Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Правове становище вільновідпущениківСодержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Відпущений на волю раб називався вільновідпущеником (liberti, libertini). Він набував правового статусу свого володаря, який відпустив його на волю. Так, раб, відпущений на волю римським громадянином, формально одержував статус римського громадянина, який, однак, збігався зі статусом вільнонародженого римського громадянина. Такий вільновідпущеник називався лібертином. Якщо ж раб одержував свободу з рук латина або перегрина, то його правовий статус визначався їх становищем. Вільновідпущеник, що одержав статус римського громадянина (лібертин), не міг брати шлюб з вільно народженою римською громадянкою аж до початку принципату, а заборона брати шлюб з особою сенаторського звання зберігалася до Юстиніана. Вільновідпущеники за обсягом публічних прав істотно відрізнялися від римських громадян. Вони не могли служити в римських легіонах, брати участь у роботі народних зборів і голосувати. У цивільно-правовій сфері правовий статус вільновідпущеника характеризувався певною залежністю від свого колишнього володаря — патрона та його сімейства. Вільновідпущеники зобов'язані були виявляти повагу до свого патрона та членів його родини. Вони повинні були сприяти патрону в публічних справах і надавати певні послуги. Таке ж ставлення вільновідпущеники мали виявляти і до низхідних патрона. У разі потреби вільновідпущеники зобов'язані були аліментувати не тільки колишнього патрона, а й його дітей, батьків. Зміст послуг, які вільновідпущеник зобов'язаний був надавати патрону та його родичам, визначався спеціальною урочистою обіцянкою, яку він давав після звільнення. Зловживання рабовласників-патронів, очевидно, набули такого поширення, що викликали певну реакцію з боку влади — претор Рутілій у 118 р. до н. е. ввів до едикту положення, за яким чітко визначалися права патрона (Д. 38.1.2.1). Істотно обмежувалися і майнові права вільновідпущеників на користь їхніх патронів. Так, наприклад, спадщина вільновідпущеника після його смерті без заповіту переходила до патрона. Багаті ж вільновідпущеники (понад 100 тисяч сестерцій) зобов'язані були частину спадщини залишати патрону; половину — при одному спадкоємцеві; третину — при двох спадкоємцях. Лише наявність трьох і більше спадкоємців у самого вільновідпущеника звільняла його від цього обов'язку (Гай, 3.42). За агнатським правом патрон автоматично ставав опікуном вільновідпущениці і був її спадкоємцем (Гай, 3.43). Від цього обов'язку її звільняла лише наявність у неї своїх чотирьох дітей (Гай, 3.44). Обов'язки вільновідпущеників переносилися і на дітей патрона після його смерті. Вільновідпущеник не міг звинувачувати патрона і його дітей у вчиненні кримінальних дій. Викликати патрона та його наступників до суду вільновідпущеник міг лише з дозволу претора (Д. 2.4.4.1). Діти вільновідпущеника вважалися вільнонародженими, оскільки відносини патрона з вільновідпущениками були довічними. Ульпіан зазначав: «Претор говорить: «Висхідних родичів патрона, дітей патрона і висхідних патрона не повинні викликати до суду без мого дозволу (розпорядження)». Висхідних родичів варто розуміти в значенні осіб обох статей, проте постає питання: до якого ступеня споріднення? Деякі називають висхідними осіб до прапрапрадіда, а більш віддалених називають предками. Помпоній передає, що так вважали стародавні юристи, але Гай Касій називає висхідними родичами всіх незалежно від ступеня споріднення. Така думка видається моральною і пануючою.
