Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Понтій пілат (лука, 23: 1-12) посилати від понтія до пілатаСодержание книги
Поиск на нашем сайте
НЕ ОД СВІТУ ЦЬОГО (НЄ ОТ МІРА СЄГО) (Іван, 18: 36) ЩО Є ІСТИНА? (Іван, 18: 38) РОЗІПНИ ЙОГО! (Марк, 15: 13) УМИВАТИ РУКИ (Матв., 27: 24) У Євангеліях про Понтія Пілата — історичну особу, римського прокуратора в Палестині, — говориться дуже мало: стверджується факт самого його існування. «І знялися всі їхні збори, і повели до Пілата Його. І зачали оскаржити Його й говорити: "Ми ствердили, що Цей ворохобить народ наш і забороняв податок давати кесареві та й говорить, що Він — Христос Цар". І Пілат запитав Його, кажучи: "Чи Ти Цар Юдейський?" А Він відказував йому у відповідь: "Сам ти кажеш..." І Пілат сказав первосвященикам та до народу: "Я не знаходжу жодної провини в Цій Людині". А вони намагались, говорячи: "Він бунтує народ, навчаючи в усій Юдеї, від Галілеї почавши аж посі". А Пілат, вчувши про Галілею, спитав: "Хіба Він галілеянин?" І дізнавшись, що Він із влади Ірода, відіслав Його Іродові, бо той в Єрусалимі також перебував тими днями» (Лука, 23: 1-6). Ірод давно цікавився Ісусом і боявся його, а тому мав до нього багато питань. Він боявся, що Ісус — це воскреслий Іван Хреститель, якого Ірод спочатку ув'язнив, а потім наказав убити. Та Ісус мовчав. Ірод розлютився. Він і його гості почали знущатися з Ісуса і, повертаючи його Пілатові, зодягли в білий одяг — знак того, що на ньому немає ніякої провини (нехай, мовляв, Пілат сам розбирається). Звідси й походить вислів "посилати від Понтія до Пілата" у значенні "бюрократичні ігри, коли справа не вирішується, а передається від чиновника до чиновника". Як міг виникнути цей вислів? Віруючі сприймали на слух ім'я Понтій Пілат як імена двох людей. Коли Ісус повернувся до Пілата, той скликав первосвящеників, народ і сказав їм, що не бачить жодної провини, за яку Ісуса треба було б покарати. Пілат збирається відпустити його, оскільки існує звичай на свято відпускати одного ув'язненого, але на вимогу юрби звільняє розбійника Варавву. Виходить, що Пілат відпустив убивцю, провина якого була доведена, а засудив невинного:
О горе! горенько мені! І де я в світі заховаюсь? Щодень пілати розпинають, Морозять, шкварять на огні! (Т. Шевченко)
Тому якщо когось називають Пілатом, то мають на увазі нещиру людину, що своєю бездіяльністю свідомо сприяє злочинові, жорстокого лицеміра:
Ми бились шалено, як гірські орли, Але вороги нас в полон узяли, І кинули бранців за мури, за грати Кати і пілати. (О. Олесь)
І все ж в Євангелії Понтій Пілат зображений кращим, ніж він був насправді. Тут він все ж намагався, хоч і марно, врятувати Ісуса. А от у працях античних істориків Йосифа Флавія, Філона і Таціта прокуратор Іудеї Понтій Пілат змальований як підступний і жорстокий правитель, який у своїй провінції чинив розправи і насильства, зовсім не зважаючи на місцевий люд. Після того, як Ісус повернувся від Ірода, Пілат вдруге питає його, що він учинив, «Ісус відповідав: "Моє Царство не із світу цього. Якби із цього світу було Моє Царство, то служба Моя воювала б, щоб не виданий був Я Юдеям. Та тепер Моє Царство не звідси..." Сказав же до Нього Пілат: "Так Ти Цар?" Ісус відповів: "Сам ти кажеш, що Цар Я. Я на те народився і на те прийшов у світ, щоб засвідчити правду. І кожен, хто з правди, той чує Мій голос". Говорить до Нього Пілат: "Що є правда?"» (Іван, 18: 36-38). Дві фрази з цього уривка стали крилатими. Перша — "нє от міра сєго" (в перекладі українською мовою — "не од світу цього") — звичайно вживана церковнослов'янською мовою. Ісус мав на увазі, що його царство не земне, а небесне; проте вислів, ставши крилатим, далеко відійшов за своїм змістом від першооснови. Так говорять про людей, які перебувають у світі мрій, про людей, далеких від турбот про сьогодення, про звичайні земні справи:
Є щось в цій людині загадкового, незрушимого, щось не від світу цього (І. Багряний).
