Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
ВЕНІАМІН (БЕНІАМІНИК) (43: 29-30)Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Б іблійна оповідь про Йосипа розпочинається не від його дитинства, а від юності. Ми знаємо про нього лиш те, що він син Якова і Рахілі, має одинадцять братів. Йому 17 років, він наймолодша дитина у батька, улюбленець його, утіха старості. Батько справляє тільки Йосипові квітчастий "кетонеш" — сорочку (від грецького "хітон"). Брати заздрять йому. Неприязнь посилюється, коли Йосип починає розповідати батькові про їхні погані вчинки. До того ж Йосип у присутності братів розповів батькові про свої два сни. Ось ці сни: "А ото ми в'яжемо снопи серед поля, і ось мій сніп зачав уставати, та й став. І ось оточують ваші снопи, — та й вклоняються снопові моєму" (37: 7); "Оце снився мені ще сон,— і ось сонце та місяць та одинадцять зір вклоняються мені" (37: 9). Вислухавши це, батько сказав: "Що тоза сон, що снився тобі? Чи справді прийдемо ми, я та мати твоя, та брати твої, щоб уклонитися тобі до землі?" (37: 10). Одного дня батько посилає Йосипа провідати братів, які пасуть отари далеко від дому. Брати здалеку бачать його яскраву сорочку; вони вирішують убити його. Заступається за Йосипа лише найстарший брат, який радить не вбивати його, а вкинути в яму (це була криниця без води), де він помре сам, а на них не буде крові. Так вони й зробили. Раптом бачать: іде караван, везе до Єгипту пахощі, бальзам і ладан. Брати вирішують продати Йосипа цим ізмаїльтянам. "І продали Йосипа ізмаїльтянам за двадцять срібняків, а ті повели Йосипа до Єгипту" (37: 28). Брати зарізали козеня, вмочили сорочку Йосипа у кров козеняти і понесли батькові. «І він пізнав його й сказав: "Вбрання мого сина... Дикий звір його з'їв... Справді розшарпаний Йосип!"» (37: 33). Батько роздер на собі одяг, зодягнув верету (рядно) і багато днів справляв жалобу по своєму улюбленцеві. Йосипа привезли до Єгипту і продали Пентефрієві (Потіфару) — царедворцеві фараона, який був начальником його охорони. Йосип у домі свого господаря стає потрібною людиною — наглядачем та розпорядником і дома, і в полі. Яким був Йосип у цей час? Молодий і красивий, він "був гарного стану та вродливого вигляду" (39: 6). Звідси і його ім'я — Йосип (Іосиф) Прекрасний:
—Ото, як би я хотіла побачити, як ви вбрались за прекрасного Іосифа,— сказала Олеся, спідлоба поглядаючи на Балабуху (І. Н е ч у й - Л е в и ц ь к и й).
—Ти всім подаєш ідеї,— розізлився Грак, витираючи піт з чола,— Тебе всі люблять, а ті, хто їх втілює в життя, — ненавидять, Чудновський теж вважає, що Торквемада це я, а ти — Йосиф Прекрасний (О. Чорно г у з).
Цей вислів вживається на означення не лише красивої, а й цнотливої людини:
Тетяна. Оттак наші знають! Ви себе рівняєте з Іосифом? Далеко куцому до зайця! Наш піп говорить, що Іосиф тим і щасливий був, що батька свого шанував і почитав по Богові первого... (І. Котляревський).
Жінка Пентефрія закохується в Йосипа, всіляко його переслідує, але Йосип противиться її домаганням. Зрештою Пентефрієва жінка, залишившися з ним наодинці, ухопила Йосипа за рукав; він вирвався, а одяг залишився у неї в руках. Цей одяг вона використала як звинувачення: начебто Йосип хотів її збезчестити. "Пентефрієва жінка" у переносному значенні — жінка віроломна, мстива і розпусна: Не пускайся з жінкою чужою Ні в дорогу, ні в гостину жодну. Тямиш, як Пентефрієва жінка Йосипа в темницю засадила. (І. Франко)
Пентефрій кидає Йосипа до в'язниці. Але Йосип умів прихиляти до себе серця людей. І тут, у в'язниці, "начальник в'язничого дому дав у руку Йосипа всіх в'язнів, що були в домі в'язничім" (39: 22). У цей час провинилися у чомусь чашник і пекар фараона й потрапили до в'язниці. Опікуватися ними начальник в'язниці поставив Йосипа. Одного ранку запитав їх Йосип: "Чому ваші обличчя сьогодні сумні?" А вони сказали йому: "Снився нам сон, а відгадати немає кому" (40: 8). Йосип попросив, щоб вони розповіли йому свої сни. Начальник чашників розповів свій сон: "Бачив я в сні своїм, — ось виноградний кущ передо мною. А в виноградному кущі три виноградні галузки, а він сам ніби розцвів, пустив цвіт, і дозріли грона його ягід. А в моїй руці фараонова чаша. І взяв я ті ягоди, і вичавив їх до фараонової чаші, і дав ту чашу в руку фараона" (40: 9—11). Йосип сказав, що через три дні фараон звільнить чашника і поверне до себе. Нехай лише не забуде Йосипа і подбає про його звільнення. Далі про свій сон розповідає пекар: "І я в сні своїм бачив, — ось три коші печива на голові моїй. А в коші горішньому — зо всякого пекарського виробу фараонове їдження, а птах їв його з коша з-над моєї голови" (40: 16—17)..