Правове становище колонів Колонат почав зароджуватися ще в часи республіки, продовжував розвиватися в період принципату і одержав остаточне правове закріплення в умовах абсолютної монархії. Спочатку колони були дрібними орендарями землі. На той час завершились успішні загарбницькі війни, відповідно припинився приплив численних рабів. До того ж жорстока експлуатація, виснажлива праця, нелюдські умови життя і побуту, масові страти зумовили високу смертність серед рабів і низьку народжуваність. Водночас зростання земельних наділів, поява нових промислів, розширення і без того величезної території, збільшення челяді, яка обслуговувала панство, вимагали робочих рук. Землеволодільці, у яких не вистачало рабів для оброблення землі, почали здавати свої наділи дрібними ділянками в оренду вільним людям, що потребували засобів існування. Такі дрібні орендарі стали називатися колонами. Оренда виявилась вигідною обом сторонам. Колони, прагнучи забезпечити сім'ю харчуванням і виплатити орендну плату, добре обробляли землю, збираючи високі врожаї. їх праця була продуктивнішою порівняно з підневільною рабською. Землеволодільці одержували великі прибутки від здавання землі в оренду. Колонат швидко розвивається. Орендна плата встановлюється як в грошовій, так і в натуральній формі. Колонат не є чисто римським продуктом суспільного розвитку. В Єгипті та Азії подібні відносини виникли раніше і були запозичені Римом. У Римі джерелом колонату був також рабський пекулій, за яким раби, що добре працювали на переданій їм у пекулій землі, одержували волю, але навічно прикріплювалися до тієї ж землі. За таких умов орендар-колон юридично залишався незалежним, міг в будь-який час розірвати договір і піти в інше місце. Проте орендарями були, як правило, найбідніші кола населення, в яких не було достатніх засобів для успішного оброблення землі. Землеволодільці надавали їм позики, але на таких умовах, щоб колони не змогли їх погасити своєчасно. Ускладнювали становище часті неврожаї. Так виникли недоїмки в платежах. Згодом колони потрапляють в економічну залежність від орендодавців. Колон не може залишити орендовану ділянку, не розрахувавшись з боргами, але й розрахуватися також не має змоги. Поступово фактична економічна залежність перетворюється в юридичну. її збільшує нова податкова реформа, за умовами якої податки з землі нараховуються з урахуванням приписаних колонів. Залишення колоном землі зменшувало прибутки землеволодільців, тому вони будь-що намагалися закріпити колонів, навіть переманюючи їх в інших. У зв'язку з цим в 322 р. було прийнято закон, який заборонив колону самовільно залишати орендований наділ. У 357 р. новий закон заборонив землеволодільцям відчужувати земельні наділи без приписаних до них колонів. Так завершилось правове оформлення закріплення колонів. З'явилася нова група залежних людей, які мали певну правоздатність, але надто обмежену. Якщо колон самовільно залишав землю, землеволоділець засобами віндикації мав право витребувати його назад, тобто правове становище колона мало чим відрізнялося від раба. Проте колони не були рабами, юридично вони залишалися вільними, але прикріпленими до землі. Колони — попередники кріпаків, а колонат — зародок феодалізму. Не тільки сам колон, а і його діти вважалися приписаними до даного наділу. Колонат став спадковим. Зростає і особиста залежність колонів від землеволодільців, які безконтрольно творили над ними суд і розправу. Наближалось народження нової економічної формації — феодалізму. За Кодексом Юстиніана підставами виникнення колонату були: а) народження від батьків, з яких хоча б один був колоном; б) угода з власником земельного наділу, внаслідок якої вільний громадянин поселявся на його землі як колон; в) проживання на чужій землі протягом ЗО років на умовах і за звичаєм колонів. Крім наведених підстав, джерелом колонату було покарання працездатних осіб, які займалися жебрацтвом. Значна кількість підстав для встановлення колонату свідчить про недостатню чисельність колонів. Площа захоплених земель збільшувалася, а обробляти її було нікому. Тому влада вишукувала все нові й нові способи закріплення вільних за земельними наділами. Проте значній кількості підстав виникнення колонату протиставлялося всього дві підстави його припинення. Так, колонат припинявся перетворенням колона на власника землі, яку він обробляв, шляхом її купівлі. Іншою підставою його припинення було зведення колона в єпископський сан.