Одна з найбільших прихильностей моєї долі — багаторічна дружба з Васильком Хомичевським, зустріти в житті таку людину - рідкісний талан; про цих людей кажуть: "не від миру цього" (Є. Концевич).
Питання Пілата "що є істина?" — залишилося без відповіді. Тому в переосмисленому вигляді це питання є своєрідною формулою скептичної відповіді (ніхто не знає, в чому ж вона, ця істина): Незвичайним постає й саме обличчя зла. Його носієм є організатор та керівник руху мафії... Сьогодні для нього питання "що є істина?" не існує: він володіє нею, як повністю володіє ситуацією (Т. С в е р б і л о в а). На цей євангельський сюжет намальована картина російського художника Миколи Ге (1831 — 1894), яка має назву "Що є істина?". Відпустивши Варавву, Пілат звернувся до натовпу з таким запитанням: «"А що ж я чинитиму з Тим, що Його ви Юдейським Царем називаєте?" Вони ж стали кричати знов: "Розіпни Його!" Пілат же сказав їм: "Яке ж зло вчинив Він?" А вони ще сильніше кричали: "Розіпни Його!.." Пілат же хотів догодити народові, — і випустити їм Варавву. І видав Ісуса, збичувавши, щоб розп'ятий був"» (Марк, 15: 12-15). Коли згадують вислів "розіпни його!", мають на увазі несправедливу вимогу розправи над неповинною людиною. Ще ширше — наполегливу вимогу людей, засліплених ненавистю до когось, застосувати до нього найсуворіше покарання: ...Прийшли на мою политу марним потом ниву недобрі люди, серед зів'ялого саду поставили збиту трибуну, подібну до ешафота, і, прикриваючи свій сором, а хто не сором, а недобрість чи пустоту свою, кричали голосно:
— Ось він? П'ятнадцятьма врожаями обдурював нас. Забивав ваші памороки красою труда свого. Але нам пощастило нарешті: на п'ятнадцятому разі він викрив своє справжнє лице. Розіпніть його, розіпніть його! Іменем великого Бога Отця нашого — розіпніть його... (О. Д о в ж е н к о).
Далі події розгортаються так: «І, як побачив Пілат, що нічого не вдіє, а неспокій ще більший стається, набрав він води, та й перед народом умив свої руки й сказав: "Я невинний у крові Його! Самі ви побачите..." А весь народ відповів і сказав: "На нас Його кров і на наших дітей!"» (Матв., 27: 24-25). Звідки взявся звичай умивати руки? У Повторенні Закону Старого Заповіту розглядається випадок, коли знайдено вбиту людину, а невідомо, хто вбив. Тоді старійшини найближчого поселення мають принести в жертву телицю і «...умиють свої руки над телицею... І освідчать вони та й скажуть: "Руки наші не пролили цієї крові, а очі наші не бачили"» (Повторення Закону, 21:6— 7). Звідси ясно, що це традиція іудеїв, а не римлян, а Понтій Пілат був римлянином і навряд чи став би спиратись у цій справі на стародавні іудейські звичаї (так принаймні вважають дослідники). Вислів "умивати руки" означає ухилятися від відповідальності:
—... Що ж ти: вирішив по-пілатівському вмити руки і милуватися загравами, наче Нерон пожежею Рима? Оце дійсно зрада. Справжня зрада! (3. Тулуб).
Коли до якогось журналу надходив мій рукопис, то це викликало переполох, шепіт і умивання рук... (Є. С в е р с т ю к).
РОЗП'ЯТТЯ
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 493; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.166.223 (0.007 с.) |