Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Емпедокл: між Любов'ю й ВорожнечеюСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Імідж філософа і вченого, пророка і містика, який знаходимо в особі Піфагора, ще повніше реалізувався в Емпедоклі з Акраганту (бл. 490 – 430 до н.е.). Вважали, що він творив чудеса за допомогою своїх чарів і наукових знань. Він нібито мав владу над вітрами; оживив жінку, яка була наче мертва цілих тридцять днів, а врешті, оповідають, загинув, стрибнувши в кратер Етни, аби довести, що він божиста істота.
Емпедокл перший зважився на компроміс, визнавши чотири первісні стихії ("корені усіх речей"): землю, повітря, вогонь і воду. Кожна з цих стихій вічна, але вони можуть бути змішані в різних пропорціях і таким чином породжувати можливі складні субстанції, які ми подибуємо в світі. Їх єднання створює щось нове, не схоже на жоден з елементів, нову якість. Самі по собі "корені" незмінні і вічні, але внаслідок своєї відмінності один від одного отримують можливість взаємно обмінюватися місцями, що і становить рух. З'єднання і роз'єднання цих елементів і дає картину народження і руйнування усіх речей і процесів навколишнього світу. Досить механічне тлумачення з'єднань і роз'єднань унеможливлює довести уявлення про їх об'єднання в нове якісно ціле до висновку про існування нових законів, яким підкоряється це якісно нове.
Сам процес з'єднання і роз'єднання у Емпедокла мислиться як спричинений дією двох космічних сил – "Любові" і "Ворожнечі". Коли переважає Любов, усе виявляється "з'єднаним", але таке переважання не вічне, з периферії Космосу починає свій наступ Хаос, що несе Ворожнечу і призводить до повного роз'єднання усіх "коренів". Потім знову перемагає Любов. Отож, устрій світу залежить від того, котра із сил в даний час має перевагу. Й історія світу з цієї точки зору має циклічний характер: коли Любов цілком перемішає всі стихії, Ворожнеча поступово знов розділяє їх; коли Ворожнеча їх розділить, Любов поступово знов їх об'єднує і веде до гармонійного стану. Таким чином кожна складна субстанція минуща, тільки стихії, та ще Любов і Ворожнеча, вічні.
Любов та Ненависть виступають тут як сили тяжіння та відштовхування. Коли панує або переважає Любов, усі елементи змішуються в велику кулю, в якій усе неподільне, нерозрізнене: цей божественний, самозадоволений, самодостатній Сфер (слово, що Емпедокл вживає, ніби як власне імення). Але помалу починає посилюватись Ненависть: вона розділяє та розриває елементи. Сфер розсипається – так повстає наш світ. Фантастично-поетична картина, яку малює Емпедокл, подає нам зміст його уявлення про будову та життя світу. Розподілені елементи знаходять собі властиве місце в цьому світі: посередині земля, коло неї вода, навколо повітря, на зовнішній периферії світу – вогонь. Постає жива матерія, спочатку рослини, які, на думку Емпедокла, мають психічне життя, та в яких він перший помітив існування статевих ознак.
Особливу винахідливість виявив Емпедокл у поясненні біологічних і психічних явищ. Виникнення органічного життя він уявляв собі як справу випадку. Первісно "незліченні племена смертних створінь були розкидані по всій землі й мали всілякі можливі подоби, так що просто диво". Були "голови без шиї й тулуба", "очі без обличчя", "людські постаті з бичачими мордами". Були гермафродити, що поєднували в собі природу чоловіка і жінки, але не мали здатності плодитися. І врешті решт вижили тільки деякі форми. Таке, хоч і доволі фантастичне пояснення, а також твердження, що менш досконалі істоти виникли перед досконалішими (рослини перед тваринами), було мовби передвістям теорії добору й еволюції. А пишучи, що "волосся, листя, грубе пір'я птахів і луска, що росте на могутніх членах – те саме", він наївним чином висловив ті думки, на яких багато віків пізніше збудовано порівняльну морфологію.
Докладніше відомо про психологічні погляди Емпедокла, особливо погляд на процес сприймання. У сприйманні він бачив діяння сили Любові, яка і є причиною того, що подібне тягнеться до подібного й пізнає подібне. "Землею бачимо землю, водою воду, повітрям бачимо ясне повітря, а вогнем нищівний вогонь. Любов'ю бачимо любов, а ненавистю сумну ненависть". Звідси він виводив, що всі стихії мусять знаходитися в оці, щоб око могло бачити природу.
Другим основним положенням теорії сприймання було для Емпедокла те, що сприймання можливе тільки при безпосередньому зіткненню органу чуття з річчю, яку сприймаємо. Положення це змусило його прийняти гіпотезу, яка згодом здобула у Греції загальне визнання: факт, що людина бачить речі звіддаля, він тлумачив тим, що з речей виділяються "випливи", з очей також, і одні випливи зустрічаються з іншими. Випливи просочуються з ока і до ока через пори; отож можна бачити тільки ті речі, які під оглядом форми і величини відповідають порам ока: то було ще наївне схоплення слушної думки, що сприйняття залежні від будови органу.
Доповненням цієї теорії сприймання була теорія почуттів, також розглянута фізіологічно і побудована на засаді подібності: "Приємність виникає з того, що подібне у стихіях та їх мішанині, а прикрість із того, що протилежне". Нарешті, Емпедокл вибудував учення про темперамент, начеб диференціальну психологію на чисто фізіологічному підґрунті, в якій застосував свою теорію стихій. І тут деталі були наївно примітивні. Згідно з цією теорією, в наймудріших стихії змішані у рівних кількостях і розміщені ані надто рідко, ані надто густо; ті, в котрих стихії розміщені надто рідко – тупі і швидко втомлюються; ті, в котрих густо – імпульсивні, багато справ починають, а мало закінчують; ті що мають добрий уклад стихій у руках – добрі ремісники; ті, що в язику – добрі промовці.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-11; просмотров: 299; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.223.206.84 (0.011 с.) |