Юридичні особи Стародавні римські юристи уже давно звернули увагу на одну цікаву обставину в суспільному житті: суб'єктом правових відносин може бути не тільки фізична особа, а й об'єднання осіб. Проте це об'єднання в обороті виступає як єдине ціле, якісно відмінне від тих фізичних осіб, які його складають. Такими соціальними одиницями, що наділялися правами приватних осіб, в римському праві були професійні й релігійні об'єднання, громадські общини, державна казна. Як і в багатьох інших випадках, римляни не розробили поняття юридичної особи як особливого суб'єкта приватних прав. Згодом фізичним особам почали протиставляти осіб юридичних як ще один тип суб'єктів права. Вже в Законах XII таблиць згадувалися різного роду об'єднання релігійного характеру, які могли бути власниками певного майна. Кількість їх зростала. Проте для широкого розвитку цієї правової структури в Римі ще не було належних соціально-економічних умов. Не було і терміна «юридична особа», хоча саме поняття застосовувалося і використовувалося в обороті досить часто. Принаймні, заслуга римлян у створенні інституту юридичної особи незаперечна. Саме римському праву ми зобов'язані тим, що правові системи Європи успадкували його і міцно закріпили у своєму обороті, хоча в господарському житті Риму юридичні особи значної ролі не відігравали навіть у пору розквіту торгівлі і господарства. Римські юристи звернули увагу на те, що в окремих випадках майно належало не окремим громадянам — фізичним особам, а об'єднанням. Так, юрист Марціан зазначає: «Належать сукупності, а не окремим особам, наприклад, театри, що знаходяться в общині, а також стадіони» (Д. 1.8.6.1). Інший юрист Альфен наводить таке спостереження: якщо в легіоні з плином часу повністю поновиться склад воїнів, то легіон все ж залишається тим самим. Так само корабель, на якому внаслідок ремонту всі частини повністю замінені. Він залишається тим самим. Далі Ульпіан проголошує: «Стосовно декуріонів чи інших сукупностей не має значення, чи всі залишаються, чи залишається частина, чи весь склад змінився. Навіть якщо дана сукупність звелась до однієї людини, то переважно визнається, що можна пред'явити вимоги до неї в суді і вона може заявляти вимоги в суді, бо право всіх зосередилось в одному і залишається ім'я сукупності. Якщо є борг на користь сукупності, то це не є боргом окремій людині» (Д. 3.4.1—2). Проте ці висловлювання ще не завершували оформлення фігури юридичної особи, а лише визнавали за такими об'єднаннями певні права і обов'язки. Більш чітким виявом ідеї юридичної особи було визнання за муніципіями (міськими общинами) права на самоврядування і господарську самостійність. Це знайшло правове вираження в тому, що муніципії в своїх майнових відносинах одержали можливість керуватися нормами приватного права. Цим вони були прирівняні до статусу фізичних осіб. Потім така ж правоздатність визнається за іншими корпораціями. І все ж розвиток юридичних осіб стримувався. Результатом тривалого і досить складного розвитку ідеї юридичної особи стало визнання класичним правом таких ознак цього суб'єкта права: а) в галузі приватно-правових відносин корпорації прирівнювалися до фізичних осіб. Гай уже визнав, що общини розглядаються як приватні особи (Д. 50.16.16); б) вихід із складу об'єднання окремих осіб не впливав на його юридичне становище; в) майно корпорації не було власністю її членів. Це власність самої корпорації як особливого суб'єкта права; г) корпорація від свого імені мала право вступати у будь-які приватно-правові відносини як з фізичними, так і юридичними особами. Вони здійснювалися через фізичних осіб, уповноважених на це в установленому порядку. На цьому створення правової фігури юридичної особи не завершилося. Залишався ряд нерозв'язаних проблем, які римлянам так і не вдалося вирішити через політичні й економічні причини. В епоху імператорів створення корпорацій було значно обмежено. Монархи взагалі боялися демократичних інститутів, тим більше об'єднань, діяльність яких могла бути небезпечною для них. Найпоширенішими видами юридичних осіб в Римі були: скарбниця, муніципії, різні спілки осіб однієї професії — пекарів, м'ясників, ремісників, могильників тощо. Першоджерела доносять