий закон — це право, що одержало офіційну форму вираження, конкретизації і забезпечення, тобто набулолегалізованої, законної сили. Загальносоціальні ознаки правового закону: 1) втілює справедливість, розуміння якої властиве даному суспільству (поняття справедливості історичне); 2) є формалізованою мірою свободи, що сформувалася в суспільстві, тобто служить формою закріплення права; 3) виражає потреби, інтереси, солідарну волю народу; 4) проголошує і забезпечує права і свободи, честь і гідність людини і громадянина; 5) не суперечить нормам конституції; 6) не суперечить міжнародним актам про права людини, враховує рішення Європейського суду з прав людини; 7) є нормативною основою правозаконності і правопорядку в суспільстві; 8) стимулює розвиток правосвідомості і культури суспільства, тобто має високий рівень впливу на суспільство. Оцінка закону як правового і відношення до нього значною мірою залежать від загальної і правової культури суспільства. Яке суспільство, такі і його уявлення про право і справедливість. Народ, що має низьку правову культуру, може запропонувати (підтримати) і неправо-вий закон. Раніш, ніж народ усвідомлює необхідність правового закону, його виникнення може стимулювати правова доктрина, наукова думка в правотворчості. Тому однієї ознаки правового закону, як виразу інтересів народу, недостатньо. Принциповою ознакою закону є його відповідність справедливості, гуманістичним ідеям, закріплення в ньому права, що сформувалося в суспільстві як справедлива і рівна міра свободи. Ціннісним виміром закону виступає втілене в ньому право. Той самий закон може бути правовим і неправовим на різних етапах розвитку суспільства. У наші дні неправовим є закон, що не відображає природних прав людини, які дані їй від народження; не відповідає міжнародним нормам і принципам у галузі прав людини; прийнятий нелегітимним органом держави або прийнятий з порушенням законодавчої процедури та ін. Загальним правилом є таке: будь-який закон — правовий чи неправовий належним чином прийнятий, підлягає виконанню, поки він не відмінений. У країнах з тоталітарним режимом неправових законів, постанов, наказів було і існує чимало. Прикладом є фашистська Німеччина, у якій на основі законів (Закон «Про захист німецької крові і німецької честі» від 15.09.1935 р.) переслідувалися особи з політичних, расових і релігійних мотивів. На Нюрнберзькому процесі — судовому процесі у справі головних німецьких злочинців — винуватців Другої світової війни (відбувався 20.11.1945—01.10.1946 р.) винні відповідали за злодіяння відповідно до міжнародного закону — Статуту Міжнародного трибуналу. Сторона, що їх захищала, заявила, що вони не несуть відповідальності, оскільки як офіцери фашистської армії виконували «накази» і закони своєї держави, діяли правомірно. Трибунал був іншої думки: «Вони виконували свавілля». Обвинувачі (одним із них був прокурор Української PCP Р. А. Руденко) не заперечували того, що підсудні не порушували юридичних актів своєї держави, однак самі акти були несправедливими, антиправовими, оскільки суперечили природним правам людини (народів, людства) насамперед правам на життя, мир, свободу. Відповідно до Статуту Міжнародного трибуналу посадове положення підсудних, так само як і той факт, що підсудний діяв за розпорядженням уряду або за наказом начальника, не звільняє від відповідальності, коли йдеться про злочини проти людства. Чимало прикладів можна навести з історії законодавства СРСР, зокрема, періоду сталінського тоталітарного режиму. Постановою ЦВК СРСР «Про внесення змін до чинних кримінально-процесуальних кодексів союзних республік» від 01.12.1934 р. були внесені зміни до чинних кримінально-процесуальних кодексів союзних республік про розслідування та розгляд справ про терористичні організації і терористичні акти проти представників радянської влади. Ці зміни позбавляли обвинувачуваних права на захист, на касаційне оскарження вироків, на подачу прохань про помилування. Слідство було обмежено десятьма днями, і вирок про вищу міру покарання підлягав виконанню негайно після його винесення. У демократичних правових державах, де предметним критерієм, правового характеру закону є невідчужувані права людини, неправовий закон підлягає обструкції, тобто не виконується, і замість нього застосовуються права людини як безпосередньо діюче право. У такому випадку відбувається реалізація принципу верховенства права. Розходження правових і неправових законів має практичний результат — створення механізму контролю за змістом законів, за їх відповідністю вихідним людським цінностям. За допомогою такого механізму скасовується закон, визнаний неправовим. У більшості розвинених демократичних країн такий механізм існує. Він іменується конституційним контролем. В Україні його здійснює Конституційний Суд, котрий, відповідно до ст. 147 Конституції України, вирішує питання про відповідність законів та інших правових актів Конституції України. Провідний принцип конституційного контролю виражається в такому — конституція країни втілює прийняті в цій країні уявлення про права людини, про справедливість, рівність, свободу, про механізм управління та здійснення державної влади. Вищою точкою відліку для оцінки відповідності закону праву апріорно визнається Конституція, але не як закон вищої юридичної сили, а як форма буття права. Вважається, що Конституція може сприйматися, схвалюватися народом у разі визнання закріплених у ній норм як правових, що вона — основний правовий закон. Легітимація Конституції, тобто визнання і підтримка народом, служить тим критерієм, що свідчить про її наближення до ідеалу на даному етапі розвитку суспільства. Тому всі інші закони можуть бути перевірені на неуперечливість Конституції, або, що те ж саме, на відповідність праву. Звичайно, абсолютно правового ідеалу, що задовольняв би всіх, не існує. Проте у демократичних державах XXI ст. діють такі правила: Якщо закон суперечить конституції, він вважається неправовим і скасовується. У питаннях про права людини такою точкою відліку визнаються міжнародні принципи і норми про права людини, рішення Європейського суду з прав людини. Отже, право і закон — не одне й теж. Проте було б неправильним', протиставляти їх одне одному, вважати, що правові норми не можуть існувати без вираження їх у законі та інших санкціонованих державою правових формах, говорити про їх несумісність або про те, що право взагалі незалежно від держави. Основне своє вираження право одержує у формах: нормативно-правовий акт, правовий прецедент, нормативно-правовий договір та інших; основною з цих форм є закон. Співвідношення права і закону полягає в такому: 1) лише праву має надаватися законна сила, оскільки закон може: бути правовим явищем лише як форма виразу права; 2) закон має бути завжди правовим, щоб бути обов'язковим -т-: «дух закону» і «буква закону» не повинні мати розбіжностей. Мета правового закону — відбити об'єктивність права в суб'єктивній формі, адекватній потребам і інтересам (свободи) народу.
|
||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-24; просмотров: 247; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.73.6 (0.008 с.) |