Йосип так розгадав цей сон: "Три коші — то три дні. Ще за три дні підійме фараон голову твою з тебе, і повісить тебе на дереві, — і птах поїсть тіло твоє з тебе" (40: 18—19). Все збулося так, як сказав Йосип, тільки начальник чашників забув про нього. Пройшло два роки. І сниться фараонові сон. "Ось він стоїть над Річкою [це Ніл]. І ось виходять із Річки семеро корів гарного вигляду й ситого тіла, — і паслися на лузі. А ось виходять із Річки за ними семеро корів інших, бридкі виглядом і худі тілом. І вони стали при тих коровах на березі Річки. І корови бридкі виглядом і худі тілом поз'їдали сім корів гарних виглядом і ситих" (41: 1—4). Фараон прокинувся, а потім знову заснув. І сниться йому: "... аж ось сходять на однім стеблі семеро колосків здорових та добрих. А ось виростає за ними семеро колосків тонких та спалених східним вітром. І проковтнули ті тонкі колоски сім колосків здорових та повних" (41: 5-7). Ніхто з фараонового оточення не зумів розгадати цих снів. Тоді чашник згадав про Йосипа і розповів пронього фараонові. Той звелів негайно привести Йосипа з темниці. Йосипа помили, переодягли і привели до фараона. Фараон розповів йому свої сни, і Йосип так розгадав їх: "Семеро корів добрих — то сім літ, і семеро колосків П.Корнеліус. "Йосип пояснює сни фараону"
добрих — сім літ вони. А сім корів худих і бридких, що вийшли за ними, — сім літ вони, і сім колосків порожніх і спалених східним вітром — то будуть сім літ голодних... Ось приходять сім літ, — великий достаток у всім краї єгипетськім. А по них настануть сім літ голодних, — і буде забутий увесь той достаток в єгипетській землі, і голод винищить край" (41: 26—30). "Фараонова худа корова" — так кажуть про жадібного. Вислів "сім корів худих і сім товстих" вживається найчастіше або як порівняння, або як цитата:
Та ще мудрішим може показатись, Коли столець лояльності поставиш На користі столець і аж на верха Сам сядеш, вищий понад тих нездарів, Що на самих худих лояльних стільцях Сидять худі, мов сім корів з Єгипту. Амінь, амінь, кажу тобі, мій сину, Що не худі товстих їдять корови, Але товсті худих з їдять з кістками І не подохнуть, тільки потовстіють. (І. Франко)
Далі Йосип радить фараонові: "А тепер нехай фараон заздрить чоловіка розумного й мудрого, і нехай поставить його над єгипетською землею... і нехай за сім літ достатку збирає п'ятину врожаю єгипетської землі... І буде та їжа на запас для краю на сім літ голодних, що настануть в єгипетській землі,— і край не буде знищений голодом" (41: 33-36). Фараон у захваті від розуму Йосипа і від мудрості його Бога. Він проголошує Йосипа другою людиною в Єгипті — після себе; дає йому символ влади — свій перстень, дорогоцінну одежу, золотий ланцюг; одружує з дочкою жерця, дає йому почесне єгипетське ім'я Цофнат-Панеах, що означає "відгадник таємниць". Йосипові на цей час було ЗО років. Усе в Єгипті відбувається так, як сказав фараонові Йосип. Настають голодні роки, і всі, не лише з Єгипту, а й з інших країв, ідуть до Йосипа купувати хліб, якого він назбирав ось скільки: "І зібрав Йосип збіжжя дуже багато, як морський пісок, аж перестав рахувати, бо не було вже числа" (41: 49). Батько Йосипа Яків посилає десятеро своїх синів до Єгипту по хліб. Не пускає лише наймолодшого, Веніаміна, "щоб не спіткало його яке нещастя!" (42: 4). Брати приходять до Йосипа: він їх одразу впізнає, вони його — ні. Він зустрічає їх суворо, підозрює у шпигунстві й бере під варту на три дні, а потім випускає і каже: "Один брат ваш буде ув'язнений.., а ви йдіть, принесіть хліба для заспокоєння голоду ваших домів. А свого наймолодшого брата приведіть до мене, — і будуть потверджені ваші слова..." (42: 19—20). Брати схвильовані, вони згадали свою давню провину і вважають, що це їм