до нас відомості й про інші професійні об'єднання — об'єднання різних відкупників, які брали на відкуп ренту з громадських земель, золоті та срібні копальні, об'єднання рибалок, сурмачів тощо. Визнавалися юридичними особами різного роду релігійні об'єднання. Для здійснення своєї професійної діяльності дані об'єднання накопичували певне майно, кошти, інколи досить значні. В силу своєї діяльності їм доводилося вступати у певні правові відносини з третіми особами. Безперечно, їхня діяльність як внутрішня, так і з третіми особами була підпорядкована певним правилам. Чи визнавалися зазначені об'єднання юридичними особами в той час — одностайної думки в романській літературі з цього приводу немає. Своєрідна позиція щодо правового режиму римської держави. Деякі історики-романісти вважали, що римська держава, будучи власником (чи володільцем) різноманітного майна, була юридичною особою майже з моменту свого виникнення. Інші робили припущення, що вона до своїх майнових відносин не застосовувала положень приватної особи. Сучасні романісти (зокрема, Дождєв Д. В.) вважали юридичною особою імператорську скарбницю (fiscus), а згодом — і все державне майно. Від державного майна, що належало принцепсу, слід відрізняти майно римського народу, який не був юридичною особою і в цивільному обороті участі не брав. Навпаки, принцепс вступав у приватно-правові відносини, укладав різноманітні угоди, заявляв позови і відповідав за ними нарівні з іншими суб'єктами і не тільки як приватна особа стосовно свого особистого майна, а й як публічна особа — у властивій йому ролі суб'єктивного вираження римської державності. Видається прийнятною думка, що з розвитком і ускладненням економічного життя певні зародки ідеї юридичної особи з'являються як в діяльності корпорацій, так і в діяльності самої держави. Розвиток ідеї юридичної особи свідчить, що корпорації могли успішно розвиватися лише за умови визнання їх власником належного їм майна. Визнання кожного члена корпорації власником певної частки її майна не сприяло стабільності майнових відносин корпорацій з третіми особами. Найяскравіші риси юридичної особи властиві були муніципіям, тобто міським общинам, які римською державою наділялися правом самоврядування і господарської діяльності. Вони у своїй діяльності вступали в майнові відносини як приватні особи і керувалися при цьому приватним правом. Претор визнав за ними право позивати і відповідати по суду. Така ж процесуальна правоздатність була згодом надана і корпораціям. Політика внутрішнього життя держави того часу також не сприяла розвитку юридичної особи. Із зміцненням імператорської влади особиста скарбниця імператора все більше зливалася з державною шляхом поглинання останньої. Носієм прав на все державне майно був імператор. Таким чином, втілення держави в особі імператора витісняло ідею держави як носія приватних майнових прав, що тільки почала зароджуватися. Не сприяло цій ідеї і визначення правового режиму фіска: майно його не підлягало на-бувальній давності, зобов'язальні вимоги фіска забезпечувалися усім майном боржника і переважно перед вимогами інших боржників тощо. У той же час обсяг правоздатності муніципій і приватних корпорацій був різний, особливо у сфері спадкування. Юридичні особи стають носіями і деяких особистих прав — муніципіям надавався патронат над вільновідпущениками, що зумовлювалося майновим інтересом останніх. У першій половині існування республіки приватні корпорації виникали вільно, без будь-яких обмежень з боку держави. Проте уже в І ст. до н. е. створення їх було істотно обмежено. Ю. Цезар, скориставшись цим, розпустив всі корпорації, крім найстаріших, потім заборонив без дозволу імператора утворення будь-якої корпорації, крім релігійних і деяких привілейованих (наприклад, поховальних товариств). Діяльність юридичної особи припинялась з досягненням мети, для якої вона була створена, а також з вибуттям всіх її членів. Мінімальна кількість, необхідна для існування юридичної особи, —три чоловіки. Крім того, вона розпускалась, якщо її діяльність набувала незаконного характеру. Подекуди юридичні особи могли приймати на себе обов'язки патронату, але у більшості випадків вони не могли бути спадкоємцями.
Опіка і піклування У разі неможливості особи самостійно здійснювати своє суб'єктивне право їй призначають опікуна або піклувальника. Римські юристи не вбачали принципової відмінності між цими двома поняттями. Але, як правило, опікун призначався над малолітніми і жінками, піклувальник — над душевнохворими, марнотратниками і неповнолітніми. Павло так характеризував опіку: «Як визначає Сервій, опіка є встановлена і дозволена цивільним правом сила і влада над вільною особою для захисту того, хто внаслідок віку неспроможний захищатися самостійно...» (Д. 26.1.1). Зараз відмінність між опікою і піклуванням вбачають у тому, що опіка призначається над повністю недієздатними особами і цим зумовлюється право опікуна вчиняти необхідні правочини від імені самих підопічних. Отже, опіка призначалася над малолітніми, тобто над особами, які не досягли 7 років. Над неповнолітніми особами (хлопчики віком від 14 до 25 років, дівчатка віком від 12 років до 25 років) встановлювалося піклування, оскільки вони вже були дієздатними (якщо уклали шлюб), але ще не мали достатнього життєвого досвіду. Через це піклувальник не заміняв їх і не обмежував їхньої дієздатності, він лише своїм схваленням надавав юридичної сили правочинам, які укладали зазначені особи. Втім, з часом відмінність між опікою і піклуванням у цих відносинах поступово стирається і зберігається лише в тому, що для визнання юридичної сили за правочином, здійсненим неповнолітнім, вимагалася присутність опікуна. У разі його відсутності пра-вочин не мав юридичної сили. Піклувальник від імені своїх підопічних правочинів не вчиняв. Він не мав зобов'язання бути присутнім при вчиненні ними правочинів, але мав право схвалити чи не схвалити даний правочин. Якщо останній не був схвалений піклувальником, він юридичної сили не набував. Опіка і піклування призначалися лише над persona sui juris, тобто над тими особами, які не були підвладними. Останні мали захист своїх цивільних прав та інтересів в особі тих, під владою яких вони перебували. Піклування встановлювалося над душевнохворими; марнотратниками; неповнолітніми, що не досягли 25 років; над особами, в яких були такі фізичні вади (глухота, сліпота), що не дозволяли їм самостійно вчиняти певні юридичні дії або захищатися. Крім того, піклування призначалося над майном зачатих, але ще не народжених дітей; майном неспроможного боржника; «лежачим» спадком тощо. Опіка і піклування встановлювалися за заповітом, за законом і за розпорядженням влади. За заповітом батько призначав у разі необхідності опікуна чи піклувальника своїм малолітнім дітям та іншим особам, які цього потребували. Якщо ж не було заповіту, то опікунами ставали найближчі родичі. Якщо ж ні за заповітом, ні за законом не було опіки і піклування, вони встановлювалися за розпорядженням магістрату. За часів переважання значення агнатського споріднення метою встановлення опіки був не захист прав та інтересів підопічного, а захист майна роду або сім'ї. У таких випадках опіка була правом найближчого агната. З втратою значення агнатського споріднення це правило не діяло. Без поважних причин від опіки чи піклування не можна було відмовитися. Підставами для відмови від опіки були: а) виконання обов'язків опіки або піклування над майном трьох осіб; б) управління майном держави або імператора; в) обіймання певних посад; г) вік понад 70 років; д) бідність, неписьменність, хвороба. Були й інші передбачені законом підстави для відмови від опіки. Закон визначав коло осіб, які взагалі не могли бути опікунами і піклувальниками. Це жінки (крім матері та бабці), неповнолітні, божевільні, марнотратники, духовні особи, а також особи, що перебували на військовій службі. Опікуном чи піклувальником міг бути призначений також раб. Факт призначення раба опікуном чи піклувальником одночасно означав звільнення його від рабства. Піклувальниками та опікунами не могли бути кредитори та боржники підопічного. Особа, призначена опікуном чи піклувальником, зобов'язана була у присутності свідків скласти опис майна підопічного. Опіка і піклування призначалися лише над тими особами, в яких було певне майно. Головним завданням і обов'язком опікунів і піклувальників було управління майном в інтересах підопічних. Опікуни і піклувальники в період республіки могли розпоряджатися майном підопічних на свій розсуд. Проте непоодинокі випадки зловживання змусили владу обмежити таку свободу. В імператорський період відчужувати сільське нерухоме майно можна було тільки з дозволу претора. Це правило згодом пошириться також на інше нерухоме майно. До опікунів і піклувальників висувалися досить суворі вимоги. Вони мали бути забезпечені достатнім майном, користуватися повагою в суспільстві, викликати впевненість у їхній чесності, добропорядності, безкорисливості. Їх головний обов'язок — піклування про майнові інтереси підопічних. Вони здійснювали управління їх майном і піклувалися про постійне прирощення цього майна, про його збереження та розумне використання. Опікуни і піклувальники також турбувалися про особу підопічного, його виховання, здоров'я, розвиток тощо, оберігали його від поганих впливів та інших небажаних зазіхань. Зловживання опікуна чи піклувальника визнавалося ганебним вчинком і призводило до infamia. Опіка і піклування припинялися: а) смертю підопічного або досягненням ним повноліття; б) у разі смерті опікуна чи піклувальника; в) повної нездатності опікуна чи піклувальника здійснювати свої функції; г) відмови від опіки чи піклування з поважних причин, визначених законом; д) позбавлення опікуна чи піклувальника його повноважень магістратами чи іншими органами влади.
Сімейні правовідносини
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-22; просмотров: 1135; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.211.116 (0.012 с.) |