кара за гріх. Коли вони так між собою розмовляють, Йосип все чує; він відвертається і плаче. Йосип наказує своїм слугам наповнити мішки братів збіжжям і в кожен мішок покласти те срібло, яким вони платили за збіжжя. Вийшовши за місто, один із братів відкрив мішок, щоб дати вівса ослові, побачив своє срібло й злякався: «І завмерло їм серце, і вони затремтіли, говорячи один до одного: "Що це Бог нам зробив?"» (42: 28). Коли брати повернулися додому, вони розповіли про все батькові. Він не захотів відпускати Веніаміна, кажучи: "Ви позбавили мене дітей, — Йосипа нема, і Симеона нема, а тепер і Веніаміна заберете? Усе те на мене!" (42: 36). З'їли вони привезене, а голод все ще лютував у їхнім краї. Треба знову йти по хліб до Єгипту. І сказав батько синам: "Візьміть із плодів цього Краю, і віднесіть дарунки мужеві тому: трохи бальзаму, і трохи меду, пахощів, і ладану, дактилів, і мигдалів. А срібла візьміть удвоє в руку свою. А срібло, повернене в отвір ваших мішків, верніть своєю рукою, — може то помилка. А брата вашого заберіть, — і встаньте, ідіть до того мужа. А Бог всемогутній нехай дасть вам милосердя перед лицем того мужа, і нехай він відпустить вам другого вашого брата й Веніаміна. А я,—певно стратив сина свого!.." (43: 11 — 14). На цей раз Йосип зустрічає братів прихильно і влаштовує прийом, де особливу увагу приділяє Веніамінові (вони рідні брати: у них була одна мати, а у решти братів — інші матері). Напередодні від'їзду братів він наказує підкласти в мішки плату за хліб, а в мішок Веніаміна — свою власну срібну чашу. Не встигають брати відійти від міста, як їх наздоганяє слуга Йосипа. Він каже, що пропала срібна чаша його пана. У кого вона буде знайдена, той стане рабом Йосипа. Чашу знайшли у мішку Веніаміна. Брати в розпачі повертаються до дому Йосипа. Один з братів каже Йосипові, що коли Веніамін не повернеться, то це вб'є їхнього батька. Він просить, щоб Веніамін повернувся до батька, а він сам залишиться в рабстві у Йосипа. І тут Йосип наказав усім вийти, а залишитися — лише братам. І відкрився їм: "Я Йосип, ваш брат, якого ви продали були до Єгипту...» (45: 4). Далі йде зворушлива сцена, коли Йосип плаче на шиї у Веніаміна, а Веніамін плаче на шиї в нього... "І цілував він усіх братів своїх, і плакав над ними..." (45: 15). Йосип наказує братам повертатися додому, щоб передати батькові запрошення переселитися з усім родом в Гесем — прикордонну східну частину Нижнього Єгипту, де б вони могли вести звичне для них життя. Фараон дозволяє Йосипові дати братам колісниці для їхніх родин.І весь рід з Яковом попереду відкочовує до Єгипту, а Йосип виїздить їм назустріч. Знову радісні сльози зустрічі. Якова представляють фараонові; увесь рід благоденствує. Наближається час смерті Якова. Він кличе до себе Йосипа, благословляє синів, а Йосипові наказує поховати себе в рідній землі. Він благословляє також синів Йосипа, виділивши молодшого, якому пророкує велике майбутнє. Після смерті Якова і днів жалоби по ньому Йосип везе ховати тіло батька до його рідного краю. Брати турбуються, що з ними буде після смерті Йосипа, але він заспокоює їх. Йосип помер, коли йому було 110 років. Родичі та одновірці дали слово, що коли вони будуть виходити з Єгипту, то заберуть і його останки. Про молодшого брата Йосипа — Веніаміна слід додати, що у обох одна мати — Рахіль, яка помирає, народивши Веніаміна. Як уже згадувалося, саме тому, що вони рідні брати, а решта братів — рідні лише по батькові, Веніамін любив Йосипа, не заздрив і не був винний у; всіх його випробовуваннях. Рід Веніаміна прославиться пізніше (сам Веніамін народився у Віфлеємі, де колись народиться Ісус Христос). З цього роду вийшов цар Ізраїлю Саул; апостол Павло казав, що він теж походить з "коліна Веніамінова". У переносному, розширеному значенні це ім'я — Веніамін (Беніамін, Беніаміник) — вживається у багатьох європейських мовах на позначення улюбленця батьків, оточеного ніжністю і турботою.
Друга книга Мойсеєва: Вихід ПЛАЧ НА РІКАХ ВАВИЛОНСЬКИХ (Книга Псалмів. Псалом 136) ВАВИЛОНСЬКИЙ ПОЛОН ЄГИПЕТСЬКА НЕВОЛЯ (1: 14)
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 633; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.147.86.30 (0.012 с.) |